Hoe u een "Lazy Vegetable Garden" gemakkelijker start dan permacultuur: stappen en advies

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par phil53 » 01/12/16, 20:46

In ieder geval iets om te proberen tegen slakken. Als de varens effect kunnen hebben, zou dat goed zijn, want thuis hebben ze ook een minachting voor korrels en geven ze momenteel de voorkeur aan mijn kleine kool.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Did67 » 02/12/16, 09:41

Helemaal niet met mijn ouders, waar ik veel heb geleerd, en weinig hier, ik was niet geïnteresseerd in varens...

Sinds gisteren "zocht" ik het net een beetje en vond een aantal zeer interessante dingen...

Zelfs als er een "spinazie is rijk aan ijzer"-effect is, zijn er ook interessante dingen.

[Het effect "spinazie is rijk aan ijzer" markeerde een generatie, gaf Popeye en crises aan veel tafels, de kinderen werden gedwongen om het te eten in opstand tegen de ouders. We weten al een paar jaar dat deze valse waarheid simpelweg een typefout is van de secretaris van de wetenschapper die de analyses heeft gedaan; ze zapte een punt - het is de komma van Engelstaligen - op de Remington waarmee ze de aantekeningen van haar baas overschreef; de gegevens worden al tientallen jaren over de hele wereld gebruikt; tot de dag waarop een andere ietwat norse wetenschapper tegen zichzelf zei: ik begrijp niet waarom spinazie veel rijker aan ijzer zou zijn dan andere groene groenten; en hij deed de analyses opnieuw om te zien dat het niet zo was; wetenschapshistorici gingen op onderzoek uit, ontdekten het notitieboek van de eerste wetenschapper en documenteerden dat het de secretaresse was die een typefout maakte...

Ik gebruik deze uitdrukking wanneer informatie in een lus wordt herhaald in alle documenten, uitgaande van een enkel gegeven - misschien foutief of misschien een gevaarlijke interpretatie.

Typ "varens en slakken" in je favoriete zoekmachine en je zult zien hoe vaak dezelfde zin voorkomt, woord voor woord : "zou een aldehyde bevatten dat na fermentatie verandert in dodelijk metaldehyde",... Sommigen zijn bevestigend: "bevat", anderen voorzichtiger, "zou bevatten"!

Sindsdien is het internet uitgevonden en is de bloedverwantschap van informatie, die zich in een lus herhaalt, wijdverbreid geworden...

Als ik dat zie, zeg ik instinctief tegen mezelf: "Didier, pas op! Ja, want ik praat af en toe tegen mezelf als ik alleen ben!]


Dat gezegd hebbende, iedereen met adelaarsvarens, probeer het eens, er zijn objectieve redenen om te denken dat het geen mythe is.

Let op, de adelaarsvaren, groen of in het hooi, is giftig. Het is rijk aan coumarine, een antistollingsmiddel dat je vindt in rattengif. Hoewel het een ingrediënt is in nogal wat recepten, na het koken.

Er zijn aanzienlijke variaties in de verbindingen van verschillende varensoorten.

Ik kreeg een bericht van een dame (of een opmerking op Youtube? Ik weet het niet meer) van een dame die beweerde veel wormen te hebben waargenomen, maar ook een zeer effectieve anti-slakkenactie, na mulchen met varens...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Did67 » 02/12/16, 09:45

Het ding dat me stoort aan dit verhaal over metaldehyde is dat normaal gesproken metaldehydekorrels ze aantrekken (waarschijnlijk het geluid dat ze bevatten?)

Dit is het werkingsmechanisme van metaldehyde.

Maar daar lijken de herhaalde bronnen, zonder precies te zijn, eerder een afstotend effect op te roepen...

Dus mysterie. Ik ben echter nog steeds een beetje achterdochtig.
0 x
jpg43
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 106
Inschrijving: 28/08/15, 15:56
x 29

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par jpg43 » 02/12/16, 11:02

Over slakken gesproken, het is metaldehyde dat ze aantrekt als bier. Mijn vader bereidde het met de tabletten die voor de kleine "meta"-kachels werden gebruikt door ze met de zemelen te pletten. als er wat stof zonder geluid op de grond zou vallen, zouden de omringende slakken erop "snellen" !!! Honden, egels etc ook waarom we een bitterstof aan de brokjes toevoegen of beter we gebruiken ferramol.

Slakken en slakken eten ook zemelen, papier, karton, slakken houden van oude natuurlijke kalkpleisters die afbrokkelen
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Did67 » 02/12/16, 11:55

jpg43 schreef:Over slakken gesproken, het is metaldehyde dat ze aantrekt als bier...


Ah. Perfect.

Zo wordt het veel coherenter. En zo veel geloofwaardiger.

Maar stel me gerust, er zit geen metaldehyde in bier???? [humor].

Dit toont in ieder geval aan dat de vluchtige stoffen van bepaalde planten, hop stel ik me voor in het geval van bier, zeer krachtige chemische middelen kunnen zijn...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Julienmos » 02/12/16, 18:44

Did67 schreef:Let op, de adelaarsvaren, groen of in het hooi, is giftig. Het is rijk aan coumarine, een antistollingsmiddel dat je vindt in rattengif. Hoewel het een ingrediënt is in nogal wat recepten, na het koken.


als het giftig is, zou er dan enig gevaar zijn om het als bodembedekker te gebruiken? zouden er giftige stoffen in de bodem terechtkomen (voor of na afbraak) en schadelijk zijn voor bodemorganismen, of erger nog, voor gekweekte planten en groenten?

Het ding dat me stoort aan dit verhaal over metaldehyde is dat normaal gesproken metaldehydekorrels ze aantrekken (waarschijnlijk het geluid dat ze bevatten?)

Dit is het werkingsmechanisme van metaldehyde.

Maar daar lijken de herhaalde bronnen, zonder precies te zijn, eerder een afstotend effect op te roepen...

Dus mysterie.


volgens wikipedia "In verse of droge mulch van ongeveer 5 cm dik, het trekt slechts aan de slakken"
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par phil53 » 02/12/16, 19:04


volgens wikipedia "In verse of droge mulch van ongeveer 5 cm dik, het trekt slechts aan de slakken"


Om te controleren zal ik het in ieder geval proberen, want het is een echt probleem voor mij naaktslakken en slakken.
3 soorten slakken: de kleine grijze, een geel tot bruine bicolor, een schotel een beetje zoals de planorbe. Ik vraag me af of deze niet de vector is van de schapenbot.
3 of 4 soorten naaktslakken: de grote oranje, de melkwitte, kleine grijze of zwarte en tot slot een middengrijze maar met een zeer resistente voet een beetje zoals zeepokken.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Ahmed » 05/12/16, 21:24

Een woord om toe te voegen aan het lexicon van de fenoculturist: bioturbatie. Het is de actie van bodemorganismen die de intelligent luie tuinman vervangt om de grond op zijn plaats te beluchten, te bemesten en te roeren. 8)
Bioturbitelers van alle tuinen, relax! : Lol:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Did67 » 06/12/16, 09:01

Ahmed schreef:Een woord om toe te voegen aan het lexicon van de fenoculturist: bioturbatie. Het is de actie van bodemorganismen die de intelligent luie tuinman vervangt om de grond op zijn plaats te beluchten, te bemesten en te roeren. 8)
Bioturbitelers van alle tuinen, relax! : Lol:


Ja.

Ik denk dat er twee moeten worden ingeprent: aggradatie (gerelateerd aan lijmen, colloïden, glomalines) en bioturbatie (gerelateerd aan alle "zwermen" in de grond, inclusief wormen, maar ook slakken, mijten, enz...)...

Ik vermijd het gebruik van te veel "scheldwoorden":

a) het stoot af

b) het is vaak het wapen van degenen die er niet veel vanaf weten en scheldwoorden gebruiken om de leegte van hun redenering beter te verbergen... Ik zou daarom niet graag in deze categorie ingedeeld willen worden Ik probeer het tegenovergestelde te doen : probeer met simpele woorden dingen uit te leggen die erg ingewikkeld zijn...

Maar soms moet je erkennen dat een kat een kat is... En om het te omschrijven als "een zoogdierlijke metgezel van mensen, van verschillende kleuren met klauwen, een ontwikkeld reukvermogen en een goed gezichtsvermogen 's nachts" is lang en kan verwarrend zijn!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Did67 » 20/12/16, 10:04

Gisteren, 19 december, heb ik een "demo" opgezet, met het oog op een "The Garden is my nature"-dag gepland in het Lycée Agricole de Wintzenheim (nabij Colmar - Haut-Rhin) op 11 juni 2017.

Het perceel is al enige tijd een "moestuin". Eind september is er een groenbemester aangelegd. En toen viel het uit elkaar. Tot zover wat ik weet van het verleden.

Het is vrij zanderige grond, op een laag grof grind. We bevinden ons hier in een nogal "arme" en "drogende" bodemconfiguratie... En waarschijnlijk behoorlijk besmet met kwakzalver!

Foto genomen op 10 m, op een "bewerkt" perceel, onlangs een passage van extirparteur ondergaan:

DSC_0051.JPG
"Demo" Wintzenheim - kwakzalver


Daar was het gemaaid en toen gemaaid. En we werkten aan het perceel zoals het was. Het bevindt zich rechts van de twee rode palen.

DSC_0016.JPG
Plot "demo" Wintzenheim


Iets dichterbij ziet het er zo uit:

DSC_0017.JPG
"Demo" plot - detail


Goed nieuws: we konden castings zien, waarvan sommige nog vers waren!

DSC_0021.JPG
"Demo" plot - gietstukken


Het "hooi" lag los: het was het resultaat van het maaien van alle ruimte, inclusief een aangrenzend "weiland". Waarschijnlijk veel "kwakgras" tussen de grassen.

DSC_0031.JPG
"Demo" Wintzenheim - stapel hooi
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 179-gasten