Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 01/12/20, 11:50

De resultaten van de vorst bij -10 (-9.6) op zaterdag 21 november, die deel uitmaakte van een reeks die de dag ervoor begon en doorging tot de 26e: -7.3, -9.6, -8.3, -7.9, -7.4, -8.6, -6.1
Vóór een kleine stilte -4.7, -2.5, -5 en vervolgens opnieuw -7.4 op de 30e

De sterfgevallen zijn verschillend tussen levende en dode aubergines en tomaten op de plant, allemaal aangetast of herplant of stekken, aangetast of intact, en hetzelfde voor zaailingen, afhankelijk van de doos waarin ze waren getransplanteerd.

Voor de voeten (voor sommigen is het hun tweede gel) valt nog te bezien of ze echt dood zijn
Wordt vervolgd

0 x
Avatar de l'utilisateur
cristo33
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 13
Inschrijving: 29/01/19, 14:59
Plaats: Estuarium van de Gironde
x 5

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par cristo33 » 01/12/20, 15:08

[quote="Did67"]Voor degenen die een beetje geïnteresseerd zijn in "kapitalisme in betekenisvolle activiteiten"...
Ik vervuil deze site een beetje, waar velen van jullie langs komen, zodat we niet naïef blijven - maar als er veel discussie was, zal ik voorstellen om nog een rode draad te maken ...

Het verdient inderdaad ontwikkeling. Omdat we 'groen' en kapitalistisch kunnen zijn... En kunnen de echte verdedigers van de natuur en van onze levens- en arbeidsomstandigheden aan de kant van het kapitalisme staan? Dit is al een lancering!
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 01/12/20, 20:50

cristo33 schreef:Het verdient inderdaad ontwikkeling. Omdat we 'groen' en kapitalistisch kunnen zijn... En kunnen de echte verdedigers van de natuur en van onze levens- en arbeidsomstandigheden aan de kant van het kapitalisme staan? Dit is al een lancering!

de fout is om te geloven dat alles binair is, we weten het hier, alles is nooit helemaal wit of helemaal zwart, je vertrekt vanuit een principe van oppositie, de echte verdedigers van de natuur, van onze levensomstandigheden en kunnen zij aan de kant staan ​​van kapitalisme? zodra je je ertegen verzet, vergis je je, zodra je anti voor iets ziet, weet je dat er een verkeerde weg is, want als een systeem perfect zou zijn, zou het zichzelf op natuurlijke wijze opdringen en alle anderen laten verdwijnen, het ergste eerst daarom heeft het geen zin om tegen iets te zijn, omdat dit iets niet langer zou bestaan

Ik heb vorig jaar anti-slug gekocht, de verpakking is nog nieuw, omdat mijn systeem zichzelf in balans heeft gebracht en geen anti-slug meer nodig heeft
Ik heb anti-meeldauw gekocht, ik heb mijn teeltmethode gewijzigd en heb geen anti-meeldauw meer nodig, wederom een ​​ongeopend pakje
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 02/12/20, 01:43

Enkele gedachten of vragen na het bekijken van de laatste video



Groenten kunnen tot op zekere hoogte weerstand bieden...
Ik vraag me af of een groente die bestand is tegen (bijvoorbeeld) -2 dit ook zal kunnen weerstaan plusieurs -2 op een rij?

Ach, harde grond heeft een zwaar leven: herhaal keer op keer dat de planten daar hun leven leiden, net als in zachte grond, want jij zegt dat het erom gaat dat de grond leeft.
En hoe langer het in ieder geval leeft, hoe meer het ingericht wordt zonder dat je er iets aan kunt doen en vooral zonder dat je er iets aan doet.

De fada “trépigne” (historische uitdrukking) waar ik van houd: het gaat praten

We zien wat we graag zien: uitstekend
En om af te sluiten met de harde/zachte grond: wij produceren de omgeving die beter bij ons past dan de gewassen

Zou een afdekking, in deze koude weersomstandigheden en buitenshuis, niet kunnen toestaan ​​dat de bacteriële activiteit aan het oppervlak doorgaat of deze bacteriële activiteit op zijn minst zo dicht mogelijk bij het oppervlak brengt?
En als ik vertrouw op de aardappelen die op de grond maar onder het hooi worden bewaard en die niet bevriezen bij -10... kan het hooi, afgezien van een zeildoek, niet dit zeildoek vormen en de voortzetting van deze oppervlakteactiviteit zelfs bij koude mogelijk maken? weer?

Als we nog steeds vertrouwen op de aardappelen die we dit jaar weer ter plaatse onder het hooi bewaren, zou het dan niet mogelijk zijn (afgezien van roofdieren) om hetzelfde te doen met de rapen?
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Rajqawee » 02/12/20, 09:51

Adrien (ex-nico239) schreef:Enkele gedachten of vragen na het bekijken van de laatste video



Groenten kunnen tot op zekere hoogte weerstand bieden...
Ik vraag me af of een groente die bestand is tegen (bijvoorbeeld) -2 dit ook zal kunnen weerstaan plusieurs -2 op een rij?

Ach, harde grond heeft een zwaar leven: herhaal keer op keer dat de planten daar hun leven leiden, net als in zachte grond, want jij zegt dat het erom gaat dat de grond leeft.
En hoe langer het in ieder geval leeft, hoe meer het ingericht wordt zonder dat je er iets aan kunt doen en vooral zonder dat je er iets aan doet.

De fada “trépigne” (historische uitdrukking) waar ik van houd: het gaat praten

We zien wat we graag zien: uitstekend
En om af te sluiten met de harde/zachte grond: wij produceren de omgeving die beter bij ons past dan de gewassen

Zou een afdekking, in deze koude weersomstandigheden en buitenshuis, niet kunnen toestaan ​​dat de bacteriële activiteit aan het oppervlak doorgaat of deze bacteriële activiteit op zijn minst zo dicht mogelijk bij het oppervlak brengt?
En als ik vertrouw op de aardappelen die op de grond maar onder het hooi worden bewaard en die niet bevriezen bij -10... kan het hooi, afgezien van een zeildoek, niet dit zeildoek vormen en de voortzetting van deze oppervlakteactiviteit zelfs bij koude mogelijk maken? weer?

Als we nog steeds vertrouwen op de aardappelen die we dit jaar weer ter plaatse onder het hooi bewaren, zou het dan niet mogelijk zijn (afgezien van roofdieren) om hetzelfde te doen met de rapen?


Ik kom tussenbeide omdat dit begrippen zijn die ik vaak manipuleer, maar dan bij klimmen/alpinisme :D Het moet een minimum zijn dat kan worden omgezet in de landbouw! We hebben het over oppervlaktevorst en diepvries.
Oppervlaktevorst = alleen de eerste mm is bevroren
Diepe vorst = de vorst is lang en sterk genoeg om de temperatuur gedurende enkele cm (steen!) onder 0 te laten dalen

Als het 's nachts bij -2°C vriest, is er duidelijk sprake van oppervlaktevorst. Vooral omdat biologische activiteit de temperatuur zal reguleren. Ik heb op grote hoogte al gemerkt dat mijn ademhaling in de "open lucht" besloeg, maar dat gebeurde niet meer onder een klein stukje bos. Ik concludeerde dat het in het bos warmer was, ook al was het op dezelfde plek en op dezelfde hoogte.
Ik zou geneigd zijn te zeggen dat als de grond overdag kan opwarmen, de meeste planten zullen overleven, omdat de grond nooit echt onder 0 zal dalen. Aan de andere kant, als de temperatuur overdag niet weer stijgt, zal de grond daar zichzelf bevriest, en plotseling valt het hele regelsysteem plat.
Het zeildoek helpt als er zon is, geheel onafhankelijk van de temperatuur (het voelt strak aan).
Hay voegt een isolatielaag toe, een thermische buffer: het strijkt temperatuurschommelingen glad (in beide richtingen).

Alsjeblieft, enkele gedachten.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 02/12/20, 10:02

1) Ja, herhaalde verkoudheid, zonder problemen - en zelfs als het over dezelfde periode is, verhardt de kou ze: ze concentreren hun sappen. Dus in dezelfde periode neemt de weerstand toe.
Merk echter op dat leeftijd en groei hun weerstand verminderen. Dus een kleine plant die tegenwoordig -7°C heeft doorstaan, zal in februari, wanneer hij gegroeid is, met -5°C worden weggevaagd.
2) Merk op dat het "stampen" in augustus werd gefilmd, ik denk niet dat we er al over hadden gesproken. Het is een "convergentie" van ideeën...
3) We zien wat we graag zien... Of wat we geloven (je bent het vergeten!). En de bedoeling was dat ik een video zou introduceren die ik (destijds) ging maken over de objectivering van processen (met getuigen en "alle dingen gelijk zijn"...). Het zal komen.
4) In ons klimaat passeren we nog steeds de +10°C-grens met enkele cm (waarschijnlijk twee of drie tientallen cm) en kunnen we ervan uitgaan dat de bacteriën zich in de koelkast bevinden... De schimmels zijn resistenter. ...
5) Ja, een dikke laag "bedekking" (dode bladeren, hooi, enz.) zou een flink aantal groenten, rapen, enz. kunnen beschermen. Het is een "silo met volledige oppervlakte". Knaagdieren opzij!!! Dus thuis sluit ik het uit. Afgezien van mijn "testen" (ik laat dus altijd een paar planten staan ​​om te kijken hoe ze zich gedragen!).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 02/12/20, 10:10

Rajqawee schrijft:Ik kom tussenbeide omdat dit begrippen zijn die ik vaak manipuleer, maar dan bij klimmen/alpinisme :D Het moet een minimum zijn dat kan worden omgezet in de landbouw! We hebben het over oppervlaktevorst en diepvries.
Oppervlaktevorst = alleen de eerste mm is bevroren
Diepe vorst = de vorst is lang en sterk genoeg om de temperatuur gedurende enkele cm (steen!) onder 0 te laten dalen

Als het 's nachts bij -2°C vriest, is er duidelijk sprake van oppervlaktevorst. Vooral omdat biologische activiteit de temperatuur zal reguleren. Ik heb op grote hoogte al gemerkt dat mijn ademhaling in de "open lucht" besloeg, maar dat gebeurde niet meer onder een klein stukje bos. Ik concludeerde dat het in het bos warmer was, ook al was het op dezelfde plek en op dezelfde hoogte.
Ik zou geneigd zijn te zeggen dat als de grond overdag kan opwarmen, de meeste planten zullen overleven, omdat de grond nooit echt onder 0 zal dalen. Aan de andere kant, als de temperatuur overdag niet weer stijgt, zal de grond daar zichzelf bevriest, en plotseling valt het hele regelsysteem plat.
Het zeildoek helpt als er zon is, geheel onafhankelijk van de temperatuur (het voelt strak aan).
Hay voegt een isolatielaag toe, een thermische buffer: het strijkt temperatuurschommelingen glad (in beide richtingen).

Alsjeblieft, enkele gedachten.


Je moet dit confronteren met 3 heel verschillende begrippen:

a) de weerstand van groenten: vanaf het moment dat ze "barsten" (barsten, enz ...) [dit wordt "winterhardheid" genoemd]

b) de groei van groenten: vanaf het moment dat ze niet meer groeien [het is nul vegetatie, veel hoger]

c) daar was het een kwestie van de biologische activiteit van de bodem, in het bijzonder nitrificatie, die men in deze periode kan assimileren met een risico op vervuiling ... Gelukkig is de natuur verdomd goed (dat is het niet de eerste keer dat ik het zeg!): de bacteriën zitten in de koelkast met veel hogere bodemtemperaturen (nitrificatie wordt vertraagd vanaf + 14 ° C; we kunnen zeggen dat het stopt rond + 10 ° C)


Een bodem die "koud genoeg" is, voorkomt dus nitrificatie (vanaf + 14 ° C). De uitspoeling van nitraten is beperkt zolang de temperaturen niet onder de vegetatie nul dalen (zeg 5 à 6 °) - de planten (groenten of groenbemesters) groeien en consumeren ... Hieronder de groei stopt en nitrificatie wordt geblokkeerd. Eureka.

Merk ook op dat de temperatuurgradiënt van boven naar beneden gaat. Precies zoals de nitrificeerbare MO-inhoud (als we ze niet begraven!). Samenhangend toch ???
0 x
Raph49
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 02/12/20, 13:01
Plaats: Maine en Loire (49)
x 1

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Raph49 » 02/12/20, 14:07

Hallo iedereen.

Dit jaar ben ik begonnen met de fenocultuur (ik woon in Maine et Loire), en daarom verspreidde ik 2.5 ton hooi over ongeveer 200 m² moestuin.

Het probleem is dat dit hooi in dikke klonten op zichzelf teruggroeit en zelfs door 10 centimeter verpakt hooi wortel schiet.

Uiteindelijk trek ik hooi uit in plaats van onkruid uit te trekken...

We kunnen hier al van een afstand zien wie er op een plein gebeurt, ik had er eentje die helemaal onder het groene hooi belandde maar ik heb geen foto omdat ik hem al verscheurd heb.

Hieronder 3 dichterbij foto's

Heb je enig idee wat dit hooi is dat uit zichzelf teruggroeit? Ik denk niet dat het probleem de onvoldoende dikte is, ik stop nog steeds 10 cm verpakt en 2.5 ton in totaal :schok:

Wat als iemand deze paddenstoel ook voor mij kan identificeren? Ik ken hem niet.

Dank u bij voorbaat :)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79361
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Christophe » 02/12/20, 14:28

Raph49 schrijft:Hallo iedereen.

Dit jaar ben ik begonnen met de fenocultuur (ik woon in Maine et Loire), en daarom verspreidde ik 2.5 ton hooi over ongeveer 200 m² moestuin.

Het probleem is dat dit hooi in dikke klonten op zichzelf teruggroeit en zelfs door 10 centimeter verpakt hooi wortel schiet.

Uiteindelijk trek ik hooi uit in plaats van onkruid uit te trekken...


Welkom hier, maar gebruik alstublieft de afbeeldingshost van forum...Tabblad "Bijlagen" onder het schrijfvenster...

Anders zullen uw afbeeldingen vroeg of laat niet meer werken...
0 x
Raph49
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 02/12/20, 13:01
Plaats: Maine en Loire (49)
x 1

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Raph49 » 02/12/20, 14:44

Oké, ik heb gezocht naar het betreffende tabblad, maar ik heb het niet gevonden, het staat naar mijn mening te ver van beneden.

Ik heb de foto's opnieuw geüpload met behulp van de host forum 8)


1.jpg
1.jpg (350.58 KB) keer bekeken 1354

2.jpg
2.jpg (399.1 KB) keer bekeken 1354

3.jpg
3.jpg (349.85 KB) keer bekeken 1354

4.jpg
4.jpg (356.08 KB) keer bekeken 1354

5.jpg
5.jpg (303.34 KB) keer bekeken 1354
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 316-gasten