Desinformatie: duurzame energie zijn faillissement EDF?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Desinformatie: hernieuwbare energie bankroet EDF?




par moinsdewatt » 11/02/17, 13:39

en daarom exploiteren de Chinezen in Niger de uraniummijn van AZELIK.

In drie decennia is China een belangrijke economische speler geworden in verschillende Afrikaanse landen. De zeer kleine Azelik-mijn is een van de vier uraniumwinningslocaties in Niger en de enige die door de Aziatische macht wordt geëxploiteerd. Journalist Armin Rosen geeft op de Australische Business Insider-website een diepgaande analyse van deze Chinese mijnbouwactiviteit in Niger: een aanwezigheid die wordt betwist door de lokale bevolking, die er geen economisch voordeel uit haalt en klaagt over de gevolgen voor het milieu. Azelik lijkt op dit moment onbeduidend, maar vertegenwoordigt een van de elementen van onafhankelijkheid in termen van civiele kernenergie voor China.

https://www.sciencesetavenir.fr/decouvr ... res_103968

De Azelik Mijnbouwmaatschappij (SOMINA) is een joint venture tussen het Chinese bedrijf CNNC en de Nigeriaanse staat die actief is in de mijnbouw.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Soci%C3%A ... 0%99Azelik


Beeld
Belangrijke hulpbronnenlocaties in Niger.

https://ngaafricaproject.wikispaces.com ... e+Projects
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Desinformatie: hernieuwbare energie bankroet EDF?




par sen-no-sen » 11/02/17, 13:42

moinsdewatt schreef:[
De exacte verdeling van de Franse import wordt echter niet meegedeeld door EDF en Areva, die vrij algemene documenten verstrekken over de oorsprong van deze import. Op wereldschaal zijn Areva en het Kazachse bedrijf KazAtomProm de twee belangrijkste producenten van uranium, vóór het Canadese Cameco. De Franse groep wint voornamelijk uranium uit de Arlit- en Akouta-mijnen in Niger en Tortkuduk in Kazachstan. Het produceert ook erts in Canada.


‘Traditioneel’ hebben multinationals een voorkeur voor landen met lage arbeidskosten en redelijk tolerante ecologische normen...
Kernenergie weegt heel weinig vergeleken met olie, maar ondersteunt niettemin een hele kleine wereld die niet wil dat de gans die de gouden eieren legt, vertrekt.
De Chinezen volgen duidelijk deze logica.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Desinformatie: hernieuwbare energie bankroet EDF?




par Ahmed » 11/02/17, 16:41

In het citaat uit "sciencesetavenir" staat geschreven:
Azelik lijkt op dit moment onbeduidend, maar vertegenwoordigt een van de elementen van onafhankelijkheid in termen van civiele kernenergie voor China.

Dit is een merkwaardige formulering, omdat we beter van afhankelijkheid zouden kunnen spreken... : Roll:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Desinformatie: hernieuwbare energie bankroet EDF?




par Christophe » 12/02/17, 00:44

moinsdewatt schreef: Kunt u mij een van de uraniumoorlogen van deze tijd citeren? : Roll:


Ik heb eindelijk ... : Mrgreen:

Denk je dat Hollande naar Mali is gegaan voor het zand van de Sahara?

https://fr.wikipedia.org/wiki/Guerre_du_Mali

Frankrijk

Frankrijk intervenieert militair in Mali vanaf januari 2013. Zijn doelstellingen zijn het veiligstellen van de 6 Franse staatsburgers in Mali en het beschermen van de Franse uraniummijnbouwactiviteiten in Arlit, Niger.
1 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Desinformatie: hernieuwbare energie bankroet EDF?




par ENERC » 12/02/17, 14:10

Denk je dat Hollande naar Mali is gegaan voor het zand van de Sahara?

Ben nee ... : Cheesy: : Cheesy:

Zoals gewoonlijk zeggen sommigen dat ENR's een enorme reserve aan fossiele brandstoffen nodig hebben (gas, steenkool). Maar het is batterijopslag die de onderbreking zal oplossen.

Hé, deze week schatten ze in PV magazine de opslagmarkt in de VS op tussen de 85 GWh en 140 GWh en wereldwijd ongeveer 7 tot 8x meer.
Een TWh aan opslag begint op te lopen. En als individuen erbij betrokken raken, zal het veel meer zijn.
Bovendien op de forums zonne-energie, tegenwoordig praten we meer over opslag dan over PV-modules en gebouwintegratie. Evolutie richting zelfconsumptie aan de gang?
0 x
Meszigues3
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 57
Inschrijving: 06/02/17, 19:12
x 8

Re: Desinformatie: hernieuwbare energie bankroet EDF?




par Meszigues3 » 12/02/17, 15:18

Christophe schreef:Ik heb eindelijk ... : Mrgreen:

Denk je dat Hollande naar Mali is gegaan voor het zand van de Sahara?

https://fr.wikipedia.org/wiki/Guerre_du_Mali
Bedankt voor uw link over de oorlog in Mali. Het artikel is zeer goed gedocumenteerd, erg lang, met veel, nog gedetailleerdere links; er zijn inderdaad een paar regels over uranium.

Nogmaals: als er indirecte kosten moeten worden toegeschreven aan de productie van kernenergie, hebben we niet het recht deze te verbergen.

In het immense conflict in Mali is het moeilijk te berekenen wat specifiek aan de productie van uranium kan worden toegeschreven: de oorlog is overal, zelfs daar waar nooit uranium heeft plaatsgevonden. Tien, honderd miljoen euro? Laten we er een miljard euro op zetten, belachelijk overgewaardeerd.
De waarde van de duizenden TWh kernenergie in Frankrijk, geproduceerd sinds de jaren zeventig, bedraagt ​​honderden miljarden euro’s. Een miljard euro is een druppel op de gloeiende plaat.

Aan de andere kant worden bij wind- en zonne-energie de kosten van essentiële back-upsystemen koppig vergeten. En het is geen kwestie van een paar procent.
0 x
Meszigues3
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 57
Inschrijving: 06/02/17, 19:12
x 8

Re: Desinformatie: hernieuwbare energie bankroet EDF?




par Meszigues3 » 12/02/17, 16:26

ENERC schreef:Zoals gewoonlijk zeggen sommigen dat ENR's een enorme reserve aan fossiele brandstoffen nodig hebben (gas, steenkool). Maar het is batterijopslag die de onderbreking zal oplossen.

Hé, deze week schatten ze in PV magazine de opslagmarkt in de VS op tussen de 85 GWh en 140 GWh en wereldwijd ongeveer 7 tot 8x meer.
Een TWh aan opslag begint op te lopen. En als individuen erbij betrokken raken, zal het veel meer zijn.
Bovendien op de forums zonne-energie, tegenwoordig praten we meer over opslag dan over PV-modules en gebouwintegratie. Evolutie richting zelfconsumptie aan de gang?
Op de website van RTE zijn zeer reële productie- en verbruikscijfers voor iedereen beschikbaar in de vorm van een Excel-tabel, waarin de productie naar bron en verbruik wordt weergegeven.
19 en 20 januari 2015 (gegevens voor 2016 zijn niet vrijgegeven) in Frankrijk:
verbruik: 3,44 TWh
productie: 3,89 TWh (het overschot gaat naar de export en STEP-pompen)
Windproductie: 0,03 TWh
Zonne-productie: 0,01 TWh

Zon en wind samen produceerden dus 1% van het verbruik (een procent).

Als we in termen van vermogen denken, bedroeg het gemiddelde benodigde vermogen op het netwerk 72 GW, de gemiddelde wind- en zonne-energie was 0,8 GW, dat wil zeggen niets.

We hebben daarom een ​​enorme back-up nodig voor ENR.

Maar het is batterijopslag die de onderbreking zal oplossen.
En als individuen erbij betrokken raken, zal het veel meer zijn.
Bovendien op de forums zonne-energie, tegenwoordig praten we meer over opslag dan over PV-modules en gebouwintegratie...

Wij kunnen ons alleen maar verheugen over dit besef.
Nu we dit eindelijk hebben toegegeven, rest ons alleen nog deze essentiële behoeften in de kosten te integreren.
Trouwens: een TWh is in de winter minder dan een halve dag voor Frankrijk.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Desinformatie: hernieuwbare energie bankroet EDF?




par Christophe » 12/02/17, 16:52

Meszigues3 schreef:Nogmaals: als er indirecte kosten moeten worden toegeschreven aan de productie van kernenergie, hebben we niet het recht deze te verbergen.

In het immense conflict in Mali is het moeilijk te berekenen wat specifiek aan de productie van uranium kan worden toegeschreven: de oorlog is overal, zelfs daar waar nooit uranium heeft plaatsgevonden. Tien, honderd miljoen euro? Laten we er een miljard euro op zetten, belachelijk overgewaardeerd.
De waarde van de duizenden TWh kernenergie in Frankrijk, geproduceerd sinds de jaren zeventig, bedraagt ​​honderden miljarden euro’s. Een miljard euro is een druppel op de gloeiende plaat.


Dit was alleen voor de stroomopwaartse kant van de nucleaire productie. We kunnen het ook over de stroomafwaartse kant hebben als je wilt?

Bovendien zijn wind- en zonne-energie nooit de oorzaak van oorlog geweest: Hoeveel schat u de waarde van een mensenleven in?

Meszigues3 schreef:Aan de andere kant worden bij wind- en zonne-energie de kosten van essentiële back-upsystemen koppig vergeten. En het is geen kwestie van een paar procent.


Back-up is niet essentieel zolang de penetratie van hernieuwbare energie een bepaalde drempel op het netwerk niet overschrijdt... we zijn er in Europa nog lang niet aan toe... en nog minder in Frankrijk!

Maar wat de reserveprijs betreft, zou de situatie zeer snel kunnen veranderen met LTO-lithiumbatterijen...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Desinformatie: hernieuwbare energie bankroet EDF?




par Ahmed » 12/02/17, 17:05

Hoewel opslag conceptueel gezien de oplossing is voor intermitterende situaties, lost het het probleem minder op dan dat het het verdringt. Er is geen bewijs dat de impact van opslag kleiner is dan die van het ondersteunen van conventionele energiecentrales.
Zelfs een nieuwe opslagtechnologie die opportuun ‘het model redt’ zou consequenties hebben in termen van extractivisme, iets dat door ENR-voorstanders wordt verwaarloosd.
Christophe, Je schrijft:
Een windturbine en zonne-energie hebben nog nooit oorlog veroorzaakt: hoeveel schat u de waarde van een mensenleven in?

Van een oorlog, voor zover ik weet, nog niet*, maar menselijk leven wordt ook blootgelegd in de mijnen van de ‘derde wereld’, zoals de Tibetanen die door de Chinezen ‘in dienst zijn’ in zeldzame aardmijnen, en ik geloof niet dat laatstgenoemde acht het bestaan ​​van eerstgenoemde van zeer grote waarde.

*Het is gemakkelijk te begrijpen dat als de belangstelling voor deze energieën tot nu toe een ongekende omvang zou aannemen, de bronnen van conflicten naar dit gebied zouden verschuiven.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Meszigues3
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 57
Inschrijving: 06/02/17, 19:12
x 8

Re: Desinformatie: hernieuwbare energie bankroet EDF?




par Meszigues3 » 12/02/17, 18:05

Christophe schreef:Bovendien zijn wind- en zonne-energie nooit de oorzaak van oorlog geweest: Hoeveel schat u de waarde van een mensenleven in?
Ik waardeer het menselijk leven net zo veel als jij.


U suggereert dat ecologen het menselijk leven respecteren en dat ik het niet respecteer.
De Duitsers hebben kernenergie vervangen door steenkool en er wordt gesproken over tienduizenden voortijdige sterfgevallen. Ik beschuldig je niet: “Hoeveel schat u de waarde van een mensenleven in? », wat onbeleefd van mij zou zijn.

Ik vraag nogmaals om de logische en gebruikelijke praktijk te respecteren om alle gerelateerde kosten bij elke kostenberekening mee te tellen, voor kernenergie, voor windturbines, voor kolencentrales, zonne-energie enz.

Christophe schreef:Back-up is niet essentieel zolang de penetratie van hernieuwbare energie een bepaalde drempel op het netwerk niet overschrijdt... we zijn er in Europa nog lang niet aan toe... en nog minder in Frankrijk!


Alstublieft ! Eindelijk. Laten we dus niet te haastig zijn met ENR's.

Het enige dat overblijft is toegeven dat als de kosten van back-up laag zijn vanwege de lage ENR-productie, er geen reden is om dit onder het tapijt te vegen.

Christophe schreef:Maar wat de reserveprijs betreft, zou de situatie zeer snel kunnen veranderen met LTO-lithiumbatterijen.
.

Het is mogelijk dat we binnenkort oplossingen vinden voor back-up; we zullen zien. Er is ons al lange tijd goedkope ENR beloofd!
Voorlopig gewoon een eerlijke kostenberekening.
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 292-gasten