Energiestro (energie opslaan door traagheid in beton)

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Energiestro




par Christophe » 26/02/16, 11:32

Het is opgeruimd... spammers worden steeds slimmer: ze plaatsen "a priori" berichten in het onderwerp... om daarna de boel te verpesten.

Ik heb de anti-misbruik beveiligingsinstellingen van de forum!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16178
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Energiestro




par Remundo » 02/10/16, 19:39

nog een interessante link over vliegwielen (voornamelijk ontwerp / geometrie / rdm)
http://www.8-e.fr/2014/02/volants-dinertie.html

wat vrijwel alles herhaalt wat we hier zeiden.
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Energiestro




par Christophe » 03/10/16, 03:43

Goed artikel, bedankt, dat bevestigt dat beton verre van een goed materiaal is voor vliegwielen... kortom zoals je zegt: dit is hierboven al gezegd... maar sociale netwerken en journalisten tot 3 frank 6 sous doen hun best werk van intellectuele ondermijning: een paar dagen geleden zag ik opnieuw dat Energistro de "wonder"-oplossing was om de wereld te redden...Wauw...!!

Als deze pagina goed is, is deze veel minder...AMHA: http://www.8-e.fr/2016/08/electricite-v ... magne.html

Na sinds het begin van de eeuw 350 G€ (“G” = giga = miljard) te hebben besteed aan zogenaamde groene energie, een buitengewoon hoog cijfer, besloot Duitsland het jaarlijkse bedrag van zijn investeringen op dit gebied door 4 te delen, en om de eerdere subsidies te verminderen.
Deze gewelddadige verschuiving, die schade zal toebrengen aan de betrokken fabrikanten, was onvermijdelijk geworden door de stijging van de prijs van elektrische energie voor Duitse consumenten en de enorme toename van de CO02-uitstoot per geproduceerde MWh.
Laten we hopen dat de Duitse publieke opinie de voordelen hiervan zal begrijpen, zichzelf zal bevrijden van eco-pacifistische mantra’s, zo ver zal gaan dat ze haar nutteloze investeringen in wind- en fotovoltaïsche energie zal stopzetten, en minder spectaculaire en minder kostbare maatregelen zal accepteren, maar veel effectiever:
de resterende nucleaire vloot in stand houden,
zijn kolencentrales ombouwen naar gas,
investeren in gascentrales met gecombineerde cyclus,
bevordering van elektrische verwarming door warmtepompen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16178
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Energiestro




par Remundo » 03/10/16, 10:47

Ik had deze andere pagina niet gezien, deze is veel meer politiek dan technisch.
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11

Re: Energiestro




par ik Citro » 03/10/16, 19:29

Vorige week bezocht ik een laboratorium dat bezig is met de ontwikkeling van een vliegwiel dat 250 kW moet leveren.

De machine is minder dan 2.5 m hoog en minder dan 50 cm in het vierkant op de grond.
Uiteindelijk zal het draaien met enkele tienduizenden toeren per minuut, wat het gebruik van kogellagers uitsluit...
De geleiding wordt daarom verzorgd door magnetische lagers en het systeem maakt geen gebruik van specifieke lagers, maar zorgt alleen voor deze geleiding door de motor te besturen...
Het is een hele uitdaging om een ​​dergelijk systeem te starten, versnellen, vertragen en stoppen terwijl je de 3D-besturing onder de knie krijgt, ondanks de verschijnselen van resonanties, back-emf en allerlei soorten elektromagnetische interferentie. : Oops:

Het laatste nieuws is dat ze het beest met bijna 1000 tpm besturen, maar dat ze het naar een veilige behuizing moeten overbrengen om het op nominale snelheid te testen.

Uiteindelijk zal de machine in staat zijn de gevraagde 250 kW te leveren in het geval van een netwerkstoring terwijl de noodgroepen opstarten en operationeel zijn.

Het systeem in beweging houden als het leeg is, is zo effectief dat het minder dan 1 kW verbruikt, terwijl vergelijkbare systemen vier keer meer verbruiken.

We kunnen nog steeds hele mooie dingen doen in Frankrijk. : Mrgreen:

Ik ben al die jaren veel domme dingen blijven zeggen, de realiteit heeft mijn verwachtingen overtroffen en bepaalde meningen zijn terzijde geschoven op het altaar van de economische realiteit. Dit weekend begeleidde ik een reeks conferenties onder leiding van buitengewone onderzoekers wier laatste thema draaide om energieopslag, het echte probleem van de eeuw.
Veel zekerheid heb ik niet meer, behalve dat vliegwielopslag slechts een marginale oplossing kan zijn voor opslag op korte termijn, al was het maar vanwege de aanzienlijke energie die verloren gaat om het in rotatie te houden.

De kosten van batterijen zijn ultracompetitief geworden en de prijs- en chemieoorlog is in volle gang.
Als we zojuist de batterijcapaciteit van de Zoé, die nu 400 km heeft, hebben verdubbeld, komt dat omdat we net zijn overgestapt op lithiumzwaveltechnologie, maar de ‘oude chemie’ die zware investeringen vergde, zal hard werken om te blijven verkopen, terwijl nieuwe zijn in opkomst in laboratoria over de hele wereld, ook in Frankrijk.

Als het betonnen vliegwiel een commerciële afzetmarkt vindt, zal dat zijn omdat het een opmerkelijk efficiënte besturing heeft...
Elektrotechniek vertegenwoordigt inderdaad een formidabele bron van optimalisatie van energiestromen voor het beheer van energienetwerken die we tegenwoordig ENERNET of Smart Grids noemen, als we ze op een intelligente manier organiseren.
1 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Energiestro




par chatelot16 » 03/10/16, 20:28

de verticale as lijkt mij een slecht spoor voor een vliegwiel omdat er geen goed lager is om een ​​axiale kracht op te vangen... kogel of conische rol heeft wrijving

met een horizontale as hebben rol- of naaldlagers geen wrijving: het is gemakkelijker

je moet niet per se zoeken naar een hoog toerental maar een grote diameter voor een hoge lineaire snelheid bij de diameter van het vliegwiel en een redelijke snelheid bij de diameter van het lager

Moet het vliegwiel dezelfde diameter hebben als de dynamo? vooral niet! het stuur moet gemaakt zijn van materialen met een hoge treksterkte... de motor is gemaakt van materialen voor elektromotoren, minder resistent en daarom kleiner in diameter om stand te houden
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Energiestro




par izentrop » 03/10/16, 23:33

Citro schreef:Uiteindelijk zal de machine in staat zijn de gevraagde 250 kW te leveren in het geval van een netwerkstoring terwijl de noodgroepen opstarten en operationeel zijn.
Het systeem in beweging houden als het leeg is, is zo effectief dat het minder dan 1 kW verbruikt, terwijl vergelijkbare systemen vier keer meer verbruiken.
permanent 1 kW verbruiken om de opstart van een generator te garanderen? Als het één minuut duurt, komt dat overeen met een energieopbrengst van 4 kWh.

Ik zie niet in hoe dit voordeliger zou zijn dan het klassieke lader/accu/startsysteem.
Bij 24 V komt dit overeen met 170 Ah aan accu's, die, eenmaal opgeladen, slechts enkele mA nodig hebben om volledig opgeladen te blijven.
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68

Re: Energiestro




par Dirk Pitt » 04/10/16, 07:10

izentrop schreef:permanent 1 kW verbruiken om de opstart van een generator te garanderen? Als het één minuut duurt, komt dat overeen met een energieopbrengst van 4 kWh..

???????
1 kW gedurende één minuut is 17 Wh
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Energiestro




par izentrop » 04/10/16, 09:01

Ik dacht aan de energie die het vliegwiel teruggeeft als het in staat is om gedurende ongeveer één minuut een vermogen van 250 kW te leveren, de tijd die nodig is om de generator te starten.

Aan de andere kant is dat bij 24 V ogenblikkelijk 10 kA, veel te veel voor 170 Ah. Ik weet niet welke accuspanning voor dit type groep wordt gebruikt, maar aangezien een 170 Ah/12 V bij het opstarten 1000 A accepteert, zijn er 20 nodig in serie, dus een starter van 240 V.
Bij druppelladen is zo'n 0.1 A nodig, dus continu 24 W, wat verre van de kW is die nodig is voor het vliegwiel. : Wink:
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Energiestro




par chatelot16 » 04/10/16, 09:35

Het is precies dat

een loodzuurbatterij berekend op 1 minuut is niet in staat om de 250 kW te leveren ... je hebt een veel grotere batterij nodig om de 250 kW in minstens 1 uur te ontladen: dus 250 kWh batterij ... het zal omslachtiger zijn dan de traagheid van een stuurwiel, maar eenvoudiger en veelzijdiger

een batterij die groot genoeg is om zonder problemen 250 kW te leveren, zorgt voor een autonomie van bijna 1 uur, dus niet alleen voor een snelle start van de generator: er blijft zelfs tijd over om een ​​reparatie aan de groep uit te voeren!

de laadstroom van een batterij, zelfs als deze te groot is, zal lager zijn dan de 1 kW die verloren gaat om de snelheid van het vliegwiel te behouden

dus voor noodstroom geef ik de voorkeur aan batterijen en zie ik het nut van het stuur niet in

het vliegwiel zou een voordeel hebben als het niet incidenteel zou zijn, zoals bij een noodstroomvoorziening, maar herhaalde cycli, bijvoorbeeld voor een machine die een piekvermogen nodig heeft dat groter is dan het beschikbare vermogen: als dit piekvermogen een hele dag meerdere keren per uur nodig is, Een loodzuurbatterij gaat niet lang mee, tenzij je hem nog groter maakt

het voordeel van de batterij is dat er niets te verzinnen valt! je hoeft alleen maar een voldoende groot aantal in te voeren, en het is veelzijdiger, want als je genoeg plaatst om piekvermogen te produceren, heb je een lange autonomie!

het vliegwiel lijkt in bepaalde gevallen misschien lichter, maar je mag de veiligheidsbescherming niet vergeten die je eromheen moet aanbrengen, want het is een bom als het breekt
1 x

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 182-gasten