Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 20/03/18, 00:07

Did67 schreef:Antivriessnoer in frame

Door de plotselinge temperatuurdaling kon ik mijn "antivries-elektriciteitssnoer" testen.

Dit zijn elektrische kabels die voornamelijk worden gebruikt om externe leidingen vorstvrij te houden.

Ik kocht een model met een thermostaat, ingesteld op + 3 ° [hieronder, hij schakelt in; boven ongeveer 6 ° wordt hij geactiveerd], 12 m lang, met een vermogen van 10 W / m als kenmerkend. Dus 120 W in totaal. Waarde: rond de 55 euro (in ieder geval!).

Dit is heel eenvoudig te installeren: het is een lus, heel flexibel. Ik gebruikte de sardines die ik gebruik om mijn infuus te fixeren, en ik maakte een soort gaas met constante tussenruimte van ongeveer 20 cm, helemaal over de onderkant van mijn frame. Boven het hooi. Onder de borden.

Ik heb gisteren rond 16 uur de stekker in het stopcontact gestoken. De temperatuur in het chassis, bedekt met 25 of 30 cm sneeuw, was bijna 0 °.

In het uur dat volgde, zakte het rond + 3 °.

En sindsdien is het onderhouden ...

Natuurlijk "stoort" het mij, in mijn "meer dan biologische" tuin, om voornamelijk nucleair elektriciteitsverbruik te hebben.

Niets is ooit perfect in deze wereld! Zelfs het weer niet, dat me dwingt tot zulke verdraaiingen !!!


Het is waar dat het geen glop is

Er is echt geen manier om te beschermen om het ergste te vermijden zonder het te willen augmenter temperatuur?

Zaailingen op tijd verschuiven?
Is het een probleem?
0 x
Avatar de l'utilisateur
denis17
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 138
Inschrijving: 13/10/16, 13:15
Plaats: 17
x 37

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par denis17 » 20/03/18, 06:47

Persoonlijk ben ik nog steeds niet begonnen met mijn zaailingen. Dit jaar probeer ik een nieuw proces, de zaden weken voordat de eerste zaden ontkiemen, oppotten en direct in de buitenkas plaatsen.
denis
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par guibnd » 20/03/18, 09:25

denis17 schreef:Persoonlijk ben ik nog steeds niet begonnen met mijn zaailingen. Dit jaar probeer ik een nieuw proces, de zaden weken voordat de eerste zaden ontkiemen, oppotten en direct in de buitenkas plaatsen.
denis


Ja dat doet het. om te voorkomen dat kwetsbare ziektekiemen breken, kun je de D + 1-methode gebruiken (ik denk dat ik dit zag in het boek van Gilles Domenech, tuinieren op levende grond ) (ja dat is het pagina 68) met een klein controlemonster dat een dag voor het zaaien is ontkiemd. zodra uw controlemonster D + 1 begint te ontkiemen, weet u dat uw te zaaien partij de volgende dag zal ontkiemen, waardoor u de dag heeft om gemakkelijk uw partij D-1 te zaaien zonder risico op kiemen (u kunt D + 2 doen of 3 om meer marge te hebben)

Ik doe dit voornamelijk voor peterselie, welke spruiten grillig zijn, en ook wortelen.

Ik doe peterseliezaadjes in een glas water in de koelkast (en het kleine monster D + 1 dat erbij hoort). binnen 5-6 dagen (minder dan een week) ontkiemt en splitst het kleine monster, ik zal mijn peterselie op zijn plaats zaaien ... onfeilbaar!
1 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 20/03/18, 10:56

nico239 schreef:
Het is waar dat het geen glop is

Er is echt geen manier om te beschermen om het ergste te vermijden zonder het te willen augmenter temperatuur?

Zaailingen op tijd verschuiven?
Is het een probleem?


Vertraging wordt steeds minder duidelijk naarmate u naar het noorden en / of in hoogte gaat. Het "tijdvenster" waarin cultuur mogelijk is, wordt verkort ... Wij zijn niet gelijk!

Ik maak onderscheid tussen verse groenten, waarvoor ik wat 'vroege groenten' zou willen hebben, in het idee om zo zelfvoorzienend mogelijk te zijn (ik ben een grote eter van salades, kool, tomaten, enz ...) en groenten voor opslag , waarvoor het zinloos is om te haasten ... Bij mij zijn het vaak 2 of 3 nachten die een probleem vormen, niet meer. Ze kunnen mijn seizoen met 1 maand of meer "verkorten". Of 20%.

Nogmaals, begrijp het systeem goed: het is geen kas of een verwarmd frame of stam; dit is een "antivries" beveiliging die alleen geactiveerd wordt om de voorspelbare moeilijke nacht (en) door te brengen (die wel of niet komen - cf. 21 april vorig jaar).

Dit zijn dus arbitrages die iedereen zal maken.

Ter info, die nacht:
- minimale buitentemperatuur op mijn station: - 5 ° C (2 m boven de grond) [zojuist, rond 10 uur, is het + 30 ° C, mooie zon]
- minimum temp in frame met weerstand: + 1,5 ° C [op moment: + 25,7 ° C]
- minimale temperatuur in chassis zonder weerstand: - 3,5 ° C [op moment: + 25,5 ° C]

Het systeem lijkt mij dan ook bijzonder effectief, tegen lagere kosten (en op voorwaarde dat je je "ultra" overtuigingen in de kast legt).
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 20/03/18, 11:02

guibnd schreef:
Ik doe peterseliezaadjes in een glas water in de koelkast (en het kleine monster D + 1 dat erbij hoort).


Grappig idee om dat in de koelkast te zetten ????

- "vernalisatie" (conservering van zaden in de kou) is een manier om een ​​kiemrust te doorbreken; dus soms vergemakkelijkt dit kieming (het kan ook een stijging van de zaden veroorzaken, de plant gelooft zichzelf in het tweede jaar als het een tweejaarlijks is); maar dit is voor de kiemfase ...

- het signaal dat de kieming veroorzaakt, is de "stijging" van de temperatuur die de zaailing waarneemt ...

Het lijkt mij nog steeds een van die tegeninformatie te zijn waaraan het internet gewend is ... Zelfs als het werkt!

Ik stel voor dat je het toch probeert met twee glazen, een in de koelkast en de andere niet, alle andere dingen zijn gelijk (dezelfde zaden), gewoon om te zien ... en het ons te vertellen.
2 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par guibnd » 20/03/18, 12:25

Did67 schreef:
Vertraging wordt steeds minder duidelijk naarmate u naar het noorden en / of in hoogte gaat. Het "tijdvenster" waarin cultuur mogelijk is, wordt verkort ... Wij zijn niet gelijk!

Nogmaals, begrijp het systeem goed: het is geen kas of een verwarmd frame of stam; dit is een "antivries" beveiliging die alleen geactiveerd wordt om de voorspelbare moeilijke nacht (en) door te brengen (die wel of niet komen - cf. 21 april vorig jaar).

Het systeem lijkt mij dan ook bijzonder effectief, tegen lagere kosten (en op voorwaarde dat je je "ultra" overtuigingen in de kast legt).


ja, de zomers zijn kort ten noorden van de Loire!
het "tijdvenster" waar Didier het over heeft kan zelfs extreem kort zijn als de zomer begint op 30 juni en eindigt op 1 september, het is over sommige jaren een realiteit!
en dit verwarmingssnoer voor de onderlaag gaat alleen 's nachts of overdag aan als het echt gaat stremmen, dankzij een thermostaat en omdat het te verwarmen volume erg klein is, mag het geen massa verbruiken.
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par guibnd » 20/03/18, 12:33

Did67 schreef:
guibnd schreef:
Ik doe peterseliezaadjes in een glas water in de koelkast (en het kleine monster D + 1 dat erbij hoort).


Grappig idee om dat in de koelkast te zetten ????

- "vernalisatie" (conservering van zaden in de kou) is een manier om een ​​kiemrust te doorbreken; dus soms vergemakkelijkt dit kieming (het kan ook een stijging van de zaden veroorzaken, de plant gelooft zichzelf in het tweede jaar als het een tweejaarlijks is); maar dit is voor de kiemfase ...

- het signaal dat de kieming veroorzaakt, is de "stijging" van de temperatuur die de zaailing waarneemt ...

Het lijkt mij nog steeds een van die tegeninformatie te zijn waaraan het internet gewend is ... Zelfs als het werkt!

Ik stel voor dat je het toch probeert met twee glazen, een in de koelkast en de andere niet, alle andere dingen zijn gelijk (dezelfde zaden), gewoon om te zien ... en het ons te vertellen.


ja, de koelkast waait, ik kan het mezelf ook moeilijk uitleggen, maar alles ontkiemt in mijn koelkast, je vraagt ​​je af of het echt koud is in mijn koelkast! mijn eten blijft echter goed en mijn boter is 's ochtends erg moeilijk te smeren!
Ik heb afgelopen december knolkervelzaadjes in zand in een jampotje (deksel met gaten) gedaan om de zaden te stratificeren, mijn kervelzaadjes werden (te) ontkiemd in het jampotje toen ik ze wilde hebben zaaien in februari! verkloot :|
een echte broeinest mijn koelkast : Mrgreen:
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 20/03/18, 13:30

Did67 schreef:Nogmaals, begrijp het systeem goed: het is geen kas of een verwarmd frame of stam; dit is een "antivries" beveiliging die alleen geactiveerd wordt om de voorspelbare moeilijke nacht (en) door te brengen (die wel of niet komen - cf. 21 april vorig jaar).

Ter info, die nacht:
- minimale buitentemperatuur op mijn station: - 5 ° C (2 m boven de grond) [zojuist, rond 10 uur, is het + 30 ° C, mooie zon]
- minimum temp in frame met weerstand: + 1,5 ° C [op moment: + 25,7 ° C]
- minimale temperatuur in chassis zonder weerstand: - 3,5 ° C [op moment: + 25,5 ° C]



Het is zeker dat dit uiteindelijk maar een paar nachten zal zijn ...

Gezien de resultaten die zijn behaald met de P30 onder de tunnel thuis, zou ik in de verleiding komen om je te vertellen om de test ook met dit type bescherming te doen ...

Ik vertel je dit omdat ik erg verrast was door de resultaten.

Ik zal het buiten testen onder de kozijnen ... als ik ze heb vervaardigd ... dat wil zeggen, ik HOOP voor het einde van de vorst om te zien hoe het eruit ziet.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 20/03/18, 14:02

Ja, je hebt gelijk, dat moet ik ook proberen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 20/03/18, 14:08

guibnd schreef:
ja, de koelkast waait, ik kan het mezelf ook moeilijk uitleggen, maar alles ontkiemt in mijn koelkast, je vraagt ​​je af of het echt koud is in mijn koelkast! mijn eten blijft echter goed en mijn boter is 's ochtends erg moeilijk te smeren!
Ik heb afgelopen december knolkervelzaadjes in zand in een jampotje (deksel met gaten) gedaan om de zaden te stratificeren, mijn kervelzaadjes werden (te) ontkiemd in het jampotje toen ik ze wilde hebben zaaien in februari! verkloot :|
een echte broeinest mijn koelkast : Mrgreen:


Mijn verwondering was niet zozeer het feit dat het kiemt: in de groentelade of onderin de koelkasten hebben we vaak + 8 ° C.

Ik vroeg me af of dit aan het ontkiemen was mieux ? Naast een paar specifieke "groenten", uit onze streken met een "strenge" winter, waarvoor inderdaad de opgewekte vernalisatie een opheffing van remming (of "kiemrust") kan zijn ...
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 344-gasten