Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: ith




par Doris » 09/04/21, 19:41

sicetaitsimple schreef:
Doris schreef:
Wat aansluit bij mijn favoriete tirade: ‘als het simpel was, zou het bekend zijn!.


Oh nee, daar rust auteursrecht op! : Lol:


Oeps, ik geef het toe, oké, wil je mij het briefje sturen? : Wink:
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 09/04/21, 19:42

Inderdaad. Zeer belangrijke precisie.

Maar het "absorbeert ook beter": donkerder en betere uitstroming (de warmte die op het oppervlak wordt opgevangen, gaat sneller de grond in, het oppervlak warmt minder op omdat de warmte de grond "binnendringt", de "opbrengst" van de opvang neemt toe ..).

Maar eerst moet het natuurlijk opwarmen!
0 x
Oom Buzz
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 102
Inschrijving: 30/10/19, 20:06
x 24

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Oom Buzz » 09/04/21, 19:43

Julienmos schreef:het lijkt mij dat de diepe lagen van de bodem altijd een bepaalde temperatuur hebben, en daarom, ongeacht de dosis zonlicht die de bodem overdag ontvangt, de bodem 's nachts altijd nog steeds calorieën vrijgeeft...? zelfs als hoog gras, dikke mulch of bevroren grond op het oppervlak deze straling vertragen.


Als de diepe grond op ongeveer dezelfde temperatuur blijft, komt dat doordat deze geïsoleerd is door de grond erboven, deze geeft dus heel weinig calorieën af, blijft dus op dezelfde temperatuur, maar daardoor komt deze Calorievoorraad de ondergrond niet ten goede lucht, zelfs op kale grond. Op dezelfde manier profiteert het overdag heel weinig van de zon, de temperatuur is net als in een grot de gemiddelde temperatuur van het jaar, de variaties zijn zo langzaam en gelijkmatig dat ze onmerkbaar zijn en de temperatuur wordt gemiddeld tussen de koude en de koude fase. .
Dernière édition par Oom Buzz de 09 / 04 / 21, 19: 51, 2 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: ith




par Did67 » 09/04/21, 19:44

sicetaitsimple schreef:
Doris schreef:
Wat aansluit bij mijn favoriete tirade: ‘als het simpel was, zou het bekend zijn!.


Oh nee, daar rust auteursrecht op! : Lol:


Dus het wordt de facto: “als het simpel was, ben ik het – het is de ander!”
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 09/04/21, 20:16

Oom Buzz schreef:
Julienmos schreef:het lijkt mij dat de diepe lagen van de bodem altijd een bepaalde temperatuur hebben, en daarom, ongeacht de dosis zonlicht die de bodem overdag ontvangt, de bodem 's nachts altijd nog steeds calorieën vrijgeeft...? zelfs als hoog gras, dikke mulch of bevroren grond op het oppervlak deze straling vertragen.


Als de diepe grond op ongeveer dezelfde temperatuur blijft, komt dat doordat deze geïsoleerd is door de grond erboven, deze geeft dus heel weinig calorieën af, blijft dus op dezelfde temperatuur, maar daardoor komt deze Calorievoorraad de ondergrond niet ten goede lucht, zelfs op kale grond. Op dezelfde manier profiteert het overdag heel weinig van de zon, de temperatuur is net als in een grot de gemiddelde temperatuur van het jaar, de variaties zijn zo langzaam en gelijkmatig dat ze onmerkbaar zijn en de temperatuur wordt gemiddeld tussen de koude en de koude fase. .

dit is het principe van de Canadese bron: we begraven pijpen om te verwarmen of te koelen, door een simpele luchtstroom in deze pijpen, of het principe van hydraulische geothermische energie als we een tafel niet ver weg hebben, het water dat uit een put komt de bron ligt altijd rond de 10°C, ongeacht het seizoen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: ith




par Moindreffor » 09/04/21, 20:22

Did67 schreef:
sicetaitsimple schreef:
Doris schreef:
Wat aansluit bij mijn favoriete tirade: ‘als het simpel was, zou het bekend zijn!.


Oh nee, daar rust auteursrecht op! : Lol:


Dus het wordt de facto: “als het simpel was, ben ik het – het is de ander!”

en als Christophe zijn korreltje zout, eh liever ei, erin doet, wordt het "het was simpel, maar je moest er gewoon over nadenken"
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: ith




par sicetaitsimple » 09/04/21, 20:36

Doris schreef:
sicetaitsimple schreef:
Doris schreef:
Wat aansluit bij mijn favoriete tirade: ‘als het simpel was, zou het bekend zijn!.


Oh nee, daar rust auteursrecht op! : Lol:


Oeps, ik geef het toe, oké, wil je mij het briefje sturen? : Wink:


Nee, het is gratis : Lol: Vergeet niet mij te quoten! : Lol:
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 10/04/21, 13:03

Ik heb je video over het verplanten van salades bekeken, twee kleine opmerkingen

1) U zegt dat u de potgrond niet te veel moet verdichten, terwijl u voorstander bent van zaaien in samengedrukte turf. Is er dan een belangrijk verschil tussen zaaien en verplanten? vooral omdat je achteraf zegt goed te beperken, wat voor mij neerkomt op goed rond de wortel pakken

2) je hebt het over bodems verrijkt met kunstmest, je had de opmerking kunnen maken om altijd voorzichtig te zijn met het transplanteren van een plant uit een emmer in grond die vruchtbaarder is dan de emmer, je hebt er hier al over gesproken lijkt mij, en daarom pas op dat u de planten in potten niet te veel stimuleert, met het risico dat er een ontwikkelingsonderbreking ontstaat op het moment van verplanten

3) Bent u, wetende dat u terughoudend bent tegenover veroordelingen, van plan een vergelijkende test uit te voeren tussen de professionele potgrond die u gebruikt en de "zelfgemaakte" potgrond waarvan u de samenstelling geeft, de boerderij Cagnolle heeft dit soort vergelijkingen gemaakt, en in mijn geheugen maar ik zou de video opnieuw moeten bekijken, het gebruik van professionele grond, vergeleken met hun persoonlijke grond, was vooral een besparing in voorbereidingstijd, kostbare tijd voor de professionals, wat bij PP minder het geval is

Ik heb spontane scheuten eikenbladeren in een emmer getransplanteerd, in hetzelfde stadium als jij, dus ik wilde wachten, maar uiteindelijk "kopieerde ik : Mrgreen: gewoon omdat het spontaan stijgt, het stijgt waar het wil en als het midden tussen de erwten zit, nou, soms moet je bewegen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 10/04/21, 14:57

Ontvang de volledige update over het zaaien van tomaten in kokers dit najaar en volgend najaar.

Sinds half februari zijn de eerste plantjes de volle grond in gegaan: met een verlies van slechts 2 planten.

Het verplanten ging in maart langzaam door totdat er ongeveer 25 planten in de stammen zaten, tot deze episode in de nacht van 8 april, toen de temperatuur terugviel naar -13°C, maar uiteindelijk zonder enige schade.


0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 10/04/21, 16:52

Moindreffor schreef:Ik heb je video over het verplanten van salades bekeken, twee kleine opmerkingen

1) U zegt dat u de potgrond niet te veel moet verdichten, terwijl u voorstander bent van zaaien in samengedrukte turf. Is er dan een belangrijk verschil tussen zaaien en verplanten? vooral omdat je achteraf zegt goed te beperken, wat voor mij neerkomt op goed rond de wortel pakken



Oeps, ik moet nog eens kijken. Is er sprake van een verspreking in de lucht?

Ik pak matig in bij het vullen van de borden of emmers. Maar wat dan essentieel is, is een goede hechting tussen de aarde en de wortels. Dus zodra de wortels in het "gat" zitten, heb ik ze goed "gebonden". Dus ja, ik pak het goed rond de zaailing. Soms voeg ik nog steeds twee kleine duwtjes toe aan elke kant...

Het enige verschil tussen zaaien OP een samengeperste kluit (je zaait er niet in!) en verplanten is voor mij dat in het laatste geval; je moet nog steeds een gat maken om de wortels in te steken voordat je het markeert...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 331-gasten