luie tuinman in Loire Atlantique

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 16/07/17, 10:54

phil53 schreef:
... resultaten superieur aan de klassieke methode.



Wat was je klassieke methode? Rietje ???

Betekent dit dat "gezond verstand" waar is?
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 16/07/17, 11:12

Did67 schreef:
phil53 schreef:
... resultaten superieur aan de klassieke methode.



Wat was je klassieke methode? Rietje ???

Betekent dit dat "gezond verstand" waar is?

De klassieke methode van mijn buren: een beetje karton, soms een beker en stro, maar heel weinig.
De mijne, volgens jouw advies, 20 cm dik hooi en dat is alles.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 16/07/17, 12:19

OK. Het is dus volkomen logisch: karton = erg arm; stro = redelijk arm; dig = vernietigen!

Het tegenovergestelde zou walgelijk zijn, zelfs als de dingen soms ingewikkelder zijn dan de "arme kleine logica die wordt uitgewerkt door het kleine deel van onze hersenen dat we kunnen mobiliseren"!
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Ahmed » 16/07/17, 12:36

Ja, een absurde methode kan werken als deze (min of meer) wordt gecompenseerd door een andere absurditeit, dit geldt niet alleen voor de landbouw ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 16/07/17, 13:51

Het bewijs: conventionele landbouw, die nog steeds 95% van de landbouwproductie in Frankrijk produceert. Of 100 kwintalen tarwe / ha, jaar na jaar ...
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 23/07/17, 08:23

Gisteren geoogste courgette en veel gebak, nu is het cruisen.
Potimarrons zijn zo invasief dat ze voorkomen dat vruchtnoten vrucht dragen.
De hooi-doping komkommerachtigen, ik merk dat ik een mini-bos heb, ik zal snel last hebben van echte meeldauwproblemen in september tot het punt dat ik me afvraag of ik niet een paar voet moet afscheuren om lucht te geven.
Oogst van de eerste tomaat en de eerste paprika. Maar nog geen aubergine. Het is beter dan vorig jaar, mijn planten waren kapot.
Ik moet de tomaten verdedigen tegen de pompoenen.
De prei die ongeveer 15 dagen geleden is gebeten, is in goede staat, slechts 2 die zijn verrot, ik heb geen worm gevonden. Nog geen vlekjes.
De bonen groeien zo langzaam dat ze het doen als ik op vakantie ga.
Wortelen zijn nog steeds lastig, geen resultaat.
Wat ik van mijn zaailingen heb getransplanteerd, geeft geen goede resultaten. 5 spruiten lijken uit het bos te zijn, evenals een salade. Mijn plannen zijn waarschijnlijk te klein.
Ik zag 2 kleine grijze hagedissen, die waren er niet eerder, ik heb de indruk dat ze van hooi en BRF houden
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 29/07/17, 16:07

Ik heb zojuist 2 glimwormen op een slak gevonden, ik merkte dat ze het a priori opeten
wiki citaat:
"De larven zijn roofzuchtig. Ze voeden zich voornamelijk met slakken en naaktslakken (en misschien ook kleine wormen, andere larven of insecten), die ze verlammen door ze met gif te injecteren. Vervolgens maken ze hun prooi vloeibaar door middel van spijsverteringsenzymen voordat ze ze inslikken. "
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9807
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2660

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par sicetaitsimple » 29/07/17, 19:27

phil53 schreef:Wat ik van mijn zaailingen heb getransplanteerd, geeft geen goede resultaten. 5 spruiten lijken uit het bos te zijn, evenals een salade. Mijn plannen zijn waarschijnlijk te klein.


Ah? Kale wortels of de emmer opnieuw planten? Wat mij betreft, sinds dit jaar ben ik begonnen met het zaaien in een emmer voor alles salade, met het direct planten van de emmer, ik geef toe dat ik het erg leuk vind met echt een uitstekend herstelpercentage en een geweldige mogelijkheid om "de gaten te dichten" links hier of daar in de tuin beschikbaar.
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9807
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2660

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par sicetaitsimple » 29/07/17, 20:02

sicetaitsimple schreef:Ah? Kale wortels of de emmer opnieuw planten? Wat mij betreft, sinds dit jaar ben ik begonnen met het zaaien in een emmer voor alles salade, met het direct planten van de emmer, ik geef toe dat ik het erg leuk vind met echt een uitstekend herstelpercentage en een geweldige mogelijkheid om "de gaten te dichten" links hier of daar in de tuin beschikbaar.


Laat me specificeren: "zomer" zaailingen in potten, die buiten zijn gegroeid. Mijn binnenzaaiproeven aan het einde van de winter hadden veel meer gemengd succes. We zullen proberen het volgend jaar beter te doen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Stef72 » 31/07/17, 11:04

bedankt voor je terugkeer Phil!
Ik mag de courgette-chips proberen, het is een goed idee! Wat betreft courgette in fenocultuur, maak ik dezelfde opmerking: die van mij ziet er mooier uit dan die van buren op kale grond.
Net als jij, ik heb mijn tomaten dit jaar nog steeds niet gesneden, het is ineens een puinhoop, ook al had ik ervoor gezorgd dat ik ze niet te strak aandraaide ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 251-gasten