luie tuinman in Loire Atlantique

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 11/06/18, 10:57

Nee nee. Dit is toxicologie!!!

We onderzoeken de schadelijke effecten en bij welke dosis, volgens protocollen (LD 50, effecten bij inslikken, effect bij spatten in de ogen, allergieën, etc.)... Dit zijn standaardprotocollen.

Maar je ziet meteen wat voor gebruik de Khmer Verts van deze kaarten kunnen maken als het gaat om een ​​synthetisch bestrijdingsmiddel (gehaat door "religie" - omdat het synthetisch is, is het schadelijk)? Maar dezelfde mensen zullen azijn in alle sauzen verwerken! Of zeep.

[Het zij verre van mij om synthetische pesticiden te verdedigen; er zijn nog andere effecten die niet uit deze bladen naar voren komen, bladen die alleen betrekking hebben op onmiddellijke toxiciteit; niet de langetermijneffecten, de cocktaileffecten, de ophopingen in bepaalde delen van het lichaam, enz... Ik zou graag willen dat we consistentie in onze ideeën hebben: nee, synthetische producten zijn niet allemaal erg giftig - zie polyethyleen in bepaalde gevallen prothesen en nee, alle "oude" producten zijn niet verstoken van negatieve effecten of gevaren, ook al worden ze elke dag gebruikt; en het is dus geen kwestie van er zonder voorbehoud gebruik van maken. Dat is mijn punt. Ik heb al ergens geschreven dat als ik een fungicide zou moeten gebruiken, het zeker geen koper zou zijn, maar een synthetisch fungicide - eindelijk eerst zwavel!].
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par guibnd » 11/06/18, 22:00

Khmer Greens zijn misschien net zo slecht in scheikunde als ik : Mrgreen:
vanmiddag ben ik naar brico geweest en heb een kijkje genomen; er was de razzia met azijnzuur waar je het over hebt en ook een razzia met pelargonzuur, het moet natuurlijk zo noodzakelijk organisch zijn dat er in pelargonium pelargonium en dus genanium zit? (hier doe ik Khmer Vert, maar mijn pink zegt me dat je Pelargonic niet leuk zult vinden : Mrgreen: )
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par chafoin zijn » 12/06/18, 01:25

Did67 schreef:
phil53 schreef:3e jaar kweken met hooi en winde is nog nooit zo mooi geweest ondanks de jacht die ik ervoor doe.
Er zijn twee soorten winde, een kleinere, de "veldwinde" (Convolvulus arvense van de Latijnse naam). IT is volgens de "flores" (identificatieboekjes) 20 tot 80 cm. Vooral in velden en weilanden.
De andere, veel sterkere, de ‘haagwinde’ (Calystegia sepium of Convolvulus sepiuem) komt vooral langs heggen, oevers, hekken of struiken voor. Afhankelijk van de flora bedraagt ​​deze 1 tot 3 m! Er kunnen wortelstokken in zitten die meer dan 50 cm diep zijn, zo groot als asperges!!!
Ik heb ook veel winde en beide. Hier het monster van de heggen dat momenteel explodeert, elders is het als golven!
2018-06-11 19.55.09.jpg
"bucolische" setting van mijn peren en rode bieten
We zouden er priëlen van kunnen maken om de zon zo snel te zeven (het zou voldoende zijn om er voldoende steunen op te zetten!).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 12/06/18, 08:34

Het is een haagwinde!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 12/06/18, 08:49

guibnd schreef:... en ook een razzia met pelargonzuur, het moet natuurlijk zo noodzakelijk organisch zijn dat er in pelargonium pelargonium zit, dus genanium? (hier doe ik Khmer Vert, maar mijn pink zegt me dat je Pelargonic niet leuk zult vinden : Mrgreen: )



Absoluut. Het is een geraniumextract dat de eigenschap heeft de cuticula "op te lossen" (deze film van "was" die de bladeren bedekt en voorkomt dat ze uitdrogen). Maar ik geloof dat er in deze Roundup nog steeds een deel van glyfosaat zit??? [Ik heb problemen met het vinden van zijn dossier; Ik kan me de commerciële naam niet herinneren, want bij de "Rundups" zit alles nu in de details]

Nee, nee, ik heb niets tegen deze "onkruidverdelgers" (behalve dat ze duur zijn en de werking zeer tijdelijk is). Als ik van plan was om te wieden, zou ik dat doen met een warmtepistool (het bewijs dat ik geen groene Khmer ben: ik zou fossiel gas verbranden!). Precies, de azijn in de moestuin is niet de beste, maar de ‘levenden’ breken deze af (onze cellen werken met azijnzuur). Pelargonzuur, het zit in elke geranium die je composteert...

Let op: Roundup ‘puur glyfosaat’ is niet langer toegestaan ​​voor ‘vrije verkoop’ (schap van tuincentra of ‘tuin’-afdeling van hypermarkten). Het maakt deel uit van de producten die nu "achter slot en grendel" zitten. Het was daarom van cruciaal belang voor Monsanto om dit "Canada Dry"-product op de markt te brengen om aanwezig te kunnen blijven. Maar wie leest, afgezien van de zeer banale ‘nieuwe’ vermelding, de samenstelling van een product? Wie begrijpt het?
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 23/06/18, 11:06

Wat de fles betreft, het is de kleine die ik heb, maar in uitstekende staat. Soms lukt het mij om uiteinden van 30 cm vanaf de diepe wortel te hebben. Ik las dat sommigen de aspergeguts gebruikten en dat deze in 3 of 4 keer bezonken was. Ik betwijfel het een beetje.

Mijn rode uien zijn klein en hebben weinig wortels, het heeft er waarschijnlijk mee te maken.

Eerste jaar bonen, geen grote oogst, zeer teleurstellend gezien de prijs van de zaden.

Als je bloemen van een artisjok snijdt, welke blijven er dan ongeveer over?
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 25/06/18, 23:45

de teentjes geplant, op de groei waar ik trots op was en ik hoopte vier prachtige knoflookkoppen te hebben, terwijl de andere belachelijk klein waren. Het is zeker geen wedstrijd om de grootste, maar toch, als je ze moet schillen, zijn de groten nog steeds beter
cayeux.jpg

Resultaat in ieder geval één ging vanzelf naar bed en schrik dat het onbruikbaar is, een soort mengsel van blikjes en licht verrotte knoflook.
resultaat.jpg
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Adrien (voormalig nico239) » 26/06/18, 02:01

Ik begreep niet alles.....

Ben je tevreden met je oogst of niet, je peulen lijken correct, nietwaar?

Maar is de oogst niet wat later?
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 26/06/18, 07:50

De eerste foto zijn de 4 bubilles die ik heb geplant. Ik had er één afgeknipt en het leek uit één stuk te bestaan.
De onderste foto is het resultaat van één van de 4.
Ik heb niet geoogst, behalve wat ik consumeer. Ik zie net als vorig jaar dat het klein en vervelend zal zijn om te pellen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 26/06/18, 10:34

phil53 schreef:
Ik las dat sommigen de aspergeguts gebruikten en dat deze in 3 of 4 keer bezonken was. Ik betwijfel het een beetje.



Zoals ergens al geschreven is er veldwinde en haagwinde. Deze laatste heeft wortelstokken ter grootte van een duim tot ongeveer vijftig cm diep (als deze goed ingeburgerd is). Overmorgen wordt hij niet "leeggemaakt"!

Het komt voor, het is zelfs heel gebruikelijk, dat het om ‘herplantingen’ gaat: een stukje wortelstok dat wordt vervoerd door de helmstok (de mooiste windessnijmachine die de mens heeft uitgevonden) of, nog verrassender, door de molratten, die stapels gemaakt (waarschijnlijk reserves - logica: wat het oor is voor granen, is de wortelstok voor winde - het reserveorgaan dat overleving en nakomelingen garandeert).

In dit geval kan een klap met een aspergeguts voldoende zijn (het gebeurt mij dat ik, in verzwaarde grond, dergelijke stekken zonder enig gereedschap "trek"; en ik vermoed molratten aangezien ik nog nooit op de grond heb gewerkt!).
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 319-gasten