De "Potager du Laesseux" in de Dordogne

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par Did67 » 09/04/18, 12:06

nico239 schreef:
Ik heb veel nagedacht over het probleem van een nieuwe kas ....

Mijn geloof als je een ader vindt die me interesseert, maar alles wat ik zag is te duur voor mij ....


Het enige wat je hoeft te doen is een groep van ongeveer vijftien geïnteresseerden aanmaken: https://www.leboncoin.fr/materiel_agric ... tm?ca=21_s

Elke eenheid neemt een basismodule (dit moeten secties zijn van ongeveer 6 m lang, in elkaar genest. Dit kost ongeveer 150 euro (je moet precies zien hoeveel modules elke eenheid maakt).

Ik heb een ander Filclair-model, eenvoudiger (minder bereik, zonder binnenbalken). Gelukkig heeft de tuinbouwer die ze verkocht ze in "stukjes" gedetailleerd... [maar ik moest gaan zoeken in de regio Parijs; 250 euro per eenheid van 6 m x 6 m).

U kunt regelmatig op de site zoeken en soms contact opnemen met een verkoper om erachter te komen of deze geen details verstrekt. Want afgezien van het zeildoek is het echt een monteur! Ik raad je aan om mee te doen aan de demontage om erachter te komen hoe het in elkaar zit!
0 x
jpbord
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 70
Inschrijving: 13/05/17, 23:45
Plaats: 24 Dordongne Bergerac
x 9

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par jpbord » 14/04/18, 21:56

Did67 schreef:Ook al is mijn tunnel weggevlogen, denk ik dat de kas zelf niet de top is als "anti-schimmel" tactiek:

- de trigger van milidou is de aanwezigheid van druppeltjes vloeibaar water, bereikt op de bladeren, geeft geen water door beregening of door de regen, niet de nachtelijke condensaties
- een open tunnel + druppelirrigatie + plant op een afstand van elkaar zodat de lucht een maximale + laag hooi op de grond circuleert en de rol van absorber van de luchtvochtigheid in de vroege ochtend speelt, is de combinatie die voorkomt regen, zonder water dat de bladeren nat maakt, vergemakkelijkt de circulatie van lucht en beperkt condensatie (soms, als dit 1 of 2 uur later kan gebeuren, heeft de kiem - de oospore - geen tijd om te ontkiemen: voor elke temperatuur is er een 'minimale aanwezigheidsduur van de waterdruppel ")

Zorg er dus voor dat u in de zomer het zeildoek aan de zijkant kunt "optrekken" ...

Een kleine goot kan water opvangen op een hoogte van 1 m, waardoor het mogelijk is om regenwater "in real time" opnieuw onder de tunnel te injecteren, zonder iets te doen ...



Bedankt Didier, ik heb aan de zijkanten openingen gemaakt voor ventilatie en inderdaad zag ik in de vroege ochtend een paar druppeltjes dauw verschijnen en al met al laat ik hem permanent open staan, ook al verlies ik zeker een paar graden. Ik test mijn eerste "kas"!!! als beginneling en ik zal me in de loop van de tijd aanpassen, vooral omdat mijn dierbare vriendin me zojuist heeft aangekondigd dat ze me voor mijn verjaardag een tunnelkas heeft gegeven. Met 2 heb ik nog genoeg te leren!!!
ps: Ik heb net een aantal van je video's bekeken in Saint Jean de Sixt, het is altijd een plezier om je te horen en misschien ooit in de Dordogne?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par Did67 » 15/04/18, 09:04

Steeds meer van jullie hopen op mij ergens bij jou in de buurt! Het raakt mij...

Ik reageer op alle verzoeken (zolang ik nog beschikbaar ben).

Ik schreef elders dat ik met mijn vrij bescheiden pensioen (ik klaag niet) van "bijna 1 euro" netto en alle plannen/aanvullende plannen samen, mezelf niet kan "sponsoren". Ik verzoek daarom om vergoeding van de reis-/verblijfkosten.

Laat er verder geen taboe op rusten: ik vind dat zo’n optreden “participatie” verdient. Voor “instellingen” vraag ik 250 euro. Dit bedrag is voor verenigingen bespreekbaar, afhankelijk van hun budget en wat zij denken te kunnen vragen van hun leden.

[Opmerking: we zitten ver verwijderd van de prijzen van de "tenoren", die meer richting de 1 of 500 euro per conferentie liggen, soms veel korter]

[Nou ja, de Dordogne. Ik was daar als toerist; Ik kom daar misschien wel terug - nieuw Lascaux, etc... Ik zal het dan aan de mensen laten weten, want dan kunnen we afspraken maken, de reis is gemaakt!]
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par Did67 » 15/04/18, 09:07

jpbord schreef:
Bedankt Didier, ik heb aan de zijkanten openingen gemaakt voor ventilatie en inderdaad zag ik in de vroege ochtend een paar druppeltjes dauw verschijnen en al met al laat ik hem permanent open staan, ook al verlies ik zeker een paar graden. Ik test mijn eerste "kas"!!! als beginneling en ik zal me in de loop van de tijd aanpassen, vooral omdat mijn dierbare vriendin me zojuist heeft aangekondigd dat ze me voor mijn verjaardag een tunnelkas heeft gegeven. Met 2 heb ik nog genoeg te leren!!!
ps: Ik heb net een aantal van je video's bekeken in Saint Jean de Sixt, het is altijd een plezier om je te horen en misschien ooit in de Dordogne?


Ik had duidelijk moeten maken dat ik dit niet "cruciaal" vind aan het begin van het seizoen. Om de een of andere reden zal valse meeldauw vooral ontstaan ​​als de tomatenplant goed ontwikkeld is.

Het is daarom aan het einde van de zomer dat we bang moeten zijn voor deze ochtendcondensaties, die dan, als de grond geschikt is, verblindende vormen van meeldauw kunnen veroorzaken...

[En wat een vrolijke, verwende man!]
1 x
jpbord
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 70
Inschrijving: 13/05/17, 23:45
Plaats: 24 Dordongne Bergerac
x 9

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par jpbord » 25/04/18, 10:39

na deze paar dagen van extreme hitte (29 tot 20°) explodeert de vegetatie alle kanten op, de boomgaard is bedekt met bloemen, en in de moestuin groeit het bijna zichtbaar, het onkruid ook!!! Is er een vriendelijke ziel die mij de naam van deze drie onkruiden kan geven? Ik kan het moeilijk vinden op internet. Bij voorbaat dank.
toebehoren
20181825_05-2.jpg
0 x
jpbord
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 70
Inschrijving: 13/05/17, 23:45
Plaats: 24 Dordongne Bergerac
x 9

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par jpbord » 25/04/18, 10:45

ander onkruid
toebehoren
20181825_03.jpg
0 x
jpbord
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 70
Inschrijving: 13/05/17, 23:45
Plaats: 24 Dordongne Bergerac
x 9

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par jpbord » 25/04/18, 10:51

autre
toebehoren
70.jpg
70.jpg (833.13 KB) keer bekeken 2681
0 x
jpbord
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 70
Inschrijving: 13/05/17, 23:45
Plaats: 24 Dordongne Bergerac
x 9

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par jpbord » 25/04/18, 10:54

en de tuin
toebehoren
20181825_04-2.jpg
20181825_03-2.jpg
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par Did67 » 25/04/18, 14:02

Onkruid :

- de eerste is "aardse klimop", waar we het elders over hebben; kandidaat, thuis, voor gewassen “onder levende dekking”
- de seconde ???? Type "Rumex", met een krachtige wortel, die niet gemakkelijk wordt uitgetrokken; een van de zeldzame gelegenheden om de schepvork te gebruiken; maar is niet erg invasief
- de derde, duizendblad, extreem "invasief" vanaf de zijkant: het "kruipt" onder het hooi... Als je besmet bent, moet je regelmatig de rand van de bloembedden "afsnijden" met een schop en deze eruit trekken die zich heeft gevestigd Het plot
0 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: De "Potager du Laesseux" in de Dordogne




par denis17 » 25/04/18, 22:23

Wauw! Hier is een goed geordende tuin en kas, geweldig werk.
denis
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 306-gasten