Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 05/10/21, 17:28

Did67 schreef:Ik vind het leuk als "tuinders" zich bezighouden met koken:

a) is dat ze iets te koken hebben

b) en de geest vrij genoeg om zich te concentreren op het essentiële - het einde (dat is niet "hoe kom ik aan squash?", maar "hoe kan ik mezelf beter met squash voeden?")


Ach, ik dwaal er vaak over af: de tuinman beoordeelt zichzelf op het bord
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par phil53 » 05/10/21, 17:30

Mijn eerste jaar van inblikken door sterilisatie op zonne-energie, gemengde resultaten. Het moet gezegd dat de zon dit jaar in de regio er niet vaak was toen ik beschikbaar was.
Het kost niets aan energie maar je moet geduld hebben, gemotiveerd zijn.
Ik had een paar missers vanwege mijn gebrek aan ervaring en waarschijnlijk ook defecte zegels (herstel van potten)
Mijn sterilisator
IMG20210423153318.jpg

Een pot pruimen

De grootste moeilijkheid is om het lang genoeg te verwarmen zonder de inhoud te verbranden.
toebehoren
IMG20210701164234.jpg
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 05/10/21, 17:41

Wil in een ander gebied een artikel van de dag over aren lezen in de velden.
In de Vaucluse deden we het elk jaar met een squashveld voor het huis.
Maar er waren nog 3 keer over om op te rapen tussen de half rotte pompoen (maar een pompoen half, of zelfs 3/4, rot is nog steeds enorm) of degene die gezelschap in de velden was uitgegleden en soms zelfs de rijbaan had aangetast of op de bodem van de sloot en waar de boer niets om gaf

https://www.francesoir.fr/societe-envir ... les-regles
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 05/10/21, 17:48

Het was een recht dat vroeger op grote schaal werd toegepast.

Vandaag, zelfs als de wet aan uw kant staat (onder de beschreven voorwaarden), zijn de relaties tussen plattelandsmensen en stadsmensen, tussen boeren en ecologen, tussen "arbeiders" en "rukkers" in onze samenleving zo verslechterd dat het de moeite waard is wees voorzichtig. Als we een schot namen, zijn we misschien aan onze rechterkant, we zijn een beetje links (als we niet stijf zijn!)...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 05/10/21, 17:50

phil53 schreef:De grootste moeilijkheid is om het lang genoeg te verwarmen zonder de inhoud te verbranden.


En de langzame stijging van de temperatuur zal betekenen dat de verwarmingstijd lang zal zijn, wat ten koste gaat van vitamines, enz... Voedsel wordt beter bewaard in "flash-pasteurisatie" -type processen (die ze echter degraderen - vergelijk rauwe melk en UT).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Julienmos » 05/10/21, 18:50

om terug te komen op de pompoenen, ik heb er net een ingevroren (een beetje te vroeg geoogst omdat ze werd aangevallen door een knaagdier).
Dit jaar zijn ze al heel erg groot, maar ik was ook verrast door de dikte van het vruchtvlees! Ik had zelfs moeite om in stukjes te snijden... en dit vruchtvlees leek nogal "droog", misschien was de vrucht gewoon nog niet rijp genoeg, hoewel hij al lang een mooie oranje kleur had.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13699
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par izentrop » 05/10/21, 19:04

phil53 schreef:Een pot pruimen
De grootste moeilijkheid is om het lang genoeg te verwarmen zonder de inhoud te verbranden.
Dit is wat de minste tijd kost om te steriliseren. Met een beetje citroen om aan te zuren had ik het in de snelkookpan gemaakt, paar minuten sissen alleen moet je de kooktijd door 3 delen. Een pot was pas 3 jaar later probleemloos geopend.
Zie de tabel aan het einde van de pagina https://www.supertoinette.com/fiche-cui ... ation.html

We aten gisteren een pompoenpuree, de voeten waren volgroeid, volledig vervaagd. Heel oranje vruchtvlees, hummm!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 06/10/21, 16:19

Ondervragen

De rupsen van de pieride vallen een paar van mijn grote spruitjes aan (gelukkig omdat de kleintjes in 2x2 er niets meer van over zijn als ze beginnen)

Ik heb er nogal wat gedecimeerd.
En toen ik over de spruitjes las, zag ik dat ze een beetje opgepoetst moesten worden om de jukbeenderen een boost te geven...
Uh, dat wil zeggen precies het werk dat de rupsen doen.
Om nog maar te zwijgen van de weinige die ik zal moeten vullen om enkele kisten te sluiten die ook culturen bevatten die kwetsbaar zijn voor vorst (eerste vorst waar we deze nacht op kunnen wachten, geregistreerd sinds we hier zijn)

Zit er een vooroordeel in mijn redenering?
Zou het een goed idee zijn om de rupsen het snoeiwerk te laten doen, die alleen de bladeren aantasten en niet de jukbeenderen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 06/10/21, 18:09

Behalve de beperking van uw kofferbak, toppen we geen spruitjes. Uiteindelijk worden de bladeren van onderaf verwijderd. Bovendien worden de knoppen bij het vormen geel: overdracht van biomassa naar de knop.

Van mijn kant, trouw aan mijn logica om mezelf in de schoenen van een plant te plaatsen en dienovereenkomstig te werken met fotosynthese, verwijder ik ze pas als ze geel zijn geworden!

Aan de andere kant, zodra ik tijd heb, dit jaar, zal ik ze inzetten. Elk jaar legt de wind ze voor mij neer. Nou, de molratten helpen! Daar heb ik meer dan 1 m hoog...

Heb je iets buiten??? Omdat het extreem goed bestand is tegen kou!

[Thuis ook noteren: sperziebonen in productie op deze datum!!!]

Ik had een paar rupsen! Uit zichzelf verdwenen! September (heet, droog - thuis) was gunstig voor hen. Te laat!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 06/10/21, 18:50

Did67 schreef:Behalve de beperking van uw kofferbak, toppen we geen spruitjes. Uiteindelijk worden de bladeren van onderaf verwijderd. Bovendien worden de knoppen bij het vormen geel: overdracht van biomassa naar de knop.

Van mijn kant, trouw aan mijn logica om mezelf in de schoenen van een plant te plaatsen en dienovereenkomstig te werken met fotosynthese, verwijder ik ze pas als ze geel zijn geworden!

Aan de andere kant, zodra ik tijd heb, dit jaar, zal ik ze inzetten. Elk jaar legt de wind ze voor mij neer. Nou, de molratten helpen! Daar heb ik meer dan 1 m hoog...

Heb je iets buiten??? Omdat het extreem goed bestand is tegen kou!

[Thuis ook noteren: sperziebonen in productie op deze datum!!!]

Ik had een paar rupsen! Uit zichzelf verdwenen! September (heet, droog - thuis) was gunstig voor hen. Te laat!



Goed ok dus als ik rupsen vind gaan we verder op het initiële momentum

Momenteel heb ik er een paar in verschillende kisten en ze steken er gelukkig uit.

In de ene daarentegen ga ik zonder scrupules omdat ik hem moet sluiten.
Op dit moment zijn de koude tests waardeloos omdat het niet koud is geweest (nou ja, minder dan 10 en soms 5 maar geen vorst, de mini is 0.3).... maar NORMAAL zou hij moeten starten

Trouwens, over de bonen op 0.3 zijn ze niet dood en na een paar mildere dagen en een zware regenbui kwam er weer een ronde, er zijn er nog wat en ook bloemen, maar omdat ze onmogelijk te beschermen zijn, is het bij de gratie van god.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 409-gasten