Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 03/07/20, 09:59

Moindreffor schreef:Het onderwerp zwavel is nu meerdere keren ter sprake gekomen, we zullen er eens nader naar moeten kijken
Velen hier houden van radijsjes en kool, maar als onze kool goed gaat, waarom zouden onze radijsjes dan geen wortels mogen vormen?


Goede vraag.

Een mogelijk antwoordelement (ik herinner u eraan dat we hier in de "vermoedelijke" situatie zitten!): omdat de behoeften (of de gevoeligheid voor een tekort) niet hetzelfde zijn!
0 x
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par stephgouv » 03/07/20, 10:08

Did67 schreef:
stephgouv schreef:En waar kan ik zwavel vinden? In de apotheek?
Ik denk erover om in september een bodemanalyse te doen (makkelijker grond mee te nemen als de moestuin minder vol is) om na jaar 1 de basiscijfers te hebben.


Het is gemakkelijker om in een landbouwcoöperatie een "chemische meststof" van het SULFAAT-type te vinden (ammonium - vervolgens stikstofmeststof - of kalium - kalium- of magnesiummeststof). Natuurlijk is het ‘chemie’. Maar voor een test: niets giftig!!! In tegendeel. We zullen niet met absolute zekerheid weten of het de S is of bijvoorbeeld K of Mg... Maar de strop wordt strakker. Als het positief is, kunnen we altijd zoeken naar "elementaire zwavel"... De eenvoudigste: een paar drogisterijen op internet (we zullen onze ogen sluiten) [er zijn Franse! Je hoeft niet meteen in China te gaan zoeken].

Ja, een van mijn spijt is dat ik geen t=0-analyse heb! Ik heb aarde gehaald uit de dichtstbijzijnde weide, op nog geen 100 meter afstand. Maar geen garantie dat het inderdaad hetzelfde was! Elke goede natuurlijke tuinman zou, als hij niet wil vliegen zoals een 747-piloot, een blinde man die drie liter wodka heeft gedronken en zijn vest over zijn hoofd heeft getrokken, zijn grond moeten analyseren en de ontwikkelingen moeten ‘volgen’ (afgezien van de textuur, die niet beweegt, en stikstof en zwavel die voortdurend variëren en waarvan de interpretatie complexer is)...

Voorlopig speel ik liever niet de leerling-chemicus (althans, alleen voor een paar radijsjes).
Omdat ik in mijn 1e jaar zit, ga ik de moestuin vanzelf wortel laten schieten. Aan het einde van het jaar maak ik de balans op en doe ik wellicht nog wat aanpassingen voor volgend jaar.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9804
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par sicetaitsimple » 03/07/20, 10:38

Did67 schreef:Dit verhaal over radijsjes die soms geen "radijsjes" vormen blijft een mysterie... Ik moet wat onderzoek doen om te zien of dit onderzocht is.


De maan? : Oops:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 03/07/20, 10:46

O maar ja! De maan !!!! Ik denk er nooit over na...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 03/07/20, 11:37

stephgouv schreef:En hieronder een foto van de radijsjes in de kas. Slechts een dunne wortel aan het eind...
20200702_195554.jpg


Op welke datum gezaaid in de kas?
Het ideaal is om op meerdere plaatsen 2 zaden tegelijkertijd te zaaien.
Verscheidenheid?
Zouden ze niet een beetje te warm zijn geweest?
Omdat ze op de foto stijgen...

A priori zijn we momenteel nogal buiten het seizoen voor radijsjes
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9804
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par sicetaitsimple » 03/07/20, 11:43

Did67 schreef:O maar ja! De maan !!!! Ik denk er nooit over na...


Ach, zie je! : Lol:

Maar het is waar dat het een beetje mysterieus is... Zelfs heel vergelijkbare dingen doen (natuurlijk niet helemaal "bij gelijke omstandigheden", met name het weer), dezelfde tuinman, "dezelfde" grond (aaneengesloten en parallelle stroken die ongeveer elke 15 minuten worden gezaaid). dagen), dezelfde zaden, "dezelfde" watergift indien nodig,...Ik had vaak willekeurige afwisselingen van zeer mooie stroken en stroken "draad".
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Doris » 03/07/20, 12:06

Voor mij geldt hetzelfde, maar in ieder geval voor mij is de verklaring in sommige gevallen niet ver weg: bepaalde culturen komen voor op plaatsen waar het in oktober 2019 nog de Landes-woestijn was, alleen zand, mos en een beetje heide. Door de toevoeging van organische stof is de situatie flink veranderd, bodemorganismen zijn aan het werk, maar je moet ook niet te veel vragen. Op andere plaatsen merk ik dat de afbraak van organisch materiaal al min of meer gevorderd is. En voor bepaalde dingen kan ik geen waarneembare reden vinden, en ik denk dat we die gewoon moeten accepteren. We hebben meer dan genoeg te eten voor twee, het is lang geleden dat we zo'n hoeveelheid en kwaliteit hebben gehad dat de paar onverklaarbare mislukkingen ons niet storen (ik ga misschien niet veel radijsjes eten van de tuin dit jaar, maar voor de knolselderij gaat het redelijk goed, een primeur hier)
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 03/07/20, 12:53

sicetaitsimple schreef:
Did67 schreef:O maar ja! De maan !!!! Ik denk er nooit over na...


Ach, zie je! : Lol:

Maar het is waar dat het een beetje mysterieus is... Zelfs heel vergelijkbare dingen doen (natuurlijk niet helemaal "bij gelijke omstandigheden", met name het weer), dezelfde tuinman, "dezelfde" grond (aaneengesloten en parallelle stroken die ongeveer elke 15 minuten worden gezaaid). dagen), dezelfde zaden, "dezelfde" watergift indien nodig,...Ik had vaak willekeurige afwisselingen van zeer mooie stroken en stroken "draad".


Dit is een van de problemen bij testen op de maankalender; ook andere parameters veranderen omdat we ons noodzakelijkerwijs niet op dezelfde datum bevinden: temperaturen, vochtigheid, toestand van de bodem en zichtbare maand, wormactiviteit, nitrificatie, enz. uiteindelijk weten we niet wat doorslaggevend was.

Dit zou moeten worden gecombineerd met een groot aantal tests en statistische verwerking, waardoor andere factoren van variabiliteit waarschijnlijk worden geëlimineerd. Er zouden veel mensen hetzelfde moeten testen. Zaai bijvoorbeeld dezelfde soort sla, dezelfde zaden, hetzelfde bed, aan de ene kant in “bladdagen” en aan de andere kant in “bloemdagen”. Als er veel mensen zijn die het doen, bestaat de kans dat de "andere variaties" verdwijnen (hoewel er in heel Frankrijk een koude, natte periode kan zijn; of een hete, droge periode... enz.). .

Dat is de moeilijkheid die deze tests met zich meebrengen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 03/07/20, 13:01

Did67 schreef:
sicetaitsimple schreef:
Did67 schreef:O maar ja! De maan !!!! Ik denk er nooit over na...


Ach, zie je! : Lol:

Maar het is waar dat het een beetje mysterieus is... Zelfs heel vergelijkbare dingen doen (natuurlijk niet helemaal "bij gelijke omstandigheden", met name het weer), dezelfde tuinman, "dezelfde" grond (aaneengesloten en parallelle stroken die ongeveer elke 15 minuten worden gezaaid). dagen), dezelfde zaden, "dezelfde" watergift indien nodig,...Ik had vaak willekeurige afwisselingen van zeer mooie stroken en stroken "draad".


Dit is een van de problemen bij testen op de maankalender; ook andere parameters veranderen omdat we ons noodzakelijkerwijs niet op dezelfde datum bevinden: temperaturen, vochtigheid, toestand van de bodem en zichtbare maand, wormactiviteit, nitrificatie, enz. uiteindelijk weten we niet wat doorslaggevend was.

Dit zou moeten worden gecombineerd met een groot aantal tests en statistische verwerking, waardoor andere factoren van variabiliteit waarschijnlijk worden geëlimineerd. Er zouden veel mensen hetzelfde moeten testen. Zaai bijvoorbeeld dezelfde soort sla, dezelfde zaden, hetzelfde bed, aan de ene kant in “bladdagen” en aan de andere kant in “bloemdagen”. Als er veel mensen zijn die het doen, bestaat de kans dat de "andere variaties" verdwijnen (hoewel er in heel Frankrijk een koude, natte periode kan zijn; of een hete, droge periode... enz.). .

Dat is de moeilijkheid die deze tests met zich meebrengen...


Op kleine persoonlijke schaal kunnen we al veel dingen bestuderen, denk ik, en dat is al fascinerend.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9804
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par sicetaitsimple » 03/07/20, 13:07

Did67 schreef:Dat is de moeilijkheid die deze tests met zich meebrengen...


Ik probeer geen debat uit te lokken, sterker nog, we hadden er al een min of meer tijdens de video van Didier de la Poste!
Ik heb nog nooit "met de maan" getuinierd, het "boeit" mij niet meer dan jij.

Maar dit verhaal van soms heel mooie, soms spichtige radijzen, als we de indruk hebben dat we in een gunstig seizoen "alles hetzelfde hebben gedaan" met slechts veertien dagen vertraging bij het zaaien, is verrassend... In ieder geval leidt dit niet tot mij om na te denken over tekortkomingen in dit of dat sporenelement.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 415-gasten