Energieterugwinning van afvalwater: turbines in rioolwaterzuiveringsinstallaties in Zwitserland

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Energieterugwinning van afvalwater: turbines in rioolwaterzuiveringsinstallaties in Zwitserland




par chatelot16 » 22/06/16, 16:18

als je de watertorens op de top van de heuvel zet, moet je elektriciteit verbruiken in de pompen die vollopen, en dan gaat het weer naar beneden, waarbij alle energie verloren gaat: in bergachtige gebieden zijn er vaak drukregelaars die alle energie verliezen

door de drukregelaars te vervangen door microturbines zouden we een beetje recupereren... de gemakkelijk te bestellen spullen om de behoefte aan opslag te verminderen ... Ik geloof niet dat de energie van de watertoevoerpompen enorm is, en natuurlijk zal de energie van het afvalwater van dezelfde orde zijn ... de obamot-cijfers lijken mij verrassend, tenzij het in een berggebied is met veel regenwater in het afvalwater

nog een opmerking voor de evacuatie van gebruikt water, we leggen leidingen net genoeg zodat het de juiste stroom met de helling passeert... zelfs als het totale niveauverschil groot is, kunnen we er geen gebruik van maken om energie te maken... om energie te maken je hebt veel grotere leidingen nodig zodat er niet teveel drukverlies is en we alle druk onderin hebben

we merken dit door het verschil in diameter van leidingen te zien tussen de irrigatie-installaties en de hydroturbine: voor dezelfde stroom heeft de irrigatie kleinere diameters: het is gebruikelijk om te zien voor 5 bar nuttig voor de besproeiingsstraal 10 bar aan de pomp en 5 bar verlies in de leidingen ... als we een hydraulische turbine zouden maken met dezelfde diameter van leidingen en een verval van 50 m, zou de 5 bar volledig verloren gaan in drukval en zou er geen bruikbaar vermogen zijn

irrigatie: nog een afstandsbediening elektriciteitsverbruik om te pompen wanneer de elektriciteit laag is
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Energieterugwinning van afvalwater: turbines in rioolwaterzuiveringsinstallaties in Zwitserland




par Obamot » 22/06/16, 16:59

Het was geen GW maar GWh per jaar mea culpa.

Aan de andere kant is de 1GW (ongeveer) van de STEP in aanbouw er juist voor.
0 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: Energieterugwinning van afvalwater: turbines in rioolwaterzuiveringsinstallaties in Zwitserland




par lilian07 » 22/06/16, 17:06

Persoonlijk wil ik het geloven maar ik kan het probleem alle kanten op draaien maar onmogelijk om zo'n hoeveelheid energie teruggewonnen te zien.

Naast het feit dat hydraulische energie al op grote schaal wordt geëxploiteerd in Europa, 80% zonder al te veel gevolgen voor het milieu, is de exploitatie van het kleine netwerk (rivier en beek) veel te complex om eerst te herstellen door de veelheid van getroffen landeigenaren (I spreek voor Frankrijk dat in hetzelfde probleem zit voor de exploitatie van de bossen met zijn honderden verschillende eigenaren per km²) dan vooral door de investering in zo'n ongunstige en ongelijksoortige omgeving.

Voor afvalwater ben ik bereid toe te geven dat het terugwinnen van warmwatercalorieën op gebruikersniveau de elektriciteitsrekening met 50% kan verlagen, maar voor het zwaartekrachtpotentieel moet je op elk moment enorme hoogten en stroomsnelheden hebben. met drukverschillen en de druk is nuttig voor de consument, dus we kunnen het overschot alleen op zeer anekdotische plaatsen recupereren.

Om de ideeën vast te stellen (ruwweg): 1 Kwh potentiële energie is 1 m3 water op 400 m en 1 kwh thermische energie is dezelfde m3 verhoogd met 1° (thermisch).

Er zit zeker veel theorie in dit project, maar het is zeker de manier om wat energie op dit gebied te schrapen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Energieterugwinning van afvalwater: turbines in rioolwaterzuiveringsinstallaties in Zwitserland




par chatelot16 » 22/06/16, 19:12

obamot wanneer zult u het nut begrijpen van het voluit schrijven van de meeteenheden

het vermogen van een installatie beschrijven in GWh is absurd ... het is absoluut noodzakelijk om GWh/jaar of GWh/dagen of GWh/h te specificeren dus allemaal gewoon GW

tussen vergeet soms de par jaren soms vergeet de h soms voeg je de h toe als er geen is maken we alle fouten die we willen
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: Energieterugwinning van afvalwater: turbines in rioolwaterzuiveringsinstallaties in Zwitserland




par Christophe » 22/06/16, 19:14

lilian07 schreef:Persoonlijk wil ik het geloven maar ik kan het probleem alle kanten op draaien maar onmogelijk om zo'n hoeveelheid energie teruggewonnen te zien.


Nou, het is nog steeds gebaseerd op een universiteitsrapport en beschrijvingen van echte installaties...

Het is dus geen geloof meer maar feiten!
0 x
raymon
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 901
Inschrijving: 03/12/07, 19:21
Plaats: vaucluse
x 9

Re: Energieterugwinning van afvalwater: turbines in rioolwaterzuiveringsinstallaties in Zwitserland




par raymon » 24/06/16, 11:52

Op dezelfde manier bestaat de mogelijkheid om elektriciteit op te wekken met drinkwater of gietwater onder druk. In het waternetwerk worden regelaars gebruikt om de waterdruk te verlagen, ze kunnen worden vervangen door kleine generatoren, bijvoorbeeld in Tahiti:
https://www.lenergieenquestions.fr/tahi ... ectricite/
Een grappig nadeel in Nice, het gewicht van de lobby's misschien:
Het water komt binnen via een pijp en komt via een andere naar buiten om een ​​"microturbine" te laten draaien

Na 9 jaar administratieve procedures kon deze innovatieve "microturbine" geïnstalleerd worden op het drinkwaternet van Nice.

http://ressources-et-environnement.com/ ... ectricite/
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: Energieterugwinning van afvalwater: turbines in rioolwaterzuiveringsinstallaties in Zwitserland




par izentrop » 24/06/16, 12:28

raymon schreef:Na 9 jaar administratieve procedures kon deze innovatieve "microturbine" geïnstalleerd worden op het drinkwaternet van Nice.
http://ressources-et-environnement.com/2011/04/l%E2%80%99eau-du-robinet-permet-de-produire-de-l%E2%80%99electricite/
Benoît le Falher, operationeel directeur van Veolia Water, legt uit dat “de drinkwaterfabriek zich op een hoogte van 220 m bevindt”.
In dit geval laat het toe om de te hoge druk te verminderen, maar elders worden pompen gebruikt zodat elke gebruiker voldoende druk aan de kraan heeft.
Het verbruiken van deze druk om elektriciteit te maken zou contraproductief zijn. : Mrgreen:
0 x
raymon
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 901
Inschrijving: 03/12/07, 19:21
Plaats: vaucluse
x 9

Re: Energieterugwinning van afvalwater: turbines in rioolwaterzuiveringsinstallaties in Zwitserland




par raymon » 24/06/16, 13:22

In dit geval laat het toe om de te hoge druk te verminderen, maar elders worden pompen gebruikt zodat elke gebruiker voldoende druk aan de kraan heeft.
Het verbruiken van deze druk om elektriciteit te maken zou contraproductief zijn. : Mrgreen:

Dit is natuurlijk niet voor alle gevallen geschikt, het wordt alleen gebruikt als er bijvoorbeeld meer dan 3 of 4 bar druk is in bepaalde delen van het netwerk en alleen daar.
0 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: Energieterugwinning van afvalwater: turbines in rioolwaterzuiveringsinstallaties in Zwitserland




par lilian07 » 24/06/16, 21:45

En wanneer deze druk verlaagd wordt van 4 naar 5 bar naar 2 bar voor hoog verbruik zoals het vullen van een zwembad, nou dat is 3 kWh... dat is niet veel!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Energieterugwinning van afvalwater: turbines in rioolwaterzuiveringsinstallaties in Zwitserland




par chatelot16 » 24/06/16, 23:19

Christophe schreef:
lilian07 schreef:Persoonlijk wil ik het geloven maar ik kan het probleem alle kanten op draaien maar onmogelijk om zo'n hoeveelheid energie teruggewonnen te zien.


Nou, het is nog steeds gebaseerd op een universiteitsrapport en beschrijvingen van echte installaties...

Het is dus geen geloof meer maar feiten!


een universiteitsrapport of feiten kunnen kloppen, maar als men het niet goed leest en ze citeert door de meeteenheden aan te passen, maakt men er iets van!

het afvalwater wordt gevoed met wat is opgepompt voor de watervoorziening ... de kracht van de aductiepompen is niet enorm ... het maakt deel uit van de middelen om het elektrische netwerk te optimaliseren dat in de toekomst zal worden gebruikt ... het is niet te vergelijken met de GW van energiecentrales
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 277-gasten