Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
steenbok
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 22/11/17, 09:18
x 11

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par steenbok » 18/01/18, 16:56

we hebben veel vijvers gemaakt met EPDM-zeildoek, het is vrij zwaar om te plaatsen als het zwembad groot is, je moet er meerdere plannen om al te veel gedoe te voorkomen. Maak het profiel van de vijver in stappen, leg een geotextiel en bedek de randen met zand voordat u de EPDM legt. Zorg voor een maas in de wet voor de beestjes die natuurlijk in het water vallen. In Isère zijn er subsidies om vijvers aan te leggen, ik weet niet wat er elders gebeurt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 18/01/18, 17:16

Ah, ik wist niet dat hij subsidies had... die van ons zijn belachelijk, ik betwijfel of er rekening mee zal worden gehouden. : Mrgreen:

In feite hebben we de kleine eerst gemaakt met een thermisch gevormd zwembad... pfff op onze hellende grond is het erg moeilijk om correct te installeren.

Dus die hebben we weggedaan en we vinden dat het met EPDM veel koeler is en daarnaast kunnen we een iets groter en dieper zwembad maken.

Voor het profiel bestaat het risico van 3 "steile" zijden en een zacht glooiende strandzijde: maar niets is definitief.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Julienmos » 18/01/18, 17:17

Dankjewel voor je antwoorden. Persoonlijk zou het bij gebrek aan ruimte een heel klein zwembad zijn van maximaal 2 m².
De verdamping moet enorm zijn in de zomer denk ik...
0 x
GEK
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 101
Inschrijving: 19/11/16, 09:40
Plaats: Holtzheim (67810)
x 28

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par GEK » 18/01/18, 20:57

Hallo,

Ik heb ook een low tech (merrie) gemaakt in EPDM met geotextiel eronder, 3 uur met drie vrienden om te graven en de zeilen te leggen. Dan kost de dressing tijd, maar het is het waard. Wat betreft muggen, zonder vis maar snel gekoloniseerd door een hele bende beestjes (libellen, notonectes) de larven werden in een paar dagen verslonden en sindsdien niets meer. Je moet veel planten plaatsen, ook onder water om het water van zuurstof te voorzien.
0 x
Den54
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 86
Inschrijving: 11/11/17, 11:18
Plaats: Meurthe en de Moezel
x 17

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Den54 » 18/01/18, 21:31

GEK schreef:Hallo,

Ik heb ook een low tech (merrie) gemaakt in EPDM met geotextiel eronder, 3 uur met drie vrienden om te graven en de zeilen te leggen. Dan kost de dressing tijd, maar het is het waard. Wat betreft muggen, zonder vis maar snel gekoloniseerd door een hele bende beestjes (libellen, notonectes) de larven werden in een paar dagen verslonden en sindsdien niets meer. Je moet veel planten plaatsen, ook onder water om het water van zuurstof te voorzien.


2-3 jaar geleden was ik van plan een vrij grote te maken, maar ik gaf het onderweg op; Ik werd geïnspireerd door een redelijk goed uitgevoerde site, leek het mij, voor beginners of niet, http://www.passionbassin.com/

@Thouvenel, bedankt voor de details hierboven, ik ga dan op zoek naar je klavertje ^^
0 x
Den54
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 86
Inschrijving: 11/11/17, 11:18
Plaats: Meurthe en de Moezel
x 17

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Den54 » 18/01/18, 22:25

Voor subsidies in Isère heb ik snel gekeken, dat is voorbehouden aan gemeenten lijkt het.

Et :!: aandacht :!: voor liefhebbers van vijvers (echte), het zijn geen bassins, en ze zijn onderworpen aan regelgeving (met name aanvraag bij het gemeentehuis, en op minder dan 50 m van een buurman ... ongeacht de grootte) Het zou nog steeds zonde zijn om het te moeten vullen - met zijn inwoners - vanwege een buurman "in zijn recht"
https://www.efl.fr/actualites/particuli ... 0e3fc3502d

(We kunnen niet eens meer een kippenhok en zijn haan op ons platteland hebben... :frons: )
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par phil53 » 19/01/18, 07:32

Veronderstelt de grootte van het kruidnagel de grootte van de pod die het zal maken?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/01/18, 10:29

Ik heb gelezen - maar zelf niet ervaren - dat het inderdaad aan te raden is om de grootste teentjes (buiten) te planten als je grote knoflook wilt hebben...

[Maar ik herinner me ook gelezen te hebben dat je moest graven, dat je moest bemesten, dat je moest behandelen, dat je de uien niet in een organische stofrijke bodem moest zetten, etc etc etc... Dus ik betwijfel wat ik las. Ik zal proberen voorzichtig te zijn met de oogst, want ik stop alles in mijn herfstknoflook die ik had gekocht, de kleinste teentjes, de grootste - uitwendig - of de kleinste - inwendig. Ik kon het verband niet objectief leggen, maar als er grote hoofden en kleine hoofden zijn, zullen we het niet weten. Maar als er alleen grote, of alleen middelgrote, of alleen kleine zijn, weten we dat het niet gerelateerd is aan de grootte van de geplante caïeux!]
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/01/18, 10:44

Over de kwestie van vijvers, afgezien van het aspect "bouwtechniek":

a) Een "levende" vijver heeft, net als een levende bodem, zijn belang. Sommige van de dieren die er wonen of in de buurt wonen, hebben hun rol in een moestuin. Padden eten bijvoorbeeld... slakken! Het is misschien lelijk, maar effectief! Ik was blij - hoewel verrast - om er een in mijn kas te vinden, onder het infuus aan de voet van een tomaat! Wetlands trekken bijvoorbeeld ook slangen aan, dat zijn carnivoren (knaagdieren)...

b) Maar om een ​​levend "ecosysteem" te vormen, heb je meer nodig dan een kleine waterpoel! Er zijn vragen over thermische inertie, hoeveelheid water, verschillende zones (nat, ondiep, diep)... Ik denk dat niet meer dan een plantenbak een "moestuin in levende grond" is, een kleine vijver is geen wetland van ecologische interesse... Het is gewoon leuk - of bijna.

c) Om te weten hoeveel een vijver verdampt van "waterhoogte", zou het nodig zijn om de verdamping van de plaats te kennen. Het zijn klimatologische gegevens, niet gemakkelijk toegankelijk (het wordt verkocht, voor degenen die irrigatie beoefenen). In een oud rapport, voor de Elzas, vond ik: juni: 100 mm / juli: 110 mm / augustus: 90 mm. Voor deze 3 maanden is dit dus een waterglijbaan van 300 mm = 30 cm.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/01/18, 10:53

Thouvenel schreef: je kunt karmozijnrode klaver zaaien die behoorlijk winterhard is en prachtig bloeit, je hebt een echte dekking. Pas op, de jonge zaailingen zijn kwetsbaar in de vorst, het zaaien moet daarom eind augustus gebeuren zodat de klaver de tijd heeft gehad om zich te ontwikkelen.


Klavers zijn over het algemeen grote producenten van biomassa, die kan worden gemaaid en opnieuw kan worden bijgesneden. Dit zijn peulvruchten die in arme grond stikstof uit de lucht kunnen binden. Wortelen is krachtig, maar van het "pivot"-type (terwijl grassen overal aan de oppervlakte kleine wortels hebben - vandaar een "zichtbaar" effect van afbrokkeling, maar niet diep. De klavers zullen liever naar beneden gaan en galerijen maken als de plant eenmaal dood is. ..

Karmozijnrode klaver is normaal gesproken niet vorstgevoelig. Zodat we het aan het einde van de zomer kunnen installeren om het het volgende jaar te "kweken".

De klavers van Alexandrië (en van Perzië, die ik onlangs heb ontdekt) zijn vorstgevoelig. Daar is het meer voor de "extensieve" die een bed, een jaar, zal wijden aan dit gewas, dat de komende winter vanzelf zal "sterven". Ze zijn vrij snel en kunnen worden gekweekt na een snelle oogst (uien, knoflook, bijvoorbeeld)...
2 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 316-gasten