Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Ahmed » 05/01/17, 17:52

Schizofrenie?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13692
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1515
Neem contact op met:

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par izentrop » 06/01/17, 10:12

Ahmed schreef:Schizofrenie?
Er is iets te zijn... of te worden :schok:
“De markten hadden drie dagen nodig om de Brexit te verwerken, drie uur om de verkiezing van Trump te verwerken en drie minuten om het nee in het Italiaanse referendum te verwerken. De formule werd herhaald door alle marktwaarnemers en onderstreepte de verbazingwekkende weerstand van de financiële wereld tegen de grote politieke schokken van 2016. "Je vraagt ​​je af of de markten zouden reageren op een invasie van de aarde door de marsmannetjes", grapt Albert Edwards, een van de steranalisten van Societe Generale.
Meer informatie over http://www.lesechos.fr/finance-marches/ ... dq4kmqK.99
Beeld
En de schuld die steeds groter wordt
2017 is een van de meest risicovolle jaren sinds 2012. De staat geeft donderdag bijna 10 miljard uit en leent op 50 jaar. Het Franse tarief wijkt af van het Duitse tarief.

De staat zal dit jaar nog zo'n 200 miljard euro moeten ophalen op de financiële markten

Meer informatie over http://www.lesechos.fr/finance-marches/ ... WXjef5D.99
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Ahmed » 06/01/17, 18:38

De financiële markten kunnen mogelijk "hoesten" bij gelegenheid van die en die gebeurtenis, voor zover ze nu grotendeels zijn losgekoppeld van de reële economie, ze zijn beschermd tegen eerdere grote schommelingen, aangezien deze huidige gebeurtenissen de werkingslogica ervan niet in twijfel trekken. Het enige dat de markten bedreigt, is dat het puur tautologische aspect van hun zelfwaardering en de leegte van de hoop dat op een dag de winstverwachtingen werkelijkheid zullen worden, in plaats van simpelweg te worden vervangen door andere leningen...

Wat betreft het bedrag van de schuld, het is heel normaal dat deze groeit, aangezien dit mechanisme het enige is dat is gevonden, aangezien de voorwaarden voor de vergoeding van het enorme geaccumuleerde kapitaal niet langer kunnen worden gegarandeerd door een toenemende mobilisatie van de arbeidskrachten (het is zelfs precies het tegenovergestelde wat we waarnemen!) en door een steeds massalere productie van goederen (verzadiging van de solvabele vraag). Het relais van de betonindustrie, overgenomen door de financiële industrie, is voortaan (sinds de jaren '70 en '80) de enige die in staat is om de bestaansvoorwaarden van de historische vorm van sociale relatie die 'kapitalisme' wordt genoemd, te realiseren door zo voor een tijd de fundamentele tegenstrijdigheid te overwinnen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Kokopelli
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 33
Inschrijving: 13/12/16, 14:47
x 9

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Kokopelli » 08/01/17, 13:56

Ahmed schreef:Schizofrenie?
ja
0 x
Solar zonder geweten is, maar de ondergang van de mensheid. De echte groene groei is die van het bewustzijn, een oneindige bron.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Ahmed » 08/01/17, 21:50

De auteur van het door u geciteerde artikel, Kokopelli, presenteert een interessante analyse van de evolutie ervan, maar vergist zich op een belangrijk punt: de antikapitalisten die het in het begin identificeert, zijn in werkelijkheid alleen alterkapitalisten, die er in wezen van overtuigd zijn dat het wonderbaarlijke vermogen van de technostructuur om concrete rijkdom te produceren, kan worden gebruikt voor het welzijn van iedereen, op voorwaarde dat de excessen van speculatie en sociale ongelijkheden worden verholpen.
Echter, een kapitalistische samenleving die hiervan verstoken zou zijn, aldus N. Sarkozy "ongeremde visie op geld" (met andere woorden zonder deze sluier van bescheidenheid die het bezit van rijkdom bedekte) en evolueerde naar meer democratie in termen van inkomen, zou het doel ervan op geen enkele manier veranderen en als de "rijken die de planeet vernietigen" (Herve Kempf ) dit niet meer deed, zou het dan de hele bevolking zijn die ervoor zou zorgen. Deze in wezen moraliserende visie heeft de fout de werkelijkheid te verdoezelen.
Inderdaad, het veranderen van de modaliteiten is totaal onvoldoende, alleen een fundamentele verandering kan de vernietiging van de levensomstandigheden op aarde voorkomen, een drama waartoe de verslaving aan een gekke ideologie ons leidt, namelijk de eindeloze toename van abstracte waarde...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Kokopelli
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 33
Inschrijving: 13/12/16, 14:47
x 9

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Kokopelli » 08/02/17, 12:53

Ahmed schreef: Het veranderen van de modaliteiten is totaal onvoldoende, alleen een fundamentele verandering kan de vernietiging van de levensomstandigheden op aarde voorkomen, een drama waartoe de verslaving aan een gekke ideologie ons leidt, namelijk de eindeloze toename van abstracte waarde...


"Ik laat de vraag buiten beschouwing of ik, door de mensheid fijn te maken in verhouding tot de nieuwe geneugten die het haar brengt, onbepaalde vooruitgang niet de meest ingenieuze en wrede marteling zou zijn; als het, voortgaand door een hardnekkige ontkenning van zichzelf, geen onophoudelijk hernieuwde manier van zelfmoord zou zijn, en als het, ingesloten in de cirkel van vuur van goddelijke logica, niet zou lijken op de schorpioen die zichzelf doorboort met zijn vreselijke staart, dit eeuwige ideratum dat zijn eeuwige wanhoop is?

Charles Baudelaire

"Hij gaat weg, hij vertrekt, alsof hij ergens heen gaat, daar weggaand, in de kamer op de vloer verspreid de bloemen van de bal. In de as is zijn motor. Hij stijgt op, zijn gaspedaal troost hem. De gitaren die luid spelen in zijn cockpit zijn van vruchtwater voor hem.

Hij rolt. De bloemen van de bal (Alain Souchon en Laurent Voulzy)

https://www.youtube.com/watch?v=WW8vJeRqHNI
0 x
Solar zonder geweten is, maar de ondergang van de mensheid. De echte groene groei is die van het bewustzijn, een oneindige bron.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Ahmed » 08/02/17, 18:01

Bijzonder vriendjespolitiek: Fabrice Nicolino releases tegen het einde van februari zijn nieuw boek in een context van verkiezingen die de aandacht van de media en het publiek afleidt, maar die een veel belangrijker onderwerp behandelt, hoewel het op geen enkele manier zal worden besproken in de debatten tussen de kandidaten: reden te meer om erin geïnteresseerd te zijn.
Liefhebbers van Pénélopegate, ga je gang! : Lol:
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Kokopelli
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 33
Inschrijving: 13/12/16, 14:47
x 9

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Kokopelli » 08/02/17, 18:43

Bedankt Ahmed voor de informatie over het boek van Fabrice Nicolino.
Wat betreft BP (passend bij deze initialen) heeft hij op 6 februari dit argument vrijgegeven:
"(...) belast waterstof zoals ze benzine belasten - iets wat ze niet weten te doen met elektrische voertuigen op batterijen."
https://www.linkedin.com/pulse/hydrogen ... nd-piccard
0 x
Solar zonder geweten is, maar de ondergang van de mensheid. De echte groene groei is die van het bewustzijn, een oneindige bron.
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par sen-no-sen » 10/02/17, 12:06

Ahmed schreef:Bijzonder vriendjespolitiek: Fabrice Nicolino releases tegen het einde van februari zijn nieuw boek in een context van verkiezingen die de aandacht van de media en het publiek afleidt, maar die een veel belangrijker onderwerp behandelt, hoewel het op geen enkele manier zal worden besproken in de debatten tussen de kandidaten: reden te meer om erin geïnteresseerd te zijn.
Liefhebbers van Pénélopegate, ga je gang! : Lol:


Ik hou best van de tirades van Fabrice Nicolino.
Kent u de inhoud van het boek?
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Energie - "Degrowth is onmogelijk" (Bertrand Piccard)




par Ahmed » 10/02/17, 17:14

Ik heb geen kennis van de exacte inhoud, alleen van wat er op de achterflap staat aangegeven, dat dit boek relatief optimistisch bedoeld is door vijf nummers voor te stellen die, als ze zouden worden gevolgd (alles staat in de "als"!), het ergste zouden kunnen vermijden...

Natuurlijk zal ik het zeker beoordelen zodra ik het lees...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 211-gasten