Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par Ahmed » 20/05/17, 17:59

Het probleem is dat hout resistent is (gelukkig voor onze huizen!) en dat er nog steeds veel kracht voor nodig is om het te overwinnen; in enkelfasige elektriciteit zijn we al snel beperkt... Ik geef de voorkeur aan een thermische motor, ook voor het gebruiksgemak op alle plaatsen, wat de bevoorradingsmogelijkheden vermenigvuldigt.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Lachanette
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 31
Inschrijving: 03/01/17, 22:25
Plaats: Noord en Dordogne
x 15

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par Lachanette » 31/05/17, 12:30

Ahmed schreef:
Ik zal proberen wortels met de aarde te zaaien in de hoop een minimum aan gras te hebben!!!

Hoop heeft hier weinig zin, maar je kunt begrip van natuurlijke fenomenen gebruiken om het probleem te omzeilen.
Er zijn twee verschillende tactieken: vals zaaien en thermisch wieden.


Ik kom terug op de bespreking van wortelzaailingen.

Ik heb de techniek van D. Soltner geprobeerd: zaaien op steriele grond (zonder onkruidzaden, want verhit genoeg).
We strooien een laag van enkele centimeters van deze compost op de grond (dus zonder hooi, dat we eerder verwijderen), en we spreiden het uit zonder het op te nemen, zonder de grond te krassen met de tanden van de hark. Je moet dus de hark omdraaien en spreiden met je rug.
De voor is gevormd met een geperst gereedschapshandvat. Dan zaaien we en bedekken we met een klein beetje van dezelfde aarde.
na opkomst wortelt de plant in de aarde onder de potgrond.
Zaailingen hebben een voorsprong op onkruid en kunnen zich vestigen. Dan voorkomt de schaduw van het wortelgebladerte, als de rijen strak genoeg zijn, het ontstaan ​​van onkruid.

Nou, ik heb het op een klein vierkantje geprobeerd. Ik kwam 4 weken later terug en het was zeer bevredigend: de wortelen waren goed gerezen en bijna geen onkruid.

Ik zag op youtube een filmpje van een tuinder die dit systeem gebruikt
https://www.youtube.com/watch?v=vPnAGpwgWF8
2 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par Ahmed » 31/05/17, 15:31

Eclectron, je praat over het behandelen van zacht hardhout als een kikkervisje, maar deze techniek is heel goed van toepassing op hard hardhout...; onder deze is de Robinia bijzonder aangewezen: gemakkelijk (een beetje te veel...) om te groeien (behalve in permanent drassige grond), het verwerpt overvloedig en zorgt voor een uitstekende RCW; zijn geplette volwassen schors, omdat de bladeren goed zijn voor de bodem en de bijen de bloemen waarderen... 8) Oké, het is heel lastig, maar niets is perfect in deze wereld! : Lol:

Lachanette, het is goed om deze video die ik al had gezien te hebben gepubliceerd.
Het resultaat van mijn test is bevredigend, hoewel mijn compostlaag waarschijnlijk een beetje dun is: ik heb de grond laten drijven, (pifometrisch) een kleine laag compost uitgespreid, opnieuw laten drijven, vervolgens de voren verdicht zoals op de video en na het zaaien ingevuld.
In plaats van wortels en radijsjes tegelijk te zaaien, zoals ik gewoonlijk deed*, zaaide ik twee rijen wortelen en één rij radijsjes in het midden van de andere twee: het bezet de grond terwijl het wacht tot de wortelen zich ontwikkelen.
De zwarte kleur van de compost is een anti-kiemvoordeel, maar door de verhitting die het veroorzaakt droogt het zaaibed snel uit, dus denk aan het begin van de avond goed water geven...

*In een kleine handzaaimachine maakt het verschil in kaliber en vorm van de twee zaadsoorten de operatie riskant, bovendien is het de bedoeling om de voor te markeren (dat is prima! Maar bovendien is het ook niet slecht), en vervolgens de wortels los te maken door de radijsjes te verwijderen, maar het oogsten van de radijs is vaak schadelijk voor de wortelzaailingen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par Did67 » 31/05/17, 22:14

Ahmed schreef:
*In een kleine handzaaimachine maakt het verschil in grootte en vorm van de twee soorten zaden de operatie riskant, bovendien is het de bedoeling om de voor te markeren


Ik zaai altijd met de hand, zonder zaaimachine. En tot die tijd, in het algemeen, radijs en wortelen in dezelfde voren. Simpelweg door eerst de een te zaaien, dan de ander. Het is waar dat met de hand zaaien zonder zaaimachine, voor kleine zaadjes, een helpende hand is... Daar, op deze, denk ik niet dat ik "middelmatige tuinder" ben!
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par Ahmed » 31/05/17, 22:32

Op deze was ik een zeer middelmatige tuinier, aangezien ik te lui was (alles zit in de dosering) om deze twee soorten zaden niet tegelijkertijd te zaaien. Het was eerlijk gezegd niet slim! : Oops:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
lelie 31
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 30
Inschrijving: 25/04/17, 21:58
Plaats: Zuid-West
x 15

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par lelie 31 » 01/06/17, 00:35

Weinig bezoekjes vanmorgen op foto's tussen 2 buien door (35 mm in 24 uur)

Moestuin kant:

pompoen 3 weken geleden geplant, lijkt veel te lijden de eerste bladeren zijn geel geworden de jonge scheuten zijn erg groen
IMG_0069.JPG

nog een pompoen met 3 bloemen
IMG_0070.JPG

tomaten met salades (sucrine) tussen de voeten, achter aubergine en paprika's (klein ze vegeteren een beetje maar heb geduld)
IMG_0072.JPG

de weinige overgebleven aardbeienplanten van vorig jaar, geen BRF maar wekelijks een dun laagje maaien; in de herfst en deze winter zou ik BRF erop zetten - een klein probleempje, ik heb een 4-potige plaag die ze opeet voordat ik ze pluk : Oops: :(
IMG_0073.JPG

prei dit weekend direct door het hooi geplant met een planter
IMG_0074.JPG

courgette, tomaten met salades, aubergine, paprika's (heel klein), pompoenen, langs de omheining van de buren rabarber
IMG_0075.JPG

overzicht van de moestuin
IMG_0079.JPG


Kant rood fruit, aardappel, artisjokken en wat aspergeklauwen:

aardappel vergeten tijdens oogst vorig jaar en mijn vierpotige plaag die ik u presenteer Marquise (4 maanden) :onheil:
IMG_0076.JPG

de artisjokken in productie en de jongen die half april zijn geplant, rechts de asperges, links de zwarte bessen onder een zwarte doorn die mijn vader 30 jaar geleden op mij geënt heeft (het maakt mooie dubbele roze bloemen: ik hou van :) ) Jammer dat mijn vader bijna niet meer kan zien en niet kan laten zien hoe het met hem ging!! :(
IMG_0077.JPG

rijpe bessen
IMG_0078.JPG
2 x
lelie 31
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 30
Inschrijving: 25/04/17, 21:58
Plaats: Zuid-West
x 15

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par lelie 31 » 01/06/17, 00:46

zaaien:

courgettes, pompoenen, sperziebonen en boter
IMG_0080.JPG

zaaien van sucrine en peterselie gemaakt op 24 mei zonder de zaden te weken
IMG_0082.JPG

zaaien van andijvie met het weken van de zaden 24 uur ervoor
over een paar dagen zaaien, ik zal ze afzonderlijk in emmers verplanten
IMG_0083.JPG

Tot snel voor nieuwe foto's en zie de evolutie : Lol:
2 x
Avatar de l'utilisateur
Colinot
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 18
Inschrijving: 23/04/17, 09:51
Plaats: Toulouse 31
x 11

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par Colinot » 01/06/17, 07:51

wauwhhhhhh!!!!! Fantastisch !!!!!
Ik heb wat foto's op de hoofdsite geplaatst
Tot ziens
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par Did67 » 01/06/17, 09:27

31 lelie schreef:
(klein ze vegeteren een beetje maar geduld)



Dit lijkt erg op wat ik heb...
Maar twee dagen lang wordt hij thuis heel erg snel wakker, maar niet alle planten tegelijk. Sommige zijn misschien gevoeliger? Of waren de wortels meer beschadigd??

Hoe dan ook, ik heb nu een courgettestengel die bijna elke 24 uur verdubbelt; een paar tomatenplanten die groene bladeren vormen (ze waren paarsachtig en opgerold), die een soortgelijke internodiën toevoegen, en die hebzuchtige afwijzen...

Ik denk dat het "systeem" (activiteit van bodemorganismen, nitrificatie door bacteriën, mycorrhisatie...) bezig is op gang te komen, dankzij de opwarming van de bodem.
0 x
lelie 31
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 30
Inschrijving: 25/04/17, 21:58
Plaats: Zuid-West
x 15

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par lelie 31 » 16/06/17, 00:17

Vandaag wat foto's gemaakt, de tuin is al een paar dagen aan het ontwaken
15 juni 17 0094.JPG
tomaten

15 juni 17 0092.JPG
de pompoen die er amper 2 weken geleden treurig uitzag

15 juni 17 0093.JPG
paprika's kwamen niet echt op gang, aubergines twee grootste variëteiten met goed ontwikkelde auberginevruchten begonnen te bloeien en blijkbaar later witte

15 juni 17 0095.JPG
courgette

15 juni 17 0096.JPG
prei en bonen in potten gezaaid en gisteren getransplanteerd

De laatste van de avond
15 juni 17 96.JPG
een molkrekel of molkrekel

Een beetje onderzoek op het net
De molkrekel heeft een slechte reputatie, maar is het echt en volledig terecht? …helemaal niet zeker!
Als het inderdaad heel gemakkelijk is om de overlast ervan op te merken, die welke het ons vermijdt door de beroemde "witte wormen" en "grijze wormen" te vernietigen

Ik die dacht dat ze de wortels van onze groenten en anderen at, ik zal ze met een andere blik bekijken !!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 274-gasten