Cuba, een organisch eiland met 80% in de groente- en fruitproductie.

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par Obamot » 22/09/16, 00:58

izentrop schreef:Geen wetenschap.

Wat begrijp jij van wetenschap, hè? : Roll:

Janic schreef:
Janic schreef:
Obamot schreef:[...] jij [Izentrop] bent het daarom die dit vanuit een persoonlijke invalshoek benadert door doelbewust te spreken over het ‘religieuze’
dat in dit geval de systemen garanderen uitbuiting van de mens door de mens zijn veelvoudig: politiek, economie, wetenschap enzovoort! Heeft u daar ook last van?

Nou nee jongens, voor Izentrop is er nog steeds niets _"weerzinwekkend". : Roll:
(nou ja, dat is het woord dat hij vindt om degenen te beschrijven die op zoek zijn naar zingeving in het leven) :schok: : Mrgreen:

En voor hem zijn GGO's nog steeds niet schadelijk.... (zolang ze "biologisch" zijn, geen probleem : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen: )
Gelukkig won Séralini zijn zaak...
http://sain-et-naturel.com/ogm-tumeurs- ... roces.html
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par Janic » 22/09/16, 08:13

isentrop hallo
Janic schreef:
alle systemen moeten in hetzelfde mandje worden geplaatst: religie, wetenschap, politiek, de markteconomie die Ahmed u voorstelt, enz…
Geen wetenschap.
Zou er één enkel systeem zijn dat zou ontsnappen aan de regel die van toepassing is op alle systemen als ze net als u geglobaliseerd zijn? Politici zullen zeggen: geen politiek; religieus: geen religie; en economen: geen economie! Je moet deze kant van "raak mijn vriend niet aan" verlaten, vooral omdat de fouten van de wetenschap in LA (excuseer sommige wetenschappers) aantonen dat niets, noch iemand, vrij is van fouten (althans) zoals opzettelijk walgelijke vlekken... zoals het glyfosaat dat ontstaat tussen de duizenden giftige producten die de wetenschap heeft uitgevonden.
Gelukkig hebben WETENSCHAPPERS zich gerealiseerd dat "wetenschap zonder geweten is de ondergang van de ziel' en lichamen!
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par dede2002 » 01/10/16, 14:29

Ahmed schreef:Onze vereniging had geprobeerd de methoden van SRI en SRA te verspreiden (ik ken het verschil niet echt...), maar zonder veel succes omdat het niveau van de lokale landbouwopleiding erg laag was en het erg veeleisend is qua werk en vaardigheden. rigoureus. Niettemin was deze inspanning niet nutteloos, aangezien het de introductie mogelijk maakte van groentegewassen die sindsdien zeer succesvol zijn geweest.


Hallo Ahmed,

Ik had 15 jaar geleden een artikel over SRI gelezen, met een gedetailleerde beschrijving van verschillende pagina's in het Malagasi. Ik had ze gedrukt om ze te laten lezen door rijstboerenvrienden (een pleonasme voor een Malagasi), ze hadden me verteld dat ze dat zo ongeveer deden...
Ze kunnen niet alles begrijpen met een eenvoudige tekst zonder voorbeeld, en ze zijn niet gewend om teksten te lezen.
Onlangs zag ik deze video's waarin het proces beter wordt uitgelegd, vooral het verplanten van twee bladeren en de ruimte tussen de planten.
Maar ik denk dat sommige traditionele rijstvelden meer dan 2 ton per hectare produceren, ter vergelijking nemen we het ergste...
Aan de andere kant is 12 ton/ha een sterk argument tegen het idee dat de landbouw gemechaniseerd zou moeten worden om de opbrengsten te verhogen, met veel machines en inputs, en veel mensen die vertrekken (ex-boeren), die in feite ‘inkomend’ worden in de landbouw. systeem, dat via de sloppenwijken binnenkomt.

Wat betreft de stelling "100 keer minder water" heb ik twijfels, omdat de rijstvelden aan de kant van de vallei die ik ken mij waterreservoirs lijken, altijd vol, zelfs na enkele weken zonder regen. Leegmaken is eenvoudig, maar vullen met een straaltje water is veel minder...

Als je het niet erg vindt, waar en wanneer was deze introductie tot het kweken van groenten?

A+ : Wink:
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par dede2002 » 01/10/16, 15:28

In feite speelt het water in het rijstveld dezelfde rol als het hooi in de moestuin, waardoor onkruid zich niet kan verspreiden.
Niet door licht te onderdrukken, maar door de vorming van nitraten door aerobe bacteriën te voorkomen, kunnen nitraatafhankelijke planten niet groeien en rijst heeft alle ammoniak die daarvoor nodig is.
Zolang het onder water staat, is de ammoniak beneden in oplossing, het werkt, maar wat gebeurt er als het rijstveld droog is en de aerobe bacteriën het in nitraat omzetten?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par Ahmed » 07/10/16, 21:30

Uw bezwaar is zeer relevant en u moet heel voorzichtig zijn als u dit soort initiatieven neemt. Het doel van het populariseren van de SRI (of SRA) was alleen maar het verbeteren van de zekerheid van de zelfvoorziening op voedselgebied in een voedselsysteem... Dit initiatief dateert al enkele jaren (?), en vond plaats in Befotaka, ten noordwesten van Madagaskar ( zien hier). en de evolutie ervan naar nieuwe groentegewassen is zeer bemoedigend.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par dede2002 » 27/01/17, 14:34

Hallo : Wink:

De tijd verstrijkt, maar beter laat dan nooit :P

Bedankt voor de Echanges Non Marchands-link, ik hou echt van deze filosofie die de kunst van het leven verkiest boven technische illusie.
Voorgevormde golven zijn een geweldig idee, alles wat water vasthoudt is van vitaal belang (net als traditionele rijstterrassen).
Even een opmerking, ik hoop dat ze hun batterijen niet in de fundering hebben begraven, want dat lijkt mij helemaal niet verstandig, zeker niet op een terrein dat voorzien is van zonne-elektriciteit...?

Hier is de link van een andere vereniging in Madagaskar, die in dezelfde richting lijkt te gaan.
Daarnaast is er onder meer een coöperatie met een management waarmee boeren bij de uiteindelijke verkoop een meerwaarde kunnen ontvangen.

http://www.asa-madagascar.org/

Ik nodig je uit om de video's te bekijken.

http://www.asa-madagascar.org/L-ASA-en-video.html

Wij kunnen vragen stellen.
Hoeveel nieuwe gezinnen arriveren er bijvoorbeeld in de sloppenwijken, voor de twintig gezinnen die elk jaar worden gered?
Maar ook op dit gebied van 15 hectare dat vrijwel onbewoond was (maar waarvan de inwoners niet werden verdreven, integendeel) wonen na 000 jaar 20 inwoners.
Door deze cijfers te vertalen naar grote landbouwprojecten die miljoenen hectares beslaan (landroof door “grote machten”), zien we dat we miljoenen mensen waardig in hun huizen kunnen ondersteunen, zonder dat ze noodzakelijkerwijs afhankelijke en uitgebuite werknemers zijn…
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par Ahmed » 27/01/17, 19:57

Wat ENM betreft, evolueert wat er is ingevoerd geleidelijk naar autonomie, maar ondanks de enorme vooruitgang die is geboekt, denk ik dat er nooit iets wordt gewonnen en ik houd dit alles nauwlettend in de gaten om te zien hoe het stadium zal worden benaderd. ; Ik hoop uiteraard dat dit goed zal gaan, maar ik geloof dat stabilisatie op een hoger niveau niet zonder gevaren is. Ik denk vooral dat de rol van het geld dat lokaal wordt geïnjecteerd (hoewel de oriëntatie van de fondsen zich gedeeltelijk op nieuwe doelstellingen heeft gericht) een potentieel gevaar vormt.
In ieder geval bedankt voor de video's. U heeft gelijk: de prestaties liggen ruim beneden wat wenselijk (en materieel mogelijk) zou zijn, maar de ‘singulariteiten’, hoe talrijk ze ook zijn (op verschillende terreinen), kunnen de systemische macht niet effectief tegenwerken.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par dede2002 » 30/01/17, 10:58

Ahmed schreef:Onze vereniging had geprobeerd de methoden van SRI en SRA te verspreiden (ik weet het verschil niet echt...)...


Ik heb het antwoord op je vraag gevonden in de veelgestelde vragen van de hoofdsite van de SRI,
hier: http://www.tefysaina.org/decouv.htm

"23. Wat zijn de verschillen tussen SRI en SRA?

SRI benut het fysiologische potentieel van rijst om veel uitlopers te produceren. Intensivering is mogelijk door kennis van de rijstfysiologie. De SRA heeft tot doel de productie te verbeteren door de intensivering van landbouwinputs zoals verbeterde zaden, chemische meststoffen of pesticiden.

Het is heel anders...

We vernemen op deze site dat 50 boeren* in Madagaskar en 000 in Cambodja met deze techniek telen, waarvoor geen technologie nodig is.

Er is een (niet-commerciële) overdracht van Zuid-Zuid-technieken die veelbelovend lijkt, vooral naar Afrika, waar Malagassische teams zijn gegaan om de aangenomen techniek te presenteren, die zich heeft verspreid naar de buurlanden en die video's hebben gemaakt die in het Malagassisch zijn verteld. .
Ik praat al jaren om mij heen over SRI, niemand weet het, maar als we de Malagassische naam "Vary Maro Anaka" gebruiken, letterlijk "de rijst die veel nakomelingen heeft", heeft iedereen ervan gehoord...
Maar het maakt degenen die het nog niet hebben geprobeerd "bang"**, omdat het een nieuwe techniek is die je moet leren begrijpen.

*Er zijn 2 miljoen rijstboerderijen, waarvan de meeste een gezin van gemiddeld 6 personen zijn. En er zijn er maar heel weinig die Frans spreken!

Ik vond ook deze site die een knipoog is naar de luie moestuin : Wink:

http://www.erails.net/MG/taf/taf-dev-ru ... ns-du-taf/

Ps: we hebben het nog niet gehad over de methaanuitstoot uit rijstvelden met deze rijstteelttechniek, maar vanuit het oogpunt van de uitstoot van broeikasgassen lijkt het ook interessant.

(bewerken)** Op dit moment is het op bijna het hele eiland droogte, in het dorp is de stroom die de vallei van de rijstvelden van het dorp voedt opgedroogd, de rijstvelden staan ​​nog steeds in het water. deze miljoenen overstroomde rijstterrassen vormen de enige bestaande retentiereservoirs op het platteland; het heeft eeuwenlang gewerkt.
Het bouwen van anderen (van een ander type) ligt niet binnen het bereik van één enkele familie, het vereist organisatie...
Om het water uit de SRI te kunnen beheren, moet het stroomopwaarts worden vastgehouden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par Did67 » 30/01/17, 12:20

dede2002 schreef:In feite speelt het water in het rijstveld dezelfde rol als het hooi in de moestuin, waardoor onkruid zich niet kan verspreiden.
Niet door licht te onderdrukken, maar door de vorming van nitraten door aerobe bacteriën te voorkomen, kunnen nitraatafhankelijke planten niet groeien en rijst heeft alle ammoniak die daarvoor nodig is.
Zolang het onder water staat, is de ammoniak beneden in oplossing, het werkt, maar wat gebeurt er als het rijstveld droog is en de aerobe bacteriën het in nitraat omzetten?


Dit kwam ik vandaag tegen!

Het ondergelopen rijstveld is inderdaad een heel bijzonder agronomisch geval, maar dan op grote schaal.

Zoals wat, er is altijd de regel, met 36 situaties en minstens één uitzondering.

In dit geval speelt water een van de rollen van hooi: de rol van ‘anti-onkruid’. Het hooi heeft er 3 voor 4 meer...

Maar het laat heel goed de noodzaak zien om een ​​gecultiveerde ruimte als een ‘systeem’ te beschouwen. Of het nu de moestuin is of het rijstveld.

Ik ben niet allemaal bedreven in rijst (ik heb alleen gewerkt in Sahel-achtige klimaten, op basis van gierst/sorghum en peulvruchten - pinda's, erwten...).

Maar als je rijst in het hoogland verbouwt, heb je niet langer de overstroming om ander onkruid te ‘blokkeren’. En dus wordt de hooglandrijst gewied. Ik controleerde :
file:///C:/Users/Didier/AppData/Local/Temp/fiche-production-de-riz-pluvial.pdf

Minder "civieltechnische" werkzaamheden om het rijstveld aan te leggen. Maar elk jaar meer werk. Er is beslist niets perfect in deze wereld!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Cuba, een organisch eiland van 80% in de productie van groenten en fruit.




par Did67 » 30/01/17, 12:29

dede2002 schreef:Maar het maakt degenen die het nog niet hebben geprobeerd "bang"**, omdat het een nieuwe techniek is die je moet leren begrijpen.


Een onmiskenbare sociologische constante: in elke menselijke samenleving creëert de komst van nieuwe technologieën afwijzingen, spanningen, enz... Zelfs als deze "positief" zijn.

Niet alleen in ons land, waar velen de "goede oude tijd" missen, toen alles zogenaamd eenvoudig, kalm en vredig was... [dat heeft mijn grootvader nooit gezegd!] De bouw van de Eiffeltoren bracht een enorme protestbeweging op gang! Toen de elektrische gloeilamp werd uitgevonden, protesteerden de gasaanstekers/De kaarsenverkopers beloofden een catastrofe...

Vandaag zijn het de robots die belast moeten worden!
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 322-gasten