Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Moindreffor » 20/09/19, 15:41

Diabolorent schreef:
nico239 schreef:Is er echt geen manier (behalve het sproeien van drinkwater) om de situatie van de planten iets te verbeteren?


Ja, agroforestry, die zelfs op kleine oppervlakken kan werken, ik denk dat we daar in de toekomst voor zullen moeten zorgen als de temperaturen blijven stijgen en zo lang aanhouden.

https://www.gerbeaud.com/jardin/jardina ... ,1461.html

een boom zorgt voor schaduw, maar trekt water aan, dus een border moet worden aangelegd of gewassen moeten worden aangepast (oogsten vóór het gebrek aan water)
maar het zal niet cool zijn, dus het zal niet helpen bij het bestrijden van de hittegolf
en als je de ontwikkeling van een boom ziet, denk ik dat je nog steeds voldoende oppervlakte nodig hebt

agroforestry is voor het open veld, een strook tussen 2 percelen, aanpassing aan de kleine moestuin is volgens mij een illusie, ik heb buxus gesnoeid, aan de rand van de moestuin, de lengte is veel minder goed voor de ontwikkeling van groenten, ik ben van plan om een ​​groot deel ervan te elimineren
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 20/09/19, 17:07

Moindreffor schreef:
Diabolorent schreef:
nico239 schreef:Is er echt geen manier (behalve het sproeien van drinkwater) om de situatie van de planten iets te verbeteren?


Ja, agroforestry, die zelfs op kleine oppervlakken kan werken, ik denk dat we daar in de toekomst voor zullen moeten zorgen als de temperaturen blijven stijgen en zo lang aanhouden.

https://www.gerbeaud.com/jardin/jardina ... ,1461.html

een boom zorgt voor schaduw, maar trekt water aan, dus een border moet worden aangelegd of gewassen moeten worden aangepast (oogsten vóór het gebrek aan water)
maar het zal niet cool zijn, dus het zal niet helpen bij het bestrijden van de hittegolf
en als je de ontwikkeling van een boom ziet, denk ik dat je nog steeds voldoende oppervlakte nodig hebt

agroforestry is voor het open veld, een strook tussen 2 percelen, aanpassing aan de kleine moestuin is volgens mij een illusie, ik heb buxus gesnoeid, aan de rand van de moestuin, de lengte is veel minder goed voor de ontwikkeling van groenten, ik ben van plan om een ​​groot deel ervan te elimineren



Ik wil je vertellen dat het ervan afhangt.

Bij Diabolorent, in het zuiden van Frankrijk, zijn de bomen die 's middags voor schaduw zorgen geen probleem.

Voorlopig heb ik nog nooit een moestuin onder de bomen gezien

Aan de andere kant beschermt de schaduw van de bomen toch goed tegen de hittegolf.

Onderaan de stammen en met een vrij dichte populatie gewassen + onkruid was de temperatuur deze zomer ongeveer 25° tegen 45 1m50 daarboven.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 20/09/19, 17:18

Anderhalve maand na start van de proef voor het onder het hooi houden van de aardappelen op de teeltplaats: RAS


0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Moindreffor » 20/09/19, 18:41

nico239 schreef:
Moindreffor schreef:
Diabolorent schreef:
Ja, agroforestry, die zelfs op kleine oppervlakken kan werken, ik denk dat we daar in de toekomst voor zullen moeten zorgen als de temperaturen blijven stijgen en zo lang aanhouden.

https://www.gerbeaud.com/jardin/jardina ... ,1461.html

een boom zorgt voor schaduw, maar trekt water aan, dus een border moet worden aangelegd of gewassen moeten worden aangepast (oogsten vóór het gebrek aan water)
maar het zal niet cool zijn, dus het zal niet helpen bij het bestrijden van de hittegolf
en als je de ontwikkeling van een boom ziet, denk ik dat je nog steeds voldoende oppervlakte nodig hebt

agroforestry is voor het open veld, een strook tussen 2 percelen, aanpassing aan de kleine moestuin is volgens mij een illusie, ik heb buxus gesnoeid, aan de rand van de moestuin, de lengte is veel minder goed voor de ontwikkeling van groenten, ik ben van plan om een ​​groot deel ervan te elimineren



Ik wil je vertellen dat het ervan afhangt.

Bij Diabolorent, in het zuiden van Frankrijk, zijn de bomen die 's middags voor schaduw zorgen geen probleem.

Voorlopig heb ik nog nooit een moestuin onder de bomen gezien

Aan de andere kant beschermt de schaduw van de bomen toch goed tegen de hittegolf.

Onderaan de stammen en met een vrij dichte populatie gewassen + onkruid was de temperatuur deze zomer ongeveer 25° tegen 45 1m50 daarboven.

de schaduw ben ik het mee eens, maar tijdens een hittegolf dalen de temperaturen in de schaduw niet meer, de schaduw in het zuiden ja, maar de kwestie van water zal zich voordoen en ook daar in het zuiden, concurrentie?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par chafoin zijn » 21/09/19, 03:05

Is het waar dat "aardappelen bij een luchtvochtigheid van bijna 100% moeten worden bewaard"? Ik heb ze in mijn "kelder" gezet, die niet erg koud is, maar momenteel een luchtvochtigheid van 98% heeft!

Hier in de buurt is het nogal riskant om de aardappelen onder het hooi te laten liggen. Ze worden snel aangevallen door veldmuizen, of ze worden groen, of ze ontkiemen zodra er vocht is!

Ik denk niet dat groenten "weten wanneer ze moeten ontkiemen", een bewijs hiervan zijn de tomaten die onlangs in mijn plantenpot buiten zijn gebleven en vandaag 4 cm hoog zijn.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Moindreffor » 21/09/19, 09:03

chafoin zijn schreef:Is het waar dat "aardappelen bij een luchtvochtigheid van bijna 100% moeten worden bewaard"? Ik heb ze in mijn "kelder" gezet, die niet erg koud is, maar momenteel een luchtvochtigheid van 98% heeft!

Hier in de buurt is het nogal riskant om de aardappelen onder het hooi te laten liggen. Ze worden snel aangevallen door veldmuizen, of ze worden groen, of ze ontkiemen zodra er vocht is!

Ik denk niet dat groenten "weten wanneer ze moeten ontkiemen", een bewijs hiervan zijn de tomaten die onlangs in mijn plantenpot buiten zijn gebleven en vandaag 4 cm hoog zijn.

hetzelfde, de overblijfselen van tomaten die op de grond zijn gegooid, en waar ik open heb gelaten om bonen te zaaien, zijn ontkiemd en goed gegroeid, dus het is niet waarschijnlijk dat uw aardappelen die in de grond zijn achtergebleven, zullen ontkiemen voordat een voldoende koude om ze inactief te maken niet bezinkt?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 21/09/19, 11:30

chafoin zijn schreef:Is het waar dat "aardappelen bij een luchtvochtigheid van bijna 100% moeten worden bewaard"? Ik heb ze in mijn "kelder" gezet, die niet erg koud is, maar momenteel een luchtvochtigheid van 98% heeft!

Hier in de buurt is het nogal riskant om de aardappelen onder het hooi te laten liggen. Ze worden snel aangevallen door veldmuizen, of ze worden groen, of ze ontkiemen zodra er vocht is!

Ik denk niet dat groenten "weten wanneer ze moeten ontkiemen", een bewijs hiervan zijn de tomaten die onlangs in mijn plantenpot buiten zijn gebleven en vandaag 4 cm hoog zijn.


Uh ja, wacht dan, ik moet de link vinden, hier is hij

https://www.arvalis-infos.fr/des-soluti ... ticle.html

Maar het goede is zo andersom geconditioneerd....

Ik ben het ermee eens dat het HELEMAAL niet geschikt is voor een hoek met veldmuizen, maar hier hebben we die niet, de grond is te hard (pure veronderstelling), we moeten compensatie hebben : Mrgreen: .

Vergroening weet ik niet zo goed....het zal nog blijken

Aan het begin van het bord hadden we er een paar met kleine groene delen, maar dat kwam vooral door mijn luiheid... daar ben ik klaar met het verspreiden van het hooi en ik ben schuldig aan het feit dat sommige stukken minder verspreid zijn dan aan de onderkant, de hoek van waarmee ik begon.

Ik begon een grote laag toe te voegen: al was het maar om ze te beschermen tegen de kou maar ook tegen mogelijk licht.

Anders is het voor degenen die goed beschermd zijn donker, koel, nat en vol naaktslakken :schok: : Mrgreen:

Voorlopig is er na ongeveer 1/andere maand opslag in deze vorm niets abnormaals waargenomen.

Dus de uitdrukking 'weet hoe je moet ontkiemen' is natuurlijk bij benadering, het ligt voor de hand.

Veel mensen zijn echter aardappelen in de grond vergeten die het volgende voorjaar opnieuw zijn ontkiemd en niet eerder.

In feite is er sprake van een endodormantie van de knol, plotseling komt het ons uit, aangezien de rijpheid plaatsvond terwijl de omstandigheden nog optimaal waren voor een herstart : Mrgreen:

Voor de rest is het, aangezien er toezicht wordt gehouden op ons verbruik, vrij dichtbij.

En zelfs zonder dat kijken we naar ze als melk op het vuur...

Zoals ik in de video zeg, IK WEET NIET wat dit zal opleveren en dat maakt de tests zo charmant... : Mrgreen:
Dernière édition par Adrien (voormalig nico239) de 21 / 09 / 19, 11: 43, 2 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 21/09/19, 11:39

Moindreffor schreef:
chafoin zijn schreef:Is het waar dat "aardappelen bij een luchtvochtigheid van bijna 100% moeten worden bewaard"? Ik heb ze in mijn "kelder" gezet, die niet erg koud is, maar momenteel een luchtvochtigheid van 98% heeft!

Hier in de buurt is het nogal riskant om de aardappelen onder het hooi te laten liggen. Ze worden snel aangevallen door veldmuizen, of ze worden groen, of ze ontkiemen zodra er vocht is!

Ik denk niet dat groenten "weten wanneer ze moeten ontkiemen", een bewijs hiervan zijn de tomaten die onlangs in mijn plantenpot buiten zijn gebleven en vandaag 4 cm hoog zijn.

hetzelfde, de overblijfselen van tomaten die op de grond zijn gegooid, en waar ik open heb gelaten om bonen te zaaien, zijn ontkiemd en goed gegroeid, dus het is niet waarschijnlijk dat uw aardappelen die in de grond zijn achtergebleven, zullen ontkiemen voordat een voldoende koude om ze inactief te maken niet bezinkt?


Ah, ik had je antwoord niet gelezen voordat ik op chafoin reageerde.

De Mona Lisa heeft (zo lijkt het) een goede kiemrust (net als ik Beeld) dus we zullen zien wanneer ze een oog opent Beeld als ze op dat moment nog hooi heeft, wat niet wordt gewonnen

http://web.hzpc-holland.com/teeltbeschr ... A_C_FR.PDF

Anders is het, zoals hierboven gezegd, een "lui persoon", er is geen sprake van werken als de knol volwassen is geworden, je moet rusten voordat je weer vertrekt : Mrgreen:

http://ephytia.inra.fr/fr/C/21112/Pomme ... siologique
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Moindreffor » 21/09/19, 17:29

nico239 schreef:
Moindreffor schreef:
chafoin zijn schreef:Is het waar dat "aardappelen bij een luchtvochtigheid van bijna 100% moeten worden bewaard"? Ik heb ze in mijn "kelder" gezet, die niet erg koud is, maar momenteel een luchtvochtigheid van 98% heeft!

Hier in de buurt is het nogal riskant om de aardappelen onder het hooi te laten liggen. Ze worden snel aangevallen door veldmuizen, of ze worden groen, of ze ontkiemen zodra er vocht is!

Ik denk niet dat groenten "weten wanneer ze moeten ontkiemen", een bewijs hiervan zijn de tomaten die onlangs in mijn plantenpot buiten zijn gebleven en vandaag 4 cm hoog zijn.

hetzelfde, de overblijfselen van tomaten die op de grond zijn gegooid, en waar ik open heb gelaten om bonen te zaaien, zijn ontkiemd en goed gegroeid, dus het is niet waarschijnlijk dat uw aardappelen die in de grond zijn achtergebleven, zullen ontkiemen voordat een voldoende koude om ze inactief te maken niet bezinkt?


Ah, ik had je antwoord niet gelezen voordat ik op chafoin reageerde.

De Mona Lisa heeft (zo lijkt het) een goede kiemrust (net als ik Beeld) dus we zullen zien wanneer ze een oog opent Beeld als ze op dat moment nog hooi heeft, wat niet wordt gewonnen

http://web.hzpc-holland.com/teeltbeschr ... A_C_FR.PDF

Anders is het, zoals hierboven gezegd, een "lui persoon", er is geen sprake van werken als de knol volwassen is geworden, je moet rusten voordat je weer vertrekt : Mrgreen:

http://ephytia.inra.fr/fr/C/21112/Pomme ... siologique

het is inderdaad een luie oplossing om de aardappelen te bewaren, maar je zult er goed op moeten letten, want op het grensvlak van het hooi zal het meer dan nat zijn, er zal het werk zijn van slakken, regenwormen en allerlei kleine knaagdieren , als al deze kleine mensen honger hebben... : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 21/09/19, 18:03

Moindreffor schreef:het is inderdaad een luie oplossing om de aardappelen te bewaren, maar je zult er goed op moeten letten, want op het grensvlak van het hooi zal het meer dan nat zijn, er zal het werk zijn van slakken, regenwormen en allerlei kleine knaagdieren , als al deze kleine mensen honger hebben... : Mrgreen:


Sterker nog, we zullen waakzaam moeten zijn.

Dat gezegd hebbende tussen de slaapmuizen van het chalet, waarschijnlijk de muizen van de kruipruimte...pfff ik ga de aardappels toch niet bij de motoren zetten Beeld

Oké, we zullen zien.

We hebben vandaag nog wat opgehaald voor vanavond.

We zijn er minstens één keer per week mee bezig.

Maar ik heb foto's gemaakt van de slakkennesten die, onder het hooi, vlak onder de aardappelen schuilen, je wordt bang Beeld
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 331-gasten