Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par Ahmed » 29/04/17, 23:04

Ik zal proberen wortels met de aarde te zaaien in de hoop een minimum aan gras te hebben!!!

Hoop heeft hier weinig zin: het is normaal dat wietzaden ontkiemen als je eenmaal goede kiemomstandigheden hebt gecreëerd (wat je doet voor wortelen werkt voor onkruid!); je kunt dit niet voorkomen, maar je kunt het begrip van natuurlijke fenomenen gebruiken om het probleem te omzeilen.

Er zijn twee verschillende tactieken: vals zaaien en thermisch wieden.
- Vals zaaien bestaat uit het voorbereiden van het zaaien van wortelen, maar dit niet doen; dan, nadat het onkruid is opgekomen, is één handeling voldoende oppervlakkig en bij gunstig weer (=droog) om dit onkruid te vernietigen en over te gaan tot het echte zaaien (de zaden van onkruid die dieper in de grond liggen hebben niet de voorwaarden om te ontkiemen, zolang de grond niet te bewerkt is).
- Na het zaaien van wortelen gaat er niets verloren, de inhaalmogelijkheid is gebaseerd op het feit dat wortelzaden langer nodig hebben om te ontkiemen dan die van onkruid; het is daarom nodig om tot het laatste moment te wachten om het maximum aan ongewenste zaken te vernietigen, dat wil zeggen bij het verschijnen van de eerste wortelen, door een lichte vlamstoot door te geven die voldoende is om deze kwetsbare zaailingen te verwelken.
De toepassing van deze laatste methode is klassiek, maar dreigt echter veel problematischer te worden midden op een hooitapijt! : Roll:
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
lelie 31
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 30
Inschrijving: 25/04/17, 21:58
Plaats: Zuid-West
x 15

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par lelie 31 » 29/04/17, 23:37

Ahmed schreef:
Ik zal proberen wortels met de aarde te zaaien in de hoop een minimum aan gras te hebben!!!

Hoop heeft hier weinig zin: het is normaal dat wietzaden ontkiemen als je eenmaal goede kiemomstandigheden hebt gecreëerd (wat je doet voor wortelen werkt voor onkruid!); je kunt dit niet voorkomen, maar je kunt het begrip van natuurlijke fenomenen gebruiken om het probleem te omzeilen.

Er zijn twee verschillende tactieken: vals zaaien en thermisch wieden.
- Vals zaaien bestaat uit het voorbereiden van het zaaien van wortelen, maar dit niet doen; dan, nadat het onkruid is opgekomen, is één handeling voldoende oppervlakkig en bij gunstig weer (=droog) om dit onkruid te vernietigen en over te gaan tot het echte zaaien (de zaden van onkruid die dieper in de grond liggen hebben niet de voorwaarden om te ontkiemen, zolang de grond niet te bewerkt is).
- Na het zaaien van wortelen gaat er niets verloren, de inhaalmogelijkheid is gebaseerd op het feit dat wortelzaden langer nodig hebben om te ontkiemen dan die van onkruid; het is daarom nodig om tot het laatste moment te wachten om het maximum aan ongewenste zaken te vernietigen, dat wil zeggen bij het verschijnen van de eerste wortelen, door een lichte vlamstoot door te geven die voldoende is om deze kwetsbare zaailingen te verwelken.
De toepassing van deze laatste methode is klassiek, maar dreigt echter veel problematischer te worden midden op een hooitapijt! : Roll:


Bedankt voor de truc van het valse zaaien, ik had er niet aan gedacht, maar erover nadenken is logisch : Idee:
Voor de toepassing van de laatste methode is het noodzakelijk om de tuinslang ernaast te voorzien : Wink:
Ik zal beide methoden proberen, foto's maken om de evolutie te zien
0 x
Avatar de l'utilisateur
Colinot
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 18
Inschrijving: 23/04/17, 09:51
Plaats: Toulouse 31
x 11

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par Colinot » 30/04/17, 01:58

Did67 schreef:
Colinot schreef:Hier zijn enkele foto's van mijn met hooi bedekte groentegebieden vorige week.
Vanavond zal ik 50-prei overplanten en voor zomergroenten zal ik tot volgende week wachten omdat ik denk dat het nog steeds een beetje te koud is, bovendien, als de aarde bedekt is, zou de grond een beetje koel moeten zijn .. .
Tot ziens



Ter info: ik ben helemaal geen "fan" van grenzen, waarvan ik denk dat ze een toevluchtsoord zijn voor slakken, maar ook, wanneer ze niet "plat" zijn, een obstakel voor bepaalde hulpmiddelen, zoals loopkevers. , wiens ecologische niche de weide is. Ik geef de voorkeur aan met gras begroeide paden, kort in verhouding tot de grens, gemaaid ... ik denk dat het een meer natuurlijke "continuïteit" oplevert, zoals die in de natuur bestaat ... Ook al is het minder "duidelijk", antropogene ...


Ja, ik had het goed begrepen na het bekijken van de video's... maar het is een reflex... esthetisch... om de groentegebieden van het "gazon" af te bakenen, zelfs als het geen "groen" is... de planken zullen blijven niet op hun plaats, aan de andere kant de platen... pfffff ik werd moe om ze waterpas te zetten...
Maar misschien had je het over de planken die de aarde vasthouden in de kleine bloembedden langs het hek: ik zou alles moeten aanpassen, ik had oorspronkelijk de aarde van het bloembed verhoogd door de oprit te graven... Ik zal moeten veranderen deze opstelling.

In ieder geval wil ik je bedanken voor de aanpak die je volgt om ons al deze technische informatie gratis ter beschikking te stellen, waardoor we kunnen begrijpen hoe de natuur werkt... het is 3 weken geleden dat ik "le potager" tegenkwam du paresseux" , na het bekijken van alle video's, pel ik de forum en ik blijf leren, ook al onthoud ik niet alles, het is erg leerzaam. Nogmaals bedankt.

Kleine precisie: je maakt je soms zorgen over het maken van video's die te lang zijn, persoonlijk waardeerde ik de kalme manier waarop je duidelijk, begrijpelijk voor amateurs, de redenen voor je experimenten hebt uitgelegd. Ik was overtuigd en heb het in de praktijk gebracht in de hoop dat het ook in mijn moestuin zou werken.

Over een paar weken zal ik zeker de resultaten posten.

Een vraag: in deze periode maak ik vers gesneden takken versnipperd, kan ik dit als BRF beschouwen?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par Ahmed » 30/04/17, 08:51

@ Colinot: in strikte zin zou het niet precies het BRF zijn, maar persoonlijk ben ik van mening dat een combinatie van houtachtig en kruidachtig (de bladeren) de bijdrage tussen respectievelijk paddestoelen en wormen in evenwicht brengt. Dus ik mis deze kans niet die komt naast de takken die in de herfst zijn verpletterd en waarin een maximum aan voedingsstoffen wordt opgeslagen; Ik ben van mening dat in de lente de verspreiding van deze stoffen gewoon anders is ...

@Lelie: met betrekking tot de tweede methode, naast de gieter die "genezend" is, kan het verstandig zijn om twee vellen aan elke kant van de groef* te plaatsen naarmate het knikken vordert. Ik zou erop willen wijzen dat in de zaailingfase een lichte en snelle toepassing voldoende is om het gewenste resultaat te verkrijgen, dit heeft niets te maken met gevestigde grassen die slechts oppervlakkig worden aangetast door dit soort bewerkingen (wat niet nuttig is, dus niet veel in het laatste geval).

*Nog slimmer : Wink: , als u dit procédé toepast: voorzie de thermische lans van twee metalen platen om de vlam aan beide zijden te beperken (volgens het principe dat waargenomen werd bij sproeiers bij gebruik van een niet-selectieve onkruidverdelger).
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par Did67 » 30/04/17, 09:59

@lelie

Als ik het goed begrepen heb, denk je dan aan voren in het hooi te trekken en er dan de aarde van de molshopen in te doen???

Als dat het geval is :

a) zo ben ik begonnen

b) het te wieden gebied wordt aanzienlijk verkleind; dus het wordt "speelbaar"

c) maar zoals beschreven, daarna stopte ik omdat het net zo goed werkte in de grond op zijn plaats, zelfs als de voor een beetje diep is, aangezien het hooi in de herfst werd aangevoerd en ingepakt: de diepte van de voren houdt vocht vast wel (maar pas op voor slakken!)
1 x
Avatar de l'utilisateur
Colinot
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 18
Inschrijving: 23/04/17, 09:51
Plaats: Toulouse 31
x 11

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par Colinot » 30/04/17, 11:14

Ahmed schreef:@ Colinot: in strikte zin zou het niet precies het BRF zijn, maar persoonlijk ben ik van mening dat een combinatie van houtachtig en kruidachtig (de bladeren) de bijdrage tussen respectievelijk paddestoelen en wormen in evenwicht brengt. Dus ik mis deze kans niet die komt naast de takken die in de herfst zijn verpletterd en waarin een maximum aan voedingsstoffen wordt opgeslagen; Ik ben van mening dat in de lente de verspreiding van deze stoffen gewoon anders is ...


Dag
Bedankt voor de bevestiging. Ik vermoedde het een beetje en ik legde dit geplet aan de voet van mijn frambozen en op wat aardappelen die thuis waren ontkiemd. We zullen zien of ik nog een paar aardappelen win. En frambozen mogen deze zomer dus geen dorst lijden.
Ik heb deze methode gebruikt voor alle voordelen die Didier heeft opgemerkt en benadrukt: de grond niet hoeven te keren, oef bespaard, de vochtigheid aan de voet van mijn gewassen houden en zo min mogelijk water geven, en ook de invasie van onkruid en hoogte beperken van geluk om nog steeds mooie groenten te hebben... dit eerste seizoen, ook al zijn al deze voordelen niet helemaal aanwezig, het maakt niet uit, volgend jaar zal het beter zijn omdat ik al mijn percelen zal bedekken met hooi tegen het einde van de herfst en ik zal geen planken plaatsen...

Bedankt allemaal voor het openen van onze ogen voor "nieuwe" methoden.

[bewerkt om quote-tag toe te voegen; ongewijzigde tekst / Did67]
0 x
lelie 31
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 30
Inschrijving: 25/04/17, 21:58
Plaats: Zuid-West
x 15

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par lelie 31 » 30/04/17, 11:19

Een vraag: voor keukenafval (fruitschillen: appels, sinaasappels... en groenten) leg je ze op het hooi of afgedekt?
0 x
lelie 31
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 30
Inschrijving: 25/04/17, 21:58
Plaats: Zuid-West
x 15

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par lelie 31 » 30/04/17, 11:23

Did67 schreef:@lelie

Als ik het goed begrepen heb, denk je dan aan voren in het hooi te trekken en er dan de aarde van de molshopen in te doen???

Als dat het geval is :

a) zo ben ik begonnen

b) het te wieden gebied wordt aanzienlijk verkleind; dus het wordt "speelbaar"

c) maar zoals beschreven, daarna stopte ik omdat het net zo goed werkte in de grond op zijn plaats, zelfs als de voor een beetje diep is, aangezien het hooi in de herfst werd aangevoerd en ingepakt: de diepte van de voren houdt vocht vast wel (maar pas op voor slakken!)


Ja, ik dacht erover om het hooi te maaien, mijn aarde in molshopen te stoppen en te zaaien, mijn grote zorg is dat ik net mijn hooi heb uitgerold en dat de laag erg dik en compact is!! :onheil: : Roll:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Colinot
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 18
Inschrijving: 23/04/17, 09:51
Plaats: Toulouse 31
x 11

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par Colinot » 30/04/17, 11:25

Didier raadt aan om ze op zonnige dagen aan te doen, zodat het snel droogt en geen nare geurtjes en muggen heeft...
1 x
lelie 31
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 30
Inschrijving: 25/04/17, 21:58
Plaats: Zuid-West
x 15

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par lelie 31 » 30/04/17, 12:08

Colinot schreef:Didier raadt aan om ze op zonnige dagen aan te doen, zodat het snel droogt en geen nare geurtjes en muggen heeft...

OK bedankt
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 354 gasten