Potager (super) lui in 04 (800m)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 12/09/19, 08:47

phil53 schreef:Hooi heeft een perverse kant voor komkommerachtigen: de plant heeft veel voedsel en ontwikkelt veel blad voordat hij gaat produceren. Mijn patissonstengel is enorm, hij heeft slechts één keer heel laat tientallen grote vruchten voortgebracht, het duurde zo lang dat hij 's ochtends in de schaduw stond, geteisterd door odium, hij zal maar één keer produceren.


Kleine PS van het grootste belang: planten die "verhongeren" kunnen hun bloei en de productie van zaden versnellen (adaptief mechanisme om te overleven). Omdat water- of hittestress (of beide) de bloei bespoedigt.

In een vergelijkende proef, waarbij alle overige omstandigheden gelijk blijven, zou pompoen die in kale, arme grond werd gekweekt, daarom veel beter kunnen bloeien dan pompoen die in rijke grond werd gekweekt.

Maar zij zouden de eersten zijn die voorop zouden lopen, ten koste van de productiviteit. Niet de late seconden!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 12/09/19, 11:38

Did67 schreef:
phil53 schreef:Hooi heeft een perverse kant voor komkommerachtigen: de plant heeft veel voedsel en ontwikkelt veel blad voordat hij gaat produceren. Mijn patissonstengel is enorm, hij heeft slechts één keer heel laat tientallen grote vruchten voortgebracht, het duurde zo lang dat hij 's ochtends in de schaduw stond, geteisterd door odium, hij zal maar één keer produceren.


Kleine PS van het grootste belang: planten die "verhongeren" kunnen hun bloei en de productie van zaden versnellen (adaptief mechanisme om te overleven). Omdat water- of hittestress (of beide) de bloei bespoedigt.

In een vergelijkende proef, waarbij alle overige omstandigheden gelijk blijven, zou pompoen die in kale, arme grond werd gekweekt, daarom veel beter kunnen bloeien dan pompoen die in rijke grond werd gekweekt.

Maar zij zouden de eersten zijn die voorop zouden lopen, ten koste van de productiviteit. Niet de late seconden!



Ik bevestig het (al gezegd hier of in je topic).

De 4 vruchten die in de mest waren getransplanteerd (aubergine, courgette, tomaat en pompoen) waren allemaal te laat en we zijn, zoals ik al zei, GROEN in puin.

De anderen produceerden eerder, maar werden vervolgens op productieniveau door de mestfabrieken tot het uiterste verslagen.


Voor oidium en de rest... nou ja, dat is al zo sinds juli voor de tomaten en sinds half augustus voor de courgettes en dat zal zo blijven...


Aan de andere kant moet ik de planten in de mesthoop gaan controleren.

Ik had al bij mezelf gedacht dat ik daar niet al die planten had hoeven snoeien... alleen maar groen.

Terwijl ik al veel courgette-, tomaten- of auberginebladeren heb gesneden.

Misschien is er voor oidium ook een verschil.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Did67 » 12/09/19, 12:10

Merk op dat dit betekent dat een strategie kan bestaan ​​uit het opnieuw in evenwicht brengen van de voedselvoorraden en het minder vullen ervan met stikstof, compost en mest: minder productie, zeker, maar eerder?

Een keuze !
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 12/09/19, 12:39

Exact....

We hadden allebei...

We zullen beide in 2020 opnieuw doen... gewoon om te zien.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Diabolorent » 12/09/19, 13:23

Ik heb hetzelfde fenomeen op courgettebladeren sinds het begin van mijn CAD-moestuin sinds vorig jaar.
Ik heb gewoon de aangetaste bladeren afgesneden en de planten blijven produceren.
Bij sommige pootjes heb ik 80% van de bladeren verwijderd!
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Moindreffor » 12/09/19, 13:23

Did67 schreef:Ja, echte meeldauw is gemakkelijk te identificeren...

Bij tomaten is het namelijk niet eenvoudig om meeldauw of alternaria of soms Sigatoka te onderscheiden (dit lijkt hier niet het geval te zijn). Hier waarschijnlijk de eerste stadia van meeldauw.

U kunt in de elders genoemde documenten kijken wat er niet werkt!

Echte meeldauw wordt vrij gemakkelijk "uitgesteld" met kaliumbicarbonaat (in plaats van natrium - wat ook werkt, maar natrium is niet goed voor de planten of de bodem: zout "conserveert"!). Zwavel is zeer effectief, interessant omdat de bodem dit vaak mist. Wees voorzichtig als het erg heet is, het wordt fytotoxisch. En significante negatieve effecten op de hulpfauna, inclusief sluipwespen (als ik het me goed herinner - maar verder is het iets anders; daar gebruik ik het niet voor; in het begin produceert het bij echte meeldauw nog steeds, en daarna, hoe dan ook, het brokkelt af; je kunt dus maar een beetje "krabben")

mijn tuinbouwer zegt dat melk het meest effectief is tegen echte meeldauw, ik moet hem alleen om het exacte recept vragen, hij is geen goeroe, hij heeft studies gedaan : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Moindreffor » 12/09/19, 13:27

Did67 schreef:
phil53 schreef:Hooi heeft een perverse kant voor komkommerachtigen: de plant heeft veel voedsel en ontwikkelt veel blad voordat hij gaat produceren. Mijn patissonstengel is enorm, hij heeft slechts één keer heel laat tientallen grote vruchten voortgebracht, het duurde zo lang dat hij 's ochtends in de schaduw stond, geteisterd door odium, hij zal maar één keer produceren.


Ik denk dat dit "verificatie" verdient. Er kunnen nog andere factoren zijn: variëteiten, hoge temperaturen (die de verhoudingen van mannelijke bloemen / vrouwelijke bloemen in bepaalde komkommerachtigen wijzigen - de pompoen, ik weet het niet)...

Omdat komkommerachtigen over het algemeen (de pompoen, ik weet het niet) van zeer rijke gronden groeien op compost, hopen afval, mest...

Ik zeg niet dat dat niet waar is. Ik zeg dat dit verificatie verdient, waarbij ik ervoor moet zorgen dat er geen "artefact" is (een andere, ongecontroleerde of niet-geobserveerde factor).

Ik kreeg courgetteplanten, een variëteit die ik nog nooit heb gekweekt, vrij lichtgroene courgette, zelfs bijna wit, grote ontwikkeling van de hoofdstam en kleine productie, in tegenstelling tot de groene die ik gewend was te planten, dus er is een echt verschil bij de ontwikkeling van de voeten
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 12/09/19, 14:38

Diabolorent schreef:Ik heb hetzelfde fenomeen op courgettebladeren sinds het begin van mijn CAD-moestuin sinds vorig jaar.
Ik heb gewoon de aangetaste bladeren afgesneden en de planten blijven produceren.
Bij sommige pootjes heb ik 80% van de bladeren verwijderd!


Ik probeer de bladeren zachtjes af te snijden, zodat er wat over blijft, maar het lijkt erop dat dit de plant en de productie niet veel hindert...

Zonder vroegtijdig einde vergeleken met gezonde: wat die ook uit de kas haalt, hij heeft dus een handicap.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Adrien (voormalig nico239) » 12/09/19, 14:47

Hier zijn de pepers van onenigheid Beeld

Volgend jaar doen we ze half in de open lucht... maar niet in plantenbakken : Mrgreen:


paprika_in_planter_1.JPG
peppers_en_jardinière_1.JPG (273.01 KiB) 896 keer bekeken



paprika_in_planter_2.JPG
peppers_en_jardinière_2.JPG (184.27 KiB) 896 keer bekeken



paprika_in_planter_3.JPG
peppers_en_jardinière_3.JPG (179.88 KiB) 896 keer bekeken



paprika_in_planter_4.JPG
peppers_en_jardinière_4.JPG (266.08 KiB) 896 keer bekeken
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Moestuin (grote) lazy in 04 (800m)




par Moindreffor » 12/09/19, 16:49

een vriend van mijn moeder cultiveert haar hele moestuin in ronde bloempotten maar grote, ongeveer 1 m hoog, bloemen, kleine vruchtgroenten (framboos, zwarte bes, aalbes) Ik weet de reden niet, ik zal ingaan op de vraag, de potten worden op de grond neergelegd
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 292-gasten