luie tuinman in Loire Atlantique

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Julienmos » 08/07/17, 12:39

de dikte van het hooi maakt ook veel uit denk ik...
Ik merkte het: waar de grond het natst bleef, was het op de plekken waar de laag het meest constant was.
Volgend jaar zorg ik dat er overal genoeg zijn! het is natuurlijk makkelijker als je hooi van een rol afrolt (wat afgelopen winter bij mij niet het geval was, vandaar de onregelmatige dikte, op sommige plaatsen onvoldoende).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 08/07/17, 14:32

Julienmos schreef:de dikte van het hooi maakt ook veel uit denk ik...
Ik merkte het: waar de grond het natst bleef, was het op de plekken waar de laag het meest constant was.
Volgend jaar zorg ik dat er overal genoeg zijn! het is natuurlijk makkelijker als je hooi van een rol afrolt (wat afgelopen winter bij mij niet het geval was, vandaar de onregelmatige dikte, op sommige plaatsen onvoldoende).


Ah ja: er moet droog hooi bovenop liggen, terwijl beneden, in contact met de grond, natter hooi uiteenvalt...
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 08/07/17, 21:16

Zeer interessante verklaringen die mijn idee versterken dat ik er zoveel mogelijk vermalen hout in moet doen. Ik ken het mechanisme niet, maar ik heb gemerkt dat op mijn land waar het hout aanwezig is met een dikte van minstens 15 cm, er nog steeds vocht is. Waar alleen dik hooi ligt, is het helemaal droog.
De grond, of het nu onder het hooi is of onder het vermalen hout, heeft zichzelf niet gestructureerd, het is van dezelfde consistentie als in het begin. Er zijn praktisch geen wormen.
Het is me niet gelukt om kleine zaadjes te zaaien. We zullen zien volgend jaar.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 08/07/17, 22:33

phil53 schreef:
Ik ken het mechanisme niet, maar ik heb gemerkt dat op mijn land waar het hout aanwezig is met een dikte van minstens 15 cm, er nog steeds vocht is.



Waarschijnlijk gekoppeld aan paddenstoelen, opmerkelijke extractors, opmerkelijke "houders" van water...

Denk aan korstmossen (symbiose tussen een alg - fotosynthese - en een schimmel - extractor/retainer): deze associatie koloniseert beton, rotsen, schors...
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 12/07/17, 15:53

Vanmorgen oogst je sjalotten en uien, de sjalotten zijn belabberd maar de uien zijn erger.
Volgend jaar leg ik ze op de grond en dan bedek ik ze met hooi. Ik heb de indruk dat dat doorstak, ik ging te diep.
Ik heb selderij geplant, een beetje sla.
En probeerde het wortelzaad opnieuw, ik profiteer ervan, de aarde is nat, misschien de juiste?
Terwijl ik winde trok, had ik de aangename verrassing dat ik een stuk van 50 cm eruit haalde. Aan de andere kant vormen vele anderen eigenlijk een soort halsband als ik die door het hooi ruk. Dus hij gaat heel snel terug.
Ook thuis zijn de hevige regenbuien op sommige plaatsen niet of bijna niet doorgedrongen.
Courgette en andere komkommerachtigen zijn fantastisch, ik zie duidelijk het verschil met mijn buren die hun land nauwelijks bedekken.
Ik zit in overproductie, ik geef het al weg
De bonen groeien en genieten van de zware regenval die we hebben gehad.
De tomaten ook, maar die zijn momenteel erg groen.
Wie is fenoculturist en heeft problemen met de preivlieg?
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 12/07/17, 16:20

Omdat we allemaal te veel courgette zullen hebben als het begint:
Voor de geïnteresseerden, courgettechips maken is eenvoudig, origineel en erg lekker.
Snijd de courgette in dunne reepjes (met een dunschiller) leg ze op een licht, heel licht bedje van olie. Leg ze erop en voeg een beetje olie toe.
Bestrooi met kruiden. kook langzaam op lage temperatuur om ze uit te drogen. (ongeveer 50 minuten)
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2657

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par sicetaitsimple » 12/07/17, 22:12

phil53 schreef:Wie is fenoculturist en heeft problemen met de preivlieg?


Geen slechte ervaring op dit moment, en ik wil er ook geen hebben omdat het (volgens mijn metingen) duidelijk een puinhoop is!

Ik heb afgelopen weekend zo'n 150 preiplantjes getransplanteerd, ik hoop jullie over een paar maanden hetzelfde rendement te kunnen geven!
0 x
perseus
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 283
Inschrijving: 06/12/16, 11:11
x 73

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par perseus » 12/07/17, 22:37

Hallo,

Voorlopig RAS op de preivlieg maar ik hou het in de gaten.
Daarentegen veel vlooien in de kolen. Bij de jongste planten zijn er meer gaten dan bladeren :)
De allereerste tomaten zijn rijp (ik heb geen kas).
Ui en knoflook lelijk zien belachelijk. Cucurbitaceae zijn geweldig.
De wortelen zijn over het algemeen goed gevorderd, ik heb een potzaaiproef lopen.

@+
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 13/07/17, 12:34

Ik ook niet op de preivlieg...

Ook veel trips of aardvlooien "gaten" in kruisbloemigen (rapen!).

Eerste huidmondjes... 3 of 4 voet in de kas en 2 of 3 in de tunnel in de gevorderde oranje fase...

Nog steeds aan het worstelen met mijn tweede wortelzaailing!!!

Aan de andere kant komen mijn tweede zaailingen van verschillende "salades", ondanks de droogte, nu goed uit, dankzij de weinige lichte regenbuien (meerdere keren iets van 3 mm)!
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 16/07/17, 08:40

Deze week kan ik in ieder geval voor komkommerachtigen getuigen dat hooi betere resultaten geeft dan de klassieke methode.
Vergeleken met mijn buren die ze water geven, zijn de courgetteplanten meer dan dubbel zo groot, ze meten meer dan 1 m en zitten vol fruit. Vorig jaar had ik met veel moeite 2 kleine pompoenen bemachtigd, dit jaar zal ik er een paar kunnen uitdelen.
Aan de kant van de gele bonen zijn ze ook in topvorm, ik moet ze verdedigen tegen de pompoenen die eindelijk te dichtbij zijn.
Aan de tomatenkant halen de gezaaide tomaten de gekochte in, sommige beginnen van kleur te veranderen. Ik had alleen een streng moeten achterlaten, want uiteindelijk zijn ze te dicht bij elkaar en is het de jungle. Tot nu toe geen tekenen van ziekte.
De gekochte auberginesteel vormt zeer kleine vruchten, ik hoop dat de volgende normaal zullen zijn. De ook gekochte paprikastengel staat in bloei.
Het is beter dan vorig jaar, ze waren eindelijk gestorven zonder vrucht te dragen.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 300-gasten