Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Boris70
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 134
Inschrijving: 13/12/20, 19:03
Plaats: Vogezen saônoises - 380m
x 22

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Boris70 » 21/10/21, 15:32

Grijze_muis.jpg
Souris_grise.jpg (47.44 KiB) 1830 keer bekeken


Einde van de idylle met de grijze muis in mijn kas! Het samenwonen ging tot nu toe goed maar met de komst van de herfst begon het mijn wintermoestuin te verwoesten: rijen erwten, sla, peterselie,... het viel niet mee om het met een mepper te vangen. En zelfs de dag dat ik haar kreeg, had ze het stuk appel dat als aas werd gebruikt volledig opgegeten voordat ze in de val terechtkwam.

Vorig jaar hadden een paar woelmuizen zich uitgenodigd in de kas, maar ze vertrokken toen ik in november de bevroren tomatenstengels sneed. Ze aten de appelkernen die ik aan de oppervlakte had gelaten en vielen geen groenten aan.

In beide gevallen werden deze knaagdieren aangetrokken door het composteren aan de oppervlakte... dus ik ga het buiten doen.
0 x
Herladen op heilige plaatsen http://www.lokahita.fr
Avatar de l'utilisateur
Yool
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 225
Inschrijving: 16/08/19, 10:23
Plaats: Pas De Calais
x 44

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Yool » 21/10/21, 17:19

Adrien (ex-nico239) schreef:Welnu, het zaadje begint goed te ontkiemen...

Na een eerste succesvolle ervaring met het verlaten van grondloze grond ten gunste van levende grond, zetten telers van kastomaten het experiment voort met een nieuwe kas van 3 ha.

Hoop dat het duurt



Geweldig wat vdtp kan doen. Het begin van een grote verandering?
1 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Doris » 21/10/21, 18:37

Boris70 schrijft:
In beide gevallen werden deze knaagdieren aangetrokken door het composteren aan de oppervlakte... dus ik ga het buiten doen.

Ik weet niet of het een groot verschil gaat maken? Heb je ooit een aanval van buitenaf gehad? Ik, die tot nu toe geen kas had, heb bezoek gehad en ik denk dat het vee werd aangetrokken door de oppervlaktecompostering.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Boris70
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 134
Inschrijving: 13/12/20, 19:03
Plaats: Vogezen saônoises - 380m
x 22

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Boris70 » 21/10/21, 19:31

Doris schreef:
Boris70 schrijft:
In beide gevallen werden deze knaagdieren aangetrokken door het composteren aan de oppervlakte... dus ik ga het buiten doen.

Ik weet niet of het een groot verschil gaat maken? Heb je ooit een aanval van buitenaf gehad? Ik, die tot nu toe geen kas had, heb bezoek gehad en ik denk dat het vee werd aangetrokken door de oppervlaktecompostering.


Momenteel staat mijn wintermoestuin vooral in kassen. Buiten heb ik niet veel dit jaar. Ik zal het de komende tijd zien maar buiten zijn ook alle roofdieren: katten, wezels, buizerds, uilen.
0 x
Herladen op heilige plaatsen http://www.lokahita.fr
Avatar de l'utilisateur
Miao's
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 35
Inschrijving: 13/10/20, 19:02
x 11

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Miao's » 23/10/21, 12:59

Ik heb nooit de waanzin gehad om te doen alsof ik het fruit opraapt dat in mijn tuin op de grond is gevallen. Of het nu gaat om appels, peren, bramen, bosbessen, frambozen en zoveel andere, wat op de grond valt, blijft daar en verdwijnt uiteindelijk. Veel dieren helpen zichzelf, het is soms spectaculair op de herfstolijfbomen (Elaeagnus paraplu) of duindoorns met passerende trekvogels.

Voor mij maakt overvloed delen met de natuur mogelijk, ik pas "het aandeel van de vogels" toe. Ik wil goumi? Ik plant 5 voet. 2 voor mijn behoeften, 3 voor wie het aangaat en ik verstrooi ze onder een groot aantal andere soorten. Het resultaat is een indrukwekkende diversiteit in wat er in de tuin wemelt met een mooie "plaag/roofdier"-balans in alle maten en vormen. Iedereen heeft zijn deel en ik heb geen "razzia" meer die me met lege takken achterlaten als ik met mijn mandje aankom.

Als het geldig is voor de boomgaard, stel ik me voor dat het geldig is voor de moestuin. Cultiveer overvloed, vooral in diversiteit, en laat de natuur zichzelf in evenwicht brengen. In mijn persoonlijke tests laten de slakken me het zien, maar ik stel me voor dat het beetje bij beetje in evenwicht zal komen, dus val ik als ik erover nadenk, vaak niet genoeg, maar jammer. Wie weet, misschien wordt de vos "limacarian"? : Mrgreen:

Voor de kas is het zo "open deur" dat vaak alleen het dak overblijft. Alle diversiteit van de tuin is daardoor makkelijk uitgenodigd en ik heb maar een paar incidentele bezoekjes die niet heel vervelend zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14915
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4338

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par GuyGadeboisTheBack » 23/10/21, 13:05

0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 23/10/21, 22:46

Mios schreef:... Iedereen heeft zijn deel en ik heb geen "razzia" meer die me met lege takken achterlaten als ik met mijn mand aankom.
...


Ik, aan sommige fruitbomen, kan mijn deel niet vinden: de vlierbes wordt sneller gepikt dan de bessen rijpen, twee jaar lang kan ik mijn likeur die ik 3 of 4 jaar geleden heb gemaakt niet opnieuw maken... Alles gaat eerder...

Met de kersen lukt het me om een ​​deel te hebben, maar het duurt niet lang of ik kom van de ladder...

Momenteel zijn het de vijgen die daar passeren; Ik zie de takken bewegen...

De vogels zijn veilig voor mijn katten. Niets stoort hen!

Op de grond gaat het prima. Knaagdieren worden bestreden. Behalve ondergronds - daar slaag ik erin te beheersen met een val en genoeg "plant-martelaren"...

EN ik realiseer me dat ik het geluk heb dat ik over het algemeen heel erg laat ben... Mijn broeikas heeft een deur op scharnieren, om hem in de zomer te verwijderen. Voor 3 of 4 jaar wil ik een drempel leggen om koude tocht te beperken... Voor 3 of 4 jaar is het not done. Als gevolg hiervan passeert mijn kat en hij houdt van droog en warm jagen!!! Soms, als het mooi weer is, doet hij zijn dutje in het hooi. En hou een oogje in het zeil. Eindelijk, met groenten!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Miao's
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 35
Inschrijving: 13/10/20, 19:02
x 11

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Miao's » 25/10/21, 20:14

Duizend excuses, de "ta" moet gesprongen zijn.


Ik heb een beetje hetzelfde voor de vertragingen. Een hoogteligging (vrij relatief) die in het voorjaar voor een koelere omgeving zorgt en de knopvorming vertraagt, waardoor het vaak mogelijk is om niet voor de laatste nachtvorst wakker te worden.

Voor vijgen, vallen vogels ze aan?

Vlierbes, het is vaak genoeg om er meerdere te laten groeien. Hij komt vrij gemakkelijk vast te zitten in snelgroeiende heggen en knipt probleemloos terug als hij te groot wordt. Mijn tuin heeft er een dozijn van links naar rechts, allemaal spontaan. Ik bestelde wat 'Haidegg 17' om toe te voegen aan de wilden. Blijkbaar een cultivar die mooie grote trossen produceert. Ik heb nog nooit met likeuren te maken gehad, maar gelei is een traditie geworden voor mijn dochters.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 25/10/21, 22:54

Ja... Vijgen - daar lukt het me om mijn deel te hebben.

Vlierbessen zijn overal. wilden. Ik, het is een gekochte cultivar - ik weet niet welke. Nauw verwant aan wilden. De vogels zitten er heel fel op... Ik heb bijna geen kans, behalve om erin te slapen - maar het is een heel kwetsbaar hout; moeilijk voor te stellen om daar een hut te bouwen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Doris » 26/10/21, 12:29

Did67 schreef:
Doris schreef: : Mrgreen: het grote mysterie van de moestuin voor mij: 2021, opeenvolgende hittegolven tot oktober, spontane opkomst van veldsla vanaf begin augustus, al mijn zaaipogingen zijn mislukt. 2022, kooltijd in de Landes, behalve in augustus, mijn veldslazaailingen zijn allemaal succesvol, maar geen spontane opkomst, maar geen hint van één.


Heeft u de variëteit "Contrariété" ??? (humor) [Of, meer expliciet: "ellefaitchiercelle-là"]


Naam van de variëteit: "jeemmerdetout au bout". Na het zaaien van veldsla omdat geen spontane opkomst, heb ik sinds een week overal veldsla opspringen.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 201-gasten