Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Doris » 07/03/21, 07:43

Julienmos schreef:Ik vraag me af of het niet komt doordat ik mijn mengsel relatief vroeg (eind augustus) heb gezaaid en dat het dus al in de herfst de tijd heeft gehad om goed te groeien...

Dat is het zeker: bij mij thuis wordt een deel van de zaden die door kippen en eenden worden verspild elk jaar groenbemester, alles wat aan het einde van de zomer zo groeide, wordt vernietigd, wat triviaal was vóór de vorst, het gaat goed.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
pi-r
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 150
Inschrijving: 28/11/20, 13:00
Plaats: "cassoulet" Occitanie
x 31

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par pi-r » 07/03/21, 15:28

Did67 schreef:De optie om slechte materialen te gebruiken en hun voornaamste fout te corrigeren staat expliciet in mijn tweede boek...

het lezen hiervan moedigde mij aan om in de richting te gaan...waar ik al heen wilde!
Did67 schreef:Het is leuk om iemand te vinden die PDIN/PDIE en UF spreekt... Toen ik mijn eerste boek schreef, was het lastig om het verband te leggen tussen de inhoud als voer (dus PDIN/PDIE en UF), gemakkelijk te vinden voor hooi, en N - P - K inhoud (bijna onmogelijk te vinden!)... Nou, ik heb het gevonden (maar heel weinig gegevens; ik vind het leuk om monsters te hebben). Maar ik moest eenheden, brutomassa, droge massa, inhoud van het ruwe product, enz. omrekenen.

dankzij jou !
Did67 schreef:Ik ben een beetje in de war over andere "verplichtingen"... Om nog maar te zwijgen over andere "projecten" die verband houden met PP! Neem contact met mij op. Ik zal kijken en je een mening geven... Maar de weg is goed!

maak je geen zorgen, mijn doel was om te bevestigen dat ik niet afdwaal in een beledigende interpretatie van mijn intuïtie... bovendien weet ik uit ervaring dat als het gaat om het voeren van herkauwers, we de zaken ook in perspectief moeten plaatsen. tabellen, analyses, enz. zijn er om licht te werpen op de praktijk en om mislukkingen/successen te begrijpen; geef grenzen waarbuiten het nutteloos, gevaarlijk of ‘economisch’ schadelijk is om te gaan.
Naar mijn mening moeten we bescheiden blijven en ons niet te veel concentreren op de cijfers "na de komma" bij het voederen van herkauwers, zolang ze maar consistente fokpraktijken volgen. voor mij is de bodem een ​​“superkrachtige en complexe herkauwer”

nou, dat is nog niet alles, maar... ik heb een 2H21-video "on the fires"!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 07/03/21, 17:30

Julienmos schreef:welkom
klein vraagje over mijn groenbemesters van afgelopen winter:

Ik had twee percelen met een mengsel van rogge en wikke.

Ik begreep dat rogge goed bestand was tegen de kou en pas echt begon te groeien in de late winter en de lente.

Maar thuis, verrassing, verpestte de wintervorst alles! geen spoor van levende wikke of rogge.

Ik vraag me af of het niet komt doordat ik mijn mengsel relatief vroeg (eind augustus) heb gezaaid en dat het dus al in de herfst de tijd heeft gehad om goed te groeien...


Het is zeer goed resistent, in het JUISTE STADIUM!

Het is contra-intuïtief, maar een kleine zaailing is veel resistenter dan een volwassen plant. Boeren zaaien eind oktober/begin november wintergranen precies zodat ze in het juiste stadium zijn.

Zie: https://lozere.chambre-agriculture.fr/f ... _froid.pdf
1 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Julienmos » 07/03/21, 19:54

Did67 schreef:
Julienmos schreef:

Het is zeer goed resistent, in het JUISTE STADIUM!

Het is contra-intuïtief, maar een kleine zaailing is veel resistenter dan een volwassen plant. Boeren zaaien eind oktober/begin november wintergranen precies zodat ze in het juiste stadium zijn.

Zie: https://lozere.chambre-agriculture.fr/f ... _froid.pdf


ja, ik zei tegen mezelf dat dat zeker de oorzaak was, want dat heb je ons vaak uitgelegd.
Ik had even gedacht dat het een kwestie van variatie (van rogge) zou kunnen zijn, ik weet niet of er min of meer bestand zijn tegen de kou...
0 x
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par VetusLignum » 07/03/21, 21:14

VetusLignum schreef:
Did67 schreef:De kans dat u de Euromillions jackpot wint is laag... Dat betekent niet dat dit nooit gebeurt.

Als je zeker wilt winnen, zul je miljarden en miljarden keren moeten spelen.

Of toevallig de goede spelen...

Dus als je door mutatie een variëteit wilt creëren, kun je je leven en dat van je kinderen daar doorbrengen. Of je kunt het geluk hebben dat je het tegenkomt, alsof we een grote prijs winnen.

Om nog maar te zwijgen van het feit dat een mutatie lang niet altijd positief is; ze is over het algemeen ‘dom’. Veel zeldzame ziekten (of niet), zijn het resultaat van een mutatie - het gen voor ik weet niet welk enzym is beschadigd en je hebt coeliakie (echte intolerantie voor gluten)...

Onder deze "alles" zit zeer zelden iets briljants of interessants... Zeer zelden betekent niet nooit.

En een interessant geval waarover een oplettende tuinman struikelt (tussen de miljoenen tuiniers, fokkers, enz.) toont op geen enkele manier aan dat het niet iets heel zeldzaams is. Er zijn gevallen bekend van mensen die slechts één keer in hun leven de lotto hebben gespeeld (of een lot hebben gekregen) en de jackpot hebben gewonnen! Ze bewijzen niet dat we elke keer winnen – of zelfs dat we gemakkelijk winnen!

Niet elke tuinman, onder de miljoenen, heeft de kans gehad om een ​​nieuwe variëteit te "struikelen"...


Alle onderzoeken naar de genetische diversiteit van knoflook zeggen echter hetzelfde: ze zeggen dat er een zeer grote genetische variabiliteit en een groot aanpassingsvermogen bestaat, en dus een zeer groot aantal variëteiten.
Voorbeeld:

Knoflook heeft een groot diploïde genoom (2n = 2x = 16), met een geschatte haploïde (1C) grootte van 15.9 gigabaseparen (Gbp); dat wil zeggen 32 keer groter dan rijst (Oryza sativa). Knoflook is onvruchtbaar (produceert geen vruchtbare botanische zaden door seksuele voortplanting) en plant zich ongeslachtelijk voort via de kruidnagels, ondanks enige vooruitgang in de afgelopen jaren bij het herstellen van de knoflookvruchtbaarheid (Shemesh-Mayer et al., 2015). Bovendien moeten kruidnagels elk jaar worden vermeerderd, omdat ze niet voor langere tijd kunnen worden bewaard en vervolgens kunnen ontkiemen, zoals bij standaard botanische zaden gebeurt. Een dergelijke eigenaardigheid voegt extra kosten en ongemak toe aan het onderhoud ervan, vooral voor grote kiemplasmacollecties. De bijzondere reproductie van knoflook zou kunnen leiden tot een lage genoomdiversiteit, omdat meiose niet betrokken is bij de klonale reproductie ervan door vegetatieve voortplanting (Kamenetsky et al., 2015). Toch vertoont knoflook een verrassend hoge biodiversiteit, evenals een vermogen tot aanpassing aan de omgeving en een fenotypisch karakter plasticiteit (Volk et al., 2004). Dat alles leidt tot het grote aantal beschikbare knoflookvariëteiten of cultivars (traditioneel geclassificeerd op basis van agromorfologische kenmerken). De reden daarvoor wordt niet volledig begrepen, wat duidt op een complex genoom (Green, 2001), vanwege de extreem grote omvang die veel multicopy-genen en andere duplicaties bevat, waaronder niet-coderende sequenties en tandemherhalingen (Arumuganathan en Earle, 1991; Jones et al. al., 2004; Ovesna et al., 2015), die beter begrepen zouden moeten worden zodra ze gesequenced zijn.
https://www.frontiersin.org/articles/10 ... 00098/full




In onderstaand artikel leggen ze uit hoe ze in 7 jaar tijd een nieuwe knoflookvariëteit hebben gecreëerd. Enkele fragmenten:

Sommige ecotypes van knoflook (Allium sativum L.) zijn in staat om te bloeien en botanische zaden te produceren, niettemin blijft de klonale selectie de meest waardevolle manier om gebruik te maken van de overvloedige genetische diversiteit die deze soort en zijn botanische variëteiten (var. sativum) bezitten. , var. ophioscorodon, var. pekinense). Deze veranderingen en de sterke interactie die dit gewas met de omgeving vertoont, zoals die gerelateerd aan de thermo- en fotoperiode, zorgen ervoor dat de ecotypes, biotypes, variëteiten en cultivars zich wereldwijd vergissen. De klonale selectie kan massaal of individueel zijn. De massaselectie is effectiever vanuit het oogpunt van de hoeveelheid verworven ‘zaad’, maar vertraagd in termen van de beste reacties. De individuele selectie bereikt sneller de voorgestelde doelen, maar het is langzamer om grote hoeveelheden “zaden” te bereiken. In de loop van zes tot zeven jaar kan er een nieuwe knoflookvariëteit worden ontwikkeld, die in vergelijkende tests de lokale controleplanten kan doorstaan. Na formele registratie in een record komt dit nieuwe materiaal in de fase van ‘zaadproductie’.

Het is belangrijk dat de planten van ajo regenereren door de in vitro teelt van tejidos (callos) mostraron marcada variabilidad para características fenotípicas as the height of plant, number of hojas,weight and form of the “dientes” (bulbillos), características morphológicas de las “cabezas” (bulbos), kleuring van de bloesems en aanwezigheid van luchtige bulbillos, waaruit het mogelijk is om niet-verwante somaclonen te selecteren die het mogelijk maken nieuwe cultivars te creëren.

Het bestaan ​​van genetische variatie door het aantal bulbillos wordt bevestigd door de reactie op selectie, waardoor je klonen kunt verkrijgen met zeer verschillende distributies. In tests tussen experimentele klonen van de “Colorado” ajo hebben we een grote variatie in gewicht en een hoge, positieve en significante (P ≤ 0,01) correlatie tussen diameter en gewicht geverifieerd, die schommelde tussen 0,939 en 0,715 (López Frasca et al., 1997)

Het gewicht wordt geanalyseerd aan de hand van de opbrengst van elke familie (diameter, gewicht en PER: specifiek relatief gewicht), en met een selectiedruk van ongeveer 50% wordt het geëlimineerd door alle gezinnen met slecht regelmatig gedrag (Burba, JL, 1997b).
Door dit proces te herhalen, kan het in de loop van zes tot zeven jaar een nieuwe verscheidenheid aan bronnen registreren, die in staat zijn om vergelijkende tests met lokale tests te overtreffen.

Het betekent dat je je moet aanpassen aan het vermogen van organismen om hun gedrag aan te passen aan een nieuwe situatie en dat je hun vermogen om te loggen accepteert (Burba, 1997a).
Bovendien, oorspronkelijk uit zones met ruige gebieden en fotoperioden van het grootste deel van de tijd (bij 40° N), zijn de tropische gebieden verspreid, zonder embargo van de “precio” van deze aanpassing die bewijs levert voor de wijziging van de gevolgen, natuurbehoud Poscosecha en esthetische kwaliteit (groot aantal tanden geassocieerd met vervormingen of een ander aantal tanden geassocieerd met slechte resultaten).
http://docplayer.es/12508892-Plantulas- ... a-gov.html
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 07/03/21, 21:31

VetusLignum schreef:In onderstaand artikel leggen ze uit hoe ze in 7 jaar tijd een nieuwe knoflookvariëteit hebben gecreëerd.

tussen het creëren en herstellen van een nieuwe variant van een ‘natuurlijke’ mutatie ligt een wereld : Mrgreen: , we kunnen mutatie-inductoren gebruiken, dus daar provoceren we, observeren we en sorteren we, daar zit meer kans in, het zou zijn alsof we de ballen van de euro-miljoen verzegelen : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 07/03/21, 21:38

kleine vraag
Didier vertelde ons over de kiemrust van knoflook, oké
We weten dus hoe we moeten vechten tegen het opheffen van de kiemrust, maar moeten we dit niet gebruiken om het opheffen van de kiemrust te programmeren
Laat het me uitleggen: als we eind oktober winterknoflook in de grond gaan plaatsen, zal de kiemrust pas na het planten worden opgeheven als we hem warm hebben gehouden, en daarom zullen we 3-4 of zelfs 5 moeten wachten. weken voordat het opkomt en dan horen we over het risico op rot omdat het op dit moment regent

moeten we deze opheffing van de kiemrust dus niet van tevoren voorbereiden, zodat we, zelfs als we eind september begin oktober nog mooie dagen kunnen hebben, onze knoflook vanaf eind september discontinu een beetje in de koelkast kunnen zetten om de het doorbreken van de kiemrust en daarom eind oktober knoflook planten, die net wacht om tevoorschijn te komen, en daarom zeer snel wortels en bladeren hebben, waardoor het rotten van de kruidnagel zou worden geëlimineerd, aangezien we op dat moment een plant hebben en niet langer een kruidnagel

nog een opmerking mijn gele uien van de zaai van vorig jaar hebben hun kiemrust die begint op te komen de spruiten beginnen uit te komen, aan de andere kant voor de rode uien, die nog later geplant zouden moeten worden, ze hebben al spruiten van 3 of 4 cm, ik zal ze in een emmer doen en weghouden van de vorst, gisteravond nog -4°C, anders zullen ze zeker vernaliseren

nog een vraag waar kan ik de rusttijden vinden?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9836
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par sicetaitsimple » 07/03/21, 21:59

Moindreffor schreef:
nog een opmerking mijn gele uien van de zaai van vorig jaar hebben hun kiemrust die begint op te komen de spruiten beginnen uit te komen, aan de andere kant voor de rode uien, die nog later geplant zouden moeten worden, ze hebben al spruiten van 3 of 4 cm, ik zal ze in een emmer doen en weghouden van de vorst, gisteravond nog -4°C, anders zullen ze zeker vernaliseren


Pijn, je bent zo ingewikkeld!
Je plant in de grond en ziet wat er gebeurt, en het jaar daarop ga je hetzelfde of anders doen, afhankelijk van de resultaten.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 07/03/21, 22:12

sicetaitsimple schreef:
Moindreffor schreef:
nog een opmerking mijn gele uien van de zaai van vorig jaar hebben hun kiemrust die begint op te komen de spruiten beginnen uit te komen, aan de andere kant voor de rode uien, die nog later geplant zouden moeten worden, ze hebben al spruiten van 3 of 4 cm, ik zal ze in een emmer doen en weghouden van de vorst, gisteravond nog -4°C, anders zullen ze zeker vernaliseren


Pijn, je bent zo ingewikkeld!
Je plant in de grond en ziet wat er gebeurt, en het jaar daarop ga je hetzelfde of anders doen, afhankelijk van de resultaten.

Ik weet heel goed dat de rode wijnen zullen uitlopen, ik heb er 2 jaar mee geëxperimenteerd, niet ingewikkeld, gewoon realistisch
2 jaar geleden plantte ik de gele en de rode kleuren tegelijkertijd, heel vroeg een beetje zaaien voor de gele kleuren, veel of zelfs alles voor de rode kleuren, het jaar daarop plantte ik beide tegelijkertijd, maar later geen zaaien voor de gele kleuren , minder voor de rode kleuren, dus dit jaar zijn het eerst de gele en later de rode

als ik de rode nu plant, weet ik zeker dat ze zullen uitzaaien, voor de gele doe ik het in 2 batches, de een binnenkort en de ander iets later en daarnaast zal ik er wat zaaien om dit jaar te oogsten en later voor make-up de plant als dit jaar werkt
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9836
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2673

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par sicetaitsimple » 07/03/21, 22:22

Je doet natuurlijk wat je voelt... Maar ach, het is een beetje zoals aardappelen of knoflook, als je je eigen zaden gebruikt, moet je planten wanneer het begint te ontkiemen (of eerder) en dan wat er ook gebeurt.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 291-gasten