Hoe u een "Lazy Vegetable Garden" gemakkelijker start dan permacultuur: stappen en advies

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Did67 » 20/04/18, 15:34

Diabolorent schreef:
Tegelijkertijd zitten ze al een tijdje achter mijn erker met de zon die al een paar dagen behoorlijk fel schijnt (ze zijn momenteel in Valbonne).
Zal dat niet genoeg zijn om ze "harder te maken"?



Neen. Glas filtert UV-stralen uit!

En ze moeten hun mechanismen laten wennen aan de wind, die droogt...

Eindelijk, het is beter!

Als er ooit zonnebrand is, zijn de nieuwe bladeren onmiddellijk "gewend" (of "verhard").
0 x
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Diabolorent » 20/04/18, 15:59

OK

Ja, het moet gezegd dat in het hoogseizoen de pastaga mij meer water vraagt ​​dan mijn zwembad!!!
Het is dat een bende dorstige motorrijders veel consumeert Beeld

Fijn weekend allemaal!!!
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Diabolorent » 23/04/18, 08:38

Did67 schreef:En ze moeten hun mechanismen laten wennen aan de wind, die droogt...
Eindelijk, het is beter!
Als er ooit zonnebrand is, zijn de nieuwe bladeren onmiddellijk "gewend" (of "verhard").


Wat betekent dat ik ze er af en toe uit moet halen? Is dagelijkse blootstelling van 16 uur tot zonsondergang voldoende voor een goede aanpassing?

Verder nog een topo op mijn WE (zonder foto's, wat een bal!)

Dus plantte ik mijn eerste kist, 3 voet kerstomaatjes, 3 ronde tomaten, 3 langwerpige tomaten, 3 "ik weet niet wat" tomaten en 4 voet courgette. Alea Jacta Oosten!
Hoe dan ook, als het niet duurt, heb ik andere dozen in reserve :)
Alles wat ik kan zeggen is dat mijn land onder het hooi adembenemend is :schok: Toegegeven, een beetje koud maar klonterig (ik heb wat gaatjes met de hand gemaakt!!), nat en vooral vol oppervlaktewormen (2/3 wormen in elk gaatje) en op sommige plekken al een mycelium zichtbaar! Het ruikt naar goede aarde, soepel en luchtig.
Er zit ook een heel leven in het hooi: spinnen, diverse kleine insecten en zelfs een soort kleine zwarte krekel (denk ik tenminste) die ronddraaide als ik het hooi opzij duwde.

Vlakbij, op amper 1 meter afstand, is het een harde, droge korst die moeilijk te doorboren is met een stuk gereedschap!!!

Andere dieren die van hooi houden :schok:

IMG_1844.JPG


Fijne week allemaal!
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par denis17 » 23/04/18, 09:29

Ik weet niet of het kan helpen, maar persoonlijk doe ik al mijn zaailingen in potten onder een frame buiten, het frame staat op het zuiden en de foto die eind vorige week is gemaakt, toont de tomatenplanten op 3 weken oud:

downloaden/bestand.php?id=7057&t=1

Bij milde temperaturen laat ik de lijst dag en nacht openstaan, anders sluit ik hem 's nachts.
denis
0 x
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Diabolorent » 23/04/18, 10:37

Hoi Dennis.
Mooie lijst, goed idee om een ​​ondoorzichtige voorkant te hebben gemaakt!

Ik heb eigenlijk een buitenchassis gemaakt, belachelijk klein naast dat van jou, maar ik realiseer me dat ik er niet veel mee zou doen!
In feite zaai ik mijn zaden thuis in Valbonne terwijl de planten voor Digne zijn. Daarom heb ik direct in de grond geplant, anders is water geven onmogelijk om elke dag te doen, en voor zaailingen is het gemiddeld om één keer per week water te geven :schok: :)

Maar goed, het lijkt erop dat het goede seizoen om te planten is wanneer de seringen bloeien en dat is voor mij het geval. : Cheesy:
Ik weet, en ik heb gemerkt, dat de grond onder het hooi veel kouder is dan die onbedekt en Did waarschuwde ons om geduld te hebben, maar hoe dan ook, ik heb andere zaailingen die geplant zullen worden als de aarde voldoende is opgewarmd.
Dit zal dienen als een test ... en zeker als een les Beeld
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Did67 » 23/04/18, 11:10

Diabolorent schreef:
... zelfs een soort kleine zwarte krekel (nou ja, denk ik) die ronddraaide als ik het hooi opzij duwde.



Wat we niet vermoeden en wat ik met eigen ogen voor me zag, een kool onthoofden die net was gerezen!!!

Als je planten vindt waarvan de stengel boven de grond is afgesneden terwijl de zogenaamde "cotyledonary" bladeren (degenen die anders zijn dan de echte bladeren die zullen komen - in kool, de twee kleine bladeren die een soort kruis vormen), of in tomaten of wortels, de twee kleine langwerpige bladeren) zijn "verdwenen", vermoed de krekels! [Ik wist het niet en gaf de slakken ten onrechte de schuld - maar er waren geen "sporen"!]
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Did67 » 23/04/18, 11:16

Diabolorent schreef:... Heeft ons gewaarschuwd om geduld te hebben, maar in ieder geval heb ik andere zaailingen die geplant zullen worden als de aarde voldoende is opgewarmd.
Dit zal dienen als een test ... en zeker als een les


Er zijn twee dingen die samengaan:

a) het risico op vorst, dat groter is: de grond warmt minder op gedurende de dag (het hooi is licht; de zonnestralen worden gereflecteerd); het verwarmt de onderste lagen van de atmosfeer minder, waar de kleine planten zich bevinden; dus het risico dat een kleine vorst negatieve effecten zal hebben, is groter...

b) de grond blijft langer koud; het essentiële mechanisme, waardoor de meeste groenten worden voorzien van de nitraten die ze nodig hebben, nitrificatie, het werk van bacteriën alleen, werkt niet goed: de groenten "vegeteren", zelfs als de vorst ze niet doodt! Net zoals een biefstuk in de koelkast wordt bewaard, wordt het te ontbinden organische materiaal in koude grond bewaard...

Echter, dit jaar, gezien het weer van vorige week, is de koers van 14° (een indicator - niet naar de komma te nemen) voor mij al overschreden... Dus het begint te werken!

Let op: bollen (uien, knoflook, sjalotten, etc.) werken zo niet en zijn erg groen, zelfs als de grond koud is. Ze groeien als de grond geen 10 graden heeft. Het is niet alleen de Franse overheid die veel uitzonderingen maakt op elke regel, ook de levenden!!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Diabolorent » 23/04/18, 11:33

Ha dun!! F***n cricket!!! Ik ga ze allemaal schieten!!! : Lol: : Lol:

Ja, het is waar dat gezien het weer dat we nu hebben, er een kans is dat sommige van mijn planten het zullen overleven! In dit geval zullen het Warriors zijn : Mrgreen:

Wat betreft mijn uien-, knoflook- en sjalotplanten, ze doen het a priori goed:
IMG_1855.JPG

IMG_1857.JPG


En dit jaar kom ik niet zonder munt te zitten voor de Mojito's:

IMG_1859.JPG


Ik heb 4 van dit soort planten met uitgroei tot 2/3 meter!!!

IMG_1860.JPG


Je ziet voor de woekering van hergroei.
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
vingeren
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 29/03/19, 07:55

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par vingeren » 29/03/19, 08:09

Bonjour à tous :)

Ik heb het gelijknamige boek gisteravond verslonden (ok, ik speelde de kangoeroe in het eerste hoofdstuk op 2 / 3-pagina's, maar kom later terug),

opeens lijkt het coherent (ik ben daarom een ​​beetje Cartesiaan : Mrgreen: ), Zal ik een oude moestuin transformeren die is getransformeerd in weide die sinds 10 dit najaar is gemaaid, ik zal voor en na foto's maken.

Kortom, niet te constructieve boodschap maar ik word lid van de groep :D
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Moindreffor » 29/03/19, 08:13

fgingat schreef:Bonjour à tous :)

Ik heb het gelijknamige boek gisteravond verslonden (ok, ik speelde de kangoeroe in het eerste hoofdstuk op 2 / 3-pagina's, maar kom later terug),

opeens lijkt het coherent (ik ben daarom een ​​beetje Cartesiaan : Mrgreen: ), Zal ik een oude moestuin transformeren die is getransformeerd in weide die sinds 10 dit najaar is gemaaid, ik zal voor en na foto's maken.

Kortom, niet te constructieve boodschap maar ik word lid van de groep :D

welkom, je zult zien dat het niet zo ingewikkeld is om lui te zijn : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 243-gasten