De tuin van een luie we af en toe.

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 01/04/17, 21:01

Hallo,
Ik begin de draad van mijn weekend moestuintjes.
De eerste in twee percelen van 50m2 is de historische moestuin van het huis.
Ik heb het overgenomen sinds 2011 met een zeer onregelmatige aanwezigheid, een weekend tussen 2 weken en 4 maanden, ook in het seizoen.
We hopen nu op een weekendje in de 3 weken of zo en een beetje vakantie.
De tweede van 300 m2 begon grotendeels in fenocultuur in de herfst, zonder toegang tot water en op een klei-kalksteenbodem van 12 cm.

Olivier
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 02/04/17, 11:43

IMG_2480.jpg
2 oktober 16

IMG_2522.jpg
12 oktober 16

IMG_2688.jpg
27 november 16
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 02/04/17, 11:49

IMG_2730.jpg
20 decembre 16
IMG_2748.jpg
21 decembre 16
IMG_2777.jpg
21 decembre 17
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 02/04/17, 12:00

IMG_3097.jpg
Februari 13 17
4 maart .jpg
Maart 4 17
5 maart.jpg
Maart 5 17
10 maart 2.jpg
Maart 10 17
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9761
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2633

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par sicetaitsimple » 02/04/17, 18:04

olivier75 schreef:De tweede van 300 m2 begon grotendeels in fenocultuur in de herfst, zonder toegang tot water en op een klei-kalksteenbodem van 12 cm.


Bonsoir,

je had ons dit najaar de voorbereidingen voor je nieuwe moestuin gepresenteerd, maar ik had niet onthouden dat die geen toegang tot water had.

Het lijkt mij bijzonder interessant omdat ik aan de ene kant, een beetje zoals jij, niet altijd aanwezig ben (ook al is het in de zomer zeer zeldzaam dat mijn afwezigheid langer dan twee weken duurt en dat ik nog steeds een "hulp" heb in geval), en aan de andere kant denk ik (als ik het mis heb, des te beter) dat afleveringen van waterbeperking in de toekomst steeds frequenter en/of uitgebreider kunnen worden op het grondgebied.

Het bouwen van veerkrachtige moestuinen ten aanzien van waterbeperkingen (of de fysieke onmogelijkheid om water te geven) lijkt me daarom belangrijk, het is een van de punten die me ertoe brachten de grond te mulchen voordat ik deze blog ontdekte, omdat ik denk dat zelfs als het de behoeften niet noodzakelijkerwijs vermindert, maakt het het in ieder geval mogelijk om de bijdragen af ​​​​te vlakken door de verliezen door verdamping te verminderen.

Het doel is mijns inziens niet om te hopen op wonderen, groenten hebben water nodig, maar om veerkrachtige systemen op te bouwen waarin ze erin slagen een periode van langdurige droogte te overleven.

U vertelde ons, denk ik, wat u van plan was om in deze nieuwe moestuin te cultiveren, maar ik moet bekennen dat ik het me niet meer herinner.

Good luck!
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9761
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2633

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par sicetaitsimple » 02/04/17, 19:27

sicetaitsimple schreef:
Het doel is mijns inziens niet om te hopen op wonderen, groenten hebben water nodig, maar om veerkrachtige systemen op te bouwen waarin ze erin slagen een periode van langdurige droogte te overleven.



Aanvulling: en ook, om volledig te zijn, het idee om (in aantal) het aantal gietbeurten te verminderen, wat ik persoonlijk als een hele klus beschouw in de zomer gezien mijn nulgraad van automatisering (gieter zolang er water is in de opvangbakken dan over op de tuinslang).
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 02/04/17, 19:28

Sicetaitsimple,

Zonder toegang tot stromend water, staat er een tank van 1000 l op een oud bemost dak van 8 m2, deze zou deze maand vol moeten zijn, en ik hoop dat het equivalent is van een vulling in de zomer, d.w.z. 2000 het hele jaar door.
De winters zijn al voorbij;
Knoflook, uien, sjalotten, paardebloem.
Werden dit voorjaar geïntroduceerd;
Aardappelen, bonen, erwten.
Zijn gepland voor de zomer,
Wortelen, bieten, bonen, tomaten met vaste port, mais, komkommerachtigen.
Zijn voorzien in de 2e cultuur van de herfst, winters;
Spinazie, sla, rapen, wortelen, radijzen, erwten, groenbemesters.
En ik zal me aanpassen aan de verschillende successen.
Het is niet echt te zien, maar ik ga proberen om permanente planken te maken door de gangpaden min of meer te laten groeien.

Olivier.
2 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9761
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2633

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par sicetaitsimple » 02/04/17, 19:55

olivier75 schreef:Zonder toegang tot stromend water, staat er een tank van 1000 l op een oud bemost dak van 8 m2, deze zou deze maand vol moeten zijn, en ik hoop dat het equivalent is van een vulling in de zomer, d.w.z. 2000 het hele jaar door.
Olivier.


Ja, met 8m2 dakbedekking komen we niet ver..... Uit herinnering, met +/- 70m2 dakbedekking en een tuin van ongeveer dezelfde grootte, in 2016 begin augustus stond ik droog in Normandië, maar met slechts 2*300l. Welnu, er kunnen een paar onweersbuien zijn die veel helpen, het kan het geval zijn in Aube.

Ik denk dat we je vaste borden al hadden genoemd, ik denk zelfs dat ik het boek en de video's van JM Fortier had genoemd, het is eigenlijk een concept dat ik echt leuk vind, ook al is het ingewikkeld om te implementeren als er weinig ruimte is. Maar als we er genoeg hebben, is het wat mij betreft echt iets om te bestuderen qua werk optimaliseren, bemesting,...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9761
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2633

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par sicetaitsimple » 02/04/17, 20:33

olivier75 schreef:

De winters zijn al voorbij;
Knoflook, uien, sjalotten, paardebloem.
Werden dit voorjaar geïntroduceerd;
Aardappelen, bonen, erwten.
Zijn gepland voor de zomer,
Wortelen, bieten, bonen, tomaten met vaste port, mais, komkommerachtigen.
Zijn voorzien in de 2e cultuur van de herfst, winters;
Spinazie, sla, rapen, wortelen, radijzen, erwten, groenbemesters.
En ik zal me aanpassen aan de verschillende successen.
Het is niet echt te zien, maar ik ga proberen om permanente planken te maken door de gangpaden min of meer te laten groeien.

Olivier.


Winter en lente, als het "normaal" regent moet het goed zijn kan ik me voorstellen.
Zomer, het is een beetje een loterij... Een beetje twijfelachtig als je niet echt een manier hebt om water te krijgen.
Herfst winter, moet je zien. Vergeet niet m2 veldsla te maken!

Veldsla is (voor mij) een grote vijand van de fenoculturist! Het is zo makkelijk te maken en winterhard! Maar gedurende deze tijd zijn de plots niet gedekt ... Of anders moet je op de lijn in de omslag kauwen, maar hey, ik dacht dat ik begreep dat zelfs Didier het had opgegeven.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Did67 » 02/04/17, 22:50

sicetaitsimple schreef:
Of anders moet je online in de deken kauwen maar ach, ik begrijp dat zelfs Didier het opgegeven had.



In werkelijkheid. Het liefst hark ik aan het einde van de zomeroogst (bv. bonen) wat resten van hooi op en strooi ze uit.

Dus ik krijg een mengsel van veldsla en onkruid, dat ook rijst.

Ik oogst de veldsla en... ik strijk een rol hooi om onkruid te bestrijden en laag te houden. En in dit deel plant ik (planten die in emmers zijn opgekweekt), onder een totale dekking die het opgegroeide onkruid "uitroeit".

Het is makkelijker dan herladen met hooi en voren maaien, voor het zaaien van de veldsla...

Tegenwoordig schrik ik veel minder van onkruid dan in het begin... Hoe beter het is, hoe meer ik erover nadenk om ermee te tuinieren (en de externe hooivoorraad te verminderen).

Inmiddels ben ik me bewust geworden van het feit dat een levend dekkleed zonne-energie opvangt, "energetische" organische moleculen produceert, deze in de bodem injecteert (via rhizodepositie) en daarmee bodemorganismen in de rhizosfeer "voedt". Mijn doel is niet langer om permanent bedekt terrein onder controle te hebben de hele tijd onkruid, maar slechts af en toe (zodat een braakliggend land niet bezinkt) of alleen wanneer de gecultiveerde plant niet concurrerend is...

Kortom, het wordt complexer... Voorlopig spreek ik er weinig over omdat:

a) Ik heb al genoeg moeite om het idee van "fenocultuur" over te brengen (tegen het idee dat de grond bewerkt moet worden, dat het schoon moet zijn, of tegen het aanleggen - naar mijn mening schadelijke - terpen)

b) Ik ben nog steeds veel aan het experimenteren en praat liever alleen over datgene waarvan ik vrij zeker ben...
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 181 gasten