Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Peter
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 586
Inschrijving: 15/09/05, 02:20
x 312

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Peter » 15/02/17, 01:13

De term degrowth vormt voor mij persoonlijk geen probleem, omdat hij de onvermijdelijke vermindering van de economische activiteit goed beschrijft. Ik noem het graag een schop, ongeacht de mening van de media of de samenleving in het algemeen. Ik heb ook een hekel aan marketingteksten en andere nieuwstaal. Maar misschien zou een andere term betere ondersteuning mogelijk maken... voordat deze op zijn beurt zou worden gedemoniseerd.
Hoe lang kunnen we de luchtspiegeling van de groei nog van ons afschudden? Ik denk dat veel mensen hebben begrepen dat dit alleen maar rook en spiegels zijn. De overwinning van Hamon, die dit dogma ter discussie stelde tijdens de PS-verkiezingen, verraste mij aangenaam; ik had zijn overwinning niet verwacht met zo'n mediadoelwit op zijn front.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Ahmed » 15/02/17, 12:36

Sen-no-sen, Je schrijft:
Voor zover geen enkele kandidaat spreekt over economische achteruitgang, denk ik niet dat herstel mogelijk is.

Dit is wat ik op presidentieel niveau heb verduidelijkt, maar degrowth is een belangrijk thema geworden van extreemrechtse intellectuelen, dat vervolgens zou kunnen worden hergebruikt als rechtvaardiging voor het bezuinigingsbeleid (zelfs als de dubbelzinnigheid ervoor zorgt dat het officiële doel van het ‘aanhalen van de broekriem’ om de groei weer op gang te brengen...[ongelijkheid?]).

Pétrus, Je schrijft:
De term degrowth vormt voor mij persoonlijk geen probleem, omdat hij de onvermijdelijke vermindering van de economische activiteit goed beschrijft.
Dit is wat bekritiseerd kan worden in deze formule: deze puur negatieve kant, die niet de voordelen suggereert die het zou opleveren om dit fatale pad op te geven.
Een van de grote problemen met degrowth of effectieve nuchterheid is dat het mogelijk lijkt om de mogelijkheid te hebben tot individuele actie, zonder te wachten op een meer mondiale evolutie. Ik betwijfel echter sterk dat alleen het nemen van koude douches (brrr!) veel zal veranderen, zelfs als bepaalde acties vanuit ethisch oogpunt volledig gerechtvaardigd zijn. In termen van efficiëntie zal een lepel nuchterheid in een tankwagen met afval de situatie niet veranderen... Velen beroven zichzelf al onvrijwillig, omdat ze geen keus hebben, zodat anderen in hun plaats consumeren.
De illusie die hieruit voortvloeit, is dat het voldoende zal zijn om de argumenten uit te leggen die deze nuchterheid rechtvaardigen, zodat beetje bij beetje iedereen zich achter deze visie schaart... Het is moeilijk voor te stellen als het essentiële sociale protest in de eerste plaats gaat over en als gevoeligheden voor ecologische kwesties niet ontbreken in het publieke debat, zijn ze aan de ene kant op geen enkele manier een prioriteit en zijn ze aan de andere kant alleen gebaseerd op onvoltooide analyses die te partijdig zijn om een een bruikbaar instrument.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par sen-no-sen » 15/02/17, 14:31

Ahmed schreef:Sen-no-sen, Je schrijft:
Voor zover geen enkele kandidaat spreekt over economische achteruitgang, denk ik niet dat herstel mogelijk is.

Dit is wat ik op presidentieel niveau heb verduidelijkt, maar degrowth is een belangrijk thema geworden van extreemrechtse intellectuelen, dat vervolgens zou kunnen worden hergebruikt als rechtvaardiging voor het bezuinigingsbeleid (zelfs als de dubbelzinnigheid ervoor zorgt dat het officiële doel van het ‘aanhalen van de broekriem’ om de groei weer op gang te brengen...[ongelijkheid?]).


Het feit dat de achteruitgang die voorheen werd gesteund door extreem-links nu wordt ondersteund door extreem-rechts, kan alleen in verband worden gebracht met de thermodynamische processen die daarin spelen.
In de jaren zeventig breidde de Franse samenleving zich uit, dus het waren logischerwijs zogenaamde ‘progressieve’ linkse bewegingen die vooral het idee van degrowth verdedigden.
Tegenwoordig is de logica aan het terugtrekken (vandaar de verkiezing van Troefde Brexit enz...), en het zijn daarom uiteraard conservatieve soevereinistische of populistische bewegingen die zich van dit concept hebben meester gemaakt.
Maar dit doet geen afbreuk aan het idee van degrowth zelf.

Ik begrijp duidelijk wat je bedoelt als je het over herstel hebt, sterker nog, na een paar mislukte pogingen tot herstel zouden we politieke stromingen kunnen hebben die ons aanmoedigen om "gelukkige recessie“terwijl dezelfde mensen zich blijven volproppen (wat mij het doel lijkt van het universele inkomen).”Vertel ons wat u nodig heeft, wij leggen u uit hoe u het zonder kunt doen"...Coluche

Het is echter essentieel om de energiestromen die door onze samenlevingen stromen te vertragen, anders stevenen we af op een ineenstorting*, nu de hele moeilijkheid zal bestaan ​​uit het herprogrammeren van de hersenen om een ​​bepaald aantal mutaties te accepteren.
Deze zullen niets te maken hebben met een recessie, aangezien een verschuiving naar een geoptimaliseerde samenleving het mogelijk zou kunnen maken de levensstandaard van haar inwoners te verhogen (met name door het evenwicht tussen stad en platteland te herstellen).


*Ik ben optimistisch als ik dit zeg, omdat het nu duidelijk is dat de verschuiving naar een nieuwe samenleving na de ineenstorting zal plaatsvinden. Het is nu erg (te?) laat om het ergste te voorkomen...
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Ahmed » 15/02/17, 18:19

Je schrijft:
...nu zal de hele moeilijkheid bestaan ​​uit het herprogrammeren van de hersenen om een ​​bepaald aantal mutaties te accepteren.

Absoluut! De vraag is deze: wie gaat de hersenen herprogrammeren en met welk doel?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par sen-no-sen » 15/02/17, 18:49

Ahmed schreef:Je schrijft:
...nu zal de hele moeilijkheid bestaan ​​uit het herprogrammeren van de hersenen om een ​​bepaald aantal mutaties te accepteren.

Absoluut! De vraag is deze: wie gaat de hersenen herprogrammeren en met welk doel?


De evenementen...
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Ahmed » 15/02/17, 19:14

Het is uw formulering die mij ertoe aanzette deze vraag te stellen: u hebt het over "het accepteren van mutaties", niet over het verkrijgen van toegang tot mutaties die wenselijk zijn geworden...
Bovendien hebben de gebeurtenissen geen betekenis bij gebrek aan decoderingssoftware; waar zou het vandaan kunnen komen in dit niets van het politieke denken?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par sen-no-sen » 15/02/17, 19:30

Ahmed schreef:Het is uw formulering die mij ertoe aanzette deze vraag te stellen: u hebt het over "het accepteren van mutaties", niet over het verkrijgen van toegang tot mutaties die wenselijk zijn geworden...
Bovendien hebben de gebeurtenissen geen betekenis bij gebrek aan decoderingssoftware; waar zou het vandaan kunnen komen in dit niets van het politieke denken?


Voor zover de verlangens van het grootste aantal in wezen geïnspireerd zijn door het omgevingseconomisme, zou ik enige twijfel hebben over het idee van wenselijke mutaties.
Alleen gebeurtenissen (niet erg prettig) zullen ons misschien in staat stellen af ​​te wijken van het ingeslagen traject en de samenleving in de richting van meer veelbelovende horizonten te sturen; aan ideeën geen gebrek.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Peter
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 586
Inschrijving: 15/09/05, 02:20
x 312

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Peter » 15/02/17, 19:58

Ahmed schreef:Dit is wat bekritiseerd kan worden in deze formule: deze puur negatieve kant, die niet de voordelen suggereert die het zou opleveren om dit fatale pad op te geven.

De negatieve kant stoort mij niet, integendeel, ik zie een anti-systeemaspect. Tegenwoordig komt de groei immers slechts aan een minderheid ten goede.
Ahmed schreef:Een van de grote problemen met degrowth of effectieve nuchterheid is dat het mogelijk lijkt om de mogelijkheid te hebben tot individuele actie, zonder te wachten op een meer mondiale evolutie. Ik betwijfel echter sterk dat alleen het nemen van koude douches (brrr!) veel zal veranderen, zelfs als bepaalde acties vanuit ethisch oogpunt volledig gerechtvaardigd zijn. Qua efficiëntie zal een lepel nuchterheid in een afvaltankwagen de situatie niet veranderen...

Er is immers een gunstig kader nodig om een ​​gekozen verlaging impact te laten hebben.
Tegenwoordig is het in verval zijn hetzelfde als tegen de stroom in zwemmen; het vereist een grote karaktersterkte; alles wordt gedaan om ons te laten consumeren en degenen die deze sociale norm uitdagen, worden met wantrouwen aangekeken. Ik herinner me een programma over mensen in verval, waarin ze als egoïstisch werden omschreven, want consumeren betekent deelnemen aan de samenleving :schok:

Zelfs onvrijwillige weigeraars worden vernederd. We maken ze verantwoordelijk voor hun situatie, we sanctioneren ze als ze niet hard genoeg zoeken naar een baan die niet bestaat, we dwingen ze om zich vrijwillig aan te melden voor een overlevingsuitkering... Als je niet over een bepaalde kracht beschikt van karakter raakt deze psychologische marteling je uiteindelijk.
Om een ​​soberder leven wenselijk te maken, moeten we eerst de vernederingen ervan wegnemen. Universeel inkomen lijkt mij een goede manier om dit te bereiken, maar als je andere ideeën hebt, ben ik geïnteresseerd.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Ahmed » 16/02/17, 22:56

Pétrus, Je schrijft:
De negatieve kant stoort mij niet, integendeel, ik zie een anti-systeemaspect. De groei komt vandaag de dag immers slechts aan een minderheid ten goede.

...maar de geleden achteruitgang geldt voor steeds meer mensen, wat goed past bij het systeem... en daarom strategisch moeilijk te rechtvaardigen blijft.

Groot-Brittannië is een goede manier om een ​​sociale categorie te ontwikkelen die tegen lage kosten bataljons consumenten en werknemers blijft leveren: het is onmogelijk om hier een strategie op te bouwen die niet door het systeem kan worden teruggevorderd. Elk potentieel ‘anti-systeem’-idee zal worden geformatteerd en op zijn kop worden gezet vanwege het functioneren ervan binnen het systeem (tenminste zolang het een categorie bevat die specifiek is voor het systeem, wat het geval is in Groot-Brittannië).
Velen zouden ‘kopers’ zijn van ideeën of een plan dat het systeem gemakkelijk zou kunnen ondermijnen, maar het is een van de trucs van laatstgenoemde om iedereen als politieke consument te positioneren en een oplossing op de ‘markt’ te zoeken.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Ahmed » 01/03/17, 13:25

Ik heb het boek zojuist uitgelezen F Nicolino die zojuist is uitgebracht en die, ik herinner u eraan, de titel draagt ​​van: "Wat er echt toe doet". Ik beschouw het eerder als een populair werk (wat verre van pejoratief is!), in de zin dat het heel duidelijk en met de scherpe stijl die we ervan kennen de essentiële kwesties in ecologische zaken uitlegt. Hij doet dit briljant, Hij combineert feitelijke gegevens en poëzie, maar zijn aanvankelijke doel is om afstand te nemen van catastrofale opsommingen en positieve mogelijkheden voor actie voor te stellen. Hoewel hij zich bewust blijft van de utopische aard van zijn voorstellen, stelt hij dat zijn utopieën een realistisch aspect behouden, in de zin dat ze zijn van plan zich te verzetten tegen de dodelijke utopie die ons op zo'n manier bedreigt dat er eigenlijk geen andere keuze mogelijk is dan het bedenken van een nieuw lot, noodzakelijkerwijs minder slecht.
Hij onderschat de krachten die moeten worden overwonnen niet, maar vindt redenen voor hoop in de geschiedenis. Het is dit laatste punt dat mij de achilleshiel van zijn opmerkingen lijkt: een beroep doen op de Franse Revolutie of de Arabische Lente betekent dat je je vergist in de betekenis en inhoud van deze gebeurtenissen; het is zelfs een krachtig tegenargument, in die zin dat deze subversieve episoden (maar niet te veel!) plaatsvonden op tijden of plaatsen waar, wat Bertrand Méheust "comfortdruk" noemt, maakte ze mogelijk.
Ik zou veel minder vertrouwen hebben in een tijd en plaats waar sociale controle, de internalisering van ‘vrijwillige dienstbaarheid’ zo’n grote vooruitgang heeft geboekt, dat het zelfs op voorhand elke ontwikkeling van een echt alternatief ontmoedigt. Het is zeker de grote verdienste van het werk om uit te leggen wat we allemaal altijd al hebben geweten, zonder het te willen toegeven, dat er iets anders mogelijk is, dat er geen materieel obstakel tegen is, maar dat we echter gefascineerd blijven door de ramp die dat teweegbrengt. dreigt. Als de wens om echte alternatieven te formuleren naar voren komt, zou dit boek zijn missie volledig vervullen en ons misschien uit deze morbide contemplatie en de ineenstorting van de verbeelding die daarmee (zo goed) gepaard gaat, halen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 262-gasten