Het bouwen van een water verwarmd door de kas

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
adrien22
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 16/05/15, 23:11




par adrien22 » 16/05/15, 23:22

Hallo,

Ik ben van plan een kas te bouwen die tegen een muur leunt en zal worden gebouwd in een bekistingsblok gevuld met beton (grootte van de kas 4x7.5m, locatie: België)
Ik aarzel nog steeds om een ​​tank van +/-3000 liter, of zelfs meer, onder de kas te graven en een pijp door de muur te laten lopen om de overtollige warmte op te vangen en via een spiraal op te slaan in het water in de tank en vervolgens te werken op nacht in omgekeerde richting (om de variatie in dag-/nachttemperatuur glad te strijken).
Op basis van uw ervaring, wat denkt u ervan?

Ik vraag me af of de betonnen muur (1.5 x 7.5 m) de warmte snel genoeg kan opnemen en afgeven. Anders kan ik altijd voor een radiatorsysteem gaan.

Daar wil ik ook citrusbomen overwinteren.

dank u

adrien22
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lapin
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 823
Inschrijving: 22/07/05, 23:50
x 2




par Lapin » 17/05/15, 11:13

Als u de tank onder de kas plaatst, is het niet nodig om het water een nacht lang te laten circuleren. als de diameter van de leidingen voldoende is, zal het water automatisch circuleren door thermosifon wanneer de kas kouder is dan het water.

Wat betreft het begraven van de leiding onder het beton. Het idee is goed, maar de warmteoverdracht zal laag zijn, vooral omdat het water in de tank geen 70°C zal hebben. Beton is relatief isolerend. Aan de andere kant zou het beton matzwart geverfd kunnen worden om de warmte in de lente (laagstaande zon) te absorberen en 's nachts af te geven.

Ik zou zeggen dat er een kanaal met een grote diameter nodig is dat langs de onderkant van de buitenmuur van de kas (binnenkant) loopt. Dit is om een ​​warmtegordijn te maken, waardoor de kou van de muren wordt geblokkeerd en verwarming mogelijk wordt gemaakt. En een recuperator met warmtecirculatie bovenin de kas. Dat zou zijn om overdag warmte op te vangen.

Je moet ook antivries voorzien. Niet te giftig, misschien alcohol. Hebben.

Vergeet niet om uw watertank te isoleren.
Overigens kan het water uit de tank in de zomer worden gebruikt om de planten water te geven. Het reservaat wordt in de herfst en winter aangevuld ter voorbereiding op de lente.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 17/05/15, 13:55

Ik denk dat er twee ideeën zijn die niet noodzakelijkerwijs op een gelukkige manier samengaan:

- de "grote muur" dient als voorraad; het zal een slechte sensor zijn, omdat de temperatuur niet veel zal stijgen; het zal in het beton diffunderen

- de tank die je als thermische buffer wilt gebruiken zal alleen goed opslaan als het temperatuurverschil tussen het water dat erin zit en dat de muur verlaat voldoende is [de opgeslagen warmtestroom is evenredig met het oppervlak van de wisselaar maar ook met de temperatuur verschil; wil je dus voldoende opslaan met een laag temperatuurverschil, dan heb je een wisselaar met een groot oppervlak nodig]...

Van daaruit twee ideeën:

a) waarom de tank begraven? [de plaats, ongetwijfeld???]; want eenmaal "gevuld" met lauw water zou het een uitstekende thermische buffer zijn...

b) Waarom zou je de muur vooral gebruiken als een inefficiënte collector (zelfs zwart geverfd; laten we duidelijk zijn: hij zal alle zonne-energie opvangen die op het oppervlak valt; maar hij zal deze in zijn massa verdunnen, en dus ook het water in het circuit) die de tank oversteekt, zal bij de uitgang op een relatief lage temperatuur blijven en de tank vrij slecht opladen]

Ik denk dat een netwerk van zwart geverfde leidingen, of beter nog, een batterij zwart geverfde terugwinningsradiatoren, interessantere prestaties zal leveren... Of zelfs een zwarte plaat met daarachter een koperen spoel vastgelast... Iets heel lichts (en dus snel opwarmen, zonder veel op te slaan; daarom zal een bepaalde invallende energie veel opwarming veroorzaken!)

Je kunt uiteraard een "bufferwand" combineren (zwart geverfd, die de hitte van de dag "opslaat", oververhitting overdag voorkomt - overdag koelte "loslaat" = calorieën opnemen - en 's nachts weer herstelt) EN een systeem van thermische buffer dat niet meer of minder is dan een doe-het-zelf-zonneboiler: een tank, met een spoel om calorieën van en naar het water te herstellen/absorberen en zwart geverfde terugwinningsradiatoren om zonnecalorieën te absorberen/terug te sturen naar het water lucht in de kas 's nachts

De vloeistofbuffer kan in de loop van de tijd worden gebruikt, gedurende weken of zelfs maanden, afhankelijk van de betreffende volumes. De muur is bedoeld voor opslag op kortere termijn, gedurende een paar dagen.

De muur is passief. Je "ondergaat" en hebt niets onder controle (behalve een gordijn of een sluier in de zomer, om oververhitting te voorkomen - planten hebben de nachttemperatuur nodig om te dalen om de groei te optimaliseren!).

Het reservoir is een "actieve" buffer: je kunt de stromen beheren, hetzij door slavernij (zonnepompen met regeling - in de zomer kun je alleen opslaan door correct te programmeren, zonder de nacht te herstellen - geen noodzaak! Of als dat niet lukt, door te pompen, door fittingen, om de thermosifon te beheren als de hoogteverschillen voldoende zijn en de schakeling eenvoudig genoeg is - als deze ingewikkeld is, is de thermosifon mogelijk niet voldoende, vooral als het hoogteverschil klein is].

Maar dat is slechts een mening... gebaseerd op wat fundamentele natuurkunde.
0 x
adrien22
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 16/05/15, 23:11




par adrien22 » 21/05/15, 20:39

Ik heb een arts geraadpleegd over verwarmingsspiralen en tenzij ik een heel groot exemplaar met een grote luchtstroom gebruik, is het vrijkomende vermogen te laag voor watertemperaturen van minder dan 20°C. Bovendien is de installatie behoorlijk omslachtig. Ik denk dat ik voor de koude nachten over ga tot het plaatsen van een canvas op het dak van de kas... de beste energie is die welke we niet verbruiken!
0 x
Avatar de l'utilisateur
antoinet111
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 874
Inschrijving: 19/02/06, 18:17
Plaats: 29 - Landivisiau
x 1




par antoinet111 » 21/05/15, 21:26

Hallo, ik werk nogal wat in kassen, er zijn veel reflecterende stoffen om de diffusie en het verlies van warmte te beperken, het is net een schaduwdoek maar dan met aluminiumfolie erin.

het is niet erg duur en duurzaam.
tuinbouwtoeleveranciers hebben keuze en goed advies. (vooral in regelgeving)
0 x
Ik stem voor het schrijven van betonnen paal en bruikbaarheid.
Onderaan de praters en een plafondventilator!

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 176-gasten