luie tuinman in Loire Atlantique

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Adrien (voormalig nico239) » 21/04/19, 22:12

Moindreffor schreef:de hennen laten rondlopen in de frames is misschien ook een element om niet over het hoofd te zien, want de hennen graven ook een beetje in het hooi en ze maken een goede oogst van naaktslakken, nog een voordeel van de frames
als er minder slakken buiten zijn, minder slakken binnen : Mrgreen:


Het maakt deel uit van het proces...

Dit zal effectiever zijn als alle frames zijn gebouwd en ze alleen een voetpas hebben voor de jacht. Beeld

Daar verspreiden ze zich door de moestuin.

Ze moeten ook mijn epigeums opeten, maar ach, het zijn de kostbaarste anetica.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 24/04/19, 16:52

nico239 schreef:
Daar verspreiden ze zich door de moestuin.

Ze moeten ook mijn epigeums opeten, maar ach, het zijn de kostbaarste anetica.


Het is beter dat het jouw kippen zijn dan de merels! Merels hebben nooit een ei bij mij achtergelaten!
1 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 24/04/19, 19:10

Vandaag heeft hij er meer, ik verwachtte veel naaktslakken te vinden. Geen enkele, ik vond er net een onder een bord. Is het omdat het winderig is?
Zou dat ze uitdrogen?
De elektrische afrastering werkt normaal, ik was bang dat de regen de batterij leeg zou maken.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Stef72 » 26/04/19, 16:51

In mijn tuin zie ik momenteel heel weinig naaktslakken, niets zoals vorig jaar!! laten we hopen dat dit bevestigd wordt. Momenteel heb ik heel weinig buiten...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 26/04/19, 16:54

Thuis hetzelfde: geen noemenswaardige schade...

Waarschijnlijk de "mechanica van het leven": vorig jaar veel naaktslakken, dus de hulptroepen zijn vermenigvuldigd; plotseling hebben ze de plaat en missen er geen enkele!!! Omdat de winter a priori... mild was. Echter, "aan", altijd het beroemde "aan", zegt dat wanneer de winter mild is, de parasieten niet worden vernietigd en zwermen. Dit geldt minstens zo goed voor hulporganisaties. En nog een reden om op uw hoede te zijn voor de ‘wij’…
2 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Stef72 » 26/04/19, 17:11

Misschien heb je gelijk, gisteren zag ik verschillende kikkers (in het Mayenne "russette" genoemd volgens Phil53) die blijkbaar slakken eten. Maar de luchtvochtigheid is nog steeds veel lager dan vorig jaar!
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par olivier75 » 26/04/19, 18:38

Bonsoir,
Er is ook de droge zomer en herfst die de naaktslakken hebben afgeremd en niet hun roofdieren, en het is nog vroeg, bij mij thuis zijn er heel weinig volwassen naaktslakken, maar in de vallen (sinaasappels geworden en oppervlaktecompostering) zitten baby's. zijn er. de plantages moeten vooruit komen....
Olivier.
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 27/04/19, 11:25

Woensdagavond 5 slakken alleen op mijn uien.
Vanochtend rond 59 neemt de bevolking af en wordt draaglijk.
Ik heb wat mijn ouders koper (-veel latex-) noemden rond mijn rijzende courgette gedaan. Het werkt goed, er zaten ongeveer 10 naaktslakken op en heel weinig sporen op de cothyledonen.
Sommige van mijn tomaten hebben sporen van meeldauw, maar toch is de tunnel aan beide uiteinden open. Ik hoop dat het vanzelf weer tot rust komt, ik heb alleen de te vastzittende bladeren verwijderd.
Mijn elektrische afrastering loopt nog steeds, laadt alleen op in de zon, zonder andere tussenkomst dan de lijken van de draad te halen. Geen enkele nieuwe slak heeft zich een weg gebaand.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Adrien (voormalig nico239) » 27/04/19, 15:52

phil53 schreef:Woensdagavond 5 slakken alleen op mijn uien.
Vanochtend rond 59 neemt de bevolking af en wordt draaglijk.
Ik heb wat mijn ouders koper (-veel latex-) noemden rond mijn rijzende courgette gedaan. Het werkt goed, er zaten ongeveer 10 naaktslakken op en heel weinig sporen op de cothyledonen.
Sommige van mijn tomaten hebben sporen van meeldauw, maar toch is de tunnel aan beide uiteinden open. Ik hoop dat het vanzelf weer tot rust komt, ik heb alleen de te vastzittende bladeren verwijderd.
Mijn elektrische afrastering loopt nog steeds, laadt alleen op in de zon, zonder andere tussenkomst dan de lijken van de draad te halen. Geen enkele nieuwe slak heeft zich een weg gebaand.


Momenteel pluk ik 90% ervan met de hand van de radijstoppen... en bijna niets van de worteltoppen.

Ik geef ze aan de kippen die ervan genieten.

Maar door ze te verzamelen neemt de bevolking aanzienlijk af...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 30/04/19, 10:34

phil53 schreef:
Ik heb wat mijn ouders koper (-veel latex-) noemden rond mijn rijzende courgette gedaan. Het werkt goed, er zaten ongeveer 10 naaktslakken op en heel weinig sporen op de cothyledonen.



Dit zijn "distels", meestal van het geslacht Sonchus (Latijnse naam).

Neven van de voorouders van onze slasoorten.

Zijn aantrekkelijker als je ze 's ochtends eruit trekt en 's avonds verwelkt zijn; Het lijkt erop dat sommige alkaloïden in de latex van deze zeugdistels worden omgezet in moleculen die lijken op opiaten. En dus trakteren de naaktslakken zichzelf op een shotje... Misschien om zichzelf te troosten omdat ze zich niet in bier kunnen verdrinken???

[dit roept vragen op over verslavingen!]

Wilde sla (wilde sla) werkt heel goed.

Ik heb het niet geprobeerd, maar dat geldt ook voor verwelkte paardenbloemen, volgens een "fan" die me een bericht in deze zin stuurde...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 239-gasten