Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par sen-no-sen » 10/02/17, 18:26

Ahmed schreef:Ik heb geen kennis van de exacte inhoud, alleen van wat er op de achterflap staat aangegeven, dat dit boek relatief optimistisch bedoeld is door vijf nummers voor te stellen die, als ze zouden worden gevolgd (alles staat in de "als"!), het ergste zouden kunnen vermijden...

Natuurlijk zal ik het zeker beoordelen zodra ik het lees...


Oké, hou me op de hoogte! Ik ben vrij kieskeurig over mijn leeskeuzes. 8)
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Ahmed » 10/02/17, 19:07

Het is zeker dat het nodig is om streng te sorteren, anders lezen we een oninteressante warboel...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
J-Pierre
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 13/02/17, 17:53
x 6

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par J-Pierre » 13/02/17, 18:05

Degrowth is een noodzaak, maar het moet politiek worden geïmplementeerd om effectief te zijn. Deze afname zou andere bevolkingsgroepen in staat moeten stellen iets meer te hebben dan zij hebben.
https://consoterre.wordpress.com/
Als deze achteruitgang niet wordt opgelegd aan de economie en financiën, zal deze niet plaatsvinden.
Door de drukte die groei maakt los te laten, ontstaat er meer tijd voor groei in kennis en persoonlijke cultuur.
0 x
De economie verslindt de aarde en ons met: https://lejustenecessaire.wordpress.com/2022/04/06/le-neoliberalisme-detruit-lecologie-pour-leconomie/
Laten we verontwaardigd zijn!
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Ahmed » 13/02/17, 19:11

Praten over degrowth* is een bijzonder ongepaste manier om dingen te benaderen: het suggereert om de groeicursor naar beneden te verplaatsen (met de discussies die men zich kan voorstellen over de optimale positionering van die cursor!), terwijl het probleem is om het model radicaal te veranderen. Als men deze diagnose accepteert, hebben de begrippen "groei" of "aftakeling" geen enkele betekenis meer.
Bovendien torpedeert de achteruitgang als gevolg van het bezuinigingsbeleid het concept...

*Deze term werd in het begin gebruikt als een provocerende slogan, dat is tegenwoordig niet meer het geval.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Peter
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 586
Inschrijving: 15/09/05, 02:20
x 312

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Peter » 13/02/17, 22:21

J Peter schreef:Als deze achteruitgang niet wordt opgelegd aan de economie en financiën, zal deze niet plaatsvinden.
Door de drukte die groei maakt los te laten, ontstaat er meer tijd voor groei in kennis en persoonlijke cultuur.

Ja, het zal gebeuren, maar in de vorm van een crisis, die veel leed veroorzaakt onder de bevolking, zoals in het geval van het Griekse laboratorium.

Ahmed schreef:Praten over degrowth* is een bijzonder ongepaste manier om dingen te benaderen: het suggereert om de groeicursor naar beneden te verplaatsen (met de discussies die men zich kan voorstellen over de optimale positionering van die cursor!), terwijl het probleem is om het model radicaal te veranderen. Als men deze diagnose accepteert, hebben de begrippen "groei" of "aftakeling" geen enkele betekenis meer.
Bovendien torpedeert de achteruitgang als gevolg van het bezuinigingsbeleid het concept...

*Deze term werd in het begin gebruikt als een provocerende slogan, dat is tegenwoordig niet meer het geval.

Ik vind de term "degrowth" heel juist. De daling van het BBP, dus de vertraging van de economie, impliceert een vermindering van de impact op het milieu.
Bezuinigingsbeleid, dat in feite een middel is om het doel van het economisch systeem (de accumulatie van rijkdom) in tijden van crisis te handhaven, door de bevolking te laten betalen, doet degrowth lijken op iets dat koste wat het kost vermeden moet worden. Om een ​​afname te hebben zonder de bevolking te laten lijden, zou het inderdaad nodig zijn om het systeem volledig te veranderen.
Daarvoor zou het nodig zijn om om te beginnen een andere uitweg te bieden dan het huidige dogma "werk, krediet, consumptie". Het universeel inkomen lijkt mij een goede manier om dit te bereiken.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Ahmed » 14/02/17, 10:23

Pétrus, Je schrijft:
Ik vind de term "degrowth" heel juist.

vervolgens:
Bezuinigingsbeleid... laat degrowth iets lijken dat koste wat het kost vermeden moet worden.

Dit drukt duidelijk uit hoe ongeschikt het concept van degrowth is, zowel in zijn negativisme als in zijn verwijzing naar een logica die groei impliceert, ongeacht de sociale gevolgen. Om uit deze tegenstelling te komen, moeten we inderdaad ook uit het systeem komen waarin het is ondergebracht.
De RU is vanuit dit oogpunt totaal contraproductief, aangezien het een camouflage vormt van de tegenstellingen van het systeem, met het oog op de vervolging ervan.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par sen-no-sen » 14/02/17, 11:11

Het zou juister zijn om te spreken van "effectieve nuchterheid"*, enerzijds omdat de term degrowth systematisch afgezaagd wordt, anderzijds omdat de media het gebruiken als verwijzing naar een terugkeer naar het stenen tijdperk en andere karikaturen...
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Ahmed » 14/02/17, 22:34

Het gevaar van de afnemende stelling is het tactische herstel ervan door de voorstanders van bezuinigingen en het is niet zeker dat het concept van "effectieve nuchterheid", hoe constructiever ook, kan volstaan ​​om het gevaar af te wenden.
Maar we zijn er nog niet, want we gaan dit voorjaar veel horen over groei, werkgelegenheid en koopkracht! : Roll:
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Ahmed » 14/02/17, 23:06

Beeld
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par sen-no-sen » 14/02/17, 23:28

Ahmed schreef:Het gevaar van de afnemende stelling is het tactische herstel ervan door de voorstanders van bezuinigingen en het is niet zeker dat het concept van "effectieve nuchterheid", hoe constructiever ook, kan volstaan ​​om het gevaar af te wenden.
Maar we zijn er nog niet, want we gaan dit voorjaar veel horen over groei, werkgelegenheid en koopkracht! : Roll:


Voor zover geen enkele kandidaat spreekt van economische achteruitgang, denk ik niet dat herstel mogelijk is.
De term is in het politieke jargon zo grof geworden dat de laatste de voorkeur geeft aan oxymorons als "negatieve groei"(C Lagarde) of "zachte groei"(B Hamon).
Alle huidige mystificatie is gebaseerd op de overtuiging dat groei en koopkracht zullen kunnen blijven groeien, terwijl alle fysieke indicatoren ons het tegenovergestelde laten zien.
Zelfs toegeven dat degrowth (in de zin van onze fysieke voetafdruk) een oplossing is, zou al een grote stap zijn.
De wedloop om groei leidt alleen maar tot een toename van de ongelijkheid, integendeel, een beleid gebaseerd op effectieve nuchterheid zou paradoxaal genoeg de levensstandaard van de burgers verhogen en de sociale onrechtvaardigheid verminderen.
1 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 303-gasten