brandhout

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Brandhout




par Christophe » 07/11/16, 21:19

Ahmed schreef:Ja, bovenaanzicht de spleet is radiaal, maar hij gaat ook van beneden naar boven, longitudinaal... maar ik denk dat we het eens zijn... 8)

Ik heb het over lineariteit (misschien is dat niet de juiste term?) omdat elke concentrische cellaag gestaag in aantal toeneemt, dus de krimpwaarde neemt ook toe (aangezien elke cel en intercellulaire ruimte identiek krimpt). Ik weet niet of het duidelijk is?


Ja het is duidelijker!

Oké voor de sleuf...radiaal longitudinaal : Mrgreen:

Een puck is vergelijkbaar met 2D, maar eigenlijk is een stam in 3D...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Brandhout




par chatelot16 » 07/11/16, 22:23

voor lineariteit is het recht als een boomtak

serieuser: houtverwarming is de oudste vorm van zonneverwarming!

als het hout erg droog is, zoals 20% water, valt het rendement in een eenvoudige ketel mee!: 1

er is erger dan de energie die verloren gaat bij het verdampen van het water, er is de vorming van slechte brandbare verbindingen die de energie in de rook transporteren als het hout vochtig is... drievoudig probleem
1) verlies van energie
2) vervuiling door fijne deeltjes erger dan diesel
3) verstopping van de rookkanalen tot aan de schoorsteenbrand

een condensatieketel maakt het mogelijk om de energie die verspild wordt door het verdampen van het water terug te winnen. Het water is niet zo goed als je zou hopen, omdat het verlies als gevolg van een slechte verbranding niet wordt vermeden
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Brandhout




par Christophe » 07/11/16, 22:48

Eh, bestaan ​​er houtgestookte condensatieketels?

Eerlijk gezegd heb ik mijn twijfels omdat het verschrikkelijk zal zijn... met de risico's die we kennen: verwarming-isolatie/veiligheid-van-hout-verwarming-voorkomen-schoorsteenbrand-t10059.html

Voor stookolie werd het al lange tijd niet aanbevolen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Brandhout




par Grelinette » 07/11/16, 22:55

moinsdewatt schreef:... Normaal gesproken is droog hout 4 tot 4.5 kWh per kilo.

De calorische waarde van brandhout hangt vooral af van het vochtgehalte, waarbij de boomsoort waar het vandaan komt minder belangrijk is30,28. "De dichtste houtsoorten produceren de meeste warmte per gewicht".
De beste energie-efficiëntie van een soort wordt verkregen bij een luchtvochtigheid van minder dan 20%. Inderdaad, 1 kg hout bij 50% luchtvochtigheid geeft 2 kWh vrij, bij 20% 4 kWh.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Bois_%C3% ... alorifique

zie de tabel met calorische energieën volgens de essenties in de aangegeven link.

Ik ben verrast om in de Wikipedia-tabel te zien dat grenen (4.4 kWh/kg) een hogere calorische waarde heeft dan eikenhout (4.2 kWh/kg)! :schok:

Evenzo lijken Willow (4.1), Work (4.3) en Poplar (4.1), die zeer zacht en zeer licht hout zijn, naar mijn mening zeer hoge calorische waarden te hebben, altijd in vergelijking met Oak ... Hoe uit te leggen deze waarden?

Om terug te komen op de vragen van Ahmed: ik heb een vraag over de concentrische ringen die de leeftijd van de boom aangeven, zoals op de foto van de eikenplak die door Ahmed is geplaatst.
Wanneer je een boomstam aan de basis doorsnijdt, zie je de concentrische cirkels die de leeftijd aangeven. Als je de stam van de boom hoger afzaagt, zijn er minder cirkels...
Allereerst: hoe worden deze cirkels van jaar tot jaar gevormd? En waar verdwijnen de cirkels als we de kofferbak ingaan?...
1 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Brandhout




par Christophe » 07/11/16, 23:00

Grelinette schreef:Evenzo lijken Willow (4.1), Work (4.3) en Poplar (4.1), die zeer zacht en zeer licht hout zijn, naar mijn mening zeer hoge calorische waarden te hebben, altijd in vergelijking met Oak ... Hoe uit te leggen deze waarden?


Goede opmerking greli!

Wilg, werk en populier zijn erg slecht brandhout! Het is bekend!

Wiki mag de PCI "0% RH" geven (ideaal dus alleen toegankelijk in het laboratorium ??)?!?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Brandhout




par Christophe » 07/11/16, 23:07

Grelinette schreef:Wanneer je een boomstam aan de basis doorsnijdt, zie je de concentrische cirkels die de leeftijd aangeven. Als je de stam van de boom hoger afzaagt, zijn er minder cirkels...
Allereerst: hoe worden deze cirkels van jaar tot jaar gevormd? En waar verdwijnen de cirkels als we de kofferbak ingaan?...


Nog een goede opmerking...die vraag heb ik mezelf nooit gesteld!

- Wat het uiterlijk betreft, denk ik dat het eenvoudigweg verband houdt met de "winterstop", de winter beperkt de groei en de afwezigheid van sap moet worden weergegeven door de scheidslijn van jaren = drogere periode... uiteindelijk is deze theorie alleen geldig als er een winter en ik geloof dat exotische houtsoorten ook deze groeicirkels hebben, toch?

- Ik denk dat het niet is dat ze verdwijnen: het is dat ze nooit zijn verschenen! : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Brandhout




par Grelinette » 07/11/16, 23:13

...of vanuit het midden groeit een boomstam, zoals de bloemblaadjes van een bloem of een artisjok!
of een beetje zoals een stapel geneste trechters...
Dernière édition par Grelinette de 07 / 11 / 16, 23: 22, 1 keer bewerkt.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Brandhout




par Christophe » 07/11/16, 23:20

Oh nee: we kunnen heel duidelijk zien dat de centrale cirkels veel kleiner en dichter bij elkaar zijn, dit zijn de eerste jaren van groei...

En hoe zou je willen dat het centrale hout de rest van de stam "duwt en vervormt"... : Cheesy:

Grelinette schreef:of een beetje zoals het stapelen van geneste trechters...


Ah, ik begrijp het idee beter...Ja, waarom niet! Het zou logisch zijn dat er meer energie (sapstroom) in het centrum is dan in de periferie...

Er bestaat geen modellering van de beweging van boomsap?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Brandhout




par Grelinette » 07/11/16, 23:25

Christophe schreef:Oh nee: we kunnen heel duidelijk zien dat de centrale cirkels veel kleiner en dichter bij elkaar zijn, dit zijn de eerste jaren van groei...

En hoe zou je willen dat het centrale hout de rest van de stam "duwt en vervormt"... : Cheesy:

Welnu, het zijn misschien de cirkels in het centrum die het meest recent zijn, en die verder aan de rand die het oudst zijn!
Mysterie, mysterie...

Als je een roos in plakjes zou kunnen snijden, zouden de eerste plakjes aan de basis meer bloemblaadjes hebben dan die hogerop: https://www.youtube.com/watch?v=dpNj6YsC2G8
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Brandhout




par Christophe » 07/11/16, 23:32

Kortom, nee, dat is niet mogelijk!

Aan de andere kant is het mogelijk dat de groei "bovenaan" plaatsvindt, meer via die in het midden en dat de meest recente cirkels niet bovenaan verschijnen (ze verdwijnen uiteindelijk niet zoals je zegt over de hoogte). ..

In feite speelde hij vals door een stam over de lengte af te snijden om het gedrag van de cirkels (die in dit geval lijnen + of - evenwijdig aan de schors zullen zijn geworden) op de hoogte te analyseren...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 339-gasten