luie tuinman in Loire Atlantique

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 28/05/20, 08:37

Ja, tomaat is geweldig. Ik heb stekken genomen van enten die van de onderstam waren afgebroken. Zonder enig agronomisch belang (aangezien ik een ‘vrijstaande positie’ heb alsof ik die heb gezaaid). Maar gewoon uit nieuwsgierigheid. En hoewel het in het begin werd afgevlagd, is het teruggekomen. Hetzelfde geldt voor gastronomische stekken...

En dus de gelaagdheid...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Doris » 28/05/20, 09:04

Eigenlijk was het de tomaat die mij aan het denken zette en vervolgens mijn manier van tuinieren veranderde (het is wel cool, een plant denkt niet, maar kan je wel aan het denken zetten): in 2018 had ik geen tijd om voor mijn groente te zorgen tuin, maar omdat we nooit de grillen van het leven verwachten, had ik zaden geplant, en omdat ik niet vrijwillig laat sterven wat ik heb gezaaid, heb ik dekzeilen in de moestuin gelegd en geplant. Het leven werd druk, ik kon niet alle palen installeren, de watergift was willekeurig en mijn tomaten groeiden zo goed als ze konden. Toen ik in het najaar de zeilen wilde verwijderen, had ik moeite, maar dan echt, vanwege de tomatenwortels. Enorme openbaring, deze lengte en kracht van de onvoorziene wortels.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Adrien (voormalig nico239) » 29/05/20, 01:09

Beeld als ik je tomatenplanten zie, denk ik dat we er een beetje laat mee begonnen zijn Beeld
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 29/05/20, 11:28

Adrien (ex-nico239) schreef:Beeld als ik je tomatenplanten zie, denk ik dat we er een beetje laat mee begonnen zijn Beeld

Ja, maar jouw klimaat is waarschijnlijk minder gunstig. In Loire Atlantique zijn we na 1 mei niet meer zo bang voor vorst (het kan gebeuren). In de tuin was er net een hagelstorm die de onbeschermde planten beschadigde.
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 29/05/20, 11:48

Nieuws in foto's van mijn zoete aardappelproeven.
IMG20200527111330.jpg

Een hele aardappel begin maart in een pot met potgrond geplant en tot half april in het appartement bewaard, daarna in een minikasje gezet en half mei in de volle grond geplant.
IMG_20200527_192357.jpg
IMG_20200527_192357.jpg (457.23 KB) keer bekeken 2557

Aardappel in februari in een glas water (avocado-stijl) zetten, tot half april in het appartement bewaren, daarna in een minikas oppotten en half mei in de volle grond planten.
IMG_20200527_192410.jpg

Stukje aardappel in februari op potgrond gezet en tot half april in het appartement bewaard, daarna in een minikasje opgepot en half mei in de volle grond geplant.
Ik heb de oplossing ook getest door een kiem te nemen en deze in een glas water te doen, maar er is geen verschil met test 3. Ik weet niet eens zeker of dit de juiste foto is.
IMG_20200527_192310.jpg
IMG_20200527_192310.jpg (340 KB) keer bekeken 2557


Conclusie (misschien voorbarig want we zullen zien tijdens de oogst) de luie persoon in mij zal volgend jaar voor oplossing 1 kiezen. De tutorials die ik op internet heb gezien, leveren minder krachtige planten op dan de eenvoudigste oplossing. De “avocado” oplossing heeft nog steeds minder gele bladeren, zal dit een impact hebben op de oogst?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Doris » 30/05/20, 08:41

Dit jaar doe ik het met plantjes die ik gekregen heb, maar gezien jouw foto's wordt het voor mij volgend jaar ook luiheid optie 1, er is geen foto : Cheesy:
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 30/05/20, 08:56

Voor mij is de aardappel die heel vroeg liggend (plat) in een pot met potgrond wordt geplant het beste compromis: dit levert veel uitlopers op; als ze ondergronds naar buiten komen, schieten ze wortel; je maakt hem los, je stopt hem in potten om te transplanteren als de tijd daar is (het is koud!)... Met één aardappel heb je er ongeveer tien! En de aardappel zelf, die verplant je ook (laat 2 of 3 stelen over).
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Moindreffor » 30/05/20, 11:53

Ik had 2 variëteiten, met 3 aardappelen, tijdens de vorst van 11 mei heb ik de zoete aardappelen niet binnengebracht, grote fout, de ene plant was 100% bevroren, de andere van hetzelfde ras, zwaar beschadigd maar niet helemaal gaar en de andere van een ander ras bijna niets, ik ga deze plant daarom verwennen om mijn toekomstige variëteit zoete aardappel te maken, ook al betekent dit dat ik dit jaar geen enkele moet eten, of die van de plant die de gelei heeft overleefd
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 12/06/20, 14:17

Gisteren, 11/6, regende het een groot deel van de dag, zo'n 30 mm. Op sommige plekken kwam het niet eens door de hooilaag heen, het werd er allemaal door weggepompt denk ik.
Merkwaardig fenomeen op mijn courgette. De eerste werden al heel vroeg rond 15 mei gevormd. Ik wachtte tot ze groeiden, uiteindelijk oogstte ik ze klein en drie dagen later verraste ik dat ik er een paar had van redelijke grootte (3 tot 10 cm). Ik oogst ze en het begint opnieuw, ik heb veel kleintjes die niet groeien terwijl de toch al grote planten enorme bladeren blijven maken.
Ik heb het gevoel dat er sprake is van een onevenwichtigheid: de plant heeft zoveel voedsel dat hij 'denkt' aan groeien in plaats van aan produceren.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 12/06/20, 14:28

Pluk jij geen onbevruchte vruchten???

De vrouwelijke bloem zit op wat lijkt op een kleine courgette...



Maar op dit moment ontbreken mannelijke bloemen vaak. En dus geen bemesting... Dus de kleine courgette, die alleen maar een grote courgette zou worden als de bloem bevrucht wordt, blijft klein, en "breekt vervolgens af" (wordt geel, en "rot")...

Een duister temperatuurverhaal - elke cucurbitaceae reageert anders, maar als het te koud is, of te warm (hittegolf vorig jaar), raakt de balans tussen vrouwelijke bloemen en mannelijke bloemen uit balans... Er vindt een abortus plaats. Een punt dat wordt behandeld in een uitstekend boek waarvan de auteur mij ontgaat. Het moet gezegd worden dat hij een stomme naam heeft! Hoe onthouden? (Dit wordt vermeld in de hittegolfversie - maar als ik me goed herinner, wijs ik ook op de mogelijke onbalans als het koud is)...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 365-gasten