Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Carl » 16/03/18, 20:26

De auteur van het Youtube-kanaal "Jardiner au naturel" gebruikt een oude zaag om zijn voren te openen.
Zie vanaf 1mn40 op deze video:

Qu'en pensez-vous?


1 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Carl » 16/03/18, 21:54

De knipoog van deze Youtubeur naar Didier tijdens zijn video deed me glimlachen ...


We zullen terloops het gemeenschappelijke punt opmerken: hij spreekt voor de camera, terwijl zijn vrouw achter werkt (ik plaag je Didier : Lol: : Lol: : Lol:
wie houdt, praat goed!)
1 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
ChristianC
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 82
Inschrijving: 01/06/17, 13:51
Plaats: Hérault, Cazilhac
x 25

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par ChristianC » 17/03/18, 18:37

Over bemonstering

In de Hérault kun je beginnen met het zaaien van bepaalde groenten in de grond.

Maar het is noodzakelijk om "over te steken". De aanschaf van een edger is hoofdpijn en de prijzen maken het niet verkeerd: het is echt een investering, dus zolang het lang meegaat en dat we het juiste gereedschap hebben .

Inmiddels bestaat de "sillonnette op basis van broodmessen, de handzaag werkt, maar in te recent gelegd hooi is het onmogelijk om te zagen.

Dus mensen hebben de "sillo-leidingen" lang geleden uitgevonden. Je kunt natuurlijk zien dat op de foto mijn voren niet erg recht zijn; maar de natuur besteedt er weinig aandacht aan (voor zover de natuur aan iets 'aandacht kan schenken' - antropocentrisme als je ons vasthoudt!). Zaailingen zullen ook tevoorschijn komen - afhankelijk van de omgevingsomstandigheden.

Dus ik ging als volgt te werk op mijn breedte van 5 meter:
- op mijn knieën begin ik aan het ene uiteinde van de lijn en naar achteren, ik open het vochtige en rottende hooi, verplaats het naar de zijkanten om een ​​groef van 10 tot 15 centimeter open te laten, waardoor de grond zichtbaar wordt.
- Ik steek de tanden van de (hooi) vork in de groef om de aarde los te maken waarin ik de zaden zal deponeren.
- de zaden die zijn neergelegd, gebruik ik een kleine hark (25 cm steel, 10 tot 15 cl breed ijzer) om de zaailing te bedekken.

IMG_4382lateral.jpg
handgroeven
IMG_4382lateral.JPG (161.94 KiB) 3799 keer bekeken


Ik vond het aanzienlijk sneller dan rond zagen met de zaag en minder vermoeiend. Je moet natuurlijk wel accepteren dat je op je knieën zit, maar op het hooibed is het niet vervelend (voor iemand die geen last heeft van rug ... en knieën).
toebehoren
IMG_4382.JPG
handgroeven
IMG_4382.JPG (148.17 KB) keer bekeken 3799
3 x
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Carl » 17/03/18, 21:58

ChristianC schreef:... maar in hooi dat te recent is gelegd, is het onmogelijk om te zagen ...


Bedankt voor deze informatie ! aangezien het slechts een maand geleden is, heeft het geen zin om naar de juiste methode te zoeken =)
Ik moet voorlopig de voorkeur geven aan emmers.

Ik denk dat ik wacht tot mijn erwtenzaailingen 10 cm bereiken voordat ik ze in de grond zet.
Welke techniek raadt u aan om ze te beschermen tegen mogelijke konijnen ...?

Elke voet beschermen met een fles waarvan de kolf is afgesneden?
0 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 18/03/18, 08:22

Carl schreef:
ChristianC schreef:Ik denk dat ik wacht tot mijn erwtenzaailingen 10 cm bereiken voordat ik ze in de grond zet.
Welke techniek raadt u aan om ze te beschermen tegen mogelijke konijnen ...?

Elke voet beschermen met een fles waarvan de kolf is afgesneden?

tegen konijnen is het de hele moestuin die beschermd moet worden, ze vallen je erwten aan, ongeacht hun grootte en de rest van de vleugelspelers
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
ChristianC
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 82
Inschrijving: 01/06/17, 13:51
Plaats: Hérault, Cazilhac
x 25

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par ChristianC » 18/03/18, 10:15

Carl schreef:Welke techniek raadt u aan om ze te beschermen tegen mogelijke konijnen ...?

Elke voet beschermen met een fles waarvan de kolf is afgesneden?


Arme konijnen! het zal hun neus pijn doen, toch?

Check want het lijkt me dat het onderwerp op de site is aangesneden: het hek om de tuin, goed begraven, het minikasje op de rij erwten?
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 18/03/18, 10:23

Ik bied je mijn "mobiele gaasframes" aan, die ik heb gemaakt van gerecyclede platen (pallets voor eenmalig gebruik die worden gebruikt voor de levering van bepaalde zware, kwetsbare en omvangrijke voorwerpen: douchebak, enz.).

Ik heb "rechthoeken" gemaakt; boven: een "konijnenkooi" -net van het type met kleine mazen. Een handvat aan elk uiteinde. Aangepast aan uw boards. Ik deed het tegen de vogels. Maar het werkt ook voor konijnen ...
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 18/03/18, 11:13

De PP vanmorgen!


Zo zag de Potager du Laesseux er vanmorgen uit! Gisteravond kwam ik terug van een open dag op de landbouwschool en het was de Zweedse bijeenkomst !!!

DSC_0048.JPG


DSC_0049.JPG



Voor informatie over de bescherming die wordt geboden door sneeuw en de verschillende schuilplaatsen (kozijnen, kassen):

- "weer" temp (op mijn station): - 2,5 °
- temp onder glaskader n ° 1 (mulchgrond met dik hooi, zaailingenplaten of emmerplaten) (geen isolerend zeildoek - ik kwam te laat thuis, er lag al een mooie laag sneeuw; de elektrische weerstand "antivries" niet aangesloten): + 0,7 °
- temperatuur onder glaskader n ° 2 (kale grond, wintersla): + 1,4 °
- temperatuur in de kas: - 0,7 ° bij dageraad; + 0,1 ° nu (11 uur).
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 18/03/18, 11:49

De hooimarkt ontwikkelt zich ...

Ik ontmoette gisteren toevallig een manager van ETA (Entreprise de Travaux Agricoles), dat ook een leverancier is van boeren en maneges in hooi en stro ...

Hij "verlegde" naar mij (we kenden elkaar van mijn vorige functies): 'Jij, ik moet je bedanken! Ik lever hooi in de hele regio! "Het is duidelijk dat" fenocultuur "zich zodanig ontwikkelt dat het de hooimarkt beïnvloedt ...

Daarom vestigde ik zijn aandacht op het feit dat het raadzaam is na te denken over het verzamelen van hooi van "slechte kwaliteit" (als voer voor dieren): laat maaien op beschermde gebieden, hooi heeft water genomen. .) voor deze specifieke markt ...
4 x
Avatar de l'utilisateur
Carl
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 99
Inschrijving: 09/08/17, 08:03
Plaats: Bretagne
x 18

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Carl » 18/03/18, 13:59

Ik kan ook getuigen dat toen ik in januari (in Bretagne) mijn eerste twee balen hooi bestelde, de boer me vertelde dat ik de derde persoon was die hem om een ​​moestuin vroeg!
1 x
Adept van luiheid en gevoelig voor de kwaliteit van wat mijn familie verbruikt, wil ik een groentetuin maken van de luie!

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 327-gasten