Desinformatie: duurzame energie zijn faillissement EDF?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Desinformatie: hernieuwbare energie bankroet EDF?




par sen-no-sen » 12/02/17, 19:17

Voor zover fotovoltaïsche zonne-energie (afhankelijk van de productielocaties, zoals China) een C02-equivalent nodig heeft dat nauwelijks wordt afgeschreven over de levensduur van de panelen en dat windturbines zeldzame materialen in hun motoren gebruiken (bijvoorbeeld neodymium), kunnen we niet zeggen dat ENR niet tot geopolitieke veranderingen leidt.
Natuurlijk zijn we nog ver verwijderd van de rampen veroorzaakt door de olie-exploitatie, maar olie is een superzwaar gewicht.
Als we de trend zouden keren door olie te vervangen door ENR, ben ik er niet zeker van dat het resultaat bijzonder glorieus zou zijn... "minder slechter" misschien.
Het probleem is altijd het volgende:het kwantitatieve.
ENR's hebben geen zin als ze in een groeiende wereld worden ingezet.
2 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Desinformatie: hernieuwbare energie bankroet EDF?




par Ahmed » 12/02/17, 19:42

Naast de mobilisatie van zeldzame of conventionele hulpbronnen (maar problematisch als de terugtrekking op deze manier intensiveert), vereist een windturbine (bijvoorbeeld) een aanzienlijke massa beton (250 tot 400 M3 - een top = 6 tot 9 M3), onzichtbaar omdat het grootste deel onder de grond ligt. We weten echter dat beton tijdens de vervaardiging ervan veel energie verbruikt (net als het staal van de wapening dat nooit gerecycled zal worden).
Beeld
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Desinformatie: hernieuwbare energie bankroet EDF?




par chatelot16 » 12/02/17, 20:54

sen-no-sen schreef:Voor zover fotovoltaïsche zonne-energie (afhankelijk van de productielocaties, zoals China) een C02-equivalent nodig heeft dat nauwelijks wordt afgeschreven over de levensduur van de panelen en dat windturbines zeldzame materialen in hun motoren gebruiken (bijvoorbeeld neodymium), kunnen we niet zeggen dat ENR niet tot geopolitieke veranderingen leidt.


Weet je zeker dat alle windturbines neodymiummagneten gebruiken?

bij mijn weten zijn het vooral de kleine windturbines voor particulieren die magneetdynamo's hebben: bij de grote geven ze vaak de voorkeur aan de wondbekrachtiging, zuiniger omdat er alleen ijzer en koper wordt gebruikt, en net zo efficiënt











,
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Desinformatie: hernieuwbare energie bankroet EDF?




par Christophe » 12/02/17, 21:02

Meszigues3 schreef:De Duitsers hebben kernenergie vervangen door steenkool en er wordt gesproken over tienduizenden voortijdige sterfgevallen. Ik beschuldig je niet: “Hoeveel schat u de waarde van een mensenleven in? », wat onbeleefd van mij zou zijn.


Het is volkomen onnauwkeurig om een ​​dergelijke aftrek te maken.

De Duitsers hebben 'altijd' steenkool gehad in het grootste deel van hun elektriciteitsproductie, kernenergie is altijd in de minderheid gebleven.

De dood van deeltjes is zeer reëel en niet recent: ze hebben niets te maken met het vertrek uit de Duitse kernenergie... Het is sofisme om dit te beweren. Anders zou er in Frankrijk geen sprake zijn...sterfgevallen als gevolg van deeltjes zijn vooral te wijten aan verkeer en verwarming (en in mindere mate aan stedelijke verbrandingsovens). Moderne kolencentrales stoten slechts een paar deeltjes uit, de technologie is in dit opzicht beheerst (maar CO2-niveau, dat is alles!)

De Duitsers daarentegen leidden een een zeer bemoedigend beleid op het gebied van hernieuwbare energiebronnen, waardoor zij uit kernenergie konden stappen zonder dat de prijzen explosief zouden stijgen (prijzen historisch hoger dan in Frankrijk omdat de Duitse elektriciteit meer geprivatiseerd is).
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Desinformatie: hernieuwbare energie bankroet EDF?




par sen-no-sen » 12/02/17, 21:26

chatelot16 schreef:
Weet je zeker dat alle windturbines neodymiummagneten gebruiken?

bij mijn weten zijn het vooral de kleine windturbines voor particulieren die magneetdynamo's hebben: bij de grote geven ze vaak de voorkeur aan de wondbekrachtiging, economischer omdat er alleen ijzer en koper wordt gebruikt, en net zo efficiënt,


Het meeste zelfs:
https://www.industrie-techno.com/quand-les-eoliennes-seront-des-mines-de-terres-rares.12448
De groei van offshore windenergie zal de behoefte aan lanthaniden vergroten, deze groep van vijftien chemische elementen die bekend staan ​​om hun uitzonderlijke magnetische eigenschappen. Op zee houdt het traditionele ontwerp van windturbines, met een snelheidsvermenigvuldiger, geen stand omdat het te gevoelig is voor storingen. De alternatieve oplossing, direct drive genaamd, wordt dan ook door de meeste fabrikanten overwogen: Siemens, Alstom en General Electric.

Rotatie-energie wordt direct omgezet in elektriciteit permanente magneten. Maar deze magneten, vooral die op basis van neodymium gebruiken een grote hoeveelheid zeldzame aardmetalen, tot wel 600 kg voor een windturbine van 3,5 megawatt. Projecties schatten dat er 150 ton neodymium nodig is om 000 gigawatt extra windenergie te leveren.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Meszigues3
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 57
Inschrijving: 06/02/17, 19:12
x 8

Re: Desinformatie: hernieuwbare energie bankroet EDF?




par Meszigues3 » 12/02/17, 21:53

Christophe schreef:Het is volkomen onnauwkeurig om een ​​dergelijke aftrek te maken.

De Duitsers hebben 'altijd' steenkool gehad in het grootste deel van hun elektriciteitsproductie, kernenergie is altijd in de minderheid gebleven.

De dood van deeltjes is zeer reëel en niet recent: ze hebben niets te maken met het vertrek uit de Duitse kernenergie... Het is sofisme om dit te beweren. Anders zou er in Frankrijk geen sprake zijn...sterfgevallen als gevolg van deeltjes zijn vooral te wijten aan verkeer en verwarming (en in mindere mate aan stedelijke verbrandingsovens). Moderne kolencentrales stoten slechts een paar deeltjes uit, de technologie is in dit opzicht beheerst (maar CO2-niveau, dat is alles!)


Exact. Bedankt voor de correctie.
De productie per bron is in Duitsland tussen 2002 en 2016 weinig veranderd, met uitzondering van:
Kernenergie: -76 TWh;
Biomassa: + 49 TWh;
Wind + PV: + 100 TWh.

Christophe schreef:De Duitsers daarentegen leidden een een zeer bemoedigend beleid op het gebied van hernieuwbare energiebronnen, waardoor zij uit kernenergie konden stappen zonder dat de prijzen explosief zouden stijgen (prijzen historisch hoger dan in Frankrijk omdat de Duitse elektriciteit meer geprivatiseerd is).


Wat de prijzen betreft, weet ik het niet, het onderzoek is moeizaam. Ik merk op dat de landen die als voorbeeld worden genoemd vanwege hun ecologische deugden (Duitsland, Spanje, Denemarken) prijzen per kWh hebben die aanzienlijk hoger zijn dan die van ons.

Dit is een van de weinig aangeprezen voordelen van hernieuwbare energie: de stijging van de prijzen vermindert de consumptie voor het grotere goed van de planeet.
Ik vind de abnormaal lage energieprijzen (vooral elektriciteit) in Frankrijk schandalig.
Een interessante website: http://www.electricitymap.org/
We merken op dat de koolstofintensiteit:
Duitsland: 448 g CO2/kWh;
Frankrijk: 86 g CO2/kWh.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Desinformatie: hernieuwbare energie bankroet EDF?




par Christophe » 12/02/17, 21:55

Op zee houdt het traditionele ontwerp van windturbines, met een snelheidsvermenigvuldiger, geen stand omdat het te gevoelig is voor storingen. De alternatieve oplossing, direct drive genaamd, wordt dan ook door de meeste fabrikanten overwogen: Siemens, Alstom en General Electric.


ENERCON windturbines gebruiken Hexaphase "dynamo's" (2 in elkaar grijpende driefasige circuits) in gelijkstroom + omvormer dus zonder mechanische snelheidsregelaar en dit al meer dan 20 jaar...

Dit behoren tot de meest betrouwbare windturbines ter wereld (en ook de duurste)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Desinformatie: hernieuwbare energie bankroet EDF?




par Christophe » 12/02/17, 22:01

Meszigues3 schreef:Exact. Bedankt voor de correctie.
De productie per bron is in Duitsland tussen 2002 en 2016 weinig veranderd, met uitzondering van:
Kernenergie: -76 TWh;
Biomassa: + 49 TWh;
Wind + PV: + 100 TWh.


Daar ga je...dus het vertrek uit kernenergie werd gecompenseerd door hernieuwbare energiebronnen...net als de toename van de vraag...cqfd...
Bedankt voor de cijfers...(niet geverifieerd, maar het lijkt consistent)

Meszigues3 schreef:Dit is een van de weinig aangeprezen voordelen van hernieuwbare energie: de stijging van de prijzen vermindert de consumptie voor het grotere goed van de planeet.
Ik vind de abnormaal lage energieprijzen (vooral elektriciteit) in Frankrijk schandalig.
Een interessante website: http://www.electricitymap.org/
We merken op dat de koolstofintensiteit:
Duitsland: 448 g CO2/kWh;
Frankrijk: 86 g CO2/kWh.


+1 voor de prijs voor particulieren, vooral omdat elektriciteit met PowerNext inderdaad "geeuropeesiseerd" is...

Voor de koolstofintensiteit denk ik dat deze cijfers verouderd zijn, omdat dit de cijfers zijn die ik in gedachten heb en die dateren uit het begin van de jaren 2000...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Desinformatie: hernieuwbare energie bankroet EDF?




par chatelot16 » 12/02/17, 22:21

sen-no-sen schreef:
chatelot16 schreef:
Weet je zeker dat alle windturbines neodymiummagneten gebruiken?

bij mijn weten zijn het vooral de kleine windturbines voor particulieren die magneetdynamo's hebben: bij de grote geven ze vaak de voorkeur aan de wondbekrachtiging, economischer omdat er alleen ijzer en koper wordt gebruikt, en net zo efficiënt,


Het meeste zelfs:
https://www.industrie-techno.com/quand-les-eoliennes-seront-des-mines-de-terres-rares.12448
De groei van offshore windenergie zal de behoefte aan lanthaniden vergroten, deze groep van vijftien chemische elementen die bekend staan ​​om hun uitzonderlijke magnetische eigenschappen. Op zee houdt het traditionele ontwerp van windturbines, met een snelheidsvermenigvuldiger, geen stand omdat het te gevoelig is voor storingen. De alternatieve oplossing, direct drive genaamd, wordt dan ook door de meeste fabrikanten overwogen: Siemens, Alstom en General Electric.

Rotatie-energie wordt direct omgezet in elektriciteit permanente magneten. Maar deze magneten, vooral die op basis van neodymium gebruiken een grote hoeveelheid zeldzame aardmetalen, tot wel 600 kg voor een windturbine van 3,5 megawatt. Projecties schatten dat er 150 ton neodymium nodig is om 000 gigawatt extra windenergie te leveren.

luister niet naar alles wat op het net verteld wordt

we moeten niets concluderen uit het verschil tussen versnellingsbak en klassieke dynamo of directe aandrijving: zelfs bij directe aandrijving is het mogelijk om het te doen met wonduitgang zonder magneet: dit is wat we zien bij enercon, die niet de laatste van de constructeurs is

dus we kunnen grote windturbines met directe aandrijving maken zonder magneet... maar als een andere fabrikant de voorkeur geeft aan magneten waar ik geen last van heb... kunnen ze de methode veranderen als de noedyma ontbreekt, aangezien de andere oplossing mogelijk is

een andere manier om het te bekijken, de magneten verslijten niet... als de windturbines aan het einde van hun levensduur zijn, kunnen we er iets anders mee doen

dezelfde opmerking voor de betonnen funderingen... als de eerste windturbine versleten is, zullen de funderingen andere kunnen ondersteunen... Ik denk zelfs dat de masten meerdere generaties opeenvolgende windturbines zullen kunnen dragen

Worden de grote hydraulische dammen twintig jaar na hun bouw ontmanteld? zeer oude waterkrachtcentrales blijven produceren en zullen dat nog lange tijd blijven doen

niemand zal zich zorgen maken als we de levensduur van windturbines verlengen! minder gevaarlijk dan het verlengen van de levensduur van kerncentrales ... het ergste dat een windturbine kan overkomen, is vallen ... en er is nooit iemand onder de winderige dagen
0 x
Meszigues3
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 57
Inschrijving: 06/02/17, 19:12
x 8

Re: Desinformatie: hernieuwbare energie bankroet EDF?




par Meszigues3 » 12/02/17, 22:21

Christophe schreef:Voor de koolstofintensiteit denk ik dat deze cijfers verouderd zijn, omdat dit de cijfers zijn die ik in gedachten heb en die dateren uit het begin van de jaren 2000...
Ze worden in realtime gepubliceerd:
naar 22h19
Duitsland: 447 (een uur geleden in plaats van 448)
Frankrijk: 85 (in plaats van 86).
De daily chart bevindt zich onderaan de site, deze verandert nauwelijks op een dag.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 255 gasten