Boiler tuning probleem OKOFEN

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
casuette
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 14/10/16, 07:46

Boiler tuning probleem OKOFEN




par casuette » 23/01/17, 10:19

Hallo, ik heb een 2014W 25 okofen-boiler voor een oud 230m2-huis dat van binnenuit geïsoleerd is. We leven in twee Sevres met momenteel 3-4 ° dag en -3 ° nacht. Mijn instellingen: curve: 34 en 1,2-voet. Comfort temp 19 ° en verlaagde 17 ° (externe limiet 16 ° en verlaagde limiet 10 °). Mijn V3V werkte in Manuel okofen kwam allemaal kijken of het goed werkt, het werkt goed in auto. Ik vertelde hem over mijn verbruik van korrels, wat overdreven lijkt (kan naar 3-tassen stijgen met 24h) en het vermogen verlagen omdat de P114 zich bij 20mn c bevindt, wat niet top is. Hij liet zich vallen bij 23 maar zei me dat we niet naar beneden kunnen gaan. Wat denk je? Ik heb 7h-12h en 17h- ​​23h uur. Bedankt allemaal.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Probleem met ketelregeling okofen




par Did67 » 23/01/17, 11:10

Hallo,

1) Ja, slechte keuze: de 25 is de kleinste van de grote series. We kunnen dus niet verder gaan dan de kleine marge die is achtergelaten door elektronische aanpassingen.

Dit zijn de onderstaande modellen die de mogelijkheid bieden om "fysiek" van de ene stroom naar de andere te gaan, door wisselaars aan te sluiten en de software aan te passen.

Zoals veel pelletketels, was het te groot. Dit maakt niet uit voor gas- of olieketels, die onmiddellijk aan / uit gaan, dus de verwarmingsingenieurs zijn eraan gewend geraakt om geen risico te nemen, om de ergste soort te plannen - 25 ° voor 15 dagen. Voor pelletketels is het noodzakelijk om te streven naar een zo continu mogelijke werking, dus "zo nauwkeurig mogelijk dimensioneren" (met een klein risico om verkeerd te zijn, bij gebrek aan een nauwkeurig thermisch onderzoek).

2) Dit is niet zo slecht als je je voorstelt: een ketel verbruikt ongeveer wat het huis verliest. Het is daarom aan de kant van de isolatie dat we moeten kijken.

Zeker, met een gehakte operatie, kan het twee of drie procent opbrengst verliezen. Het zijn pinda's in het totale verbruik, die het gevolg zijn van de calorieën die het huis verliest en permanent moeten worden vervangen.

Op deze gestuurde combinatiemachines, met een gestandaardiseerde brandstof, is het een vergissing om te denken dat de instellingen het verbruik sterk beïnvloeden.

Uw huis "lekt". EN het is alsof je een lekkende kuip hebt. Het maakt niet uit of je het waterpas houdt met een steelpan of met een emmer, je moet dezelfde hoeveelheid water meenemen. Ofwel in veel kleine gebaren of in één groot gebaar.
0 x
casuette
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 14/10/16, 07:46

Re: Probleem met ketelregeling okofen




par casuette » 23/01/17, 12:10

Oké, dus we zijn meer bezig met isolatie dus !!! Toch verbruikt het minder als ik de tijdsleuven verwijder. Ik heb getest om de gereduceerde modus 's nachts te verwijderen en het verbruik van pellets is minder sterk!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Probleem met ketelregeling okofen




par Did67 » 23/01/17, 15:13

Dit is mogelijk in huizen met een hoge thermische traagheid (bijv. Dikke muren, betonnen platen, enz.).

Het is dan als een oceaanstomer: het is beter met een constante snelheid te varen dan te proberen te "remmen / accelereren" ...
0 x
casuette
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 14/10/16, 07:46

Re: Probleem met ketelregeling okofen




par casuette » 23/01/17, 17:34

Bedankt voor deze preciseringen. Er is iets dat me ergert, mijn ketel is momenteel 38 ° terwijl ik met mijn instellingen (34 1,2 en voet 6) weet dat het 19 ° is buiten het zou meer temp water moeten zijn nee !! Daarnaast heb ik altijd maar XNUMX ° verzoeken binnen
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

Re: Probleem met ketelregeling okofen




par Dirk Pitt » 23/01/17, 18:03

Did67 schreef:Dit is mogelijk in huizen met een hoge thermische traagheid (bijv. Dikke muren, betonnen platen, enz.).

Het is dan als een oceaanstomer: het is beter met een constante snelheid te varen dan te proberen te "remmen / accelereren" ...


Ik ben het niet eens met deze stelling. ongeacht de traagheid, de hoeveelheid warmte die in het huis wordt geïnjecteerd, is altijd lager als we stranden hebben met een lager setpoint.
het enige risico is een "comfort" -risico, namelijk de langere tijd om een ​​bepaald temperatuurniveau te vinden, afhankelijk van het vermogen van de ketel.
zie de illustratie hieronder.
Energie-met-abaissement.jpeg
met verlagen
energy-with-lowering.jpeg (60.38 KIO) Toegang tot 18706-tijden

Energie-ss-abaissement.jpeg
zonder te laten zakken
energy-ss-lowering.jpeg (56.83 KIO) Toegang tot 18706-tijden
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Probleem met ketelregeling okofen




par Did67 » 23/01/17, 18:12

Ja, je hebt gelijk ... Theoretisch gezien is het duidelijk. Wat mijzelf betreft, ondanks een vloerverwarming, oefen ik de verlaging om deze reden.

Behalve dat het niet ongebruikelijk is dat mensen het gevoel compenseren en de thermostaat een beetje "indrukken". Het is niet mijn geval. Ik raak de instructies niet aan. Ik verzilver het gevoel!

En afgezien van het feit dat onze ketels soms in de oscillerende modus gaan in plaats van in de continue "gemoduleerde" modus te blijven... vermoed ik dan dat de efficiëntie afneemt...

Bij een huis met een hoge traagheid is de "notch" erg klein omdat de helling van de daling erg klein is. En ook de klim gaat langzaam: thuis duurt het ongeveer 6 uur, wat je een idee geeft van de helling! Ik schakel om 4 uur 's ochtends over naar de comfortmodus.

Als gevolg hiervan is het gebied met de economie veel kleiner. Zelfs als het "wiskundig" bestaat. En het is mogelijk dat de oscillerende modus een hoger verbruik genereert dan de winst. Ik heb altijd al metingen willen doen, met het equivalent van een DJU berekend van kwart tot uur, en de twee modi, zonder wind en zonder zon, gedurende een voldoende lange periode met elkaar willen vergelijken. Ik zie mijn pelletverbruik met een "fietsteller". Maar dat heb ik nooit gedaan!

Laten we zeggen dat ik een beetje pessimistisch was. Ik herken het. Ik sluit niet uit dat dit niet zo eenvoudig is als de theorie.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Probleem met ketelregeling okofen




par Did67 » 23/01/17, 18:14

Kun je aangeven welke temperatuur het is? De regeling geeft verschillende temperaturen aan: setpoint, werkelijke temp, warmwatertemperatuur, idem: setpoint of actuele temp, externe temp, enz ... Als u kunt, maak dan een screenshot (er zijn verschillende regelmodellen, enz. .).

Uw ketel moet "navigeren" tussen 65 en 75 ° (min of meer, deze min en max zijn configureerbaar). Het zou voor zijn levensduur vervelend zijn om vaak onder de 60 te komen, omdat dan condensatie in de ketel optreedt, wat niet wenselijk is ...

Als het de starttemperatuur is, moet deze een beetje hoger zijn. Reageert de formule: t = exp Temp voet curve (dus 34) + hellingsgraad * (20 of 18, ik weet - externe Temp 6 hier), zodat 34 1,2 + * 12 of 14 ...
0 x
casuette
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 14/10/16, 07:46

Re: Probleem met ketelregeling okofen




par casuette » 23/01/17, 19:13

Dit komt overeen met CF1 (verwarming) van 40 ° meting en 41 ° setpoint voor PES het gaat omhoog naar 78 ° en gaat naar 65 °
0 x
casuette
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 14/10/16, 07:46

Re: Probleem met ketelregeling okofen




par casuette » 23/01/17, 19:17

Om Dirk te beantwoorden, komen je rondingen niet overeen. Dat gebeurt niet thuis. In period comfort is mijn conso 's nachts minder belangrijk dan wanneer ik een gereduceerde nacht doorbreng (ik heb de 2-test meerdere nachten gedaan). Ik houd een deel van de dag in de verminderde modus wanneer het kouder is + zon en' s nachts finaal verbruik ik minder als mijn ketel 's nachts comfortabel blijft!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 313-gasten