De economie en geopolitiek door middel van energie - Nicolas Meilhan -

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Avatar de l'utilisateur
Kokopelli
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 33
Inschrijving: 13/12/16, 14:47
x 9

Re: Economie en geopolitiek door energie - Nicolas Meilhan -




par Kokopelli » 20/12/16, 14:02

Remundo schreef:het is inderdaad een heel goede conferentie,
met dank aan Sen Non Sen voor deze link


Hmm ...

"Nee, de piek van de vervuiling kwam niet van de Duitse kolencentrales (...)
De expert in "energie en transport" (Noot van de redactie van Nicolas Meilhan) ergerde zich een paar dagen eerder al op Twitter dat er in stilte aan Duitse vervuiling werd voorbijgegaan (...)"

http://www.lemonde.fr/les-decodeurs/art ... 55770.html

#Giftig
0 x
Solar zonder geweten is, maar de ondergang van de mensheid. De echte groene groei is die van het bewustzijn, een oneindige bron.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Economie en geopolitiek door energie - Nicolas Meilhan -




par Ahmed » 15/02/17, 19:08

Olie is inderdaad een indicator van economische intensiteit: dit zijn stromen die elkaar overlappen, maar door deze twee fenomenen dichter bij elkaar te brengen, wordt men beroofd van andere verklarende factoren; bovendien, hoe onderscheid je causaliteit en correlatie?

Ik wil bewijs hiervan in de analyse van de olieschokken van de jaren zeventig: we kunnen ons feitelijk beperken tot de bewering dat de plotselinge stijging van de prijs van ruwe olie in 70, toen in 73, de oorzaak was van een economische recessie in Frankrijk, maar dit blijft een oppervlakkig beeld. Zelf denk ik dat de stijging van de olieprijzen alleen deze gevolgen had omdat de grondslagen voor het waarderen van waarde geleidelijk waren uitgehold en niet langer in staat waren om een ​​kost extra productie op te vangen. Het bleek dat het struikelblok deze olieprijs was, maar hoe dan ook, de structurele tegenstellingen (degene die de politieke "leiders" willen negeren [of waarschijnlijk uitstekend negeren]) zouden snel zijn verschenen.

PS: Ik zag in een andere video van Nicolaas Meilhan dat China sinds begin 2016 olie uit Rusland koopt, olie nu betaald yuan! Het is een steen in de Amerikaanse vijver!
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Economie en geopolitiek door energie - Nicolas Meilhan -




par sen-no-sen » 08/12/17, 12:59

Een video van de Ecoconoclasten met Olivier Delamarche,Pierre Sabatier et Nicolaas Meilhan op de oorlogsschool kwamen de onderwerpen aan bod: toekomstige economische ontwikkeling en natuurlijk energie:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2044&v=2ZYs-AVZSPQ
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Economie en geopolitiek door energie - Nicolas Meilhan -




par Ahmed » 08/12/17, 21:01

Demografie is een belangrijke verklarende factor en haar grote inertie laat weinig bewegingsruimte, maar dit werpt vooral licht op de differentiële evolutie van landen, niet op het gedrag gerelateerd aan de inhoud van productie en consumptie en dus niet op de ineenstorting van de winstvoet wat de massale toevlucht tot monetaire kunstgrepen impliceert. Het benadrukken van dat laatste en het belang ervan is een heel positief punt van de presentatie, maar zonder dat het aan de juiste factor wordt gekoppeld... Ik volg deze sprekers ook niet wanneer ze verklaren dat China in een tienercrisis zou verkeren: mijn mening zijnde dat dit land de langzame evolutie van de Europese landen in volle vaart heeft doorgemaakt en in een staat dichtbij hen is wat betreft de accumulatie van interne tegenstellingen en de stagnatie van de winstvoet. Een punt dat duister blijft, is dat de onmogelijkheid van groei in een systeem dat erop vertrouwt, de tweede spreker niet al te veel lijkt te storen, wat (misschien) te begrijpen is aangezien hij niet zo goed is (het presenteert de wens om uit te breiden voor een bedrijf als "natuurlijk").

De laatste spreker pakt zijn thema energie op door het als causaal te presenteren, wat het zeker is, maar hij presenteert het te exclusief. Wat mij betreft, zou ik het veel meer zien als een verband met crises dan als een strikt oorzakelijk verband. Olie vertegenwoordigt inderdaad vooral een rente vanwege de zeer lage kosten; dit houdt in dat een stagnerende en zelfs recessieve economie (als rekening wordt gehouden met monetaire opportuniteiten) zeer gevoelig is voor variaties in de aankoopprijs (gezien de veelheid aan gebruiksmogelijkheden die uit deze huur voortvloeit).
Goede analyse van de intellectuele en economische impasse die wordt vertegenwoordigd door de elektrische auto als vervanging voor thermische...

Ik merkte in de "remedies" de noodzaak op om de demografie in onze oude landen nieuw leven in te blazen: het zou eerst een extra onmiddellijke last zijn en dan zou het op de lange termijn het probleem vergroten ... In alle voorstellen, niets uit van het gevestigde kader, ondanks vaak een grote relevantie van analyse.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Economie en geopolitiek door energie - Nicolas Meilhan -




par sen-no-sen » 08/12/17, 21:38

Ahmed schreef: Ik ben ook niet die docenten als ze verklaren dat China in een puberteitscrisis zit: mijn mening is dat dit land de langzame evolutie van Europese landen in volle vaart heeft doorgemaakt en in een staat is die daar dicht bij ligt wat betreft de accumulatie van interne tegenstellingen en de stagnatie van de winstvoet.


Helemaal mee eens, China heeft gewoon geprofiteerd van hedendaagse technische middelen om via de communistische fase van het feodalisme naar het industriële tijdperk te gaan.
China is als het gekloonde schaappopje, hoewel jong (ik heb het over de economische entiteit en niet historisch natuurlijk), deze is voortijdig verouderd en dreigt te verdwijnen nog voor zijn Amerikaans-Europese modellen.

Ik merkte in de "remedies" de noodzaak op om de demografie in onze oude landen nieuw leven in te blazen: het zou eerst een extra onmiddellijke last zijn en dan zou het op de lange termijn het probleem vergroten...


Het verhogen van het geboortecijfer heeft weinig zin, aangezien de gezinsratio het gevolg is van culturele processen die zelf worden veroorzaakt door de dissipatie van energie: typisch gezinnen in de mode K dat wil zeggen weinig nakomelingen maar met een hoge levensverwachting en een sterke toegang tot onderwijs.
De vergrijzing van de bevolking in Frankrijk is niet zorgwekkend, het is een rechtvaardige terugkeer van de babyboom, moet dit alles de komende decennia opnieuw in evenwicht worden gebracht.
Nog een fundamenteel punt: de vergrijzing van de bevolking en de mogelijke niet-vernieuwing van de bevolking (zoals in Japan) is alleen een probleem voor economen.
Het moet duidelijk zijn dat het gebruik van geboortecijfer of immigratie slechts één doel heeft:toekomstige consumenten opleveren.
Welnu, een Japan met 80 miljoen inwoners in plaats van 126 miljoen lijkt mij voor "andere waarnemers" (fauna en flora, bedoel ik) de goede kant op te gaan.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Economie en geopolitiek door energie - Nicolas Meilhan -




par Ahmed » 08/12/17, 22:13

Sen-no-sen, Je schrijft:
Nog een fundamenteel punt: de vergrijzing van de bevolking en de mogelijke niet-vernieuwing ervan (zoals in Japan) is alleen een probleem voor economen.

Op veel punten zijn deze "econoclasten" erg klein ... De bevolkingsafname is niet ernstig, maar wanneer de leeftijdspiramide wordt omgekeerd, zoals die van Japan, levert dit enkele praktische problemen op, wanneer we afhankelijk worden van de economie als de basis van de sociale band...

De onverwachte connectie die je legt tussen China en het schaap "Dolly" is zeer relevant. : Wink:

Verder weg;
Het moet duidelijk zijn dat het beroep op geboortecijfer of immigratie maar één doel heeft: toekomstige consumenten voortbrengen.

...wat onverstandig is in een toekomst met een cakeformaat "shagreen", maar deze sprekers slagen er niet in zich te abstraheren van een zeer traditionele visie. In tegenstelling tot wat hier door sommigen wordt beweerd (vrij wijdverbreide mening trouwens), kan de productie van goederen door robots geen waarde genereren die hun intrinsieke waarde overstijgt (behalve mogelijk huureffect, bij aanvang van de ingebruikname) en kan daarom niet worden beloond (in één vorm of een andere) degenen wiens nut het diskwalificeert en veroordeelt tot werkloosheid.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Economie en geopolitiek door energie - Nicolas Meilhan -




par sen-no-sen » 08/12/17, 22:39

Ahmed schreef:De onverwachte connectie die je legt tussen China en het schaap "Dolly" is zeer relevant. : Wink:


De vergelijking is allemaal gevonden in de zin dat het een identiek proces is, het is voldoende om genetisch klonen te vervangen door memetisch klonen.

...wat onverstandig is in een toekomst met een cakeformaat "shagreen", maar deze sprekers slagen er niet in zich te abstraheren van een zeer traditionele visie.


Het is eerlijk, maar het moet worden benadrukt dat de presentatie werd gehouden op de zeer institutionele oorlogsschool, dus het is moeilijk om een ​​toespraak te houden die te avant-garde is.
Ik vind echter dat de gebruikte redenering in de goede richting gaat en dat de sprekers - zonder het direct te zeggen - uitleggen dat het huidige systeem gedoemd is om in te storten.
Eigenlijk kwamen alleen de thema's economie en energievoorziening aan bod, dus het ecologische probleem en de toekomstige (bio)terroristische risico's ontbreken, maar ach, we moeten ook niet schrikken want het werkt snel averechts.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Economie en geopolitiek door energie - Nicolas Meilhan -




par Ahmed » 08/12/17, 23:11

Het is waar dat de plaats niet fundamenteel geschikt is voor een al te radicale presentatie! :D Ik betwijfel echter ten zeerste of de sprekers echt in hun hart tot het einde van hun analyses gaan (?).
Ik neem het ze niet kwalijk dat ze hun opmerkingen hebben afgebakend, gezien de toegewezen tijd, maar zelfs binnen dit kader is het gemakkelijk om de onmogelijkheid van een voortzetting zoals die is in te zien. Ik vraag me af of de zelfbeperking die ze zichzelf opleggen niet eerder te wijten is aan de functie die ze respectievelijk vervullen en die hun gezichtsveld beperkt tot wat alleen toelaatbaar is om te overwegen. De nationalistische terugtrekking naar een heroriënteerde economie blijft bijvoorbeeld typerend voor een retrograde visie die redding ziet in een eerdere fase van de economie, een fase die anachronistisch is geworden (we hadden het opgegeven omdat het waarschijnlijk niet langer genoeg abstracte waarde zou genereren). . (Zelfs gedeeltelijke) zelfvoorziening op de schaal van een land kan alleen worden opgevat in termen van gebruikswaarde, terwijl, aangezien de bewuste keuze om binnen het kader van de economie te blijven, de finaliteit van de valorisatie van abstracte waarde veronderstelt, die radicaal anders: de economie gaat vooruit door de weg erachter te vernielen, een mogelijk punt van terugkeer. De enige uitweg uit deze impasse is opzij stappen, maar kan een econoom worden gevraagd om zelfmoord te plegen? : Lol:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Economie en geopolitiek door energie - Nicolas Meilhan -




par sen-no-sen » 08/12/17, 23:41

Ahmed schreef: De enige uitweg uit deze impasse is opzij stappen, maar kan een econoom worden gevraagd om zelfmoord te plegen? : Lol:


Als u mij een nieuwe analogie toestaat, kunnen we de economie vergelijken met een religie, wat meer is dan een simpele stijlfiguur, aangezien religie afkomstig is van religare* wat koppeling betekent, behalve dat dit precies is wat economie doet: individuen en bredere entiteiten aan elkaar koppelen om een ​​totaliserende structuur te creëren.
De economie is de nieuwe religie, in strikte zin, en haar god is de productie van abstracte waarde (de exponentiële functie van economisme).
Vanaf dat moment en wat betreft de religies deïsten, als we begrijpen dat God niet bestaat (althans niet in de strikte zin) dan hebben de genoemde religies en hun panels van geestelijken geen bestaansreden meer...
Voor de economie is het hetzelfde, ruilen terugbrengen tot simpele thermodynamische functies en toegeven dat de beperking hiervan een einde maakt aan de cultus van een demiurgische economie en haar irrationele fantasieën, daarom zouden onze orakels... pardon economen hun grootsheid verliezen en vooral hun werk! : Lol:






* Om precies te zijn, zouden er twee etymologische bronnen zijn voor het woord "religie": relegere (verzamelen, verzamelen) en religare (binden, verbinden), het algemene idee is dat van samensmelting.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Economie en geopolitiek door energie - Nicolas Meilhan -




par Ahmed » 09/12/17, 13:10

Ik vergat een kleine opmerking: de laatste spreker lijkt verrast door het gebrek aan efficiëntie, met name van onze individuele transportmiddelen, maar in het stadium van consumptie is het logisch dat dit zo is: afval is een essentieel onderdeel van de " werk" * van consumptie **. Hopen op de mogelijke winsten (weliswaar immens) om de beperkingen van morgen te overwinnen, is het negeren van het centrale dogma van de economie...

Wat uw boodschap betreft, kan ik het alleen maar met u eens zijn: de economie vervangt de banden tussen mensen in een sociale relatie die wordt gemedieerd door goederen (en het "algemene substituut", namelijk geld).

* Hoe meer afval er is, hoe groter het verbruik, en dus efficiënter met betrekking tot de stroom van verbruikte energie.
** Die dus op een symmetrisch omgekeerde manier tegenover het productiewerk staat.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 210-gasten