Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Doris » 08/10/21, 09:54

Ik ben momenteel mijn PP-video's een beetje aan het inhalen, en ik kom terug op de bloemkool. De lentemijn deed niets, zoals je in de video laat zien, het is de enige kool die niet werkte. Ik denk dat het komt door een probleem van te lage temperaturen tijdens de plantage, en dan een gebrek aan water door een boorprobleem. Maar als ik het goed heb begrepen, zou het dan mogelijk zijn om er nu thuis in mijn klimaat te zaaien? Mijn bodem blijft tot het einde van het jaar nog ruim boven de 15°, of zelfs meer, ik heb een puinhoop van organische stof om de nitrificatiemachine te onderhouden en water geven is geen probleem meer. In dit geval, als ik erin slaag om de bloeiwijze van deze kool te vormen vóór een mogelijke winter, zullen de bloemkolen dan bevriezen op de grootte die vóór de kou werd verkregen, of hervatten ze de groei in het voorjaar? Bovendien, als de voorbereiding voor de bloei eenmaal is begonnen en overeenkomt met de biologische klok van de plant, zou ik me geen andere zorgen moeten maken dan hem te beschermen tegen de elementen?
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13712
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par izentrop » 08/10/21, 14:18

Did67 schreef:Ik weet niet welke de meeste energie verbruikt: sterilisatie (door hitte) of bevriezing ??? Je kunt natuurlijk steriliseren met hout, maar niet invriezen!
U heeft mogelijk 1.5 tot 4 kWh nodig om te steriliseren in de snelkookpan, dat is ongeveer 1 of 2 dagen in de vriezer.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Julienmos » 08/10/21, 14:58

nog een beetje vroeg om de knoflook te planten (ik heb liever begin november) maar ik stel nog steeds de vraag:

is het beter om de punt boven het maaiveld uit te laten steken, of anders, zoals ik heb gezien, de bulbil volledig in te graven?

een ander ding, de teentjes van de periferie zijn groter, plant je alleen die of ook die van het midden van de pod?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 08/10/21, 17:47

Voor de winter zak ik een beetje weg ... In het voorjaar steken de droge bladeren aan de bovenkant van de bulbillen vaak een beetje uit. Ik weet niet of het rationeel is!

[Maar ik heb je ergens verteld - in een video? - dat de bulbills die rondslingeren, opgegraven zijn, het zijn de anecische wormen die niets zien, denken dat het hooi is en ze naar hun hol trekken - en daar aangekomen, beseffen ze dat het niet past; op dezelfde manier kun je soorten "mikado" van strohalmen of grove hooistengels waarnemen: dit zijn de strengen die de anecici niet in hun galerij passen; als je de mikado voorzichtig verwijdert, vind je net onder een galerijgat; dat zou voldoende reden zijn om ze een beetje te begraven; hoe dan ook, ze hebben de reserve om 10 of 20 cm te "boren"!]

Persoonlijk zet ik alles. Maar de "rikiki's" van het centrum geven kleine hoofden (het is beter dan niets als we de plaats hebben) en ik heb de indruk (om te verifiëren) dat de peulen soms niet zijn verdeeld (zoals uien).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Doris » 08/10/21, 17:54

Julienmos schreef:nog een beetje vroeg om de knoflook te planten (ik heb liever begin november) maar ik stel nog steeds de vraag:

is het beter om de punt boven het maaiveld uit te laten steken, of anders, zoals ik heb gezien, de bulbil volledig in te graven?

een ander ding, de teentjes van de periferie zijn groter, plant je alleen die of ook die van het midden van de pod?

Ik laat de punt niet uitsteken, alles is begraven in de laag organische stof. De kleine kruidnagels in het midden geven kleine koppen, of heel vaak niet eens een kop, maar een enkele grote bubbler. Maar ik plant ze toch, en ik gebruik ze als winglet of als verse knoflook. Als de vegetatie verwelkt, kan ik hem vaak niet meer vinden en vergeet ik hem op te rapen, waarna hij in de herfst weer aangroeit.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
pi-r
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 150
Inschrijving: 28/11/20, 13:00
Plaats: "cassoulet" Occitanie
x 31

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par pi-r » 09/10/21, 11:27

hetzelfde type observatie als Doris en Didier. Ik voeg 2 kleine tests toe die niets wetenschappelijks hebben ...
1- ui bulbillen min of meer rottend in de zak. Ik plantte degenen die meer dan "slechte looks" tot tranen hadden: een gat in de kuil in de mulch tussen twee artisjokken en paprika's .... nou het groeide, we eten ze in de vorm van lente-uitjes
2- Ik heb in de zomer knoflookteentjes in alle soorten en maten geplant (niet behandeld) omdat we geen knoflook meer hadden ... daar te hard! een paar weken geen uitje en ineens moet alles groeien .... zoals wat Didier zegt dat de natuur alleen maar vraagt ​​om te groeien ... en zich voort te planten!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 09/10/21, 11:39

Ik wil van deze gelegenheid gebruik maken om erop te wijzen dat er vanmorgen een kleine sequentie heeft plaatsgevonden op de Potager du Paresseux, op Télématin.

De herhaling staat online op FranceTV.

Het is precies aan het einde, net voor de laatste reeks.

[Het is altijd frustrerend, dit soort oefeningen. We hebben tientallen sequenties geschoten gedurende 3 uur. Sommigen herhaalden meerdere keren ... Maar ik vind dat de synthese niet slecht is. De regisseur onthield zich van "me te laten zeggen" wat hij wilde horen, maar probeerde te synthetiseren wat ik zei en samen te voegen ...]
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 09/10/21, 11:42

pi-r schrijft:
Ik plantte degenen die meer hadden dan "slechte looks" hard ...

... hier te hard!



Concluderen !!!

[Wat heeft het voor zin om jezelf te vermoeien "grondig voorbereiden" ..., zorgvuldig doen ...., vooral niet vergeten te ... ??? Omgaan met angsten: "wat moet ik doen om het te laten werken?" Resultaat, met zo'n grondigheid: het mislukt vaak!]
1 x
Avatar de l'utilisateur
Boris70
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 134
Inschrijving: 13/12/20, 19:03
Plaats: Vogezen saônoises - 380m
x 22

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Boris70 » 09/10/21, 17:54

Tithonia diversifolia: een interessante plant om biomassa te produceren, een haag, een insecticide, sierplant, ...

tithonia.jpg
tithonia.jpg (81.38 KiB) 1061 keer bekeken

Tithonia-massief in Thailand

Ik ontdekte deze plant op een oude vuilstortplaats waar hij was gevestigd. Bij ons zou hij eenjarig moeten zijn (hij komt uit Mexico), maar gezien de grootte van het massief en zijn groeikracht (2-3 m hoog) vraag ik me af of hij zich niet heeft aangepast. Het is tevreden met slechte grond. Deze is door machines ingepakt en daar stagneert het water vaak. Het is ook bekend dat de plant goed bestand is tegen droogte. Alle kwaliteiten van een invasieve!

Informatie afkomstig:
https://lavierebelle.org/tithonia-diversifolia-89
0 x
Herladen op heilige plaatsen http://www.lokahita.fr
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 09/10/21, 18:03

Boris70 schrijft:Tithonia diversifolia: een interessante plant om biomassa te produceren, een haag, een insecticide, sierplant, ...

tithonia.jpg
Tithonia-massief in Thailand

Ik ontdekte deze plant op een oude vuilstortplaats waar hij was gevestigd. Bij ons zou hij eenjarig moeten zijn (hij komt uit Mexico), maar gezien de grootte van het massief en zijn groeikracht (2-3 m hoog) vraag ik me af of hij zich niet heeft aangepast. Het is tevreden met slechte grond. Deze is door machines ingepakt en daar stagneert het water vaak. Het is ook bekend dat de plant goed bestand is tegen droogte. Alle kwaliteiten van een invasieve!

Informatie afkomstig:
https://lavierebelle.org/tithonia-diversifolia-89


Altijd interessant om te weten.
Jammer dat het een beetje te veel lijkt op aardpeertjes die het hier goed doen... maar ik ga toch eens nader kijken

Ik kon er nog niet achter komen wat dit spul, dat een fantastische herfstkorf is, is, iedereen die het heeft kan me de naam niet geven
Het doet je denken aan "elke" aster

Ik heb de plantnet-app niet meer (onthoud waarom)
Dus als iemand het herkent, graag

20210930_123957.jpg
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 315-gasten