Boiler tuning probleem OKOFEN

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Probleem met ketelregeling okofen




par Did67 » 23/01/17, 19:46

Er zijn verschillende curiosa over jou:

- de ingestelde verwarmingsstarttijd komt niet overeen met de berekeningsformule en de door u opgegeven parameters

- het is afwijkend dat het verbruik in de "comfort"-modus lager is dan het verbruik in de "gereduceerde" modus; er moet dus iets mis zijn! Erg lastig om op afstand een diagnose te stellen...

Volgen uw temperaturen de instructies: anders is het in "verlaagd" veel koeler? En omgekeerd, is het qua comfort warmer?
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

Re: Probleem met ketelregeling okofen




par Dirk Pitt » 23/01/17, 20:32

Ja, er is iets ernstig mis.
Het verbruik is vooral afhankelijk van het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Dit is wat je ziet aan mijn rondingen.
Vervolgens is het verbruik, maar in mindere mate, ook afhankelijk van de temperatuur van het water in het circuit: bij een gelijkwaardige omgevingstemperatuur verbruiken we meer door zeer heet water met een laag debiet te laten circuleren (thermostatische kranen zijn bijna gesloten) dan door het circuleren koeler water met een hoger debiet (kranen volledig open)
Het verbruik is ook afhankelijk van de primaire temperatuur (keteltemperatuur vóór het mengen): hoe hoger de keteltemperatuur, hoe groter het verbruik. dit komt voornamelijk door thermische verliezen van de ketel.
ook is het verbruik afhankelijk van het bedrijfstarief (belastingsfactor). Dit komt vooral door uitschakelverliezen (wegruimverliezen), maar bij een pelletketel is dit nog meer het geval vanwege de opstarttijden en branduitschakeltijden. daarom proberen we de bedrijfstijd te maximaliseren. dit is ook een negatieve factor van een te grote ketel.
toebehoren
seizoensverwarming-prestatie.jpg
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Probleem met ketelregeling okofen




par Did67 » 24/01/17, 15:06

Dirk Pitt schreef:
Het verbruik is ook afhankelijk van de primaire temperatuur (keteltemperatuur vóór het mengen): hoe hoger de keteltemperatuur, hoe groter het verbruik. dit komt voornamelijk door thermische verliezen van de ketel.



Dit is normaal, volgens de hierboven gegeven indicaties: tussen 65 en 78.

Autodidact maar niet helemaal kleinburgerlijk, denk ik, ik begreep de grafiek niet. Késako, de verschillende factoren? [voor de opbouw van de menigte!]. Hoewel ik het eens ben met wat je zojuist zei.
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

Re: Probleem met ketelregeling okofen




par Dirk Pitt » 24/01/17, 15:45

Ja, sorry, het is niet expliciet.
Dit betekent in feite dat een ketel die gedurende het seizoen 30% van de tijd in bedrijf is, een vrij laag verlies zal hebben (0.9 tot 0.96) vergeleken met een ketel die permanent in bedrijf is (ideaal geval van thermisch evenwicht wordt zelden bereikt)
maar aan de andere kant, voor een ketel die gedurende het seizoen 10% van de tijd in bedrijf is, is het verlies in dit geval aanzienlijk vergeleken met een ketel die 100% van de tijd in bedrijf is. (factor die kan dalen tot 0.6)
het hangt allemaal ook af van de shutdown-verliescurve waarin we ons bevinden.
voor een ketel die zijn trek niet afsluit als hij stopt, hebben we gemakkelijk uitschakelverliezen groter dan 2 of 3%

Het is dus belangrijk om de langst mogelijke looptijden te verkrijgen.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Probleem met ketelregeling okofen




par Did67 » 24/01/17, 17:12

Dankjewel. Ik heb het begrepen.

Bij mij maakt de condensor een "sifon": de dampen, die heet aankomen bij de bovenste uitlaat van de ketel, worden door een ventilator door de condensor naar beneden gestuwd, voordat ze eerst horizontaal en vervolgens verticaal worden geëvacueerd. Ik denk dat wanneer de ventilatoren stoppen, de trek zwak moet zijn, of zelfs nul (behalve bij storm, met geaccentueerde trekeffecten).
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 386-gasten