Kies een hydraulische micro turbine: Pelton of propeller?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Kies een hydraulische microturbine: Pelton of propeller?




par Christophe » 17/06/16, 13:24

Ja, het is consistent als we de efficiëntie van de Pelton-turbine als identiek beschouwen, ongeacht de diameter van de straal/spuitmond...

Dat is bij benadering AMHA! Mijn turbinelessen zijn nog ver weg, maar toch...

De 90% efficiëntie van een Pelton wordt gegeven voor een UNIEKE straalsnelheid en diameter = een druk en een mondstuksectie = de ideale druk waarvoor de emmers zijn ontworpen...

Daarna kunnen we altijd proberen de spuitmond te variëren, maar de resultaten lopen het risico teleurstellend te zijn... Misschien uitvinden in welk druk- en mondstukinstelbereik de EDF Peltons variëren... Naar mijn mening niet veel: ingenieurs moeten het zo hoog mogelijk draaien in de ideale setting.

Je hebt geen antwoord gegeven op mijn vraag: waarom wil je zo graag een pelton installeren? In jouw geval zal een propellerturbine, vanwege de lage hoogte, veel efficiënter zijn... in termen van teruggewonnen energie

Als ik net zoveel geluk had als jij met zo'n reservoir bij mij in de buurt: ik zou niet eens naar het pelton kijken...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Kies een hydraulische microturbine: Pelton of propeller?




par Christophe » 17/06/16, 13:27

izentrop schreef:Lilian en de verliezen? je hebt de link niet gezien https://hydroturbine.info/ ? De teruggewonnen elektriciteit is eurocent.


Nou, ik denk dat onze ridder daar een vast idee heeft... : Cheesy:
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Kies een hydraulische microturbine: Pelton of propeller?




par izentrop » 17/06/16, 13:41

Christophe schreef:waarom wil je zo graag een pelton installeren? In jouw geval zal een propellerturbine, vanwege de lage hoogte, veel efficiënter zijn... in termen van teruggewonnen energie
Misschien voor grote machines energie-hernieuwbare / select-a-microturbine-hydraulisch pelton-of-a-helix-t14812-30.html # p305647
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Kies een hydraulische microturbine: Pelton of propeller?




par chatelot16 » 17/06/16, 13:42

het is niet door te zoeken naar wat er gezegd wordt dat we begrijpen... het is door te zoeken naar het waarom!

Waarom is peleton goed voor hogedruk? antwoord omdat je een redelijk fijne straal nodig hebt in vergelijking met de grootte van het wiel

het debiet bepaalt de diameter van de jet... als het debiet groot is heb je een groot wiel nodig en dit geldt alleen voor hoge druk... als het debiet laag is maken we een gereduceerd peletonmodel en dat is geldig bij lage druk, ook al vergaten de boeken over grote turbines dat te zeggen
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Kies een hydraulische microturbine: Pelton of propeller?




par Christophe » 17/06/16, 13:57

chatelot16 schreef:als de stroming laag is, maken we een gereduceerd model van het peleton en het is geldig bij lage druk, zelfs als we in de boeken over de grote turbine vergeten zijn het te zeggen


Ik presenteer u Chatelot die de natuurkundige wetten van de hydraulica wil herschrijven : Mrgreen:

Tenslotte moet je gelijk hebben!

Doe nu wat je wilt, installeer peltons voor 10 of 20 m val... maar kom niet huilen nadat de productie veel minder is dan wat de (Chinese) verkoper mij had beloofd... Ik heb voldoende informatie gegeven in deze richting, in het bijzonder de 2 .pdfs hierboven... : Cry:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Kies een hydraulische microturbine: Pelton of propeller?




par Christophe » 17/06/16, 14:08



Dit ontwerp, dat ik al lang geleden had, is niet verschrikkelijk en legt zwaar werk op van civiele techniek ...
Waar zag u dat de opbrengst 25% was

Volgens de tabel:

Valhoogte onder de turbine: 2,50-meters
Vereiste waterstroom: 35 naar 45 liters water per seconde
Nominaal vermogen: 500 Watts


Neem het slechtste geval (hoogste hydraulische vermogen): https://www.econologie.com/calculer-puis ... chute-eau/ geeft een bruto hydraulisch vermogen van 1100W

500W draw is niet zo slecht dat het 45% totale opbrengst (yield = turbine-60 70% en het genereren van opbrengst-80 90% .. zodat deze overeenkomt met% 45 ...)

Een Pelton met een rendement van 85-95% is ALLEEN het rendement van de turbine... en het rendement van de dynamo zal alleen optimaal zijn bij een redelijk beperkt toerentalbereik! Ik ben er zeker van dat EDF de snelheid van zijn Peltons zo regelt dat ze op een veelvoud of minder veelvoud van 50 Hz roteren, afhankelijk van het aantal polen van de dynamo en om verdere verliezen bij de "huidige verwerking" te voorkomen...

Dit gaat wederom terug naar mijn punt: een turbine moet zo gedimensioneerd zijn dat hij een constante opvoerhoogte en debiet heeft om optimaal te kunnen werken... zelfs als aanpassingen mogelijk zijn...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Kies een hydraulische microturbine: Pelton of propeller?




par chatelot16 » 17/06/16, 14:11

ik ben het niet die de natuurkunde uitvindt... presenteer mij de natuurkundige wet die het maken van een goed team op schaalmodellen verbiedt!

voor mij is het eenvoudig dat het peleton goed is, de jet moet klein zijn in verhouding tot de diameter van het wiel... hoe kleiner het wiel, hoe meer het kan werken met een kleine jet met minder druk dan de grote
0 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: Kies een hydraulische microturbine: Pelton of propeller?




par lilian07 » 17/06/16, 14:34

als natuurlijk...ik 50% verlies neem...en helaas weet ik dat het centen zijn...ik tel 6 kWh/24 uur over 8 maanden per jaar...voor een totale investering van 400 euro... .het is een winstgevend project in minder dan 4 jaar en haalbaar zonder al te veel input///
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Kies een hydraulische microturbine: Pelton of propeller?




par Christophe » 17/06/16, 14:42

Waarom praat je altijd zoveel over winstgevendheid als je een energieproject hebt?

Je eigen groene stroom produceren...het is onbetaalbaar!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Kies een hydraulische microturbine: Pelton of propeller?




par Christophe » 17/06/16, 14:43

chatelot16 schreef:... presenteer mij de natuurkundige wet die het maken van een goed schaalmodelteam verbiedt!


Ik zei niet dat het verboden was... alles is mogelijk... maar het is niet de beste hydraulische oplossing.
Dat is alles!

Lees de 2e .pdf die ik hierboven heb geplaatst!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 256-gasten