luie tuinman in Loire Atlantique

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Adrien (voormalig nico239) » 04/07/20, 17:23

Did67 schreef:De precisie van de scherpstelling en de scherptediepte zijn spectaculair...


Gestoken ja.
Uh scherptediepte lijkt mij niet.
Maar het is goed dat de achtergrond wazig is, integendeel, om de voorgrond beter te benadrukken.

Een ongelooflijke scherptediepte zou ervoor hebben gezorgd dat je zowel de eerste als de tweede foto superscherp hebt gezien...

Een van de meesters van het genre was Bill Brandt (van wie ik hou)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 04/07/20, 17:45

Ik ben het ermee eens: het is beter als de achtergrond wazig is. Ik had het over insecten, duidelijk van "voor" naar "achter"...

Als ik ringen (ik heb ringen met 3 kogels) op mijn Nikon plaats, doet de autofocus alles en met de lens die ik heb, heb ik een belachelijke scherptediepte. Ik heb de indruk dat in dit geval, als mijn ogen scherp waren geweest, de toppen van de benen wazig zouden zijn geweest...

En in de videomodus is het een ramp, want met de spiegel omhoog heb ik alleen het scherm om scherp te stellen in de handmatige modus...

Laten we samenvatten: ik zou graag een kwart tiende willen kunnen doen. Ik besteed momenteel veel tijd aan het observeren van... 36 soorten zweefvliegen, hommels, horzels, wespen... En ik beschouw mezelf niet in staat om een ​​geldige foto of video te maken... Ik ben eervol naar buiten gekomen ( nauwelijks) door de wespen te filmen (zonder de ringen; ik zat aan de grens van de vergrotingsmogelijkheden van mijn lens).
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 04/07/20, 18:23

Voor degenen die van foto's van kleine dieren houden
Een klein beest van 2 mm bevrijd van zijn schuim. Mosprinkhaan in het larvestadium geloof ik.
IMG_20200704_181220.jpg
IMG_20200704_181220.jpg (35.14 KB) keer bekeken 2093

En deze kleine spin van de orde van mm
IMG-20200704-WA0032.jpg
IMG-20200704-WA0032.jpg (69.17 KIO) Toegang tot 2093-tijden
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 04/07/20, 21:33

Zoals Adrien zegt, hebben de telefoon en de software er veel mee te maken. Je moet soms nog oog en geduld hebben.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Adrien (voormalig nico239) » 04/07/20, 23:35

Did67 schreef:Ik ben het ermee eens: het is beter als de achtergrond wazig is. Ik had het over insecten, duidelijk van "voor" naar "achter"...

Als ik ringen (ik heb ringen met 3 kogels) op mijn Nikon plaats, doet de autofocus alles en met de lens die ik heb, heb ik een belachelijke scherptediepte. Ik heb de indruk dat in dit geval, als mijn ogen scherp waren geweest, de toppen van de benen wazig zouden zijn geweest...

En in de videomodus is het een ramp, want met de spiegel omhoog heb ik alleen het scherm om scherp te stellen in de handmatige modus...

Laten we samenvatten: ik zou graag een kwart tiende willen kunnen doen. Ik besteed momenteel veel tijd aan het observeren van... 36 soorten zweefvliegen, hommels, horzels, wespen... En ik beschouw mezelf niet in staat om een ​​geldige foto of video te maken... Ik ben eervol naar buiten gekomen ( nauwelijks) door de wespen te filmen (zonder de ringen; ik zat aan de grens van de vergrotingsmogelijkheden van mijn lens).


In feite hangt de scherptediepte af van de opening van uw diafragma.
Bill Brandt werkte met een speldenknop-type opening... zegt de legende.
Wat hem enorme scherptedieptes mogelijk maakte

Bill Brandt East Sussex-1957.jpg
Bill Brandt East Sussex-1957.jpg (108.75 KiB) 2059 keer bekeken

andere mooie voorbeelden
http://www.batcol.com/photos/brandt/index.html

Het resulterende probleem is nog steeds dat er voldoende licht in de lens komt om de film of de geheugenkaart af te drukken zonder dat de ASA of ISO omhoog gaat en daardoor kwaliteit verliest....

Als het een vast plan is (de laatste tijd had ik lol met knoflook) is het gemakkelijk: je hebt tijd genoeg.
Als het een levend dier is, moet je sneller tekenen dan je schaduw... of automatisch werken, maar ik werk alleen 100% handmatig, dus je moet snel jongleren met de snelheids-/diafragmaknoppen... en eventueel de isos

Zelfs met een Zenith kun je een goede scherptediepte hebben, het hangt allemaal af van de omstandigheden: helderheid, snelheid van het onderwerp.
Je neemt een voet, je sluit op 22, en plotseling kun je je snelheid verlagen, of zelfs poseren, en op 22 heb je zeker scherptediepte.

Maar goed, deze technische uitdagingen zijn een beetje uit de mode geraakt, zoals deze foto van mevrouw met een onscherpe achtergrond.

We doen dus het tegenovergestelde: we openen wijd (ik heb de 24/70 2.8 van Nikon) en we richten ons alleen op het onderwerp zonder ons zorgen te maken over de rest: andere tijden, andere gebruiken.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Adrien (voormalig nico239) » 04/07/20, 23:43

phil53 schreef:Zoals Adrien zegt, hebben de telefoon en de software er veel mee te maken. Je moet soms nog oog en geduld hebben.


Ah, de levenden zijn... sterfelijk.

Ik had het genoegen een avond met David Allemand te delen toen ik in de Vaucluse woonde.
Als hij je vertelt over de creatie van zijn boek over gieren in de Verdon... is het krankzinnig werk en een aanwezigheid op de grond in precaire en Spartaanse omstandigheden en uren en dagen wachten... nou ja, kortom, je moet zen zijn .
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 05/07/20, 08:48

Adrien (ex-nico239) schreef:We doen dus het tegenovergestelde: we openen wijd (ik heb de 24/70 2.8 van Nikon) en we richten ons alleen op het onderwerp zonder ons zorgen te maken over de rest: andere tijden, andere gebruiken.



Ja. We ‘bewerken’ de foto’s zelfs. Op een dag zag ik een man die dieren fotografeerde en de foto's met software verwerkte:

- hij fotografeert in burst-modus, waarbij de focus wordt verlegd

- de software (of samen met de software) neemt het duidelijke deel van elke foto en stelt deze samen; hij kan dus een schone slang van kop tot staart hebben; dus het is strikt genomen niet langer de scherptediepte...

Ik heb nog wat ideeën over foto's, maar helaas heeft luiheid ertoe geleid dat ik op automatisering ben gaan vertrouwen. Het moet erkend worden dat als Nikon veel dingen toestaat, met meerdere "functies", het vaak te ingewikkeld is om snel te configureren, voor een amateur als ik, die de instellingen niet meer onthoudt en de gids niet bij zich heeft [zelfs als een consumentenapparaat zoals de D 5300 die ik gebruik]
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 30/07/20, 07:14

Exclusief de kerstomaatjes doen de tomaten het minder goed dan vorig jaar. Ze blijven goed, maar niet uitstekend. Ze blozen slecht en blijven lang oranje. In mijn omgeving klaagt iedereen over hun tomaten.
Een merkwaardig fenomeen dat ongetwijfeld verband houdt met de koele nachten en soms verzengende dagen.
Mijn meloenen zijn doodgegaan, een paar paprika's en aubergines blijven in hun groei.
Dit jaar strooi ik mijn kolen in de volle zon, er zitten nog grote druppels op de bladeren en er komen diverse soorten wespen drinken. Ze moeten bladluizen en rupsen schoonmaken want ondanks de aanwezige koolvlinders heb ik maar één rups aangetroffen. Omdat het hooi vochtig blijft, heb ik dit jaar geen vlooienkevers gehad. Zou het een gevaar kunnen zijn?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Doris » 30/07/20, 08:20

Bij mij thuis geen problemen met tomaten dit jaar, behalve de vroege, de koele nachten moeten hen goed uitkomen, de drukkende hitte veel minder. Aubergines en paprika's zijn laat, begin juli hadden we veel nachten bij 10-12°C, dat is niet genoeg. Ik heb geen vlooienkevers meer, de rapen zijn zwaar aangevallen en herstellen goed.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 30/07/20, 08:43

phil53 schreef:
Een merkwaardig fenomeen dat ongetwijfeld verband houdt met de koele nachten en soms verzengende dagen.



Niet nieuwsgierig! Roodkleuring, die verband houdt met de uitstoot van ethyleen (en niet met de zon, ondanks hardnekkige overtuigingen), wordt in feite vertraagd door koele of te hoge temperaturen! We jojoën tussen de een en de ander, dus zoeken heeft geen zin!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 265-gasten