luie tuinman in Loire Atlantique

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Adrien (voormalig nico239) » 20/09/18, 14:55

chafoin zijn schreef:
nico239 schreef:
chafoin zijn schreef:Als er een put is op 50 meter afstand
en ook een drinkwatervoorziening op 50m maar ik durf dit water niet te gebruiken...


O om welke reden?
Verschillende redenen:
als eerste las ik altijd dat het nodig was om met regen- of bronwater (!) water te geven, dat regelmatig kraanwater gieten nogal "schadelijk" is.

Dan ben ik niet thuis en zelfs als de eigenaar zou aanbieden om me water te geven, wil ik niet teveel "misbruiken"...

Maar de belangrijkste reden is de luiheid en de ontstekingsvertraging: ik geloofde 3 weken dat de regen eraan kwam, net zoals ik 3 weken geloofde dat deze beestjes vanzelf zouden vertrekken of opgegeten zouden worden door roofdieren of niet gevaarlijk zouden zijn voor mijn groenten. Daarnaast zou ik blijkbaar het kraanwater in bassins moeten laten beluchten voor de verdamping van het chloor...


Ja, ik denk dat je te voorzichtig bent.

Bovendien verbruikt het niet te veel als je aan de voet water geeft.
Het is even wat werk maar we hebben ook geen 100ha cultuur
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par chafoin zijn » 21/09/18, 09:35

Ja misschien heb je gelijk. Geef je water met kraanwater?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 21/09/18, 10:06

Er moeten maar een paar miljoen tuinders zijn die water geven met kraanwater! Wat we drinken.

Sommige professionals zijn zelfs aangesloten op de netwerken!

Maar op internet vind je altijd "adviezen" zoals drinkwater is gechloreerd of, grappiger: je moet nooit water geven onder de zon, daar verbranden de bladeren van! In ruil daarvoor draaien de waterkanonnen van de boeren 24 uur per dag, ook in het zuiden. En we kunnen allemaal zien hoe culturen worden verbrand!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par chafoin zijn » 21/09/18, 10:22

Ja, het is waar dat het internet erg prescriptief is. Een ontkenning van onze onwetendheid?
Uiteindelijk kan men zich, ondanks zijn goede kanten, afvragen of het de actie niet blokkeert door een klimaat van uitstelgedrag, van angst te creëren...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Moindreffor » 21/09/18, 12:00

chafoin zijn schreef:Ja, het is waar dat het internet erg prescriptief is. Een ontkenning van onze onwetendheid?
Uiteindelijk kan men zich, ondanks zijn goede kanten, afvragen of het de actie niet blokkeert door een klimaat van uitstelgedrag, van angst te creëren...

je moet op internet naar aanvullende informatie zoeken, zodra je naar informatie zoekt, loop je het risico verkeerde informatie te geven, het internet is waardeloos als je ergens onwetend over bent
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Adrien (voormalig nico239) » 21/09/18, 12:38

Did67 schreef:Er moeten maar een paar miljoen tuinders zijn die water geven met kraanwater! Wat we drinken.

Sommige professionals zijn zelfs aangesloten op de netwerken!

Maar op internet vind je altijd "adviezen" zoals drinkwater is gechloreerd of, grappiger: je moet nooit water geven onder de zon, daar verbranden de bladeren van! In ruil daarvoor draaien de waterkanonnen van de boeren 24 uur per dag, ook in het zuiden. En we kunnen allemaal zien hoe culturen worden verbrand!!!


Je hebt helemaal gelijk over dit water geven in de volle zon dat de gewassen niet schaadt...

Wat dat betreft is het niet altijd water om water te geven...

Maar vaak een gietbeurt om de temperatuur van de vruchten te verlagen.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Moindreffor » 21/09/18, 12:59

nico239 schreef:
Did67 schreef:Er moeten maar een paar miljoen tuinders zijn die water geven met kraanwater! Wat we drinken.

Sommige professionals zijn zelfs aangesloten op de netwerken!

Maar op internet vind je altijd "adviezen" zoals drinkwater is gechloreerd of, grappiger: je moet nooit water geven onder de zon, daar verbranden de bladeren van! In ruil daarvoor draaien de waterkanonnen van de boeren 24 uur per dag, ook in het zuiden. En we kunnen allemaal zien hoe culturen worden verbrand!!!


Je hebt helemaal gelijk over dit water geven in de volle zon dat de gewassen niet schaadt...

Wat dat betreft is het niet altijd water om water te geven...

Maar vaak een gietbeurt om de temperatuur van de vruchten te verlagen.

bijvoorbeeld ook om de temperatuur van sla te verlagen om te voorkomen dat ze zaad gaan vormen, wat we vaak vergeten, daarom zal ik volgend jaar meer letten op de schaduw van mijn sla
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 21/09/18, 16:28

1) U hebt een "leesraster" nodig waarmee u de informatie kunt doorzoeken op consistentie. Ik gebruik en leer veel op internet. Maar ik heb heel vaak genoeg van de onzin die met zekerheid wordt geuit door mensen die alleen maar herhalen, door ze te versterken, gemeenplaatsen, "het is nodig dat ...", of "Mij is verteld dat ...".

2) In mijn voorbeeld over water geven, wilde ik alleen maar lachen om het aspect, vaak met overtuiging bevestigd, dat het "de planten zal grillen"... Lees en herlees op "populaire" sites over amateurtuinieren! Niet bezig met de kwestie van water geven, het nut ervan, enz...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Moindreffor » 21/09/18, 17:26

Did67 schreef:1) U hebt een "leesraster" nodig waarmee u de informatie kunt doorzoeken op consistentie. Ik gebruik en leer veel op internet. Maar ik heb heel vaak genoeg van de onzin die met zekerheid wordt geuit door mensen die alleen maar herhalen, door ze te versterken, gemeenplaatsen, "het is nodig dat ...", of "Mij is verteld dat ...".

2) In mijn voorbeeld over water geven, wilde ik alleen maar lachen om het aspect, vaak met overtuiging bevestigd, dat het "de planten zal grillen"... Lees en herlees op "populaire" sites over amateurtuinieren! Niet bezig met de kwestie van water geven, het nut ervan, enz...

we hebben je goed begrepen Didier, mijn vrouw herhaalt het voor me elke keer als ik tussen de middag de gieter eruit haal, nou ik zeg gewoon jammer, als ik het nu niet doe, vergeet ik deze avond weer... en aangezien ik vaak veel dingen vergeet, is het goed
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Adrien (voormalig nico239) » 22/09/18, 02:21

Did67 schreef:1) U hebt een "leesraster" nodig waarmee u de informatie kunt doorzoeken op consistentie. Ik gebruik en leer veel op internet. Maar ik heb heel vaak genoeg van de onzin die met zekerheid wordt geuit door mensen die alleen maar herhalen, door ze te versterken, gemeenplaatsen, "het is nodig dat ...", of "Mij is verteld dat ...".

2) In mijn voorbeeld over water geven, wilde ik alleen maar lachen om het aspect, vaak met overtuiging bevestigd, dat het "de planten zal grillen"... Lees en herlees op "populaire" sites over amateurtuinieren! Niet bezig met de kwestie van water geven, het nut ervan, enz...


Yaisse, daarom doe ik gewoon wat ik wil...

Wie niets probeert, heeft niets.

En hoe dan ook, we lezen alles en het tegenovergestelde op internet.

Dus als het jaar 1 niet haalt, probeer ik jaar 2 opnieuw.

Mme was ontmoedigd geraakt door de wortels.
In navolging van vorig jaar, toen er niets was opgeheven, heb ik volgehouden en nu plukken we er regelmatig wat...
Maar wie weet, zelfs als ik denk dat ik weet wat het juiste protocol is, misschien zal er in jaar 3 niets verdwijnen, kortom we zullen zien

Nog een voorbeeld maar tot nu toe "mislukt"... Dragon.

Getransplanteerd uit Vaucluse, het kwam goed uit in 2017, maar het groeide niet, verre van dat, zoals "daarginds".
Ik zei tegen mezelf, we zullen hem de tijd geven om te acclimatiseren
Dit jaar kwam het goed uit in het voorjaar, ik zei tegen mezelf dat het goed is... nou nee.
Ik moest 1 of 2 oogsten doen en dat was het.
Terwijl het voorheen met hoge snelheid en onder vergelijkbare groeiomstandigheden teruggroeide, dezelfde schaduwrijke blootstelling en geen grondbewerking enzovoort.

Twee oplossingen waarbij ik alles dump en ergens anders herplant of ik... denk... en voorlopig denk ik aan 2019.
Wordt vervolgd
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 350-gasten