Geventileerd luchtmes in stenen huis

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Bushka
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 26
Inschrijving: 17/01/10, 15:23

Re: geventileerd luchtmes in stenen huis




par Bushka » 27/03/16, 10:33

Hallo Obamot,
Sorry voor het misverstand dat tot deze foutieve conclusies heeft geleid.

In Lodève (Hérault), in het stadscentrum,
in een kamer van 15 m² (3 mx 5 m; H: 3 m) gelegen op de begane grond van een heel oud gebouw
met 50 cm vochtige stenen muren (capillariteit en zijdelingse infiltratie)
en een houten plafond dat de tegels van de eerste verdieping ondersteunt,
Ik bereid de bouw voor van een bovengronds revalidatiezwembad, metselwerk en tegels, 2 m bij 3 m,
met 1,2 m water op 34° en met een geïsoleerde waterdichte afdekking van 10 cm (stijve bak).
In dezelfde kamer plan ik een douche
en een traditionele sauna van 3 m² (7 m³).
De muren zouden betegeld zijn, behalve de sauna, waarvan de muren en het plafond uit houten lambrisering zouden bestaan.
De douche en sauna ZULLEN zich (want nog niet) bovenaan de trap bevinden, op een hoogte van 65 cm, op een betegelde betonvloer boven een leeg volume dat open staat voor dat van de kamer.
Via deze vide zou het natte deel van de muur toegankelijk blijven (plat op de buik).

Het probleem is dat ik niet weet welke isolatie ik moet kiezen voor de sauna en voor de rest van de kamer, wetende dat het minizwembad door één persoon zal worden gebruikt gedurende een uur in de ochtend en een uur in de avond. elke dag, en dat de sauna 20 tot 25 keer per week 3 tot 4 minuten wordt gebruikt. De rest van de tijd kan de temperatuur in de kamer zonder problemen dalen, omdat in het koude jaargetijde een snelle verwarming nodig is (3 kW luchtverwarmer), tenzij de saunakachel (9 kW turbo) deze functie niet kan vervullen (zorg ervoor dat deze zou achter een schuifraam worden geplaatst). Hieruit blijkt dat dit isolatieprobleem minder veeleisend is dan bij een woonkamer. Uiteindelijk wordt deze alleen gebruikt voor de sauna (3 m²), om de opwarmtijd te beperken. Merk ook op dat water van 34°C de behoeften van de zwemmer tijdens zijn oefeningen vermindert.

Een automatische VMC zou constant in werking zijn om het vocht uit de kamer te evacueren en condensatie te voorkomen (zwembad uitgerust met een waterdichte afdekking 22 uur per dag en douche die alleen wordt gebruikt voor koeling in verband met saunasessies).

Het probleem is de vochtigheid van de muur die uitkijkt op een binnenplaats waarvan de grond (kiezelhelling) 65 cm hoger ligt (zie profielsectie). Binnenin is de hoogte van het vochtigheidsmerkteken 65 cm.

Helaas is het dringend, ik kan het me niet veroorloven om te wachten tot de muur droog is. Deze tijdsdruk is ernstig (van levensbelang) en moet serieus in overweging worden genomen bij de beslissing wat te doen aan het vochtprobleem.

Zoals te zien is op de foto's van de HUIDIGE staat, is alleen de dekvloer op nulniveau klaar, de rest is in DRAFT. Alleen de nummers die ter waardering zijn ingediend. Ik heb liever dat je er doorheen snijdt dan erover heen borduurt.

Een van de geraadpleegde professionals vertelde me: “In jouw plaats zou ik de ingegraven muur aan de kant van de binnenplaats waterdicht maken en ik zou hydrofobe hars op de bodem van de muur binnenin injecteren. Ik zou eindigen met een kalklaag op alle binnenmuren. Vervolgens: geventileerde luchtblad + steenwol, waterafstotend Placoplatre en tegelwerk. Volgens hem zijn de fundamenten, die al ondergedompeld zijn in vochtige aarde, daar niet bang voor en zou het feit dat de stijgingen ophouden, voorkomen dat ze door de migratie van destructieve zouten worden doorkruist.
>> Wat denk jij?

Een tweede bood mij de volgende oplossing: plak/deuvel 5 cm Poratec (transpirant) direct tegen de vochtige muur (en de overige muren). Eenvoudige betimmering aan de saunazijde en tegels aan de overige wanden. De fabrikant zegt dat Poratec (kalk + zand), in tegenstelling tot Multipor, dat cement bevat, zonder risico kan worden geïnstalleerd “zelfs op een drassige muur”.
>> Wat denk jij?
>> Is de juiste oplossing een combinatie van beide?

Een derde stelde mij een “oplossing” voor met Lux Elements panelen (in geëxpandeerd polystyreen). Een ander heeft mij zojuist een oplossing aangeboden met gegroefde geëxpandeerde kurkpanelen.

Je vertelde me dat het installeren van een afvoer verstandig zou zijn, maar aangezien er geen afvoer in de tuin is, moet ik het idee laten varen. U adviseerde mij muurafvoeren en ik koos voor het Spaanse model, met miniventilatoren (zeer efficiënte drogers).
>> Vertel me alstublieft wat u bedoelt met “gekalkte cyclopische afvoeren”. Ik kan het niet vinden.

Op deze muur zijn geen waterleidingen aangesloten (geen lekkages).
Het strippen van de muren is zojuist zorgvuldig uitgevoerd.
De metselaar zal de omtrek van de dekvloer uithollen (koudebrug opgelost).
Omdat de overdracht van vocht hoofdzakelijk zijdelings plaatsvindt, is elektro-osmose uitgesloten.

Ik ben geïnteresseerd in de ITE. Welke technieken stel je voor?

Laatste vragen:

1) Poratec (transpirant) direct tegen de vochtige muur lijmen/verankeren, is dit een goed idee?

2) Het waterdicht maken van het ondergrondse deel van de muur (binnenkant) om zijdelingse infiltratie te beperken, is dit een goed idee?

3) Spaanse muurafvoeren (SPI) aan de binnenplaatszijde, is dit een goed idee of is een kalklaag voldoende? Zouden deze afvoeren, door vocht op te pompen, de capillariteit (en de migrerende zoutafzettingen) niet versnellen?

4) Deze Poratec met SPI ook naar binnen boren (in de vide onder de sauna), is dit een goed idee?

5) Is het ook nodig om hydrofobe hars aan de onderkant van de muur te injecteren om de stijging te beperken?

6) Is het verstandig om de huidige buitencoating te vervangen door kalk?
Moet ik in dit geval kiezen voor Strasservil dikke limoen?
Het is me niet gelukt om de Strasservil te vinden die geschikt is (het assortiment is enorm: http://www.travaux.com/p/gamme-weber-strasservil).
>> Aan welke Strasservil dacht je in het bijzonder?

7) Herplaats de kalk/zandvoegen van de trappen op de binnenplaats, is dit een goed idee?

8) De omgeving van de buitenmuur afdekken met een afdak (zie tekening), is dit een goed idee of is dit totaal overbodig?

9) Sluit de opening (richting binnenplaats: 1 mx 0,50 m) boven het verlaagd plafond niet af, is dit een goed idee? Of is het beter om deze af te sluiten en de afzuiging via de VMC (luchtinlaat vanuit de droge ruimte) aan te sluiten?

10) Moeten we een luchtontvochtiger overwegen?

Ik hoop dat ik het probleem deze keer correct heb gesteld.
Begrijp je, ik vraag me af wat de winnende combinatie van deze technieken is.
Tenzij je iets anders moet verzinnen.

Ik geloof dat als u mijn vragen kunt beantwoorden, ik actie kan ondernemen.

Dank u voor uw aandacht.
0 x
Bushka
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 26
Inschrijving: 17/01/10, 15:23

Re: geventileerd luchtmes in stenen huis




par Bushka » 27/03/16, 12:18

Hier is het profiel uitgesneden.
toebehoren
Profielsectie.jpg
0 x
Bushka
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 26
Inschrijving: 17/01/10, 15:23

Re: geventileerd luchtmes in stenen huis




par Bushka » 04/04/16, 14:21

Een andere vakman metselaar adviseerde een “integrale” binnenbehuizing.
Laat de muren erin slagen naar buiten te ademen.
Houdt het stand?

In tegenstelling tot nulademhaling, door een hydrofoob omhulsel,
Er wordt mij nu maximale ademhaling voorgesteld, met een laagje ruwe aarde.
Maar de houten lambrisering van de sauna (abachi) is misschien niet zo mooi.

Na een bezoek van een architect:
Voor een dergelijk specifiek gebruik is
in een dergelijke specifieke situatie (hoewel gebruikelijk in onze regio’s)
en met zo'n tijdsdruk,
de oplossing kan zijn:

Buiten:
− Funderingen uitbetalen en verwijderen
− Waterdichting van het ingegraven gedeelte (2 gekruiste kalklagen)
− Waterdichting van het ingegraven gedeelte (verlijmd bitumenmembraan)
− Uitstorting gevuld met 1 m³ geëxpandeerd glas (indien doorlatende grond)
− Muurcoating verwijderen en vervangen door kalkzandcoating (NHL 2 niet verbasterd)
− Herplaats de kasseien (kalk + zand)
− Beschutting die de grond beschermt tegen regen (vooruitgang van 1 m).

Binnen :
− Ontrafelen
− Hechtprimer
− Mortel met hoge dichtheid en hars
− Harslaag
− Het bekleden van de wanden met waterafstotende mortel (flessenbodem).
− Injectie van waterafstotende hars aan de onderkant van de muren (of boven het plafond?)
Sicalatex, Dipétanch, Murprotec (45°), Sika, Siplast of anders?
>> Zo zal de muur binnen droog zijn

Loodgietersleidingen, elektrische kabels, kozijnen
Thermische isolatie binnen in Poratec 5 cm (4 wanden en plafond)

>> Zwembadzijde:
Betegelen (op Poratec met geweven coating)

>> Saunazijde:
Zelfdragende houten saunaconstructie (tegen de Poratec aan zonder te boren)
Abachi betimmering (ayous) 15 mm

Laat mij alstublieft uw kritische mening weten.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: geventileerd luchtmes in stenen huis




par Obamot » 04/04/16, 15:30

Neem me niet kwalijk, maar eerlijk gezegd ben ik aan het zwemmen: het blijft alle kanten op gaan en ik trek me het liefst terug. Lees mij gewoon nog eens.
Ik heb al alles gezegd waarvan ik dacht dat het mogelijk en redelijk was, en ik wil op alles commentaar geven, behalve met het risico mezelf te herhalen.

Terwijl we wachten op het zwembad, moeten we misschien ook yoga proberen, het kalmeert en gedurende deze tijd zou het de tijd geven om te drogen met de juiste maatregelen die al zijn beschreven? Of in ieder geval om de effecten te zien. Ontstressen helpt ook om pijn te verzachten.

Het laatste punt dat ik zal zien en waarover ik denk dat ik heb gesproken, en dit zou het allereerste zijn dat ik zou doen. Dit is om te zien of er een lek is in het stromend waterleidingnet. Ik had een zaak. Toen het lek eenmaal werd ontdekt, omdat de leiding uiteindelijk kapot was gegaan (verantwoordelijkheid van de distributeur als deze zich vóór de meter bevindt...), moesten we minstens zes maanden wachten om de eerste effecten van een terugkeer naar normaal te zien! Om daar achter te komen lijkt het mij een goede manier om een ​​kernmonster te nemen, hermetisch in te sluiten en te laten analyseren: als er chloor wordt ontdekt, is dat ongetwijfeld een lek uit het netwerk.
Toch het allerbeste met uw projecten.
0 x
Bushka
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 26
Inschrijving: 17/01/10, 15:23

Re: geventileerd luchtmes in stenen huis




par Bushka » 07/04/16, 14:14

Hallo Obamot,
Naar aanleiding van uw advies heb ik professionals geraadpleegd.
Het resultaat is uiteraard dat “het alle kanten op gaat” op een tegenstrijdige manier.
Vandaar mijn vraag om advies hierover forum.

Mijn laatste bericht presenteerde de uiteindelijke synthese van een architect.
Ik heb het aan uw kritiek onderworpen, uit angst mezelf te binden
in een oplossing die u zou hebben geïnspireerd om bezwaar te maken,
ook al was het de kortste,
zonder de noodzaak om lange ironische zinswendingen te borduren.

Dus hier is het project:
1) Vochtbehandeling:
>> Buiten:
− Waterdichting van het ingegraven gedeelte (2 gekruiste kalklagen)
− Waterdichting van het ingegraven gedeelte (verlijmd bitumenmembraan)
− Uitstorting gevuld met 1 m³ geëxpandeerd glas (als de aarde doorlatend is)
− Verwijder de pleister van de muur en vervang deze door een kalkzandlaag (NHL 2)
− Voeg de calades toe (kalk + zand)
− Beschutting die de grond beschermt tegen regen (vooruitgang van 1 m).
>> Binnen:
− Het bekleden van de wanden met waterafstotende mortel.
− Injectie van waterafstotende hars boven de behuizing

2) Thermische isolatie binnen:
In Poratec 5 cm

3) Afwerkingen:
>> Zwembadzijde:
− Tegelwerk (op Poratec)
>> Saunazijde:
− Zelfdragende houten saunaconstructie (tegen de Poratec zonder te boren)
− 15 mm abachi betimmering (geventileerd richting sauna)

Wetende dat :
− Op deze muur zijn geen waterleidingen aangesloten (dus geen lekkages).
− Het netwerk loopt verder dan 20 meter van de betreffende muur.
− Geen afvoer mogelijk (geen afvoer).
− Wandafvoeren lijken de migratie van zouten onnodig te accentueren.
− Ernstige tijdsdruk (waarmee hier rekening wordt gehouden).

>> Geldt dit?

Bijgewerkte schematische diagrammen en foto's:
https://www.flickr.com/photos/724974...57666437886795
0 x
Bushka
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 26
Inschrijving: 17/01/10, 15:23

Re: geventileerd luchtmes in stenen huis




par Bushka » 08/04/16, 12:10

Ter informatie, hier is de MURPROTEC-oplossing:

1) Strippen

2) Voer de injecties eerst onder druk uit (vóór de behuizing die ze bedekt)
met een gepatenteerd Murprotec-product (hoek van 45°) hoger dan de behuizing (op 1,6 m boven zeeniveau)
+ verticale injecties voor verticale barrière op aangrenzende muren
Op de andere muren: injecties 12 cm vanaf de grond (in 3 keer) (kamer + studio)
Prijs: € 310/ml (30 jaar garantie)

3) Behuizing (hoofdmuur + 50 cm zijwanden):
− Hechtprimer met hars
− Mortel met hoge dichtheid met andere hars
− Afwerklaag met hars
− Totaal = 2 cm
Prijs: € 430/m² (gegarandeerd 10 jaar)

Totale kosten 2 stuks = €12.121

>> Buitenkant: niets te doen

Controleer dit een paar maanden later, vóór het werk.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: geventileerd luchtmes in stenen huis




par Obamot » 08/04/16, 15:23

Toen ik zei dat het alle kanten op ging, had ik het over Bushka. Als er sprake is van ontkenning... (nou ja, ik denk dat het "normaal" is in jouw "geval").
Voorbeelden:
– Een dakrand heeft geen zin als de aarde niet wordt opgesloten, omdat de vochtigheid zich door capillaire werking zal verspreiden...
— Geen antwoord op een mogelijk lek waarvoor de waternetwerkdistributeur verantwoordelijk zou zijn (en ik vraag niet om een ​​antwoord).
etc. ..

Nee echt, niet meer weggooien, het is grote onzin, in die mate of zoals al gezegd: ik zou in ieder geval niet in staat zijn om iets te valideren (of niet), als ik er niet geweest ben.

Je blijft doen alsof er niets is gebeurd en stuitert op de kleinste tussenruimte om deze discussie voort te zetten, die vanaf het begin eigenlijk een soort monoloog is geweest. Het is geen ironie, maar groots poppenspel, we moeten het eens bekijken.
0 x
Bushka
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 26
Inschrijving: 17/01/10, 15:23

Re: geventileerd luchtmes in stenen huis




par Bushka » 09/04/16, 23:31

De zaken beginnen vorm te krijgen.
Dit is de wending die ze lijken te willen nemen.
Voor het geval dit nuttig kan zijn voor iemand in een soortgelijke situatie.

1) Injectie van hydrofobe hars op een hoogte van 1,60 m
+ verticale injecties op de zijwanden, 50 cm vanaf de hoek
+ injecties op 12 cm van de grond aan de voet van de andere muren.
2) Omkasting van de vochtige wand over de gehele hoogte en omkasting van de zijwanden over deze 50 cm.
3) Omdat het niet mogelijk is om langer dan een maand te wachten tot de darm droog is, moet dit drogen worden versneld:
− door gedurende deze 15 dagen de ruimte te verwarmen met een heater?
− door muurafvoeren aan de buitenzijde te plaatsen ("SPI®" atmosferische sifons uitgerust met interne 5 volt ventilatoren)?
>> Zijn er andere droogmethoden?
4) De bekleding van de kast moet nog kunnen ademen, de beste isolatie is Poratec, 5 cm, direct erop verlijmd (zonder pluggen om de kast niet te doorboren), omdat Poratec (licht cellenbeton) dit ademen toestaat.
5) Aan de saunazijde zouden verticale Douglas-sparlatten alleen aan de boven- en onderkant worden bevestigd, op twee horizontale spanten, vastgeklonken aan het plafond en, op de grond, op een kleine metselwerkrand (om te voorkomen dat de behuizing die doorloopt op de grond).
6) De abachi-panelen (horizontale installatie) zouden op deze verticale latten worden bevestigd, waarbij de ventilatie van onder naar boven wordt geïnduceerd (luchtinlaat onder de plint en luchtuitlaat onder het plafond).
7) VMI (door inblazen) in plaats van VMC, omdat de lucht dan tot in de kleinste hoekjes gemengd wordt en bovendien verwarmd (gedroogd) kan worden.

Isoleren met Poratec vermijdt een scheidingswand waarvan de luchtspleet twee nieuwe problemen zou kunnen veroorzaken:
1) Als de muur koud is en de circulerende lucht heet en vochtig is, zou er condensatie zijn, waardoor de vochtigheid van de muur wordt geaccentueerd in plaats van deze uit te drogen.
2) Dit zou de ontwikkeling van houtrot (verwoestende schimmel) bevorderen.

Alle technische kritiek is welkom.

PS:
Een dakrand, zeer secundair in de beoogde strategie, kost niet veel en kan nuttig blijken bij het vertragen van het fenomeen van capillariteit, dat ook de neiging heeft te vervagen met de afstand (zeker niet bij zware regenval).

De kans op een lekkage uit het waternetwerk is nul, omdat deze zich onder en meer dan 20 meter van de betreffende muur bevindt. En verder geen lekkages, want op deze muur zijn geen waterleidingen aangesloten.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: geventileerd luchtmes in stenen huis




par Obamot » 10/04/16, 09:25

Bushka schrijft:Alle technische kritiek is welkom.
: Mrgreen:

Bushka schrijft:PS:
Een dakrand, zeer secundair in de beoogde strategie, kost niet veel en kan nuttig blijken bij het vertragen van het fenomeen van capillariteit, dat ook de neiging heeft te vervagen met de afstand (zeker niet bij zware regenval).

In de bouwsector mag je computerwetenschappers en makers van bugs niet verwarren! : Lol:

Waarom zou je om meningen komen vragen als je op alles een antwoord hebt!!!
Oh nee, helemaal niet, want je dakrand leest de rest : Arrowd: hoe zeg je....???? hmmm het blijft knagen! : Arrowd: : Arrowd: : Arrowd:

Bushka schrijft:De kans op een lekkage uit het waternetwerk is nul, omdat deze zich onder en meer dan 20 meter van de betreffende muur bevindt. En verder geen lekkages, want op deze muur zijn geen waterleidingen aangesloten.

AH JA, maar hoe verklaar je in vredesnaam dat je met een hoogteverschil, omdat het zich in het bovenste gedeelte bevindt, nog steeds vochtige muren kunt hebben, dat is onbegrijpelijk!!!!?? : Cheesy:

Dit is een probleem dat verder gaat dan de wetten van de natuurkunde, je moet contact opnemen met CERN of een goeroezoeker! : Cheesy: : Mrgreen:

Kortom, zoals te verwachten was: hoe verder deze draad vordert, hoe vaker we van verrassingen op verrassingen terechtkomen. [Grapmodus "AAN"] Het lijkt een beetje op constructiewerkmethoden, zoals kookrecepten gemaakt door Russische poppen...! Bij de Ba-Bushka? : Mrgreen: [OFF]

Toen ik zei dat je het ter plaatse moest zien om een ​​idee te krijgen, had ik het niet mis.
Nou, laten we ons verheugen, er komt nog een nieuwe "versie" (we zijn bij V9.0 voor de goede orde ^^)

Wat betreft het feit dat uw berichten nuttig zijn voor anderen, laten we ze meteen waarschuwen dat het "advies" misschien nog niet af is, en dat ze een goede verzekering nodig hebben om de schade achteraf te dekken (voor het geval dat (?), maar dat is in ieder geval een betrouwbare hypothese )...!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: geventileerd luchtmes in stenen huis




par Obamot » 10/04/16, 10:00

PS: en si het waternetwerk ligt op 20 meter afstand, wij vragen ons af hoe dit met uw sauna/zwembad zal gebeuren? Teleportatie? Virtuele osmose? : Cheesy:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 345-gasten