De tuin van een luie we af en toe.

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par sicetaitsimple » 15/11/17, 21:13

Did67 schreef:
sicetaitsimple schreef:

of om te voelen of we een hooivork op de stapel leggen!



Dit is waar het duidelijk "slecht" wordt... Deze stank is een teken dat ten minste een deel van de ontbinding plaatsvindt in anaerobiose...


Het is erg "grappig", en je staat me toe het hierover te delen forum, maar ik heb het over iets (die vork in een hoop gras en de bijbehorende sensaties) dat ongeveer 50 jaar oud is! Mijn vader stapelde het gemaaide gras achter in de tuin op. Ik heb niet meer geoefend sinds...

Aangezien we ons in de reeks "Madeleine de Proust" bevinden, was ik toen ongeveer 10 jaar oud, ik had een paar m2 beschikbaar in de tuin waar ik deed wat ik wilde... Mijn herinneringen zijn eerder radijsjes, veldsla en aardappelen....Natuurlijk ben ik een paar jaar later van interesse veranderd.......

En vijftig jaar later dook het weer op!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Did67 » 15/11/17, 21:31

Heilige verjonging!!! Lang leve de fenocultuur!
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par sicetaitsimple » 15/11/17, 22:05

Did67 schreef:Heilige verjonging!!! Lang leve de fenocultuur!


Zoals jij zegt!

Dus serieuzer, zoals ik al heb uitgelegd, heb ik sinds deze zomer een weiland van circa 1400m2 naast het huis.

In eerste instantie ben ik van plan honderd m2 in de moestuin te bezetten (naast mijn huidige circa 75), dan zien we wel maar ik wil me niet laten overweldigen.

Een kas misschien, ik moet een besluit nemen en soms is mijn besluitvormingsproces wat lang! Sterker nog, zelfs als ik er vaker ben, zal ik er niet de hele tijd zijn, het is nog steeds een probleem voor het beheer van een kas wanneer het het nuttigst is, in het laagseizoen.

Ik ga fruitbomen planten, dat is zeker.

Zo goed, om terug te komen op het onderwerp, wat doe ik met mijn 1300 (1400-100 uit de moestuin) hooi dat in hun eigen tempo zal groeien zonder mijn mening over mijn behoeften te vragen? Compost?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Ahmed » 15/11/17, 22:10

Goed! Je kunt lokale fenocultuur stimuleren met je overtollige hooi... 8)
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 15/11/17, 22:29

Sicetaitsimple,

Het is waar dat mijn land erg arm is, maar de 5000 m2 is niet genoeg om alleen mijn hooi te produceren...tenminste dit jaar.

Olivier.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par sicetaitsimple » 15/11/17, 22:36

Ahmed schreef:Goed! Je kunt lokale fenocultuur stimuleren met je overtollige hooi... 8)


Het is waar, maar hooi is niet wat er ontbreekt in mijn hoekje! En er wordt nog gewerkt met "mijn buurman" om hem te overtuigen!

Ik maak gebruik van uw tussenkomst om u om advies te vragen, we hadden het er al over gehad toen ik mijn paarden "huurder" noemde die mij twee bomen verwoestte en die daarom naar huis terugkeerde....

Dus ik ga twintig, dertig, veertig, ik weet het nog niet, fruitbomen planten in mijn weiland. Voornamelijk in het stadium van de lisdodde, denk ik ook aan een paar halve stengels en misschien een paar telgen omdat mijn lokale kwekers dat maar voor een paar soorten te bieden hebben.

Dus, wat doen we op de begane grond?

- Niets

- wieden op een straal van ongeveer 1 m en niets anders

- wieden en toevoegen van biomassa aan het oppervlak (ik merkte op dat de kraag niet mag worden aangeraakt), as,....

- anderen, ook niet biologisch, als het om een ​​goed herstel gaat, ben ik niet sektarisch!


Alvast bedankt voor je antwoord.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par sicetaitsimple » 15/11/17, 23:44

olivier75 schreef:Het is waar dat mijn land erg arm is, maar de 5000 m2 is niet genoeg om alleen mijn hooi te produceren...tenminste dit jaar.



Alles hangt natuurlijk af van de min of meer groeisituaties van het gras, maar allereerst van de verhouding gras/moestuin.
Ik herinner me dat we enige tijd geleden hadden berekend dat voor de door Didier aanbevolen bijdragen (tussen 3 en 4 kg hooi per m2) ongeveer 3 tot 4 keer de corresponderende oppervlakte bebouwd met hooi nodig was. Ter bevestiging kunnen herinneringen soms een beetje verwarrend!
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par olivier75 » 16/11/17, 08:08

Sicetaitsimple,

Voor je boomgaard, vergeet niet dat gras ook een goede beschutting is voor de bomen, ik heb het niet gecontroleerd maar mijn dochter vertelde me dat de hazelaars (in de moestuin waren goed gegroeid) er geen reden is waarom hooi niet zou mogen t op zijn minst het voedingsequivalent van brf zijn.
Het ideaal lijkt mij een beetje brf en hooi er bovenop.
Vergeet bovendien niet dat afwijken van het ideaal gewoon minder goed is. François mulet houdt een toespraak in een van zijn video's waarin hij de geboorte van de BRF uitlegt en de tests die de beste BRF hebben gedefinieerd, door de principes te kennen die men ervan kan verwijderen volgens zijn bevoorradingsbron en door zijn verwachtingen aan te passen.
Het beste is de vijand van het goede.
Olivier.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Lolounette » 16/11/17, 09:55

als ik het goed heb begrepen, geven we voor bomen en planten die afkomstig zijn uit het kreupelhout (bessen, aardbeien, enz.) de voorkeur aan bestek dat rijk is aan lignine, dat de voorkeur geeft aan schimmels boven bacteriën (het is gekoppeld aan een verhaal over de vorm van minerale stikstof die voornamelijk vrijkomt door de verschillende micro-organismen: om ruwweg te vereenvoudigen geven de bomen de voorkeur aan stikstof in ammoniakale vorm, groenten ze in nitraatvorm daarom vrijgegeven door nitrificerende bacteriën)

Bovendien moet een jonge boom solide timmerlieden zijn, dus mag hij in dit stadium niet met stikstof worden geduwd, wat de voorkeur geeft aan "zachte" scheuten en tenslotte is de meerderheid van de fruitbomen waarschijnlijk mycorrhiza door dezelfde schimmel die gunstig is voor onze groenten en wat bij de start (en ook daarna) een serieuze boost zal geven maar deze associatie zal er niet komen als de bodem bij de start te rijk is aan stikstof en/of fosfaat... een te voedzame bedekking is dan ook niet wenselijk. ..

Idealiter geef je onder bomen de voorkeur aan mulch met een vrij hoog ligninegehalte: RCW, houtsnippers, dode bladeren, gebroken braamstruiken, stro... en bewaar het hooi voor de moestuin!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De tuin van een luie we af en toe.




par Did67 » 16/11/17, 11:45

Zelfde mening als lolounette...

Bomen zijn de kampioenen van ellende. Ze werken als een "pantoffel", waarbij ze jaar na jaar voornamelijk koolwaterstoffen (lignine) verzamelen. En ze recyclen rijke materialen (vóór de val van dode bladeren) van het ene jaar op het andere...

Niet voor niets worden de vruchten intensief geteeld met "tot wel 24 behandelingen per jaar"! Bij intensieve teelt is het principe zelf van de boom ernstig uit balans. Terwijl we onze aardbeien "verpesten" met kunstmest, vinden we het normaal om ze om de 3 jaar te moeten vervangen! De mijne staan ​​al 6 jaar op dezelfde plek en zijn magnifiek.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 437-gasten