Een luie tuin in Charente-Maritime

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par denis17 » 31/08/17, 16:12

Nee, ik sta op een goed geventileerde heuvel, maar het moet gezegd worden dat de rivier de Charente slechts een paar honderd meter verderop ligt. Maar ik denk niet dat het probleem op dit moment daar vandaan komt, ik kijk liever naar de acaciabomen van de buren (en misschien ook mijn stapel hout) die de tuin in de vroege ochtend schaduw geven, ik moet ik neem een nadere blik voor volgend jaar en misschien alle of een deel van de tomatenplanten verplaatsen om mijn zonneschijn te maximaliseren.
denis
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par Did67 » 31/08/17, 18:01

denis17 schreef:
Ik kijk liever naar de acaciabomen van de buren (en misschien ook naar mijn stapel hout) die de tuin vroeg in de ochtend schaduw geven, ik zal voor volgend jaar wat nauwkeuriger moeten kijken en misschien de tomatenplanten geheel of gedeeltelijk vervangen om mijn zonneschijn te maximaliseren.
denis


Bingo: zoek niet verder! Vorig jaar werden mijn tomaten, die 's ochtends in de schaduw van de frambozenstruiken lagen, ruim vóór de anderen "geschoten"...

Ik vermeld de vraag in mijn laatste video!

Locatie van tomaten = waar de zon 's ochtends als eerste opkomt! En 50% van de meeldauwproblemen is opgelost.
0 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par denis17 » 04/09/17, 15:33

Na een kleine visualisatie in de ochtend, zal ik de locatie van de tomatenplanten veranderen, een afstand van 10 m, de zon zal daar iets eerder in de ochtend invallen, en dit zal ze ook weghalen van de rij wijnstokken en de de vijgenboom van de buren.
denis
0 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par denis17 » 02/01/18, 12:38

Hallo en mijn beste wensen voor iedereen voor dit jaar 2018.
Het jaar 2017 was voor mij het jaar 0 van de transitie naar fenocultuur. Een kleine terugblik op het afgelopen jaar.
De tomaten, die te laat waren geplant (zoals veel dingen), gaven het goed en waren voldoende om mij vanaf 15 augustus te voeden. Direct ernaast gaven watermeloenen, die uit zichzelf groeiden (vorig jaar op de grond gegooide zaden) me 4 prachtige stukken, goed voor 24 jampotten. Knoflook, uien en sjalotjes goed van start gegaan, bijna allemaal gesmolten, amper 1/4 van de uien overleefde, en gelukkig heb ik begin dit jaar van de knoflook geprofiteerd.
De aardbeien, die in de bref zijn overgeplant, zijn begroeid.
De weinige frambozenstruiken die in de loop van het jaar werden getransplanteerd, leverden enkele vruchten op die ter plekke werden gegeten, de beste.
Radijzen, wortels hebben ondanks verschillende pogingen niets opgeleverd.
Het resultaat op de salades was gemiddeld, veel werden vóór de rijpheid gegeten, maar de salades die het overleefden waren erg goed.
De proef met aardappelen onder hooi gaf gemengde resultaten, het zaad was niet van geweldige kwaliteit en ik denk dat ik iets te veel heb gedwongen bij het toevoegen van gemaaid gras.
De courgettes (lang en rond) waren voldoende voor mijn consumptie. De ronde exemplaren werden vermalen door de eerste meeldauwaanval, terwijl de lange exemplaren overleefden en bleven produceren.
Ik maakte ook patissons die goed opbrachten, ook al waren ze meestal klein.
Veel zelfgemaakte zaailingen hadden geen tijd om vrucht te dragen vanwege late aanplant (meloenen, aubergines)
Ook ontbreken er enkele missers bij de zaailingen, paprika's en artisjokken die nooit zijn uitgekomen, maar ook daar kan het om de zaadzakjes gaan, onder alle voorbehoud uiteraard.
Meer over een toekomstig bericht.
denis
1 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par denis17 » 31/01/18, 18:12

En enkele foto's van begin januari.
IMG_20171123_164713.jpg

Zoals gewoonlijk, en beginnend vanaf de linkerkant, in de bovenhoek van de foto, voor het houten paneel, werd daar half november een kleine rij frambozen getransplanteerd, de grond was erg droog en we moesten graven, dat deed ik Ik denk niet dat ze weer zouden hervatten, maar de laatste paar dagen zijn er knoppen verschenen. Dan in de tuin een stapel brf, met aardbeien ernaast.
IMG_20171123_164720.jpg

Op deze tweede foto zien we links de weinige overgebleven gewassen, broccoli en zwarte radijzen (zo oneetbaar dat ze steken), maar het maakt prachtige wortels en zal als meststof dienen.
IMG_20171123_164734.jpg

En tot slot de uitbreiding van de tuin, sindsdien zijn er narcissen gegroeid en zijn de stronken afgelopen weekend ontworteld.

Ten slotte is er op het niveau van de bodemdegradatie a priori een kleine verbetering, die niet altijd even goed te beoordelen is. En de hooibalen zijn gearriveerd, ik wacht even voordat ik ze uitrol. Omdat ik nog wat te doen heb, zou ik graag willen uitbreiden wat mij niet heeft geholpen op het gebied van aardbeien en frambozen.
denis
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9830
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2672

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par sicetaitsimple » 31/01/18, 19:58

Goedenavond Dennis,

Ik had je "recensie 2017" niet gezien, ik ontdekte het toen ik het bericht van vanavond zag. Een beetje teleurstellend, kunnen we het zo samenvatten?

Ik heb dit draadje nog eens doorgenomen om de reis vanaf het begin te herinneren.

Persoonlijk versterkt het mijn overtuiging (zie de recente discussie over het "oma"-project in de rode draad) dat het starten met BRF en nog meer nep-BRF nog steeds erg ingewikkeld en zeer riskant is (behalve, en ik zal mezelf herhalen met het "mulchen" van meerjarige gewassen al aanwezig).

Nou ja, het is bijna zeker dat het beter wordt. Gelukkig groentejaar 2018!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par Did67 » 01/02/18, 11:34

JA en JA.

Ja, het is het klassieke fenomeen van depressieve effecten. Wat weten veel aanhangers van ‘permaculturele heuvels’ (of ze eerlijk zijn of niet de naïviteit hebben om genoegen te nemen met een paar nietige, gelige groenteplanten, zoals ik in bepaalde video’s zie).

En ja, de grondmonteurs lossen dat over ongeveer 3 jaar voor je op. Dit jaar zal het al beter zijn: zoals uitgelegd aan julienmos wordt stikstof in het begin zowel gebruikt voor de groei van de populatie bodemorganismen (die het nodig hebben voor eiwitten, DNA/RNA en enkele andere moleculen) als opgenomen in de humus, in de C/N is veel lager (ongeveer 15) dan die van houtachtige stoffen (valse BRF: 150 tot 300). Na een jaar is de groei van micro-organismen afgelopen: ze ‘recyclen’ zichzelf. Degenen die geboren worden, voeden zich met degenen die sterven. Alleen het tweede fenomeen speelt nog een beetje. Een derde jaar lang is het essentiële "gehumeurd"...

En volgend jaar kan het geweldig zijn - vooral waar je peulvruchten ook neerzet; in deze stikstofarme bodem kan de symbiotische fixatie 200 N-eenheden per ha/jaar bereiken of overschrijden.

U zult dat voor ons bevestigen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par denis17 » 01/02/18, 12:38

Geen probleem, ik blijf het volgen. : Wink:
denis
0 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par denis17 » 02/02/18, 11:54

sicetaitsimple schreef:Goedenavond Dennis,

Ik had je "recensie 2017" niet gezien, ik ontdekte het toen ik het bericht van vanavond zag. Een beetje teleurstellend, kunnen we het zo samenvatten?

Ik heb dit draadje nog eens doorgenomen om de reis vanaf het begin te herinneren.

Persoonlijk versterkt het mijn overtuiging (zie de recente discussie over het "oma"-project in de rode draad) dat het starten met BRF en nog meer nep-BRF nog steeds erg ingewikkeld en zeer riskant is (behalve, en ik zal mezelf herhalen met het "mulchen" van meerjarige gewassen al aanwezig).

Nou ja, het is bijna zeker dat het beter wordt. Gelukkig groentejaar 2018!


Hallo sicetaitsissimple
Teleurstellend zou ik niet zeggen, de teleurstelling komt vooral voort uit een doelstelling die we niet hadden kunnen bereiken, en aangezien ik geen doelstellingen had (jaar 0), ook geen teleurstelling.
Veel missers, dat is zeker (radijs, wortelen), een aantal goede dingen (tomaten, courgettes) en al dat zaaien is te laat gedaan (het is mijn schuld, mijn hele grote fout : Oops: ) en daardoor te laat geplant en die geen opbrengst opleverde. Om aan deze lijst toe te voegen: vrijwel geen water geven.
Dit jaar beloof ik dat ik op dit alles attent zal zijn, hoewel ik een voorbehoud maak bij water geven.
denis
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9830
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2672

Re: Een luie moestuin in Charente-Maritime




par sicetaitsimple » 02/02/18, 12:46

denis17 schreef:.... en al dit zaaien is te laat gedaan (het is mijn schuld, mijn hele grote schuld : Oops: ) en daardoor te laat geplant en die geen opbrengst opleverde.


Ik zit op hetzelfde punt als jij wat betreft de zaailingen! Alleen was ik nogal vroeg, maar dat is niet per se beter! Dat kun je allemaal leren!

Veel succes dit jaar.
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 360-gasten