Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 16/01/18, 20:15

Did67 schreef:O ja oké. Het is ook waar. A fortiori. Ik was heel erg nuchter: voorlopig in de grond. En aangezien het woord "aarde" een dubbele betekenis heeft...


moest oppassen met de hoofdletter : Mrgreen: Aarde de planeet, aarde de grond, Man het menselijk ras, man half vrouw : Mrgreen:
het is allemaal stom, hoe zo weinig zo'n groot verschil kan maken
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 16/01/18, 20:35

Did67 schreef:Het woord "groenbemester" is dan ook onhandig, vergeleken met alle verwachte effecten. Voor mij is de sleutel c) en a)!
Daarom heb ik de tactiek een beetje veranderd. Vorige week heb ik mijn hooi slechts gedeeltelijk uitgerold. Zoveel mogelijk promoten, totdat de grond bevriest, de "planten" - degenen die overblijven, degenen die zelfstandig willen groeien (of degenen die ik zaai als ik geen keus heb, de EV's!). De rest wordt gedaan als het weer mooi weer is.


nogmaals, een woordenschatprobleem, zoals wat de Franse taal erg rijk is voor het schrijven van mooie romans, maar zich niet aanpast aan de popularisering van de wetenschap, zullen we beter begrijpen dat 95% van de wetenschappelijke literatuur in het Engels is

Ik denk dat ik volgend jaar een "EV" ga zaaien, met een acroniem doen we een kleine pirouette : Mrgreen: omdat dit jaar mijn grond te kaal voor me bleef, heb ik nep BRF gelegd, een beetje van de laatste grasmaaien, maar het ontbrak aan leven, tenzij ik het bedekte met veel wintersla, dat doet het niet,
fenocultuur is kweken in levende grond, en het feit dat er geen plantenleven in deze grond is, stelt me ​​niet tevreden, er wordt vaak gezegd dat je de dingen als een geheel moet bekijken en kunnen we daarom zonder planten spreken van globaliteit?
in de natuur is er geen kale grond, daarom kan het bestaan ​​ervan alleen kunstmatig zijn, dus contraproductief
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par sicetaitsimple » 16/01/18, 21:11

Moindreffor schreef:Ik denk dat ik volgend jaar een "EV" ga zaaien,


Ik heb niets tegen groenbemesters en begrijp hun interesse volledig, maar nogmaals, ik begrijp niet echt waar en vooral wanneer je groenbemesters moet zaaien (zodat ze de kans krijgen om te groeien) op een klein areaal als je het wilt cultiveren een beetje intensief.

Voor mij is het interessant voor relatief grote oppervlakken waar effectief planken eind augustus/begin september in aantal uitkomen zonder dat ze hergebruikt hoeven te worden.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 16/01/18, 21:29

sicetaitsimple schreef:
Moindreffor schreef:Ik denk dat ik volgend jaar een "EV" ga zaaien,


Ik heb niets tegen groenbemesters en begrijp hun interesse volledig, maar nogmaals, ik begrijp niet echt waar en vooral wanneer je groenbemesters moet zaaien (zodat ze de kans krijgen om te groeien) op een klein areaal als je het wilt cultiveren een beetje intensief.

Voor mij is het interessant voor relatief grote oppervlakken waar effectief planken eind augustus/begin september in aantal uitkomen zonder dat ze hergebruikt hoeven te worden.

nou, aan het einde van het seizoen is er niet veel meer dan de wintersla, misschien de prei, een paar rapen en wortelen, zelfs als de EV zich niet overdreven ontwikkelt, zou hij het perceel moeten bedekken, ik heb liever dat het helemaal niets is

na wat blijft er thuis aan het einde van het seizoen? misschien brengt het me op ideeën : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par sicetaitsimple » 16/01/18, 21:49

Moindreffor schreef:nou, aan het einde van het seizoen is er niet veel meer dan de wintersla, misschien de prei, een paar rapen en wortelen, zelfs als de EV zich niet overdreven ontwikkelt, zou hij het perceel moeten bedekken, ik heb liever dat het helemaal niets is

na wat blijft er thuis aan het einde van het seizoen? misschien brengt het me op ideeën : Mrgreen:


Het einde van het seizoen is voor mij het begin van de vorst, bij jullie is het inderdaad eerder dan bij mij.

Maar na het invallen van de vorst zie ik niet helemaal hoe een groenbemester zich zal ontwikkelen. Kortom, ik geef er de voorkeur aan om in ieder geval voorlopig te bedekken (bladeren, hooi) als de planken worden vrijgegeven.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Julienmos » 16/01/18, 22:04

sicetaitsimple schreef: Ik heb niets tegen groenbemesters en begrijp hun interesse volledig, maar nogmaals, ik begrijp niet echt waar en vooral wanneer je groenbemesters moet zaaien (zodat ze de kans krijgen om te groeien) op een klein areaal als je het wilt cultiveren een beetje intensief.


Ik heb ook geen grote oppervlakte (ongeveer 70 tot 80 m²).

Wat ik aan het eind van het seizoen in de moestuin heb staan ​​is: andijvie, witloof (wild en suikerbrood), veldsla, savooiekool, boerenkool, prei, knolselderij.

De EV's, die zaai ik op de aardappelpercelen, zodra de aardappelen geoogst zijn. : Lol:
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9837
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par sicetaitsimple » 16/01/18, 22:20

Julienmos schreef:
De EV's, die zaai ik op de aardappelpercelen, zodra de aardappelen geoogst zijn. : Lol:


Ja ik begrijp het.

In mijn geval heb ik dit jaar net naar de aardappelen gekeken, ik heb ze in 3 zeer krappe partijen geplant, meer dan een dozijn m2 in totaal denk ik. Op 5/03, 12/03 en 19/03. En ik heb ze geoogst tussen 8/07 en 22/07, dus vroeg genoeg om een ​​tweede oogst over te doen (prei, bonen, sla, selderijtakken,...).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 17/01/18, 00:58

Did67 schreef:Ik begreep niet waarom hij heuvels maakte ??? (misschien komt het?)


Ik geloof, tenzij ik me vergis, dat het vooral een kwestie is van een hoge bodemvochtigheid: bronnen genoeg op zijn landgoed
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 17/01/18, 10:25

Misschien is dat het? In dat geval ben ik het ermee eens ... [Ik heb hydromorfie al verschillende keren genoemd als een situatie waarin mounding redelijk wordt].

Maar op hetzelfde moment dat hij groef om zijn grond te laten zien, is er geen teken van hydromorfie, zelfs niet in de bodem van het gat! En hij geeft zijn tomaten water. Als er hydromorfie was, zouden ze het redden.

Dus ik wil niet beslissen, blijf twijfelen, en vrees dat dit slechts mimiek is (volgens de mode)...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 17/01/18, 10:30

sicetaitsimple schreef:
Ik heb niets tegen groenbemesters en begrijp hun interesse volledig, maar nogmaals, ik begrijp niet echt waar en vooral wanneer je groenbemesters moet zaaien (zodat ze de kans krijgen om te groeien) op een klein areaal als je het wilt cultiveren een beetje intensief.

Voor mij is het interessant voor relatief grote oppervlakken waar effectief planken eind augustus/begin september in aantal uitkomen zonder dat ze hergebruikt hoeven te worden.


In wat ik heb beschreven, denk ik dat ik het belang heb onderstreept van het hebben van "planten" (of het nu gaat om EV's, groenten, onkruid), om nitraten op te vangen en vast te houden, om het bodemleven te voeden, te beschermen tegen afbraak, te verbeteren via de wortelstelsel...

Dus de groenten spelen perfect de rol van EV!!! Ik kan je garanderen dat onder mijn prei de grond erg "verzwaard" is (zolang je er een beetje vogelmuur of andere bodembedekker tussen laat, want het loof van de prei is wat licht als "bescherming")... Jij eet wat je nodig hebt en de rest zal een EV zijn geweest...

En ik denk dat een aantal groenten perfect zijn om de rol van EV te spelen!!! Winter radijs. Selderij takken. Boerenkool, enz.

Naar jouw lijsten!

Ik herinner me dat we onszelf moeten bevrijden van de "classificaties" die de mens graag doet. Elke plant is een chlorofyl autotroof en dus een potentiële "EV"! Waaronder onze groenten!!!
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 304-gasten