luie tuinman in Loire Atlantique

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 19/10/19, 14:11

phil53 schreef:Dit jaar heb ik een voet tomaat onder een geventileerde tunnel geplaatst (alleen om regen te beschermen). Dit bevestigt wat Didier ons liet zien. Alle andere voeten zijn verwoest, degene die beschut is met gezonde tomaten die nog bloeien.


Bedoel je dat hij niet alleen maar onzin praat, Didier?

Thuis een meer continentaal klimaat: aanzienlijke temperatuurschommelingen, en dus veel condensatie, al heel vroeg (juli). Ik heb dus nog steeds veel schimmel, zelfs onder de tunnel!

Zoals het is een hele set die geanalyseerd moet worden: het "systeem"!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Julienmos » 19/10/19, 15:40

Wat mij een beetje verbaast, is dat mijn weinige tomatenplanten voor buiten, ondanks de vele regenbuien van de afgelopen tijd, geen enkele schimmel hebben opgelopen. Simpel gezegd, de laatste tomaten hebben veel moeite om rood te worden... maar ze zijn gezond, zelfs als ze op de grond liggen.

Voor de rest wil ik erop wijzen dat ik pas sinds de terugkeer van de luchtvochtigheid elke dag een paar frambozen kan plukken...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 19/10/19, 17:13

Vochtigheid is niet de enige factor. De temperatuur doet er ook toe.

Thuis zieke tomatenvoeten in een staat van "schijnbare dood", afwijzen!!! Idem voor komkommers, gegrild door echte meeldauw!

Frambozen zijn zeer inefficiënte planten om hun water te vinden!!! Het wortelsysteem is ontworpen om te zuigen... Het gaat lateraal en niet in de diepte.

Ter informatie: ik heb zojuist grond meegenomen voor analyse: op een diepte van een plantmachine (een tiental cm), in de weide, kwam ik perfect droge grond tegen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Adrien (voormalig nico239) » 19/10/19, 20:07

Op dit moment is het om deze tijd weer superheet 15 en de mini 11 van gisteravond... Beeld

Nou, het zal ons binnenkort overkomen, maar voorlopig zijn de temperaturen op de kop gevallen.

In de hoop dat we in ruil daarvoor de regen zullen krijgen zoals het hoort.
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 19/10/19, 23:36

Did67 schreef:
phil53 schreef:Dit jaar heb ik een voet tomaat onder een geventileerde tunnel geplaatst (alleen om regen te beschermen). Dit bevestigt wat Didier ons liet zien. Alle andere voeten zijn verwoest, degene die beschut is met gezonde tomaten die nog bloeien.


Bedoel je dat hij niet alleen maar onzin praat, Didier?

Thuis een meer continentaal klimaat: aanzienlijke temperatuurschommelingen, en dus veel condensatie, al heel vroeg (juli). Ik heb dus nog steeds veel schimmel, zelfs onder de tunnel!

Zoals het is een hele set die geanalyseerd moet worden: het "systeem"!


Ik wilde zeggen dat het dit jaar ook in de Loire Atlantique zo goed werkt dat het, om het seizoen een paar meter te verlengen, volgend jaar de moeite waard kan zijn om een ​​serieuze beschutting tegen de regen te bieden en niet iets geïmproviseerd. Dit jaar heb ik van eind juni tot half oktober tomaten geproduceerd. Maar het blijft een uitzonderlijk jaar. Een paar jaar geleden herinner ik me dat de voeten in juli aan het roosteren waren voordat ze daadwerkelijk geproduceerd werden. Dit versterkt de noodzaak om onderdak te bieden, omdat het zelfs in regenachtige jaren hier niet koud is en de tomaten kunnen rijpen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par chafoin zijn » 20/10/19, 00:30

Did67 schreef:Ter informatie: ik heb zojuist grond meegenomen voor analyse: op een diepte van een plantmachine (een tiental cm), in de weide, kwam ik perfect droge grond tegen!
Dezelfde observatie: verrast om de grond onder het hooi zo droog te zien terwijl er zoveel regen viel! Met een beetje vocht zeker nog goed verdicht. Het hooipompeffect, terwijl de wind verdampt? De grond die niet voldoende doorlaat en die, eenmaal droog, noodzakelijkerwijs veel tijd nodig heeft om water in de diepte te absorberen?
Dus bleef ik water geven aan de voet van de aubergines die, net als het onkruid dat weer op kracht is gekomen, blijven pompen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 21/10/19, 12:47

Ik, het was in de natuurlijke weide, weg van de fruitbomen...
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 26/10/19, 23:38

Gisteren heb ik mijn laatste aardappelen opgehaald.
Hij had een paar azen, maar veel rukkers, zoals Didier ze noemt.
Ik pakte ook een stengel zoete aardappelen. Dit is mijn eerste oogst, het lijkt mij correct 2kg5. Ze lijken mij meer verwrongen dan de commerciële.
Kunnen we de kleintjes voor volgend jaar houden?
IMG-20191025-WA0001.jpg
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 27/10/19, 09:10

De kleintjes kun je behouden: het is een stekje, dus strikt behoud van de eigenschappen.

Over het algemeen is het enige risico bij stekken de verspreiding van een ziekte (virustype - 'geel', gekreukelde bladeren, enz.). Ik weet niets van zoete aardappelen.

Wat ik je aanbeveel is om er één te houden, zodat deze heel snel kan groeien (januari). Je snijdt de eerste scheuten af ​​die zich vormen. Anderen zullen zich vormen, terwijl de eerste wortel schieten (in water)... En zo maak je met een aardappel meerdere planten...
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 01/12/19, 11:59

In het late voorjaar oogstte ik 2 kleine broccolibloemen ongeveer een halve grootte van de handel. Ik had de voeten verlaten en uiteindelijk 2 andere bloemenkoppen gevormd en een paar kleinere die uiteindelijk groter zijn dan de eerste (van de lente). Ik ben verrast dat ze 2e keer meer hebben geproduceerd dan de eerste.
Leuke verrassing.
Zelfs als mijn flinke preien uiteindelijk scheef staan, zit de tuin vaak vol leuke verrassingen!
De knoflook die 15 dagen geleden is geplant, begint te groeien.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 348-gasten