Diode anti geëiste rendement op kleine pv-installatie?

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Anti-retour diode verplicht bij kleine PV installatie?




par izentrop » 17/04/16, 00:51

de fotovoltaïsche cel is een diode die de maximale spanning bepaalt door alle stroom te verspillen als we deze maximale spanning laten...
U bedoelt eigenlijk dat het in ons belang is om hem altijd een nominale stroom te laten leveren om de productie optimaal te benutten (optimaal vermogen van de MPPT)?
Met herstelpanelen, als ze ruim bemeten zijn in verhouding tot de batterij, is het misschien niet de moeite waard om te investeren in een dure regelaar.
Ik ken de criteria die niet overschreden mogen worden voor het opladen van een batterij en ik heb niet veel ervaring met zonnepanelen, maar ik heb bijvoorbeeld een klein 6 V-paneel dat me een 6 V NIMH-batterij oplaadt. Ik heb een schottky in serie gezet (niet onmisbaar?), een zekering en een weerstand.
Met een zeer laag verbruik blijft de batterij gestabiliseerd rond 6.8 ​​V (niet volledig opgeladen maar verlengde levensduur) en een Arduino-circuit bewaakt al de limieten die niet overschreden mogen worden, dus er is geen noodzaak om meer te investeren.
De sleutel is om de behoeften en de oplaad- en opslagcapaciteit te kennen.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Anti-retour diode verplicht bij kleine PV installatie?




par izentrop » 17/04/16, 08:48

Hallo,
Zonnepanelen houden er niet van dat elektrische stroom in tegengestelde richting door de panelen stroomt.
Ik denk dat ze onzin schrijven, we zouden de reden moeten weten, galvanische corrosie?
BeeldBeeld
http://www.wikisail.org/wiki/Solar_Pane ... nti-retour

Het gebruik van een commerciële regelaar om een ​​12v-accu op te laden vereist een spanningspaneel hoger dan 12v vanwege een spanningsval van een paar volt, vaak 17v, maar als je een geïsoleerd systeem hebt dat weinig verbruikt en de verbruiksdag wordt gecompenseerd door één uur zonneschijn zitten we niet in de intensieve productiemodus.
In het geval van mijn NIMH-batterij is de laagstroom druppellaadspanning 7.2V, precies de onbelaste spanning van het paneel, de batterijcel met de batterijbehoeften. De anti-retourdiode wordt ook gebruikt om de paneelspanningsmeting te onderscheiden van die van de batterij.

In het geval van een 12V-loodaccu kan de lading ook gelijk worden gemaakt met de laadcurve van het paneel, aangezien ook een lagere stroom aan het einde van de lading en een onderhoudsspanning van 13,6 V worden aanbevolen voor een goede levensduur.
Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Anti-retour diode verplicht bij kleine PV installatie?




par chatelot16 » 17/04/16, 11:14

de verlichting heeft een grote invloed op de geproduceerde stroom, maar weinig invloed op de spanning zonder belasting: deze spanning wordt voornamelijk bepaald door het aantal cellen ... we kunnen het paneel zien als een stroombron die evenredig is met de verlichting en een diodestack die bij de maximale spanning geleidend worden

er is geen probleem met parallel geschakelde panelen wanneer deze een batterij opladen: de spanning is lager dan het maximum en wat er door de diodes gaat is te verwaarlozen... het risico bestaat dat het de cellen van een enkel paneel zijn die de stroom van de andere afnemen

dit gevaar bestaat zelfs bij identieke panelen omdat de temperatuurcoëfficiënt van een siliciumdiode negatief is: degene die het heetst is, heeft de laagste spanning en zal nog meer stroom van de andere afnemen

om panelen parallel te zetten heb je een lastregelaar nodig die de stroom nooit onderbreekt, maar overbodige stroom verspilt als er te veel is ... een fotovoltaïsche installatie heeft helemaal geen last van kortsluiting

maar aangezien de meeste regelaars de stroom onderbreken wanneer de batterij vol is, hebt u anti-retourdioden nodig

mijn vorige bericht waarin ik zei dat er geen diode nodig was, is verkeerd voor de gebruikelijke regelaar ... het was gewoon goed voor mij waar ik de voorkeur geef aan een parallelle regelaar die overbodige stroom verspilt als de batterij vol is
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 154-gasten