Hulp nodig voor Peltier-modules

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
johan07
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 19/03/16, 12:59

Hulp nodig voor Peltier-modules




par johan07 » 19/03/16, 13:39

Bonjour à tous, 8)

Ten eerste weet ik heel goed dat het onderwerp op alle gebieden keer op keer is besproken forums van Frankrijk om de conclusie te trekken dat het het niet waard was.

Ik start dit topic omdat ik na wat ervaringen wat hulp nodig heb.

Mijn fundamentele probleem: ik heb net een huis gekocht. Helaas is deze 3 maanden per jaar niet zonnig.
Dit houdt in dat fotovoltaïsche panelen mij maar 9 maanden per jaar van dienst zullen zijn.
Omdat ik op zoek ben naar energie-autonomie, moet ik een oplossing vinden om de batterijen in de winter (half november tot half februari) op ​​te laden.

Vandaag heb ik een prototype gemaakt van een Peltier of Seebeck generator inclusief 4 TEC-12706 modules. Dit zijn veel voorkomende modules die ik op een bekende veilingsite heb gekocht.

Het resultaat is dat ik 6 volt heb weten te produceren door dit prototype op mijn houtkachel te zetten. Maar dat was de maximale spanning die ik kon produceren. Laten we eerder zeggen dat ik 3 volt laat met 4 modules omdat door het produceren van de 6 volt een module om te grillen omdat het fornuis (met hout specificeer ik) te heet was.
Om 3 volt te produceren, stond de kachel op ongeveer 100 graden.
Dus later zal ik nog een prototype maken van 16 modules die 12 volt moeten produceren.

De intensiteit gegenereerd door mijn prototype, en belachelijk: 50 mA voor de 4 in serie gemonteerde modules die 3 volt produceren.
Ik heb nog een meting gedaan bij 5 volt en de stroom is 70 mA.

En hier heb ik hulp nodig.

Om de intensiteit van de modules toe te voegen, zou ik ze parallel moeten monteren. Helaas zou dit de spanning verminderen.

Wetende dat de efficiëntie 1% is, hoe kan ik de theoretische intensiteit van een module berekenen?
Is het voldoende om het door de fabrikant opgegeven vermogen in watt te delen door 12 of 24 volt om deze theoretische intensiteit te vinden?
Vergelijk deze resultaten dan gewoon met de metingen die ik op mijn prototype heb gedaan.

Ik denk dat ik modules met een hogere output moet kopen om productief te zijn.

Levert het kopen van 24 volt modules meer spanning op?

Ik ben koppig en mijn bullshit houdt me op de been met deze experimenten die de meeste mensen zeggen forums zijn gedoemd te mislukken.
Ik ben geen expert op het gebied van elektriciteit, dus voel je vrij om je antwoorden te bewerken alsof je een kind antwoordt! (je kent het voorbeeld van de stream om de intensiteit en de spanning uit te leggen).

Nou, ik wacht met spanning op je reactie.

Bij voorbaat dank. :)

Ter info: er bestaan ​​systemen die vergelijkbaar zijn met wat ik zou willen creëren. Ik heb contact met ze opgenomen via e-mail maar krijg geen reactie. http://thermoelectrics.de/de/product/mo ... d73d5&ref=
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

Re: Hulp nodig voor Peltier-modules




par Dirk Pitt » 19/03/16, 19:43

het probleem is niet een verhaal van falen of niet, het is gewoon natuurkunde.
je moet altijd met een grote pollepel een berekening maken van de hoek van de tafel voordat je ergens aan begint.
dus: het rendement van een commerciële peltier in seebeck-modus (elektriciteitsproductie) is in het beste geval 2%
dus om 100W te produceren is ongeveer een warmtestroom van 5000W nodig. door de warmtewisselingen goed te laten werken op een 15kw-ketel, kunnen we dit misschien terugwinnen: 100W
er zijn laptopladers voor trekkers die werken op een campingfornuis of ongeveer 4W op een fornuis dat ongeveer 3000W produceert. we zitten in dezelfde verhoudingen.
dus voor energie-onafhankelijkheid denk ik dat het behoorlijk wat is.
2 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Peter
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 586
Inschrijving: 15/09/05, 02:20
x 312

Re: Hulp nodig voor Peltier-modules




par Peter » 19/03/16, 19:53

Ik heb een soortgelijk geheel gemaakt (4 TEC-12706-modules in serie) die ik gebruik om een ​​ventilator boven mijn houtkachel te laten draaien, ik heb ook enkele metingen gedaan die ik hier heb gepost:
verbruik-minder-auto/stirling-rocket-stove-generator-t14484-30.html
1 x
Valou.saez
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 27/11/15, 20:48
x 1

Re: Hulp nodig voor Peltier-modules




par Valou.saez » 20/03/16, 00:23

Hallo allemaal, ik ben een grotendeels beginnende econoloog, maar ik heb al veel met peltiers gewerkt en wat ik kan adviseren is om deze modules als tussenproducten te integreren en niet als einddoel.
Laat het me uitleggen: als je een warmtebron hebt en je gebruikt deze om water te verwarmen, plaats dan je modules tussen de twee, vloeistofkoeling is de beste manier om het meeste uit elke module te halen en dit maakt het "transport" van warmte mogelijk in plaats van luchtkoeling die nabijheid vereist.
Dankzij dat trek ik ongeveer 2w per module en ze zijn hetzelfde: 12706 (2€ op eBay)
Dus met slechts 1 module kan ik al een telefoon opladen (5v)
Maar stel je niet voor dat je elektriciteit produceert, denk liever na over het besparen ervan...
Ik zit momenteel op een zelfvoorzienende oliebrander dankzij deze kleine modules met zelfs een delta van tien watt voor kleine behoeftes.
Ondanks alle slechte dingen die ik over peltiers heb gelezen, vind ik ze opmerkelijk vanwege hun eenvoud, geen bewegende delen, en als je de 200° niet overschrijdt en ze niet aan schokken blootstelt, is hun levensduur in theorie onbeperkt... Dus waarom niet gaan?!
De sleutel is het samenbrengen van kleine middelen in combinatie met het besparen van onnodige uitgaven! Eindelijk... Het boeit me alleen he :)
1 x
johan07
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 19/03/16, 12:59

Re: Hulp nodig voor Peltier-modules




par johan07 » 20/03/16, 15:24

Hallo,

Alle drie bedankt voor het reageren.

@Dirk Pitt, ik hoor wat je me vertelt. Toen ik het echter had over energie-autonomie, bedoelde ik niet ten koste van alles met alleen Peltier-modules.
Maar aan de andere kant, als ik hiermee mijn verlichting van stroom kan voorzien, zal het al goed zijn. Daarna, als ik er eenmaal in geslaagd ben een generator te maken die die naam waardig is, weerhoudt niets me ervan om er meerdere op mijn houtkachel te zetten. Omdat er veel hete oppervlakken zijn (bovenkant, zijkanten, achterkant en voorkant).

@Petrus en Valou.Saez, je bewerkingen zien er behoorlijk productief uit in vergelijking met de mijne. Het moet gezegd dat ik het alleen met herstel deed.
Zou u zo vriendelijk willen zijn mij uw montage te beschrijven om resultaten zoals die van u te verkrijgen?

Als de vragen van mijn eerste bericht er niet waren, zou er dan iemand zijn die me zou kunnen begeleiden om andere modules te kiezen om productiever te zijn.

Ter informatie, getrouwd zijn zonder kinderen, verbruiken we 55€ elektriciteit per kwartaal. Trek ik het abonnement af, dan komen we uit op een verbruik van 2400 Wh/dag. Ik weet heel goed dat dit verbruik erg laag is en daarom denk ik dat ik met Peltier-modules een deel van de energie kan produceren die we nodig hebben.

Nogmaals bedankt.
0 x
Peter
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 586
Inschrijving: 15/09/05, 02:20
x 312

Re: Hulp nodig voor Peltier-modules




par Peter » 21/03/16, 00:38

Als je een foto hebt van je montage, kan ik je vertellen wat het zou kunnen verbeteren.
Anders moet in het algemeen de warmtestroom door de modules zoveel mogelijk worden geoptimaliseerd, dus plaats koelpasta, zorg voor een groot koellichaam of beter, zoals aanbevolen door Valou.Saez, gebruik water om het koude gedeelte af te koelen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Hulp nodig voor Peltier-modules




par Christophe » 21/03/16, 10:19

Dirk Pitt schreef:het rendement van een commerciële peltier in seebeck-modus (elektriciteitsproductie) is hoogstens 2%
dus om 100W te produceren is ongeveer een warmtestroom van 5000W nodig. door de warmtewisselingen goed te laten werken op een 15kw-ketel, kunnen we dit misschien terugwinnen: 100W


Niet meer dan 2%? Ik dacht dat de prestaties van een peltier-module beter waren, ongeveer 10%... Ik moet het verwarren met de prestaties in "koude" modus?

Het idee dat hier door Camel1 wordt genoemd: elektriciteit-elektronica-computer/peltier-effect-seebeck-in-generator-t2630-60.html#p39950 die ik hier heb opgepikt: fotovoltaïsche zonne-energie/zonne-thermo-elektriciteitsconcentrator-en-peltier-effect-t14596.html dus niet echt interessant...
0 x
johan07
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 19/03/16, 12:59

Re: Hulp nodig voor Peltier-modules




par johan07 » 25/03/16, 10:36

Hallo,

Kijk, ik heb de generatorprijzen voor mijn eerste bericht gevonden. Ik verwachtte veel meer. http://www.tegmart.com/wood-stove/
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Hulp nodig voor Peltier-modules




par izentrop » 25/03/16, 10:55

johan07 schreef:Hallo,

Kijk, ik heb de generatorprijzen voor mijn eerste bericht gevonden. Ik verwachtte veel meer. http://www.tegmart.com/wood-stove/
Voor deze prijs is het beter om in zonne-energie te investeren, we verspillen tenminste niet entropie
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: Hulp nodig voor Peltier-modules




par Gaston » 25/03/16, 10:58

johan07 schreef:Ik had veel meer verwacht. http://www.tegmart.com/wood-stove/
$ 750 voor een generator van 100 W.
Door hem een ​​jaar lang 24 uur per dag te laten draaien, produceert hij 24 kWh... of ongeveer 876 euro aan elektriciteit.

Er is dus meer dan 6 jaar ononderbroken werking nodig om het rendabel te maken. om over de brandstofkosten nog maar te zwijgen (en het moet worden verwarmd tot 270°C om 100W te produceren), noch het koelwater (het water moet terugkeren naar minder dan 30°C)...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 218-gasten