luie tuinman in Loire Atlantique

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 10/06/17, 08:49

Voor vaste planten zou de achteruitgang, met uitzondering van de winde, moeten doorgaan... Vooral kwakgras, zodra de grond verslechterd is, trek je aan de "koorden" (je neemt de wortelstokken in), en daar wordt het snel lelijk. Maar zolang het niet verergert, maak je het kapot... Brandnetels, voor degenen die het land ontginnen, het is hetzelfde... Winde verbergt op zijn beurt zijn wortelstokken zo diep dat het enige dat overblijft de tactiek van het leegmaken is. zijn reserves, en dat kost tijd!

Zolang de naaktslakkenpopulatie niet gereguleerd wordt, blijft het zaaien chaotisch en willekeurig.

Ik ga weer wat zaaien, na een intensieve slakkenvangactie (koplamp). Dit jaar kun je er thuis niet meer zonder. Terwijl het andere jaren prima ging.

Ik ga het opnieuw proberen met bonen, om te zien of mijn "pissebedden" vlinders zijn geworden en verdwenen. Een hel dit jaar!

Het “Angels’-aandeel” is niet een paar procent zoals bij whisky. In deze gevallen kan het 98% zijn!!!!
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 19/06/17, 21:43

De frambozen worden ter plaatse gekookt, evenals de frambozen.
Normaal met de hittegolf van de afgelopen 2 dagen, zelfs als de grond nog vochtig is, straalt de zon die de muur verwarmt als een oven.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 20/06/17, 09:12

Slechte keuze voor de "frambozenstruiken": het zijn halfschaduwplanten, lui in het zoeken naar water (ze denken alleen aan zijdelings zuigen om zich te verspreiden en wortelen niet diep). Dus als je ze ook nog eens voor een “Trombemuur” zet!!! Het zijn de Eskimo's in de Sahara!!! Het is niet eenvoudig om op zeehonden te jagen!

Deze plek is geschikt voor tomaten...

Zelfs in een minder ongunstige situatie (op de top van een zuidwestelijke helling) zullen de frambozenstruiken, afgezien van de groenten in de kas, het eerste zijn dat ik ga beregenen met druppelirrigatie...
1 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 22/06/17, 00:03

Bezoek aan de tuin, het is al 3 dagen warm en zelfs heel heet.
De aardappelen die voortreffelijk waren, zijn ingezakt, maar de grond is nog steeds vochtig onder de braadpan. De voeten waar ik met de peasantbio-techniek p de t had genomen, waren bedekt met bedwantsen (meer dan 100). Ik heb ze weggejaagd, ik had nog nooit zoveel bedwantsen op de p van t gezien.
Knoflookuien zijn in slechte staat, een buurman in de traditionele tuinier heeft veel mooiere. Hij heeft ze later aangetrokken, ik denk dat het koude weer er iets mee te maken had.
De komkommerachtigen zijn beter bestand tegen de hitte dan die van mijn buren, maar dragen nog geen vruchten terwijl die van hen dat wel doen.
De tomaten beginnen goed te groeien en er vormen zich kleine vruchten.
Ik heb de asperges gegraven, ik vond een basis waar de asperges in cirkels groeiden zonder ooit het licht te bereiken. Ik zal morgen een foto posten. Een andere voet lijkt levend maar zonder groei, een andere heeft een draad van 4 mm, de andere zijn verdwenen.
De bonen lijken de hittegolf goed te weerstaan, de eersten die gezaaid werden, de anderen 1 week later gezaaid, ik heb ze water gegeven.
De aubergine- en paprikastelen (aangekocht) hebben moeite om zich te vestigen.
Goed nieuws deze keer zelfs minder distels en helemaal geen rumex meer, de winde is nog steeds dapper en ook een beetje kwakgras.
De zaailingen zullen dit keer niet meer groeien vanwege de hitte.
1 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 22/06/17, 19:11

De kop van de asperges zit tegen het lichaam aan. Is dit een ziekte?
toebehoren
asperges.JPG
Asperges die nooit de zon wisten te vinden
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 01/07/17, 14:40

Eerste grote courgetteoogst, nu die op is, heb ik er een paar om weg te geven. Het is ongelooflijk het verschil in 1 week.
Mijn buren op verstoorde en bijna onbedekte grond liepen voorop, maar zelfs met water geven zien de mijne er nu beter uit. Aan de andere kant heb ik ze misschien te dicht bij elkaar gezet vanwege echte meeldauw.
Ook de tomaten zijn spectaculair gegroeid.
Sinds de p van t zijn mijn buren aangevallen door coloradokevers, terwijl de mijne er geen hebben. Het hooi + BRF heeft er ongetwijfeld iets mee te maken.
Weinig knobbeltjes op elke voet. De plant die na de oogst met behulp van de paysantbio-techniek bedwantsen vertoonde (meer dan 100), is bijna verdord. De exemplaren waarvan ik de week daarop op dezelfde manier heb geoogst, vertoonden waarschijnlijk geen insecten en zijn in uitstekende staat. Ik zou kijken of er andere p van t worden gevormd
Ui/sjalot kant. Ik heb er een paar geoogst, de sjalotten zijn kleiner dan die ik heb geplant, een echt fiasco; Ik denk dat te veel planten in het hooi bij een koude en vervolgens natte start van het seizoen fataal was. Ik heb het hooi verwijderd, merkwaardig genoeg is het eronder erg droog, hoewel we de laatste tijd regen hebben gehad. Het hooi moet zijn opgepompt en daarna heeft de wind het verdampt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Julienmos » 01/07/17, 16:48

phil53 schreef:Ik heb het hooi verwijderd, merkwaardig genoeg is het eronder erg droog, hoewel we de laatste tijd regen hebben gehad. Het hooi moet zijn opgepompt en daarna heeft de wind het verdampt.


idem, ik heb zojuist (tijdelijk) het hooi van een klein perceel verwijderd, om het graven van de voren waarin ik de winterprei verplant makkelijker te maken.

Ondanks de hooidikte die er was, en ondanks de regen die al enkele dagen valt, met soms hevige regenbuien, heeft de aarde een lichte vochtigheid behouden, maar we kunnen duidelijk zien dat het regenwater de grond niet heeft bereikt, het was de hooi dat alles opslorpt.
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 07/07/17, 23:09

Vandaag heb ik de knoflook geoogst om te gebruiken in prei.
Een paar mooie peulen van 6 cm rond de 10% en veel kleine peulen van 3 cm rond de 70%
De beste waren waar na het planten behoorlijk dik (15 cm) gebroken hout werd toegevoegd.
Ze gingen bloeien, waarschijnlijk heb ik ze te vroeg geplant
Gemengde oogst maar vergeleken met het fiasco van witte uien en sjalotten kan ik zeggen dat ik blij ben.
Courgette geeft veel fruit, ik had de eerste pompoen die ik heel klein plukte zoals courgette, die is lekkerder.
De tomaten vormen zich, maar ik vind het jammer dat ik zoveel hoofden heb achtergelaten, het is meer werk om ze vast te maken.
Mijn salade- en koolplanten verbrandden letterlijk in de zon. Ze waren te klein en ik kan niet elke dag komen water geven.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Adrien (voormalig nico239) » 08/07/17, 00:25

phil53 schreef:Vandaag heb ik de knoflook geoogst om te gebruiken in prei.
Een paar mooie peulen van 6 cm rond de 10% en veel kleine peulen van 3 cm rond de 70%


Wanneer heb je je knoflook geplant (of gezaaid)?

phil53 schreef:Mijn salade- en koolplanten verbrandden letterlijk in de zon. Ze waren te klein en ik kan niet elke dag komen water geven.


Omdat het momenteel nog steeds een succes is, verwachtte ik hetzelfde, maar tot nu toe gaat het goed, ook al groeien de salades buiten in de volle zon minder snel dan in de kas....

En ik geef één keer per week water omdat ik nog steeds onder de "oude invloed" sta, maar ik weet zeker dat ik het meer zou kunnen spreiden... maar ja, het is moeilijk... :D

Heeft u geen idee wat deze crash kan hebben veroorzaakt?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 08/07/17, 09:14

Hooi vertraagt ​​het "legen" van waterreserves uit de bodem, waardoor de verdamping sterk wordt beperkt.

Maar deze reserve hangt in eerste instantie af van de grond die we hebben. En het feit dat het aan het einde van de winter vol was of niet.

Tussen een zeer zandige grond en een zeer kleiachtige grond varieert de nuttige reserve (RU): de RU van een kleiachtige grond ligt in de orde van 1,7 mm/cm grond; die van een zandgrond in de orde van 0,7 mm/cm grond! Twee en een half keer meer reserve voor dezelfde dikte!

De RU geeft de hoeveelheid water aan die de bodem opslaat tussen het moment waarop deze is ‘opgedroogd’ (het overtollige water is weggestroomd en heeft de ‘macroporositeit’ van de bodem, ingenomen door de lucht, vrijgegeven) en het moment waarop de bodem is ‘opgedroogd’. planten kunnen het water, dat te sterk wordt vastgehouden, niet meer "trekken" (dit wordt het "verwelkingspunt" genoemd, wat overeenkomt met een zuigkracht van ongeveer 15 bar). Tussen deze twee brones hebben we wat we de RU van de grond noemen.

Dan speelt, zoals we zien, de diepte van de grond een rol. En het verschilt voor ieder van ons.

Tenslotte worden bij deze metingen de “kiezelstenen” niet meegeteld: de aanwezigheid van grind en stenen vergroot het “doodvolume” van de grond, die niets opslaat...

Bovendien hadden bepaalde regio's aan het einde van de winter van dit jaar al een tekort: de reserves waren niet vol, ook al was de grond “nat”.

Dit alles zal betekenen dat voor sommigen de reserve al een paar dagen leeg is, voor anderen is er nog steeds een fonds! En dit is ‘normaal’. Bij het water geven moet je, meer nog dan bij andere zaken (grootte van tomaten, variëteiten, enz.), oppassen dat je jezelf niet met anderen vergelijkt.

“Iedereen heeft zijn eigen luie moestuin”, vooral afhankelijk van de bodem en het weer!
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 416-gasten