De niet-sluiting van de Fessenheim fabriek, waar is de zwendel van de onderhandelingen?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: niet-sluiting van de Fessenheim fabriek, waar is de zwendel van de onderhandelingen?




par izentrop » 18/10/19, 10:21

AD 44 schreef:Emissies van CO2 en andere gassen zijn niet alleen gekoppeld aan de productie van elektriciteit ...
Koppel deze tabel alleen aan onze middelen voor elektrische productie ... ???
Het is waar, ik had dit beeld moeten presenteren waarin we zien dat het verminderen van kernenergie met 50% de schaal van geïmporteerde fossiele brandstoffen vergroot, en dus een tekort is voor de handelsbalans en voor het klimaat.Beeld https://www.electricitymap.org/?wind=tr ... tryCode=FR
0 x
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 640
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 225

Re: niet-sluiting van de Fessenheim fabriek, waar is de zwendel van de onderhandelingen?




par n.Chr. 44 » 18/10/19, 10:30

Opnieuw,

Wat kernenergie betreft, denk ik niet dat ik dogmatisch ben (ik zal er niet louter uit principe voor of tegen zijn).

Ik heb natuurlijk wel mijn eigen idee van wat ik op individuele en persoonlijke basis kan en moet doen... Maar goed.

anders,

We moeten ons nu al de vraag stellen wat broeikasgassen zijn.

1-Wat ze vertegenwoordigen in de opwarming van de aarde.

2-Het deel dat kan worden toegeschreven aan menselijke activiteit.

3-In deze... Die met betrekking tot de productie en het verbruik van totale energie.

4-En in dit totale verbruik is dat te wijten aan de productie van elektriciteit.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: niet-sluiting van de Fessenheim fabriek, waar is de zwendel van de onderhandelingen?




par chafoin zijn » 18/10/19, 11:40

Did67 schreef:(dus ik streef niet naar ... autonomie! In overeenstemming met mijn algemene filosofie: onafhankelijkheid, veel aandacht voor beoordelingen / cycli, maar niet voor autonomie)
Hoe noem je "onafhankelijkheid"?
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: niet-sluiting van de Fessenheim fabriek, waar is de zwendel van de onderhandelingen?




par GuyGadebois » 18/10/19, 12:07

izentrop schreef:Het is waar, ik had dit beeld moeten presenteren waarin we zien dat het verminderen van kernenergie met 50% de schaal van geïmporteerde fossiele brandstoffen vergroot, en dus een tekort is voor de handelsbalans en voor het klimaat.


Ik vergat dat we uranium in Frankrijk produceerden en dat we het niet importeerden. Maar waar was mijn hoofd?
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: niet-sluiting van de Fessenheim fabriek, waar is de zwendel van de onderhandelingen?




par Ahmed » 18/10/19, 12:13

Is Niger niet Frankrijk? : Mrgreen:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 640
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 225

Re: niet-sluiting van de Fessenheim fabriek, waar is de zwendel van de onderhandelingen?




par n.Chr. 44 » 18/10/19, 12:24

Zijn we niet ook afhankelijk van import voor windenergie, zonne-energie (thermisch of fotovoltaïsch), alle accessoires (omvormers, regeling, enz.), houtverwarming (bouwmaterialen voor kachels en boilers), of zelfs... Isolatoren (type kurk of aardolieproducten)?
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9773
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: niet-sluiting van de Fessenheim fabriek, waar is de zwendel van de onderhandelingen?




par sicetaitsimple » 18/10/19, 13:05

izentrop schreef:Het is waar, ik had in plaats daarvan deze afbeelding moeten presenteren...


Ik denk dat deze veel veelzeggender is, en ook vrij recent (2017).

Energy-Revolution-Clean-Power-Elektriciteit-koolstofinhoud-1 (1).jpg
Energy-Revolution-Clean-Power-Electricity-carbon-content-1 (1).jpg (280.09 KB) 2876 keer bekeken
1 x
Avatar de l'utilisateur
realistische ecologie
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 208
Inschrijving: 21/06/19, 17:48
x 61

Re: niet-sluiting van de Fessenheim fabriek, waar is de zwendel van de onderhandelingen?




par realistische ecologie » 18/10/19, 16:26

izentrop schreef:
GuyGadebois schreef:
izentrop schreef:Frankrijk sluit zich aan bij zijn buren door voor de kooplieden van angst te knielen, maar wat een puinhoop.
Maar wat een cliché!
Het cliché is om te geloven dat door het aandeel van kernenergie te verminderen, door het te vervangen door intermitterende energieën zonder opslag, we de opwarming van de aarde zullen oplossen, omdat het aandeel fossiele energie noodzakelijkerwijs als vervanging komt. : Roll:
We kunnen dit duidelijk zien in Duitsland, waar het verbruik van kolen is toegenomen. In Frankrijk is het aandeel van elektrische verwarming hoger, dus we hebben de braamstruiken niet verlaten. : Twisted:

Wat zou er immers gebeuren als Frankrijk zijn elektriciteitsmix zodanig zou wijzigen dat het een aandeel nieuwe hernieuwbare energiebronnen zou omvatten en slechts 50% kernenergie?
• Het aantal reactoren zou hetzelfde blijven. We moeten in feite de productie blijven garanderen, zelfs als hernieuwbare energiebronnen niets opleveren; de ijskoude, windstille nachten onder de Siberische anticycloon.
• Maar deze kerncentrales zullen over het geheel genomen minder gebruikt worden. Ze zullen minder elektriciteit produceren, maar tegen dezelfde exploitatiekosten (de exploitatiekosten van een reactor blijven vrijwel onveranderd, of deze nu weinig of veel produceert). De geproduceerde kWh zal dus duurder zijn.
Resultaat van deze prachtige (!) operatie: we zullen miljarden hebben uitgegeven aan de bouw van windturbines en fotovoltaïsche parken, landbouwgrond hebben opgeslokt, landschappen vervuild, om... duurdere elektriciteit te hebben, evenveel CO2-uitstoot... met altijd zoveel kerncentrales! et precies evenveel risico.
Kunnen we het slechter doen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
realistische ecologie
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 208
Inschrijving: 21/06/19, 17:48
x 61

Re: niet-sluiting van de Fessenheim fabriek, waar is de zwendel van de onderhandelingen?




par realistische ecologie » 18/10/19, 16:41

izentrop schreef:
AD 44 schreef:Emissies van CO2 en andere gassen zijn niet alleen gekoppeld aan de productie van elektriciteit ...
Koppel deze tabel alleen aan onze middelen voor elektrische productie ... ???
[...] de vermindering van kernenergie met 50% vergroot de omvang van de geïmporteerde fossiele brandstoffen dienovereenkomstig

De beperkingen van de wisselvalligheid van nieuwe hernieuwbare energieën leiden dus tot verschillende strategieën, afhankelijk van het geval:
Een land dat al veel fossiele energiecentrales heeft, kan nieuwe duurzame energiebronnen ontwikkelen, maar er wel voor zorgen dat de bestaande fossiele energiecentrales als back-up behouden blijven. Dit is het geval voor Duitsland.
Een land dat weinig fossiele energiecentrales heeft, kan nieuwe hernieuwbare energiebronnen ontwikkelen, maar door er goed voor te zorgen parallelle noodcentrales voor fossiele energie te bouwen. Dit zou het geval zijn voor Frankrijk, dat zijn kerncentrales zou hebben opgegeven. In zo’n geval zou de massale bouw van windturbines tot gevolg hebben noodzakelijk bouw van thermische energiecentrales en emissies toegenomen van CO2.

“Zonder een manier om elektriciteit op grote schaal op te slaan”, kunnen we niet “vermijden dat de wisselvalligheid van deze energiebronnen [de nieuwe hernieuwbare energiebronnen] leidt tot het gebruik van fossiele brandstoffen wanneer ze niet de gevraagde energie leveren. » ("Advies over de energietransitie - als onderdeel van het debat over het wetsvoorstel betreffende de energietransitie voor groene groei" - Franse Academie van Wetenschappen, 2015)

Zonne- en windenergie… werken ook met fossiele brandstoffen!

De energietransitie – het geval van Duitsland en Frankrijk.
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: niet-sluiting van de Fessenheim fabriek, waar is de zwendel van de onderhandelingen?




par Janic » 18/10/19, 17:25

Het lijkt een les die je goed uit je hoofd hebt geleerd en keer op keer herhaald. De sluiting van een elektriciteitscentrale impliceert momenteel dat er alternatieve middelen bestaan, en daar blijft het slepen, en bovendien maakt het het mogelijk om de effectiviteit van de technische middelen voor ontmanteling te verifiëren, en daar is het bijna een complete woestijn. Als we dat zouden doen, zullen we dan doodskisten moeten maken zoals Tsjernobyl en binnenkort Fukushima, waarvan de effectiviteit twijfelachtig is, omdat deze op de lange termijn niet is getest.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 252-gasten