Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 28/09/20, 08:28

Ik zat ook vast... Ik ben nog niet naar de moestuin geweest, noch het minimum dat door het station is geregistreerd - ik ben in het café! Langzaam, oude mensen...

Ik vrees voor de verzameling caudexplanten die buiten blijven staan. Enkele vrij zeldzame exemplaren...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 28/09/20, 22:57

Did67 schreef:Ik zat ook vast... Ik ben nog niet naar de moestuin geweest, noch het minimum dat door het station is geregistreerd - ik ben in het café! Langzaam, oude mensen...

Ik vrees voor de verzameling caudexplanten die buiten blijven staan. Enkele vrij zeldzame exemplaren...


Ah bij jou thuis ook.... verdomd.

Vandaag gezien in de kofferbak van de badkuip, de grote, een aardappel (van de oogst van 2017) die eruit steekt Beeld


Om je op te vrolijken, zijn hier enkele prachtige beelden uit de nieuwe video van André Lequet Beeld

P... als een insect nuttig is, is er altijd wel een onruststoker die het lastig komt vallen.
Ik kon de bedwantsen niet lastig vallen in plaats van achter de gaasvlieg aan te gaan Beeld

0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 29/09/20, 08:52

Nou, a priori ben ik aan het ergste ontsnapt - de caudexes lijken zich te hebben verzet (ik zeg "lijkt" omdat de schade soms veel later optreedt!).

André Lequet maakt altijd hele mooie video's voor ons... Daar droom ik van... Ik heb het wel eens over "sluipwespen", maar zonder dat ik ze kan filmen...

Daar toont dit in feite de hele complexiteit van het leven: onze helper heeft helaas ook 'vijanden' - die vijanden heeft die vijanden hebben... Vandaar deze vreemde observaties die we soms maken: er zijn 'jaren met bladluizen' en andere zonder... Willekeurig wat "grijpt" in deze lange keten van "evenwichten" (die slechts het "gemiddelde zijn van alle onevenwichtigheden", tenminste "alle antagonistische spanningen"). “Biocontrole” bestaat uit het introduceren van een “onevenwichtigheid die gunstig is voor de tuinman”. We overspoelen onze moestuin met zo'n hulpstuk, dat massaal is opgevoed. Hun vijanden kunnen aanvankelijk niet volgen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 30/09/20, 00:56

Did67 schreef:Nou, a priori ben ik aan het ergste ontsnapt - de caudexes lijken zich te hebben verzet (ik zeg "lijkt" omdat de schade soms veel later optreedt!).

André Lequet maakt altijd hele mooie video's voor ons... Daar droom ik van... Ik heb het wel eens over "sluipwespen", maar zonder dat ik ze kan filmen...

Daar toont dit in feite de hele complexiteit van het leven: onze helper heeft helaas ook 'vijanden' - die vijanden heeft die vijanden hebben... Vandaar deze vreemde observaties die we soms maken: er zijn 'jaren met bladluizen' en andere zonder... Willekeurig wat "grijpt" in deze lange keten van "evenwichten" (die slechts het "gemiddelde zijn van alle onevenwichtigheden", tenminste "alle antagonistische spanningen"). “Biocontrole” bestaat uit het introduceren van een “onevenwichtigheid die gunstig is voor de tuinman”. We overspoelen onze moestuin met zo'n hulpstuk, dat massaal is opgevoed. Hun vijanden kunnen aanvankelijk niet volgen.


Caudex zijn dingen uit warme landen, toch?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 30/09/20, 10:04

Precies, droge gebieden. Dit zijn planten waarvan de stengel opzwelt en een ‘busje’ water vormt – waarmee hij, nadat hij zijn bladeren heeft verloren, de negen maanden van het droge seizoen zal doorbrengen. Het is een van de opmerkelijke aanpassingen van het leven. Dit zijn, met de Tillandsia (planten met effectieve wortels naast fixatie), de carnivoren, ... de planten die ik graag om me heen heb als symbolen van de creativiteit van levende wezens (ik geef de voorkeur aan dwazen die wat dan ook zeggen of schrijven wat, zoals "maar we MOETEN...", "Maar de mens heeft ALTIJD...")

Daar stonden de mijne nog steeds in de vegetatie, met bladeren... Ik was bang dat ik onzorgvuldig was geweest. A priori is het oké.

Sommige kunnen in het droge seizoen, zonder blad, behoorlijk resistent zijn, tot ongeveer +5°C.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 30/09/20, 14:22

Did67 schreef:Precies, droge gebieden. Dit zijn planten waarvan de stengel opzwelt en een ‘busje’ water vormt – waarmee hij, nadat hij zijn bladeren heeft verloren, de negen maanden van het droge seizoen zal doorbrengen. Het is een van de opmerkelijke aanpassingen van het leven. Dit zijn, met de Tillandsia (planten met effectieve wortels naast fixatie), de carnivoren, ... de planten die ik graag om me heen heb als symbolen van de creativiteit van levende wezens (ik geef de voorkeur aan dwazen die wat dan ook zeggen of schrijven wat, zoals "maar we MOETEN...", "Maar de mens heeft ALTIJD...")

Daar stonden de mijne nog steeds in de vegetatie, met bladeren... Ik was bang dat ik onzorgvuldig was geweest. A priori is het oké.

Sommige kunnen in het droge seizoen, zonder blad, behoorlijk resistent zijn, tot ongeveer +5°C.


Ja, ik ben naar de foto's gaan kijken, het is grappig, maar als je ze regelmatig water geeft, hoe ziet het er dan uit?
Anders lijkt het 's nachts in de woestijn verdomd koud

maxresdefault.jpg
maxresdefault.jpg (271.83 KiB) 1352 keer bekeken
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 30/09/20, 23:46

enkele foto's

We verdrinken in druiven.

Sinds de foto zijn de bladeren verbrand door de vorst, maar de trossen zijn met de dag heerlijk en zoeter en zoeter gebleven: het zijn niet de talrijke wespen die mij zullen ontkennen.

reden 2020.jpg
raison 2020.jpg (109.83 KB) 1338 keer bekeken
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 30/09/20, 23:49

Recyclen in de prullenbak

“Chinese” riet- en rolgordijnrollen: perfect voor schaduw in 2021
Een plastic documenthouder
Kom op, dat allemaal in de Panda

recup_dans_les_poubelles_2.jpg
récup_dans_les_poubelles_2.jpg (74.98 KB) 1337 keer geraadpleegd



recup_dans_les_poubelles_1.jpg
récup_dans_les_poubelles_1.jpg (62.55 KB) 1337 keer geraadpleegd
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 30/09/20, 23:54

Het werk pawolnia dat mij nog steeds boeit: uiteraard geen onderhoud of wat dan ook

Ik denk dat ze er op een dag wel in zullen snijden, maar in de tussentijd wat een energie

pawlonia_du_boulot_1.jpg
pawlonia_du_boulot_1.jpg (144.58 KiB) 1336 keer bekeken



pawlonia_du_boulot_3.jpg
pawlonia_du_boulot_3.jpg (51.72 KiB) 1336 keer bekeken



pawlonia_du_boulot_2.jpg
pawlonia_du_boulot_2.jpg (166.78 KiB) 1336 keer bekeken



pawlonia_du_boulot_4.jpg
pawlonia_du_boulot_4.jpg (153.31 KiB) 1336 keer bekeken
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 30/09/20, 23:57

Crac is helemaal voor mij clusters van zaden van grote pauwlonia, altijd aan het werk: het kan niemand iets schelen.

pawlonia zaden.jpg
pawlonia seeds.jpg (91.35 KB) 1334 keer bekeken
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 282-gasten