Solar Mountain, Elioth project: vallei bries van de wind!

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79294
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Solar Mountain, Elioth project: vallei bries van de wind!




par Christophe » 09/02/16, 20:29

Opwekking van zonne-elektriciteit door “zonnebergen”

Zonnebergen zijn apparaten die gericht zijn op het opwekken van elektrische energie via turbines die worden geactiveerd door een stroom hete lucht die uiteraard wordt verwarmd door de zon.

https://www.econologie.com/telechargeme ... -solaires/

Het principe doet denken aan windturbinetorens zonne-fotovoltaïsche / torens aerogeneratrices-a-Vortex-effect-synthese-t3801.html met het verschil dat er geen erg belangrijk en zwaar structureel werk hoeft te worden uitgevoerd, aangezien ze gebruik maken van de...bergplano's.

Hij is al jaren een paraglider en de wind uit de vallei wordt gebruikt voor alle starts en zweefvluchten in de bergen.
Zonnebergen gebruiken dit principe door het te vergroten door het broeikaseffect en het te kanaliseren om de snelheid van de windascensie te verhogen.

We zouden ons kunnen voorstellen dat ze ook gebruik maken van de hellingswind (omkering van het fenomeen als de temperatuur aan het eind van de middag omkeert: de wind valt richting de vallei, ook wel katabatische wind genoemd in zijn meest gewelddadige versie, gelukkig dat 'wij dat niet doen' ontmoet het op paragliding-sites lol zie https://fr.wikipedia.org/wiki/Vent_catabatique )

Lees de bijgevoegde .pdf voor meer informatie over het principe.

Introductie

Het Elioth-project is een productiesysteem voor hernieuwbare energie dat wordt ondersteund door de Iosis-groep. Dit bedrijf is een van de Europese majors op het gebied van engineering en technisch projectmanagement in de bouwsector. Dit bedrijf – waarvan de holding gevestigd is in Parijs – telt ruim 1200 medewerkers, waarvan de meesten ingenieurs.

Het Elioth-project is een revolutionair principe van de zonneplant dat het voorwerp is geweest van een internationale octrooiaanvraag in 2005, uitgevonden door Raphaël Ménard. Het Elioth-project is ontwikkeld door de gelijknamige afdeling van de Iosis-groep. De laatste is een toegewijde entiteit van de Iosis-groep die zich bezighoudt met complexe bouwtechnische onderwerpen.

De zonnebergen zijn krachtcentrales waarvan het vermogen 500 MW kan bereiken - de kracht van een kerncentrale - voor constructiekosten die lager kunnen zijn dan 1 € per geïnstalleerde watt! Het project komt voort uit het concept van zonneschoorsteen. Dit type krachtcentrale werd aanvankelijk voorgesteld door Günther in 1931. De engineering- en ontwerpafdeling SBP bouwde een prototype-installatie bij 1982 in Manzanares, Andalusië, met een 200-schoorsteenmeter hoog. Een project dat momenteel wordt overwogen, is een 200 MW-fabriek in Australië; deze zou gemaakt moeten worden in 2009 en zou een verhoogde thermische trek hebben dankzij een schoorsteen van 1000 meters hoog!

Het oorspronkelijke idee van het project komt voort uit een trivialiteit: het oppervlak van de aarde geeft ons natuurlijke steun dankzij het reliëf, en in het bijzonder dankzij de bergen. Daarom, om naar 200 meters te gaan, vertegenwoordigen 1000 of 3000 meters geen grote technische prestatie meer aangezien de schoorsteen tot het reliëf leidt en regelmatig op de grond rust. De zonne-bergen, het is ook een revolutionair constructief principe dat een supersnelle implementatie en milieu-pijnloos mogelijk maakt. De ideeën van ontwikkeling associëren dit systeem van energieproductie met een instrument van valorisatie van het territorium: waarom zou je bijvoorbeeld niet denken aan groentegewassen onder de kas van de krachtcentrale?

De innovatie van het Elioth-project is ook zijn bescheidenheid... want op de dag dat de mensheid over een efficiënte en schone energiebron zal beschikken, zullen de zonnebergen heel gemakkelijk ontmanteld worden en geen littekens op het landschap veroorzaken dankzij hun constructieve methode en zal zeer gemakkelijk worden gerecycled.


Zonne_bergen.pdf
(1.24 miljoen) Downloaded keer 9414
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79294
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: Solar Mountain, Elioth Project: The Valley Breeze Wind!




par Christophe » 17/02/16, 00:33

Niemand geïnteresseerd????
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Solar Mountain, Elioth Project: The Valley Breeze Wind!




par chatelot16 » 17/02/16, 11:48

de uitzetting van de lucht maakt gebruik van lage temperatuurverschillen, dus de door Carnot beperkte prestaties zijn zielig... er zijn enorme oppervlakken nodig: dit is dus alleen geldig als de sensor natuurlijk is: dus bergen die al bestaan ​​en waaraan niet wordt gewerkt

daarom kunnen paragliders en zweefvliegtuigen deze wind gebruiken

maar het bouwen van kunstmatige dingen om het fenomeen te reproduceren lijkt mij rampzalig en zal duurder zijn dan eenvoudige fotovoltaïsche panelen waarvan de prijs zonder verrassing bekend is

als het nodig is om iets heel groots te bouwen om de prijs per geïnstalleerde kW te verlagen, kun je beter gebruik maken van de spiegelvelden die een stoomketel verlichten: ook hier is alles aanwezig en gemakkelijk te berekenen

het nadeel van deze grote systemen is dat ze de grond in beslag nemen en deze voor iets anders onbruikbaar maken... in tegenstelling tot fotovoltaïsche zonne-energie die over de daken van alle gebouwen kan worden verspreid en die voor iets anders bruikbaar is
1 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16090
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5233

Re: Solar Mountain, Elioth Project: The Valley Breeze Wind!




par Remundo » 17/02/16, 16:58

Ik ben het eens met de opmerkingen van Chatelot.
0 x
Beeld
ARMAND
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 92
Inschrijving: 18/09/12, 21:14
x 2

Re: Solar Mountain, Elioth Project: The Valley Breeze Wind!




par ARMAND » 17/02/16, 18:35

Ha, dit is een artikel waar ik blij van word,... Ik heb meer dan twintig jaar geleden aan dit idee gewerkt, in de voetsporen van Nazare en zijn aerothermische toren, ik moest een aangrenzend project ontwikkelen (ex-energieconsulent windturbine) Ik had daarom het idee om dit principe te gebruiken: Thermische stroming als gevolg van een goede oriëntatie, een helling en ruimte. Het is relatief effectief: ik heb een windturbine van het type Savonius (licht aangepast) op de top van mijn land , op zonnige dagen kan hij langzaam draaien zonder enige zichtbare wind, alleen door de thermische vertaling van het medium (ik woon in het zuiden)... Daar is geen sprake van. elektrische energie, je hebt echt veel beweging nodig volume...
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79294
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: Solar Mountain, Elioth Project: The Valley Breeze Wind!




par Christophe » 31/01/19, 15:11

De officiële website bestaat nog steeds: http://elioth.com/projets/montagne-solaire/

1989_Elioth_Montagnes_Solars_10.jpg
1989_Elioth_Montagnes_Solaires_10.jpg (198.24 KiB) 6256 keer bekeken


Er is een prototype gemaakt:

1989_Elioth_Montagnes_Solars_101.jpg
1989_Elioth_Montagnes_Solaires_101.jpg (285.53 KiB) 6256 keer bekeken


Je kunt er zelfs een in je tuin zetten:

1989_Elioth_Montagnes_Solars_5.jpg
1989_Elioth_Montagnes_Solaires_5.jpg (332.79 KiB) 6256 keer bekeken


Principe in video:

0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 155 gasten